Actualitate

Şase sute de elevi de liceu din judeţ, ajutaţi printr-un proiect european să se orienteze mai bine în carieră

Şase sute de elevi din Bistriţa-Năsăud vor fi ajutaţi să se orienteze mai bine în carieră în cadrul unui proiect cu finanţare europeană la care participă şapte ţări europene. Tinerii vor afla ce meserii se caută pe piaţa muncii din toată Europa şi ce trebuie să ştie despre cerinţele din fiecare ţară. Şcolile româneşti vor să insiste pe învăţământul profesional agricol.

Purtătorul de cuvânt al Inspectoratului Şcolar Judeţean, Monica Buboly, a explicat că proiectul Transfer de Inovaţie Leonardo da Vinci Co-Building A Good Guidance – în traducere „Cooperare pentru o mai bună orientare profesională” – este o continuare a altui proiect derulat între 2099 şi 2011 şi în care au fost implicate opt şcoli vocaţionale din şapte ţări. România a fost atunci singura ţară care a fost implicată în proiect cu două şcoli, Liceul Tehnologic Agricol Bistriţa şi Grupul Şcolar Francisc Neuman Arad. Dintre cele opt şcoli implicate, şase au făcut parte din învăţământul de masă (România, Franţa, Turcia, Polonia, Italia), iar două (Grecia şi Finlanda) aparţineau învăţământului special. Valoarea totală a proiectului este de 390.000 de euro.

Coordonatorul proiectului a fost atunci ca şi acum Formazione Professionale Alba Barolo S.c.a.r.l. Italia.  Nicola Alimenti, manager de proiect, a explicat, marţi, într-o conferinţă de presă, că actualul proiect are o durată de doi ani şi implică trei mii de elevi care învaţă în 87 de şcoli aflate în şapte ţări europene. „Obiectivul nostru principal e creşterea motivaţiei elevilor pentru şcoală, scăderea abandonului şcolar printr-o metodă inovativă. Prin arte vizuale, elevii îşi vor proiecta viitorul profesional în cadrul unui concurs la nivel local, regional şi internaţional. Partenerii români sunt foarte importanţi întrucât partenii sunt din Bistriţa-Năsăud şi Arad. Avem ca grup ţintă 1.200 de elevi dintre cei 3.000.  Proiectul nostru e o continuare al celui din 2009 care a obţinut steaua de aur la nivel european ca fiind cel mai bun, iar actualul proiect îşi doreşte să transfere inovaţia obţinută atunci către noi parteneri europeni şi comunităţi locale sau regionale”, a spus Nicola Alimenti.

Potrivit sursei citate, elevii implicaţi în proiect sunt în clasele a X-a de la filera tehnologică. “La sfârşitul proiectului vom avea 35 de specializări descrise de către elevi. Toţi elevii îşi vor descrie profesiile şi îşi vor contura propriul viitor professional. De exemplu, sunt profesii din domeniul turismului, industriei, electric, textil, fashion, agricultură, artă, design, comunicare, media etc”, a spus Nicola Alimenti.

Din Bistriţa-Năsăud vor fi implicate 12 şcoli din judeţ, în esenţă cele cu profil tehnologic: Colegiul Tehnic InfoEl Bistriţa, Liceul Tehnologic Forestier, Liceul Agricol Bistriţa, Colegiul Naţional “Andrei Mureşanu” prin specializarea economic, Liceul Tehnologic Agricol Beclean, Liceul Tehnologic “Hendri Coandă”, Liceul Tehnologic din Telciu, Lechinţa, Liceul “Radu Petrescu” din Prundu Bârgăului.

“În primul an noi vom aplica metoda transferată din proiect la Colegiul Tehnic InfoEl Bistriţa. Este o platformă a proiectului pe care se vor pune toate materialele dezvoltate, acolo se va şi comunica. Va fi o sesiune de formare a formatorilor, apoi vom aplica chestionare şi, pe urmă, după opţiunile elevilor se va trece şi la alte activităţi prin care ei îşi putea alege profesia sau să se reorienteze după ce aflăm rezultatele chestionarului. (…)  Nouă ne revine să dezvoltăm şi să dezvoltăm pachetul care se referă la orientarea şcolară. În proiect, copiii vor putea vizualiza viitoarea profesie, se vor transpune în activităţile respective. Se vor face filmuleţe, lucrări de artă plastică care să sensibilizeze elevii asupra profesiilor. Fiecare va vedea care e profesia pentru care e potrivit”, a explicat Suzana Gălăţan, inspector responsabil de proiecte şi programe la Inspectoratul Şcolar Judeţean Bistriţa-Năsăud.

La rândul ei, Camelia Tabără, inspector şcolar general, a explicat că proiectul e foarte important. “Suntem cu toţii într-un moment în care societatea se reorientează spre dobândirea valorii într-o profesie de care e nevoie pe piaţa muncii. Avem parteneri de la care, cu siguranţă, avem ce învăţa. Din Franţa au venit profesori care reprezintă reţeaua şcolilor agricole. Din Letonia au venit două doamne care se ocupă de şcolile pentru persoane cu dizabilităţi. E Olanda cu şcoli profesionale şi toată componenta şcolilor tehnice, cu copii care învaţă de mici să se descopere, să îşi aleagă o meserie pe care să o practice cu multă plăcere. Noi avem şase sute de elevi de clasa a X-a care au intrat într-un liceu tehnologic şi au văzut deja ce înseamnă şi care mai pot fi modelaţi, eventual să se reorienteze sau să îşi iubească meseria şi să o facă cu plăcere”, a spus Camelia Tabără.

Cristiana Sabău

orientare 2 orientare 3 orientare 4 orientare 5

3 comentarii

    • Este perfect adevarat ce spui, dar Camelia nu are nicio vina aici. Motivul este pentru ca membri PeDeLe nu sunt in stare sa intre la liceu!

    • Nu ar trebui sa fie politizat invatamantul ,Camelia Tabara ar fi bine sa-si aleaga ori politica sau scoala.

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.