Salariile unor angajaţi din învăţământ nu au crescut după aplicarea Legii 153 a salarizării personalului plătit din fonduri publice, iar în unele cazuri chiar au scăzut, a declarat pentru Timp Online Emil Mocian, liderul Uniunii Judeţene a Sindicatelor Libere din Învăţământ (UJSLI) Bistriţa-Năsăud.
„Asistenţii sociali nu sunt trecuţi în nicio categorie, nici la Sănătate, nici la Învăţământ, aşa încât lor nu li s-au majorat salariile cu 20%. Nici asistenţilor medicali din cabinetele şcolare nu li s-au majorat salariile. Noi am făcut demersuri la nivelul conducerii Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ (FSLI), iar conducerea federaţiei noastre a cerut Guvernului să rectifice aceste anomalii printr-o ordonanţă de urgenţă. Pe de altă parte, şi veniturile contabililor au scăzut după Legea 153 în condiţiile în care această lege a pus pe primul loc directorii, ei au salariile cele mai mari. Înainte, contabilii aveau salarii mai mari decât directorii. Erau contabili şefi şi ei nu aveau niciun subalterni, erau singuri”, a declarat Emil Mocian, liderul sindical al UJSLI Bistriţa-Năsăud.
Potrivit acestuia, e posibil să mai existe şi alte categorii de angajaţi la care să le fi scăzut salariile, dar acestea nu au fost aduse la cunoştinţa conducerii UJSLI.
„Numai săptămâna viitoare avem şedinţă cu liderii de sindicat din şcoli. Am primit un memoriu semnat de cinci asistente sociale de la Centrul de Educaţie Inclzivă nr. 2 şi de la Şcoala Sfânta Maria. Dar ele nu sunt singurele în această situaţie. E la nivel de ţară, de aceea am trimis memoriul lor la Bucureşti ca să poată fi rezolvată situaţia la nivel naţional”, a spus Mocian.
Salariații din învățământ beneficiază de o majorare salarială aplicată de la 1 martie 2018.
Legea nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice a intrat în vigoare la 1 iulie 2017. Primele creșteri salariale din sistem au avut loc în ianuarie 2018, dar asta în contextul în care s-a făcut transferul contribuțiilor de la angajator la angajat (creșterile nu s-au resimțit în unele cazuri). Numai că, pentru cei din învățământ, o a doua creștere e programată chiar din martie 2018, când salariile profesorilor au crescut cu încă 20%.
Potrivit actului, de la 1 martie 2018, „cuantumul brut al salariilor de bază, precum şi cuantumul sporurilor, indemnizaţiilor, compensaţiilor, primelor, premiilor şi al celorlalte elemente ale sistemului de salarizare care fac parte, potrivit legii, din salariul lunar brut, de care beneficiază personalul care ocupă funcţii didactice din unităţile de învăţământ preuniversitar şi universitar de stat, se majorează cu 20% faţă de nivelul acordat pentru luna februarie 2018”.
Apoi, până în 2022, actul prevede pentru toți bugetarii creșteri graduale, în funcție de posibilitățile financiare ale fiecărui an, până când se ajunge la salariile prevăzute pentru 2022 în anexa atașată acestui articol. „În perioada 2019 – 2022 se va acorda anual o creştere a salariilor de bază, soldelor de funcţie/salariilor de funcţie, indemnizaţiilor de încadrare, fiecare creştere reprezentând 1/4 din diferenţa dintre salariul de bază, solda de funcţie/salariul de funcţie, indemnizaţia de încadrare prevăzute de lege pentru anul 2022 şi cel/cea din luna decembrie 2018”, se prevede în lege.
„Salarizarea cadrelor didactice încadrate ca profesor pentru învăţământul preşcolar, respectiv profesor pentru învăţământul primar, se face la nivelul încadrării pentru un profesor cu studii superioare din învăţământul preuniversitar”, mai scrie în document.
Potrivit Legii nr. 153/2017, cadrele din învățământ ar beneficia de următoarele sporuri la salariul de bază: între 10 și 25% vor primi cei care conduc și realizează pregătirea pedagogică a viitorilor dascăli, în raport cu timpul efectiv lucrat, cu numărul de elevi sau studenți practicanți și dacă nu beneficiază de reducerea normei didactice cu două ore pe săptămână; 15% pentru cei din învățământul special și până la 15% pentru cei care predau în condiții periculoase sau vătămătoare, dar și pentru cei care predau în penitenciare; până la 20% pentru cei care predau în localități izolate (diferențierea pe zone și localități se va aproba ulterior, prin hotărâre de Guvern)
La negocierile salariale din vestul europei se procedează aşa:
Dacă noi vă dăm….20% in plus, voi ce ne dați nouă in plus?
Adică nu dai 20-50% fără ca cealaltă parte să nu îti dea nimic ție. Adică doar tu dai.
Chiat aşa, domnilor profesori, voi ce dați?
-haideți să scurtăm vacanța de iarnă cu o săptămână şi vacanța de vară cu două săptămâni
-supravegherea elevilor la examenul de bacalaureat s-ar putea face de către voluntari.
etc.
Sper că ati inteles idea. Statul sau patronul vă dă 6%- 25% dar voi, politistilor, militarilor, angajatilor de la primării ce dați in plus inapoi societații?
-renuntați la tichetele de masă?
-dăm afară 10% dintre voi?
-cele 20 de min când sunteți in pauză de masă nu primiți bani?
-dacă ieşiti la o țigară, nu primiti bani pt cele 10 min, cât nu ati fost la birou?
-veți munci a doua zi de Paşti etc.
In vest nu iti dă nimeni bani in plus, dacă tu nu dai nimic inapoi.
Voi ce dați statului?
Ce postac bă? Tu crezi că eu nu am bani aici in străinătate? Aici unde trăiesc eu salariul mediu brut lunar este de 5190€.
Am umblat prin lume de m-am săturat, Monte Carlo, Mallorca, Stockholm etc.
Ieri m-am intors acasă de aici: http://skodsborg.dk
Dacă vreti să mă angajati ca si postac, trebuie să mă platiti cu mai mult de 5190€.
@Adrian C
Ai fost si la ….sing sing?
P.S. E prima data cand sunt in …asentimentul consoanelor tale….!!!!
Extraordinar! Eu îmi exprim punctul de vedere civilizat, iar voi in loc să veniți cu contraargumente referitoare la subiect, mă atacați.
In urmă cu câteva zile citeam in TimpOnline, că cea mai mare problemă in scoli este „bullyng-ul”. Probabil că asta ați făcut şi voi atunci când erați elevi, iar acum continuați să faceti acelasi lucru ” conflict bazat pe dorinta unor persoane de a-şi câstiga puterea şi autoritatea, intimidând şi punindu-i pe altii intr-o lumină proastă”.
Eu am afirmat, că orice crestere de salarii, trebuie să fie conditionată de o eficientizare a acelui domeniu. Adică câstigi cu 25% mai mult, dar şi produci mai mult, iesi in pensie mai târziu, renunti la pensia specială, sau produci la fel de mult, dar cu mai puțini oameni).
Deci voi vreți mai mulți bani, dar nu vreti să produceți mai mult, sau să fiti mai eficienți !!!
Vă deranjează adevărul!
Veniti doar cu atacuri la persoană!! Slabi interlicutori!
Eu incerc să ridic ştacheta aici, in zona comentariilor, iar voi o coborâți.
De acum incolo vreau să văd doar comentarii inteligente, nu toate prostiile voastre.
Arătati-mi că puteți si altceva, in afară de bullyng!
Sa nu se creada ca am ceva cu profesorii, o sa dau un exemplu cu politişti.
Statul:
– Noi va marim salariile cu 25%, dar voi ce ne dați inapoi?
Politistii:
– In schimbul maririlor salariale, renunțăm la pensionarea anticipată. Nici unul dintre noi nu va ieşi in pensie inainte de a implini 55 de ani.
Oricum iau prea mult chiar si asa! Evident nu toti dascalii sunt la fel, dar majoritatea nu merita nicio crestere salariala. Cu cat scoala este mai de renume, cu atat meritul si efortul profesorilor scade! Stim cu totii cate meditatii ofera in particular foarte multi dintre ei, si stim si cat efort depun la clasa…,,asa ca, pretentiile lor trebuie sa fie mai realiste!
La fel si cu restul bugetarilor care sunt angajati doar pe pile 100% si freaca menta non-stop!
Cu meditatiile aveti dreptate. Sunt unii profesori care au castigat milioane de euro din meditatii si si-au cumparat multe case si un spatiu comercial pe care l-au inchiriat la o banca, pentru o suma frumusica. Pe langa asta si-au facut si vacantele in fiecare an in Miami. Si asta dand meditatii la fizica, materie care nu e considerata prea importanta la meditatii si intr-un oras nu prea mare. Deci ganditi-va ca profesorii de matematica si de romana ar trebui sa fie multimilionari in euro, aproape toti sa fie in top 300. Daca sunt in Bucuresti si sunt profesori de matematica, cred ca pe aceeasi logica unii sunt miliardari in euro.
Sunt oameni care au firme destul de maricele si nu au ajuns la asemenea castiguri.
@Privatul
1. Ai putea sa dai niste cazuri concrete, pentru a nu vorbi doar asa, in clisee?
2. Matale in ce sens te numesti „Privat” – intreprinzator particular, persoana lipsita de un anume lucru sau de forma de masculin a privatei?
aoleoooooo….dl Moceanu …………….pai aceste salarii de acum , cele care le incaseaza profesorii, vi se par mici ???
pai ce s-ar face cu 1000 de lei asa cum castiga un muncitor , ala care le face salariile la bugetari.
asa ca ////gargara mai mica si fapte.
din T9 …viata se vede altfel
Nu cred ca e o comparatie fericita … Nu poti compara un profesor cu un muncitor, cu un maturator de strada sau cu un salahor…
Vreau sa imi explicati cum plateste muncitorul cu 1000 de lei salariul unui profesor. Sunt satul de astfel de remarci care amintesc de epoca de aur. Acest muncitor unde a invatat sa scrie si sa citeasca?
Mai multi muncitori platesc salariul unui profesor, care la randul lui invata copiii muncitorilor, astfel incat acei copii sa nu ajunga muncitori ca parintii lor.
De ce ??
Este o rusine sa muncesti ??