Timp de gândire

Dacă tot numărăm, haideţi să mai şi desfiinţăm

Comune cu o mie de oameni? La ce ne folosesc? Doar pentru ca unul dintre locuitori să fie primar, să aibă maşină de serviciu şi telefon plătit de cetăţeni? Pentru ca alţi zece să ridice mâna, pe bani, odată pe lună, şi alţi câţiva să stea de la opt la patru pe scaune şi să mute nişte hârtii dintr-un birou în altul? Să fim serioşi. Peste 25% din comunele judeţului Bistriţa-Năsăud ar trebui desfiinţate de urgenţă. Nu îşi justifică existenţa.

Şi mă refer la acele comune care nu au nici măcar două mii de locuitori, de trei ori mai puţin decât comunele mari care nu s-au plâns că nu se descurcă din cauza numărului mare de locuitori. Cât încasează ele din taxe şi impozite ca să se autosusţină? Mai nimic aşa că depind de banii alocaţi de la bugetul central, întotdeauna insuficienţi.

Motivaţia pentru care au fost înfiinţate nu mai stă în picioare. Se spunea, în urmă cu câţiva ani, când Ioan Oltean mergea lunar la Parlament cu propunerea să se înfiinţeze o comună nouă, faptul că locuitorii nu ştiu cărui sat sunt prea departe de centrul de comună. În mod cinstit, oamenii au treabă la Primărie o dată pe an sau cel mult de două ori să-şi plătească impozitele. Doar cei care au nevoie de diverse adeverinţe bat mai des la uşile autorităţilor, dar nu văd de ce nu ar putea merge autorităţile la ele. În epoca internetului, în care se poate monta un info-chioşc şi în cel mai înalt vârf de munte, în care orice plată aproape se poate face pe internet, în epoca în care toţi fermierii au cont în bancă fiindcă altfel nu primesc bani de la APIA, iar majoritatea deţine carduri nu văd de ce trebuie să mai existe atât de multă funcţionărime care încurcă lumea. În locul primăriilor care au răsărit ca ciupercile după ploaie, ar merita să existe şcoli, grădiniţe şi dispensare. Da, de ele au oamenii nevoie mai mult decât de clădiri impozante, construite de primari pentru ei şi clica lor fiindcă ne place sau nu, istoria ne demonstrează că majoritatea primarilor, de îndată ce îşi preiau mandatele, se mută la primării cu neveste, copii, mătuşi, unchi, verişori şi verişoare. Deşi majoritatea habar nu au cu ce se mânâncă administraţia, încasează salarii de la stat, mai precis de la plătitorii de taxe şi impozite, şi se poartă precum nişte vechili. Mulţi nu au niciun fel de studii de specialitate, nu se pricep la nimic, dar trăiesc, bine merci, pe spatele oamenilor din comună cât ţine mandatul primarului.

Dacă în comune precum Maieru sau Feldru în care locuiesc peste şase mii de oameni autorităţile locale se descurcă cu o singură primărie, nu văd sensul pentru care există comuna Miceştii de Câmpie cu o mie de oameni sau Ciceu Mihăieşti cu tot atâţi.

Ştim cu toţii de ce au fost înfiinţate comune noi: pentru ca cei care le-au creat să-şi numească oameni şi să exercite direct influenţa asupra cetăţenilor uşor de manipulat dacă fac parte din comunităţi mici. Dacă ne uităm la rezultatele referendumului din 29 iulie, vom vedea că aceste comune mici au fost extrem de disciplinate. Au făcut exact cum le-a spus primarul. La Ciceu Mihăieşti, comună condusă de primar PSD, 60% dintre cetăţeni s-au prezentat la vot, iar majoritatea covârşitoare a pus ştampila pe DA. La Runcu Salvei, cu primar PDL, a fost cea mai mică prezenţă la vot, 8,26%, absenteismul atingând aici cote de neimaginat, exact aşa cum şi-a dorit PDL.

Motivele pentru care trebuie desfiinţate comunele mici sunt atât de natură economică (nu se justifică plata lunară a unor salarii de sute de milioane de lei vechi în condiţiile în care oamenii nu pot suporta din taxe şi impozite aceste sume), cât şi de natură democratică. Este absolut păgubos ca un primar să dicteze opţiunea politică a unei comunităţi, să dirijeze conştiinţe, să se comporte ca un boier pe moşia lui în condiţiile în care el este ales să gospodărească bine moştia colectivă şi să primească fiecare om ca pe unul care îl plăteşte, deci îi este stăpân. Din păcate, la noi, lucrurile sunt privite în continuare greşit. Omul simplu se teme de primarul care îi poate da sau lua fără să se gândească măcar o secundă că el este cel care l-a ales pe primar. Motive pentru desfiinţarea comunelor mici ar mai fi destule inclusiv aceea că nu se pot accesa bani europeni pentru o mână de oameni, dar probabil că nu se va întâmpla nimic nici după această nouă numărare fiindcă politicienii mari au tot interesul să-şi păstreze oastea de politicieni mici care să execute, recunoascătoare, ordinele de la centru.

Ce interes să aibă lumea politică să afle că suntem mai puţini? Să-şi piardă deputaţii şi senatorii fotoliile din Parlament şi beneficiile care decurg de aici? Să nu mai avem noi cinci parlamentari cu armate întregi de consilieri, consiliere şi alte specii parazitare care se plimbă toată ziua cu maşinile Parlamentului în interes personal ? Nici să nu vă imaginaţi aşa ceva. Dacă ne numărăm iar e pentru că există un interes, dar nu unul naţional.

Cristiana Sabău

14 comentarii

    • Cred ca este in pericol exact colegiul cel mai „interesant”; de aici agitatia unora

  • Dar nu va ganditi ca sunt comune unde, poate, abia prezenta de acum a aratat adevarul despre populatia care ar trebui in mod legal sa existe pe listele PERMANENTE ? Ia mai analizati….:) Poate alta data, cand „ne interesa” numarul de voturi, au „votat” acolo exact cati trebuiau pentru acel peste 50% permanent cu care unii se lauda.

  • radio sant sopteste ca un consilier incaseaza in jur de 300 lei per sedinta,nu stiu cat de adevarat este,dar daca e adevarat,nu vi se pare ca e cam mult? unii dintre noi muncim o saptamana sau mai mult pt acesti bani…daca vor sa fie alesi,sa mearga la sedinte fara bani !

    • Consilierii municipali au o şedinţă lunar plătită cu 500 de lei, nu cu 300. Din declaraţiile lor de avere, reiese că unii au câştigat, în 2011, ca şi consilieri 6000 de lei. Mulţi pentru asta se şi agită, să ajungă consilieri ca să aibă un soi de „salariu” timp de patru ani. Unii investesc bani în campanii şi apoi îşi recuperează investiţia, alţii nu dau bani, dar se folosesc de influenţă ca să „ridice” lista. Şi apoi cu toţii sunt răsplătiţi. La capitolul iniţiative legislative, nici 10% dintre ei nu se pot lăuda cu aşa ceva. Dovadă că nu îşi prezintă nici măcar rapoarte de activitate, deşi legea îi obligă să o facă. Ce să scrie în ele? Că au ridicat mâna şi au luat plicul la plecare?

    • De fapt, fiecare şedinţă a CL Bistriţa ne costă 10.500 de lei, peste o sută de milioane de lei. De ce avem nevoie de atât de mulţi ridicători de mâini nu reuşesc să înţeleg. Oricum, fiecare face ce îi dictează şeful de grup, aşa că CL ar putea fi format din câte un reprezentant de la PSD, PNL, PDL, PP-DD şi UDMR. Şi iată, avem număr impar! În loc de 10.500 am plăti 2500.

  • Fleacuri. Un parlamentar ne costă cca 6.000 de euro lunar. Săriţi şi prăşiţi-i. Vă dau şi temei legal: referendumul din 2009. Validat. Repet cu strigăte: VALIDAT!

    • Dar n-a avut timp preşedintele suspendat să pună în aplicare referendumul din 2009, cel validat, timp de trei ani? Ce l-a apucat tocmai acum? De ce nu a demisionat când era Boc premier sau Ungureanu?

    • Confuzie!
      Nu presedintele este cel chemat sa puna in aplicare un referendum validat.
      Din cate cunosc, este rolul parlamentului de a tine cont de ceea ce au validat prin vot cetatenii Romanei. Si cum sa se faulteze singur onor Parlamentul Romanei? Doar ei sunt acolo reprezentanti de reprezentanti ai acestei natii, si, dupa cum spunea mai deunazi unul dinte acesti parlamentari: „ce naiba sa intrebam poporul, el nu stie nimic, stim noi mai bine ce e bine, ca doar noi suntem elita.”
      Concluziile se pot trage singure…

  • Iar ultimele vesti sunt: ministrul de interne, domnul Ioan Rus si ministrul delegat al administratiei, domnul Dobre, si-au inaintat demisia. Domnul Rus a afirmat ca are limite pana la care ii poate fi afectata demnitatea, aratand ca asupra domniei sale s-au facut presiuni din toate partile, incepand cu Traian Baseascu si terminand cu George Crin Laurentiu Antonescu. O fi bine, o fi rau?
    Totodata, CCR a trimis un comunicat prin care arata ca ceea ce a cerut de la guvern sunt listele electorale actualizate la 5 zile dupa ce a fost anuntata data referendumului, nu listle noi reactualizate post factum. In ce tara traim?
    Dar cea mai jenanta chestie din ultimele luni de politichie romaneasca a fost afirmatia, complet iresponsabila, a presedintelui interimar, George Crin Laurentiu Antonescu, cum ca, daca USL prin geniul sau si al partenerilor politici nu ar fi procedat la suspendarea presedintelui acum, musai ca in toamna ar fi avut loc demonstratii si manifestari violente in strada in toata tara. Asta pregateste oare combatantii USL pentru a provoca haos in tara, in caz de iinvalidare a referendumului? Oare este nevoie de o escaladare a conflictului mai mare decat este acum? Oare structurile de securitate ale statului n-ar trebui sa-i dea niste sfaturi pacifiste presedintelui interimar, ori asta o luat-o de tat prin balarii?
    Nu ne-am facut de cacao destul la nivel planetar? Ce se mai doreste a se experimenta pe pielea nostra?

  • de ce mai vorbim noi de ce sate sau comune ar trebui infiintate ori desfintate.Oricum ei portocaliii care ne conduc inca ne desfinteaza cu dreptatea in mana.Sunt un cetatean al acestei tari care mi-am platit la timp taxele si impozitele dar care tocmai am ramas fara loc de munca, pt ca sunt angajatul incomod care spun adevarul.Nu imi ramane decat, ca de maine sa imi iau sotia si copilul si sa plec in tara altcuiva in speranta ca acolo drepturile omului sunt respectate.Va doresc celor ce ramaneti sa va apere DUMNEZEU de flacara portocalie care mai arde!

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.