Actualitate

Fetița psihopedagog – Incluziune pe bune

O fetiță de clasa a IV-a din Bistrița a creat un caiet special cu fișe de lucru pentru colegul ei cu autism. Alexandra și Vlad sunt colegi în clasa a IV-a la Școala Gimnazială nr. 4 din Bistrița de la începutul școlii.

 

Deși sunt în aceeași clasă, Alexandra și Vlad sunt foarte diferiți. Băiatul a fost diagnosticat cu tulburări din spectrul autist la vârsta de 2 ani și de atunci face intensiv terapie de recuperare în cadrul Centrului de Resurse și Referință în Autism Micul Prinț Bistrița. Cu sprijinul unui facilitator școlar (shadow), Vlad a parcurs cursurile unei grădinițe de masă și în prezent este elev în clasa a IV-a, la școala de masă, unde a fost primit cu brațele deschise de învățătoarea Bombonica Barteș și de colegi.

Deși la început Alexandra nu știa cum să se raporteze la colegul ei atipic, în timp și-a dorit din răsputeri să se conecteze la el și să îl ajute. Observând că însoțitorul școlar al copilului îi face zilnic fișe de lucru diferențiate, spre uimirea tuturor, Alexandra a venit într-o zi la școală cu o fișă concepută special pentru Vlad, pe modelul observat de fetiță la terapeuutul însoțitor al copilului. Apoi a doua fișă, apoi a treia fișă, astfel încât în timp, la inițiativa facilitatorului școlar, psihopedagog Maria Câmpan, Șef Centru în cadrul Asociației Autism Europa, colecția de fișe de lucru diferențiate create de Alexandra s-a concretizat înt-un un auxiliar școlar cu fișe de lucru pentru copii cu cerințe educative speciale.

Deși extrem de util, un astfel de instrument era inexistent și extrem de necesar oricărui dascăl care integrează copii cu cerințe educative speciale în învățământul de masă.

Iată ce scrie pe prima pagină: ”Dragă Vlăduț, vreau să-ți spun ceva. Când te-am văzut prima dată nu te-am plăcut deloc. Dar, cu timpul, am început să te plac foarte mult. Acum, nu vreau să pleci din clasă! Stai cu noi până la sfârșitul școlii! Te iubesc, te iubim! Suntem prieteni buni și sunt bucuroasă că îmi ești prieten. Sper că-ți place! Și pentru a-ți demonstra ce mult prețuiesc prietenia ta, o să îți dăruiesc un cadou… o carte pentru tine. Cu mult drag, colega ta, Alexandra!”.

De la înființare, Centrul de Reurse și Referință în Autism Micul Prinț a integrat în învățământul de masă în grădinițele și școlile din Bistrița-Năsăud peste 60 de copii diagnosticați cu forme ușoare și severe de autism. În total, 840 de copii cu cerințe educative speciale beneficiază de certificat de orientare școlară în învățământul de masă în județul Bistrița-Năsăud, și numărul lor este în creștere. Acest efectiv de elevi cu cerințe educative speciale este deservit de 11 logopezi, 35 de consilieri școlari și doar 22 de profesori itineranți.

Caietul Alexandrei, Editura Școala Ardeleană 2018, a fost publicat în 1000 de exemplare în cadrul proiectului ”Creșterea nivelului de incluziune al copiilor cu cerințe educative speciale în școlile din Municipiul Bistrița”, proiect cofinanțat din bugetul local al Municipiului Bistrița pe anul 2018.

CENTRUL DE RESURSE ȘI REFERINȚĂ ÎN AUTISM MICUL PRINȚ

8 comentarii

  • ce merita aceasta fetita ???? nu cred ca EA vrea sa fie ridicata in slavi ….e PURA !!!!!….ati ramas cu gurile cascate si nu mai aveti ce scrie ?????Bravo Alexandra si cred ca si parintii ei au incurajat-o …..

    • Felicitări acestui îngeraș special! Încă o lecție deosebită din care cu toții putem și OBLIGATORIU trebuie să învățăm!!! Respectele și aprecierile mele sincere la adresa acestei fetițe speciale!!!

  • Cea mai mare prostie e integrarea forțată și cu orice preț a elevilor cu CES în învățământul de masă !!! Se bulversează clase întregi, se dereglează grav procesul de învățământ; acești copii nu pot ține pasul cu cei normali deranjează orele, iar în unele cazuri sunt agresivi cu ceilalți copii și chiar cu dascălii. Unde mai pui că sunt chinuiți și de cerințe mari pentru ei a școlii și batjocuriți de de ceilalți copii. Pentru acești copilași există învățământ special.

    • Cata RAUTATE in comentariu…sa te fereasca D-zeu de asemenea probleme si necazuri!!!!!!!!!!! Sa ai copii sanatosi si sa-ti dea D-zeu mai multa minte…ca sa nu-ti mai reversi rautatea in comentarii de felul acesta! ” cea mai mare prostie e ” ca ai scris aici !!

    • Sunt copii cu TSA care pot fi integrati in invatamantul de masa!
      Studiile arata ca un numar semnificativ din cei diagnosticati cu TSA au un nivel al inteligentei (IQ-ul) mediu si peste medie. Copii cu TSA au nevoie de prieteni, joaca si socializare cu alti copii. Implicarea celor din jur (familie, specialisti, scoala,etc. ) poate reduce semnificativ siptomatologia TSA. Cu siguranta este si cazul lui Vladut.
      Bravo Alexandra!

    • Doamna, dacă ați citi un pic despre aveți copii ati descoperi ca este încurajată integrarea lor in invatamantul de masă. Pentru ca acesti copii imita alte comportamente și atunci au nevoie de copii normali. Eu lucrez in invatamant am 4 copii cu probleme, dar dacă stii cum sa le captezi atentia si sa ii ajuți cu materiale și cu multă răbdare , nu deranjează ora și nici pe altii colegi. Mai bine v-ați documenta si apoi sa scrieti rautati

    • ”Doamna” Veronica,sa va fie rusine!Copiii cu nevoi speciale nu au aceleasi drepturi pt dumneavoastra?Ati auzit de legea pt discriminare?Stiti ca sunteti pasibila de pedeapsa pt prostia pe care ati avut proasta inspiratie sa o dezvaluiti tuturor cititorilor?Nu ati citit ce zicea cineva,nu spun cine,precum ca”fericiti cei saraci cu duhul,caci a lor va fi imparatia cerurilor”.

      O zi buna restului de cititori.

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.