Recomandări Timp de gândire

Unde duce Calea MALLdovei

Proprietarii micilor afaceri se tem că business-urile lor vor muri de îndată ce se vor deschide cele două galerii comerciale de pe Calea Moldovei. Nu sunt mall-uri, dar pentru Bistriţa efectul apariţiei unor branduri, fie ele şi mai puţin sonore, va fi pentru comercianţii de haine şi încălţăminte similar cu cel care a fost pentru proprietarii de magazine alimentare de la colţul blocului când s-a deschis primul Kaufland, adică devastator.

La cum arată comerţul la Bistriţa, eu cred că pe foarte mulţi îi va paşte falimentul fiindcă s-au mulţumit să deschidă un magazin banal în care au adus chinezării şi nu au făcut absolut nimic să fie speciali şi  atractivi. În majoritatea magazinelor de haine şi încălţăminte din Bistriţa lucrează nişte fiinţe anoste, în cel mai bun caz, ca să nu zic nişte acrituri. Au două atitudini: fie îşi văd de Facebook-ul personal după tejghea, fără măcar să-ţi răspundă la salut, fie sar pe tine de cum ai pus mâna pe clanţă şi, ca nişte ciocănitori, ţipă: „Vă ajut cu ceva?”, „De ce aveţi nevoie?”. Dacă nu te răsteşti la ele, sunt capabile să te urmărească prin magazin, chiar să îţi sufle în ceafă.

Rareori am întâlnit persoane agreabile care să intuiască dacă vrei ceva sau pur şi simplu ai intrat să-ţi clăteşti ochii, să te relaxezi. O astfel de domnişoară lucrează la un magazin pe centru şi e o bijuterie de fată. De fiecare dată spune „bine aţi venit”. Te priveşte discret să vadă la ce fel de haine de uiţi, apoi vine pe lângă tine şi-ţi arată ceva din gama ta preferată aproape şoptind: „cred că vi s-ar potrivi”. Dacă eşti dispus să intri în dialog cu ea, îţi spune ce produse sunt reduse, care sunt cele mai noi. Aproape de jenă pentru toată strădania ei, vrei, nu vrei, cumperi ceva. Când ieşi îţi mulţumeşte şi, înainte să salute, spune: „vă mai aşteptăm pe la noi”. În 99% dintre magazine însă, vânzătoarele sunt profund deranjate de prezenţa unui client, iar asta face ca una ca mine să evite locurile lor de muncă. Sigur, patronii spun că nu găsesc personal de calitate. E posibil. Probabil nici salariile nu sunt atractive, nici interesul celui care conduce business-ul pentru formarea angajaţilor nu e prea mare. E un cumul de factori care duce, inevitabil, la un dezastru general. Cel puţin la Bistriţa.

Un alt motiv pentru care micile magazine vor muri este că nu ştie nimeni de ele. Nu toată lumea are chef să bată tot oraşul în căutarea unui produs. În secolul nostru, lumea e grăbită şi vrea să meargă exact unde are nevoie. Nu înţeleg de ce, spre exemplu, micii comercianţi nu fac publice informaţii de genul: „eu vând produse de la firma X la preţul de”. În zilele noastre, oricine îşi poate face un site unde să posteze fotografii cu descrierea produselor şi preţul lor. Tot acolo poate avea secţiunea de „reduceri”, căutată de regulă de toată lumea. Am văzut, spre exemplu, pe site-ul Primăriei Sibiu o secţiune în care sunt prezentaţi toţi comercianţii din oraş care doresc să-şi înscrie site-urile pe portal. E felul în care administraţia locală le întoarce serviciul pentru plata taxelor şi impozitelor locale.

Aceasta ar fi doar o variantă. O alta e publicitatea pentru acel ceva care te face diferit de restul, acel ceva care să ne determine să venim la tine şi nu la alţii. Numai că, la Bistriţa, toată lumea crede că, dacă are un magazin în centru cu o vitrină urâtă, nu are nevoie de nicio publicitate, că „merge şi aşa”. Greşit! Nu mai merge. Epoca în care oamenii nu aveau altă opţiune decât magazinele de pe centru a apus. Cine vrea să se salveze şi să nu moară trebuie să-şi spună lumii povestea, să creeze o relaţie aproape sentimentală cu cei care trec pragul magazinului său, să atragă prin ceva unic şi total diferit de restul.

Povestea este cea care atrage atenţia omului, care-l face să se simtă legat de cel care o spune. Câtă vreme Şeherezada din „O mie și una de nopți” îi spune regelui persan Shahryar o poveste în fiecare noapte, trăieşte. Fiindcă regele ucigaş de femei vrea să afle continuarea poveştii şi a doua zi, la fel ca noi toţi. Vrem să ştim lucruri despre oameni, despre planurile lor, ne place să le cunoaştem povestea. E motivul pentru care marile branduri din lume au făcut publice aceste poveşti ale lor. Cum le-a venit ideea, ce au făcut mai departe, cum au evoluat. Nu sunt întâmplătoare aceste istorii mari sau mici, romanţate sau nu. Oamenilor le plac poveştile încă din copilărie. Le place să viseze. Dacă vreţi să vi-i faceţi prieteni, ţineţi cont şi de asta. E foarte important cine le spune povestea şi cum. Nu toată lumea preferă lucrurile ieftine, dovadă că mulţi îşi cumpără lucruri de la Cluj sau Mureş şi chiar din străinătate. Eu cred că, în această epocă, lumea preferă calitatea, vrea să fie tratată cu respect, vrea să ştie de la cine cumpără, care e povestea fiecărui business.

Nu trebuie să luaţi spusele mele ca literă de lege. Sunt simple păreri ale unui neavizat care a mai citit nişte cărţi despre afaceri şi care se mai uită la emisiuni cum se reinventează şi alţii care s-au confruntat cu acelaşi fenomen în urmă cu mulţi ani. Eu sunt convinsă că există viaţă şi dincolo de Calea MALLdovei.

18 comentarii

  • mamă ce salată caesar ..poftă bună manole
    cel mai bine e când vorbești in numele tău
    punctul 7 asterne ciment peste intreaga ta poveste
    „bistritenii au nevoie de bani” iar daca au bani raman
    in oras pt film, shopping&living 🙂

  • Comecianți mici vor fi striviți de tavălugul multinationalelor care strivesc deopotrivă si producătorii nationali
    Pe vremea străbunilor plăteam biruri cotropitorilor . Astazi toți ne aliniem frumos cu căruciorul plin și cardul in mână la supermarketurile lor și plătim bir la Eon , Omv, Vodafone, și tot ce stim cu toți
    Tinerii ne sunt plecați copiii lor se nasc la Londra ,Madrid și Roma
    Muncitorii sunt inrobiți de bancile străinilor si chinuiți cu salarii mărunte de angajatori mari
    In timp ce noi ne indatorăm să plătim pensii și să mărim salariile bugetarilor lenesi neinstruiți piloși
    Astept ziua in care cei mai buni manageri din România vor conduce țara supravegheați de politicieni
    Va fi viața dupa deschiderea celor doua Mall-uri dar comerț autohton nu .Fară conștientizarea faptului că avem nevoie de capitalisti români o să murim cu toți

  • Daca vorbim de marketing, in lungul comentariu al lui „eu” nu l-am regăsit. Am vazut Eul… politic. Am găsit in schimb politica si „deciziile” aleșilor locali, care nu au nici o legătura cu piața, marketing si promovare. Daca o firma privată dorește sa investească intr-un oraș, aleșii nu-i pot interzice decât daca, prin activitatea desfășurată s-ar încalcă legea, altfel ești obligat sa-l autorizezi. Asta se numește Economie de Piața. Daca vânzătoarele vor avea o atitudine nepotrivita fata de client va fi doar vina angajatorului, care nu o pregătește corespunzător. Caracterul angajaților locali nu e diferit decât cel al angajaților din orașe mai mari. Piața este dinamica si nu se opri pentru unul sau altul. Își va urma cursul. Unii vor câștiga mai mult, alții mai puțin, alții deloc si vor fi nevoiți sa închidă. Așa e politica concurențială dintr-o economie de piața. Eu sigur nu te-as vota de primar, fără supărare, dar numai prin abuz ai putea opri acești investitori si nu ai apuca prea mult in funcție.

  • Mergând rareori în ţară am realizat că totuşi există o transformare înceată de atitudine privind comerţul, micii proprietari de comerţuri au evoluat.
    Dar colectiv şi instituţional e foarte departe de nivelul atins în alte ţări.
    Ca exemplu, în Montreal, Adlo Bensadoun, unul dintre cei mai mari retalieri de încălţăminte (o parte din încălţăminte produsă poate chiar în România, Bulgaria..exportată poate în trecut chiar cu cu ajutorul cumnatei lui Mike, născută şi ea în România …dar nu acesta e titlul articolului…;))) ) a donat 25 milioane pentru înfinţarea unui institut de gestiune a comerţuli de detail.
    Vor avea constant oameni pregătiţi în a vinde produse dar şi vor dezvolta expertiză pe care o vor adăuga la cea existentă. De la noţiuni de psihologie , aprovizionare.. până la marketing , cercetare de piaţă etc.
    Românii în general am observat au o fascinaţie pentru look.
    Ceea ce este bine, dar nu când devine o obsesie în a arăta mai bine decât portofelul ar putea permite.
    Există credinţa că haina face omul, de acolo…uitaţi-vă la goana după costume , accesorii.
    Există desigur şi alte naţii mai obsedate de modă,un exemplu care îmi vine imediat, le fameux sapeur congolais, care îşi investesc toată agoniseala în costume Armani.
    E plin youtube-ul de videouri, unde respectivii îşi etalează cunoştinţele în achiziţionare şi design.
    Dar în alte societăţi , se acceptă ca şi normal, orice stil .
    Stilul Steve Jobs.
    Un t-shirt şi o pereche de blugi..
    Şi revenind, obsesia pentru marcă , lux nu e doar la nivelul căpşunarilor care sunt plecaţi.
    Poşeta Vutton a domnei Udrea , fularul Burberry a dlui Năstase… sunt legate de acelaşi fenomen- etalarea statului social, a succesului.
    Dacă unii investesc în costume, maşini scumpe cred că au acces automat în lumea selectă a oamenilor de succes.
    Greşit sau adevărat…..?

    • Gresit! Dar si adevarat pentru faptul ca multi toparlani si multe toape cred ca-si „valideaza” statutul social prin posibilitatea de a avea lucruri scumpe (toale, masini, amanti/amante, etc.)

  • în orasul asta înca nu am reusit sa-mi cumpar niste haine ca lumea.
    nu gasesti un tricou de firma ca lumea, nu mai vorbesc de blugi sau un pantalon casual.
    pentru astea te poti duce la Tg. Mures sau Cluj.
    le doresc faliment placut celor cu buticuri (ca magazine nu pot fi denumite) pe care un sfert de secol nu i-a dus capul sa puna mâna pe o carte de gen „cum sa-ti dezvolti afacerea” si sa afle de la altii cum sa faca sa aiba succes.
    bine zicea cineva mai sus, daca ai strâns 10000 de euro aplecat la cules de capsuni nu ai devenit peste noapte afacerist.
    trebuie sa ai în sânge „microbul” sau macar sa aprofundezi cum au facut altii.

  • Nu le mai plangeti „comerciantilor” bistriteni de pe centru cu toale, ei oricum aduc haine de la Dragonul Rosu, o cumpara la kg cu 200 de lei si apoi vand o pereche de blugi bistritenilor cu 300 de lei…asa ca, drum bun si cale batuta acestui gen de „comercianti locali”….si suuunt multi foarte multi de astia!

    • Foarte corect.Bun venit magazinelor unde poti gasi si altceva in afara de made in China

    • si unde îti rupi masina, nesatuii aia de bisnitari în 27 de ani n-au fost în stare sa toarne niste asfalt si sa faca o parcare civilizata.

  • Nu va muri nici Cibela, nu va fi nici mall, nu vor muri nici comerciantii locali.
    Este bine ca se va cosmetiza putin zona ca arata urat , mai ales fosta UCTA, dar din pacate, cumparatori de mall nu vor fi prea multi, pentru ca se vor duce tot la Cluj… este „trendy”.
    Oricum va fi interesant cu piata de rusi la intrare 🙂
    Ce se va intampla acolo, vor veni cateva firme noi si … cam atat.
    Marfa firmelor respective va fi adaptata tot pentru Bistrita, vanzatorii vor fi din Bistrita si imprejurimi, asa ca daca vrei sa cumperi ceva vei gasi tot la Cluj sau Mures… la mall sau online cu transport gratuit.
    Pentru amatorii de mall, „strip mall” in romaneste inseamna mall „dezbracat” de tot ce inseamna entertainment, adica vor fi niste magazine cu acces din parcare. Cibela e „mai mall” decat cele doua: macar acolo injuri cand parchezi, ingramadeala in interior etc… adica entertainment :). Centrele astea doua nu vor avea nici atat… 🙁
    Era sa uit, se va bloca zona , oricum era aglomerata, pentru ca desteptii de la urbanism nu s-au gandit sa dezvolte mai multe artere de acces in zona dinspre oras, daca tot dau autorizatie de constructie la obiective comerciale noi.
    Asteptam cu interes si ziua in care se va deschide un mall adevarat si la Bistrita!

  • sa spunem stop oricarei initiatice de dezvoltare, fiindca Eu, traind in trecut spera intr-o dezvoltare cazuta din cer.Pana sa se faca anumite investitii, orasul asta era ca si mort, acum incepe sa mai capete viata, de ce sa blochezi aceste lucruri. Daca nu or merge este treaba de marketing, si fiti siguri ca acesti dezvoltatori si afaceristi au studiat piata suficient. Nu vedeti ca sunt pline marketurile???si e plin de masini de lux, si se construieste in draci, ca orasul se dezvolta.

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.