Actualitate

Atmosfera Revoluției, recreată la Arhive. Amintiri din ”Epoca de aur” (FOTO)

La împlinirea a 30 de ani de la Revoluţie, la Arhivele Naţionale Bistriţa-Năsăud a fost prezentată o expoziţie foto-documentară dedicată evenimentului care a marcat căderea regimului comunist, luând ca reper cronologic vizita lui Nicolae Ceauşescu în judeţul Bistrița-Năsăud din octombrie 1989 și mergând până la primele alegeri libere, din mai 1990.

Expoziția recreează și realitatea cotidiană din perioada comunistă, prin expunerea de obiecte din acea epocă: televizoare, radio, telefon, ceasuri, mașină de scris, butelie, uniforme, cărți, ziare, reviste, carnete de partid, bibelou-pește, carpetă cu Răpirea din Serai, mileuri, etc.

Au participat la eveniment prefectul Stelian Dolha, primarul Ovidiu Crețu, vicepreședintele CJ Vasile Puica, administratorul public al Bistriței George Avram, foști revoluționari, șefi de instituții, elevi. S-a ținut un moment de reculegere în memoria eroilor Revoluției.

”Am dorit să marcăm împlinirea a 30 de ani de la Revoluție și să-i cinstim pe cei care s-au jertfit pentru ca noi să trăim în libertate. Fotografiile punctează foarte bine momentele din decembrie 1989. Am expus multe obiecte din perioada comunismului fiindcă am dorit să redăm atmosfera acelor ani. Din donații am reușit să reconstituim acea atmosferă și să realizăm această expoziție, din punctul meu de vedere cea mai frumoasă expoziție realizată de Arhivele Naționale”, a spus șeful Serviciului Arhivele Naționale BN, Cornelia Vlașin.

”În 1989 terminam liceul și amintirile sunt destul de puternice. Nu ai cum să nu-ți aduci aminte de cozile la pâine din perioada respectivă. Mergeam la Beclean după cumpărături, ajungeam la acea bară metalică din fața vânzătoarei, iar mulțimea dornică să-și cumpere o pâine mă înghesuia atât de tare încât de multe ori credeam că nu mai ies viu de acolo. Ieșeam de fiecare dată cu pâinea deasupra capului. Nu ai cum să nu-ți aduci aminte de imaginea magazinelor de atunci, în care mai existau doar conserve și nici astea din abundență. Aveam un televizor pe lămpi, un pește verde de sticlă deasupra lui, iar în cele două ore de program mai mult de oră era despre conducătorul preaiubit. Astfel de prezentări trebuie să avem mai des, pentru a le spune mai clar celor tineri ce a însemnat perioada comunistă, să aprofundăm. Mulți dintre ei, și mă gândesc și la fiul meu când spun aceste lucruri, poate le tratează cu superficialitate. Cu cât o să aprofundăm această problemă, cu atât vom reuși probabil ca toate greșelile trecutului să nu le mai repetăm”, a spus prefectul Stelian Dolha.

Expoziția este deschisă pentru public până la sfârșitul lunii ianuarie (de luni până vineri între orele 8.00-16.30, joia între orele 8.00-18.30. Expoziția poate fi vizitată și în week-end, dacă se face o programare în cursul săptămânii. O parte a expoziției va deveni itinerantă la anul, urmând să ajungă în diferite școli din județ.

https://www.facebook.com/TimpOnline/posts/2586868041399344?__xts__[0]=68.ARBSc1lgRvx3c7jT9adDx4I2y9gCbnUdZBI6lR8fDxn1nxuX9dclUTWbam9XAvxa5zRoTpOh2QW2xxxXPYm6ODbVL0yNh3QhmfWIqSkR_8SOPfXSFsh-jbmk0pfs7bpApy_dPzv-jXqMxhW27-7DHcVzrUK1XTF-sWeZvqVCE0UDzT-bfWy4VZNOvQ9vURGRqvLnojFAuPxADUQb4rIfH1_uU56YNhS2M6Bb9ZmpKMf5xij6XermyODNjtr7LTwbcp3mWfguAiZipzcCqLpdW923JVD_DkqHsELevxE1GN6b-dR1oDDeVsQ9TrA6fE1hWBPJCDWJzqcxcNg0scGwQ5DmZa2JjdVDrKbBq0QIRYKoajDRiUpsxwhVjmHrjFc6iF04PLGJJZXbdiO8rn4Y9chfvm8oKBOE3PW9ySh5j6sM-HR3SfIYCj1_mYS2hFyAMRXHTqTbtdylkNiwkOjG&__tn__=-R

33 comentarii

  • aoleooooooooooo………ia uitati cine isi aminteste de comunism…..!!
    fereasca Dumnezeu ….!!!

    astia vor fi primii care vor trada poporul , in caz ca istoria se repeta.

    • Păcat că nu se poate vizita. Lăsând la o parte latura istorică, ea face parte din copilăria unora dintre noi. Cred că era bine daca o puteam împărtășii celor mai tineri. Așa, daca a fost prezentată doar oficialităților nu are nicio valoare.

    • Nu tine o zi! Este o expozitie care este deschisa pana la sfarsitul lunii ianuarie- luni pana vineri 8-16,30, joi -8-18,30. Se poate vizita si in week-end, daca se face o programare in cursul saptamanii! Se intentioneaza organizarea unei expozitii itinerante in scoli!
      Suntem la dispozitia tuturor celor ce doresc sa viziteze! Ne-a bucurat entuziasmul cu care a fost primita de tanara generatie!

  • Niște ipoteze.
    Răpirea din Serai, probabil o modă lansată de muncitorii români plecați sub regimul comunist să construiască prin țările arabe, nicidecum de ascultatul operei lui Mozart. Bun cultural, obiect care reflecta social statutul financiar a posesorului. Mergea antropologic și se suprapunea și cu povestea răpirii miresei pe la nunți, punte culturală..Sau cine știe, moștenirea stăpânirii turce..sunt multe metehne care persistă cultural…de la peșcheș, baciș etc…
    Peștii erau populari prin cultura chineză, nu-i exclus ca în numeroasele schimburi între popoare, moda să fi pătruns prin casele românilor și din cauza producției pentru export..
    Macrameurile lucrate de mână sunt fascinante, de culoare albă multă minuțiozitate , dar nu sunt nici ele specific românești, prin vest erau la modă, erau chiar cluburi cu modele de croșetat etc…
    https://kitschmuseum.ro
    Opinie personală, tot ceea ce a fost adoptat popular e datorită efectului de bandwagon, o modalitate limitată de a exprima *modernitatea* în perioada respectivă , care au trecut nesancționate de Securitate. Erau alte produse culturale din vest care erau considerate subersive.
    E totuși fascinant că CNSAS are o bază de date fascinantă privind ideologia Securității , pentru mine e evident că unele tare și biasuri ideologice care influențează politici publice încă există (de la modul de concepere a celebrărilor etc) dar nici un profesor de istorie, filozofie care are material extrem de original nu îndrăznește să le abordeze.
    Și știți de ce?
    Pentru că cel puțin din exterior,pare că , în 2019 comunismu n-o muritu, numa s-o hodihnitu..în forme mult mai subtile.

    • @ „Sau cine știe, moștenirea stăpânirii turce”.
      .
      Ce vorbesti,domne?
      Si de ce nu mostenirea culturii occidentale?
      Obiceiul de a pune tesaturi pe perete precede moda carpetei in discutie.
      Inainte de asta se puneau tzoale de lana.
      Tapiseria nu a aparut in Turcia ci in Europa.Si asta din cauza regimului de temperatura scazut.
      La origine, plasarea tesaturilor pe perete avea un scop strict utilitar…Tehnic vorbind se obtinea cresterea confortului termic prin marirea rezistentei termice superficiale a suprafetei peretelui..
      De obicei tapisarea cu tesatura a peretelui se facea in zona patului plasat adiacent peretelui…Reducea sau elimina circulatia curentilor de aer rece determinati de gradientul de temperatura dintre perete si aerul incalzit din casa.
      Nu exista alta izolatie termica in vremurile vechi..
      Tapiseria ca arta nu era altceva decat decoratiune pe izolatia termica interioara de pe peretii de piatra ai castelelor..
      Castelele nu puteau fi niciodata incalzite decat local, asa a aparut si patul cu baldachin, din aceleasi ratiuni.Creea o zona izolata termic in care se putea mentine un regim de temperatura in zona de confort…
      Ironia face ca intr-o carte britanica pe care o am, despre locuinte eficiente energetic, se recomanda printre alte masuri, tapisarea locala a peretilor pt. cresterea confortului termic..
      .
      „Mergea antropologic și se suprapunea și cu povestea răpirii miresei pe la nunți, punte culturală..”
      .
      Ce vorbesti, domne? Mostenirea culturii turce?
      Una dintre intamplarile mitice si fondatoare ale culturii occidentale (in masura in care aceasta are la baza civilizatia romana) este Rapirea sabinelor..
      Ce-are rapirea sabinelor cu civilizatia turca?

  • Iar ca și concluzie logică, după secole de stăpânire otomană, imposibil ca și cultura turcă să nu fi lăsat o amprentă originală în cultura românească.
    Dacă vreți să nu mergem pe ocolișurile turcești sau occidentale…ci pe autentic 🙂
    Nu văd de ce s-ar nega impactul.
    Doar dacopații ignoră că o bună parte s-a plătit bir la turci .
    Și așa ca luare aminte, România a fost declarată țară în urma unui război, Rusia-Turcia.

  • „Iar ca și concluzie logică, după secole de stăpânire otomană, imposibil ca și cultura turcă să nu fi lăsat o amprentă originală în cultura românească”
    .
    Bineinteles ca a lasat..Unele de rau,altele de bine (in zona culinara de pilda).
    Dar in niciun caz nu a lasat moda tapisarii peretilor cu tesaturi, cum ai zis intr-un elan din asta, specific…
    Asta e un obicei strict determinat de regimul cu ierni aspre si de descoperirea ca un tzol de lana plasat in anumite locuri pe fata interioara a peretilor exteriori determina cresterea confortului termic.Nu a temperaturii, a confortului termic, e altceva..
    .
    „Mozart a plasat acțiunea..Răpirea din Serai în..Turcia.”
    .
    Ca sa vezi..
    Daca nici Mozart nu a scapat de influenta culturii turcesti, eu zic ca rumanii pot sta linistiti si fara sa-si faca niciun fel de complex fata de nimeni si de nimic..

  • Deci, putem cădea de acord că la români adevăratul motiv al afișării covoarelor pe pereți este legat de un aspect practic estetic…, că locuințele- apartamentele în comunism fiind foarte mici, paturile erau aranjate de-a lungul peretului mare, ceea ce lăsa un spațiu gol deasupra , urât, Iar cetățenii modeli , constructori dedicați ai socialismului multilateral dezvoltat, fiind totuși oameni cu un minim de gust estetic, veniți preponderent din zona rurală au decis să de-a un pic de culoare.
    Ah, da unii foloseau tapeturi cu peisaje naturale.
    Rămâne misterul..de ce Răpirea din Serai?
    De ce nu covoarele tradiționale țărănești din lână?
    Unde erau produse?

  • „E mai clar că influența culturii era mai degrabă de la Est decât la Vest.
    De la ruși, nene”
    .
    Ce vorbesti, domne?
    Adica rusii i-au invatat pe taranii rumani sa puna tzoale pe peretele rece de langa pat? Ca rumanii nu erau adica destul de isteti sa bage de seama singuri..
    Pai ia fa un pas mai departe si spune ca rusii au inventat asta cu tesaturile pe perete in toate zonele cu climat rece..
    Si ce i-au mai invatat rusii pe rumani? Te pomenesti ca i-au invatat sa teasa si tzoale de lana..
    Inteleg ca-i iubesti in secret pe rusi mai mult decat pe rumani, dar totusi..
    Asta-i o poza dintr-un interior de casa taraneasca, la fel ca atatea altele din vremurile de demult.Spune-mi ca rusii tai i-au invatat pe taranii romani sa puna tzolul pe perete si coada la cireasa:
    http://media.hotnews.ro/media_server1/image-2010-09-24-7833615-56-casa-din-zona-alba-iulia.jpg

  • https://en.wikipedia.org/wiki/Transylvanian_rugs
    Impresia mea e că la nivel cognitiv, comunismul a lăsat un mare gol de informare și cultură, a implantat viziuni din astea ortodox dacopate, Avram Iancu , Mihai Viteazul figuri din astea paternale etc..inventând o falsă cultură cu elemente copiate de fapt din altele sau exarcebând bâta ca produs artistic.
    Negație totală a influențelor majore străine.
    Cum să povestești despre covoare…cu unul care habar nu are de ele și revine sistematic la țesăturile de câteva sute de ani, când alții au istorie de mii de ani cu produsul respectiv . Poți să-i pui toate evidențele în față, el va rămâne convins că la Runcu Salvei sau prin Apuseni s-a inventat muzica și s-a cântat prima oară Răpirea din Serai.
    Mai apoi se laudă cu necunoștința lui.
    Și critică că a citit și el o carte.
    Auzi la el.
    *Cultura turcă nu a influențat la nivel de covoare*
    Dle, ești real???

  • Butelia aia din carucior nu-i „comunista” !Pe vremea aceea buteliile nu aveau „guler” ci doar un maner ce se infileta peste robinet .

  • @ cc „ortodox dacopate, Avram Iancu , Mihai Viteazul”
    .
    Domne, ai niste fixuri din astea recurente, obsesiv-compulsive..
    Ce-are Mihai Viteazul si Iancu Avram cu faptul ca in zonele cu clima rece (nu doar la romani), din cele mai vechi timpuri, se utiliza ca izolatie termica interioara tesaturile plasate pe pereti? Uneori se foloseau si blanuri de animale, in acelasi scop.Asta cu blanurile cine a inventat-o,in opinia ta?
    Vad ca-ti iei sursele de informare de pe net..Atunci ia cauta ceva despre „history of insulation”, „history of thermal insulation” si ale chestii din astea..Sursele mele de informare pe domeniul asta nu sunt depenet, sunt pur tehnice, asta fiind una dintre specializarile mele carevasazica..
    Pot sa-ti calzulez de pilda cu o eroare de 5% cu cat creste rezistenta termica a unui perete cand pui un tzol de lana pe el..Pot sa-ti calzulez si cu cat se modifica temperatura operativa si aia superficiala, da mai intai trebe sa-ti explic ce-s alea..
    Faptul ca rumanii puneau carpete pe pereti in blocuri nu era o influenta turceasca sau ruseasca…
    Era pur si simplu o readaptare a unei practici traditionale de crestere a confortului termic in locuintele taranesti din cele mai vechi timpuri..
    Si nu trebe sa fi mers vreodata la un muzeu al satului ca sa vezi tzoale de lana puse pe perete in zona patului..
    .
    In ceea cepriveste pe asta cu comunismul..
    In Romania nu a fost comunism,in acceptiunea stricta, pura si dura a termenului..
    Comunismul adevarat,asa cum foarte bine cunosti, prevedea disparitia totala a oricarei natiuni, a oricarei religii si a a institutiei familiei, despre care Marx, Engels, Lenin spuneau ca e o forma de proprietate care trebuie distrusa total.
    Din punctul asta de vedere, sa cum a zis si Iliescu, in prima aparitie televizata din Decembrie 1989, in Romania numai s-au intinat nobilele principii ale comunismului..
    Iar Ceausescu a fost impuscat ca tradator al comunismului international..
    Am vazut mai demult la TV marturia sefului plutonului de executie, unu’pe nume Boieru..
    A fost foarte sincer si a spus ca el l-a impuscat pe Ceausescu in numele Partidului Comunist, fiind motivat de faptul ca i s-a spus ca Ceausescu a tradat comunismul.
    Si a zis ca l-a impuscat avand carnetul de partid in buzunarul de la piept si ca asta i-a dat legitimitate in mintea lui atunci cand i-a mitraliat pe Ceausescu si Elena..
    Asta a fost marturia sincera a parasutistului care i-a executat..A facut-o pentru ca i s-a spus ca Ceausescu a fost un deviationist care a tradat comunismul.
    In mod ironic, Ceausescu a murit cantand Internationala, in timp ce aia-l impuscau acuzandu-l ca a tradat comunismul international (adica ca a tradat Moscova)..

  • Dle,
    Uite ce spun altii, despre presupunerea ta. Moda covoarelor pe pereti a fost extinsa pe tot teritoriul URSS.
    Practicalitate estetica si de simbol social.
    https://understandrussia.com/carpets/
    Teoria continuitatii tale de la tesaturile din satul romanesc la covoarele din apartament nu tine .
    Primo covoarele la care faci referinta din satele romanesti , apar mentionate in documente romanesti prin sec XVIII -XIX cu mult dupa covoarele anatoliene din bisericile sasesti) si mai mult par mai mult a avea legatura cu raspandirea acelei mode in Imperiul Austro-Ungar si nu un produs cultural inventat la nivel local si cresterea nivelul de trai al taranilor iobagi(locuiau in bordeie medievale din chirpici, intr-o singura camera mica .. ce sa izolezi..nici prin bisericile cele mai vechi de lemn ortodoxe nu prea era moda ca si la sasi de afisat covoarele (care sunt datate ante secolului XV) ca si simbol al bunastarii familiei.
    Tranzitia de la satele romanesti la apartamentul ceausist nu s-a facut transferat tolurile si impletiturile de lana pe peretii apartamentelor. Ci imitand moda spatiului ex-sovietic, undeva a a fost o expunere, productie masiva si consum cultural.
    Daca tii neaparat sa lungesti traditia la Burebista afla ca cel mai vechi covor e datat in secolul V INAINTEA EREI NOASTRE prin zona Siberiei-Armeniei.
    Nu sunt prorus dar ma enerveaza incapatanarea cu care istoria e deformata de oameni redusi care nu sunt capabili sa se informeze minimal, le pui mura-n gura si ei revin la ipoteza cea mai convenabila.
    Deci.
    1. Covoarele de origine anatoliana (turceasca) din bisericile sasesti transilvanene- mai vechi vs covoarele din casele din muntii Apuseni etc..aparitie mai tarzie.
    (atestare documentare necontestabila) decat tolurile de lana- produsele culturale din sate. Probabil producerea lor a urmat introducerii covoarelor si impletiturilor cu ajutorul comerciantilor italieni , venetieni in Europa, in special in Imperiul Austro-Ungar. Moda nu e regasita in Baragan ci in Ardeal si Bucovina.
    Desigur forme de impletituri au existat dar nu in calitatea tesaturilor si materialelor care s-au importat.
    2.Afisarea Rapirii din Serai in apartamentele comuniste are de-a face mai mult cu o moda din spatiul ex-sovietic in URSS -ul estic. Pareri privind spationarea apartamentelor-mici cu pereti ce trebuiau umpluti cand introduceai o mobila mare de genul unui pat. Nici un aspect practic(ameliorare confort termic egal cu zero) ci aspecte legate de estetica si practica(abundenta produsului) o anumita calitate si facilitate a intretinerii, plus etalarea statutului social.
    Probabil productii masive ale carpetei in cadrul tratatului de la Varsovia , a devenit bun de consum cultural ca si Lada, etc.
    Logic, daca era o forma de cultura autentica preluata de la tarani, ar fi trebuit sa avem motive specific romanesti (si aici e o discutie cat de romanesti sunt motivele) peste tot pe peretii apartamentelor din Romania.
    Nu a fost cazul.

  • Iar teoria ta ca in Romania nu a fost comunism, tine de ridicol.
    A fost, si inca unul controlat de la Moscova.
    Au fost trupe sovietice stationate pana la un anumit an, armata romana s-a epurat de catre generali loiali Moscovei, liderii care au luat Puterea exiland pe Regele Mihai au fost comunisti duri si puri.
    Securitatea a fost construita ideologic dupa modelul rusesc.
    Chiar si mentalitatea de functionare e identitica cu cele implementate la baza Dzerzhinsky si mai tarziu de KGB. Au sters amintirea regelui Mihai din memoria populara-asa cum rusii au sters memoria tarului. Asasinate, executii sumare . Pe cei care nu recunosteau autoritatea noului stat comunist i-au vanat prin munti si executat sumar fara proces.
    Ideea ca nu a fost comunism, ca de fapt e un exceptionalism local, e periculoasa.
    A fost, si inca unul care persista pana in ziua de azi.
    Uita-te la modul de promotie a cadrelor prin administratii.

  • La expoziția asta trebuia sa-l duceti si pe Marius Balan ca exponat ca sa vada tinerii din ziua de azi cam cum aratau informatorii la securitate! Cred ca incapea pe acolo si marele revolutionar Adrian Chereji!

    • Balane, sunt faptele tale nu ale mele! Tie ar trebui sa-ti fie rusine la obrazul ăla gros ca talpa si sa mai scoti capul in lume!

  • ” A fost, si inca unul controlat de la Moscova.”
    .
    A fost bine inteles controlat de Moscova.
    Si tot Moscova i-a facut de petrecanie lui Ceausescu, a fost finalizarea planului Dnestr declansat in 1968.S-a scris destul despre asta..Planul de debarcare a lui Ceausescu a fost declansat dupa invazia Cehoslovaciei, cand Ceausescu a cartit impotriva hegemonului..
    Numai ca ce a fost nu corespunde cu idealurile comunistilor utopici: disparitia natiunilor, disparitia oricarei forme de religie in afara de religia comunismului, disparitia oricarei forme de proprietate, incepand cu familia, considerata ca o forma de proprietate a barbatului asupra femeii si ca o forma de proprietate a barbatului si sotiei asupra copiilor..
    Asta a fost si probabil mai este programul pur si dur al comunismului utopic.
    A fost pus in practica pentru o foarte scurta perioada de timp imediat dupa victoria revolutiei in Rusia si proclamarea sovietelor.
    Au fost desfiintati banii,a fost desfiintata familia ca institutie (strazile Moscovei s-au umplut in cativa ani de copii abandonati), au fost exterminati popii si bisericile prefacute in grajduri sau demolate, rusii n-au mai avut voie sa se denumeasca astfel, cine zicea ca e rus o patea urat de tot la revolutia aia bolsevica.Corect era sa zica ca sunt sovietici.

  • „cresterea nivelul de trai al taranilor iobagi(locuiau in bordeie medievale din chirpici, intr-o singura camera mica .. ce sa izolezi..nici prin bisericile cele mai vechi de lemn ortodoxe nu prea era moda ca si la sasi de afisat covoarele”
    .
    Hai ca mi-ai dat un pic de lucru..Orice inventie sau descoperire din istoria omenirii serveste in primul rand in scopuri utilitare si apoi estetice sau de moda.
    Asa a fost si cu focul si cu roata si cu covoarele sau cu tapisarea peretilor.
    Am facut niste mici calcule, diferenta dintre o constructie din lemn si una din piatra, relativ la necesitatea de a izola peretii pe interior cu tapisare (din blanuri sau tesaturi),:
    -Lemnul este de 4,7 ori mai termoizolant decat caramida si de 17,1ori mai izolant decat piatra.
    -Pentru a atinge rezistenta termica a unui perete din lemn de 12 cm (grosimea obisnuita la casele vechi din lemn), un perete de caramida ar trebui sa aiba 56 cm grosime iar un perete de piatra ar trebui sa aiba o grosime de 2.05 metri.
    -Mai mult decat atat,lemnul este un material cald.Adica nu doar ca e izolant dar nu are inertie termica.Asta inseamna ca o constructie din lemn se incalzeste mult mai repede decat una din materiale masive,la care peretii sunt reci..In termeni populari, piatra „tine raceala”.
    Deci daca ai o constructie cu lemn expus la interior (adica netencuit) nu este necesara tapisarea la interior.
    Ce face tapisarea pe interior? Uniformizeaza temperatura peretelui cu cea a aerului din interior.
    La o constructie din lemn, diferenta de temperatura dintre suprafata peretelui si aerul din casa e mica..
    La o constructie din materiale cu inertie termica mare, cum e piatra, poti sa ai temperatura aerului din interior de 20 de grade, sa zicem.
    Insa peretele va fi mai rece decat temperatura aerului.Asta creeaza disconfort,mai ales cand ai patul langa perete..In termeni populari, te trage un curent rece..Si atunci tapisarea pe peretele rece, tocmai asta face..Nu te mai trage curentul ala de aer,creste confortul termic..
    De aia tapisarea pe pereti de piatra era necesara iar pe pereti de lemn expus,nu…
    Situatia se schimba un pic daca peretele din lemn e tencuit la interior..Tencuiala are inertie termica si peretele „tine raceala”..
    Cam asta-i fenomenul,am incercat sa expliccat mai simplu desi treaba e un pic mai complicata..
    Nu era vorba de moda,era vorba strict tehnic de confort termic..
    Iar asta era valabil pe candnuseinventase izolarea pe exterior..Asta schimba lucrurile,ce am zis mai sus nu se mai aplica in situatia izolarii la exterior..

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.