Timp de gândire

Felicitări, aţi înfrânt din nou! Tot pe banii noştri

Eu am spus de la bun început că nu cred că Bistriţa va avea în timpul vieţii mele o centură prin zona de sud cu poduri suspendate şi cu nu ştiu mai ce. În primul rând peste că este foarte scumpă, în al doilea rând că e o şosea scurtă şi complicată, în al treilea rând pentru că trăim într-o ţară care, nici după aproape 25 de ani de la Revoluţie nu are o autostradă de Doamne ajută. De ce ar face nu ştiu ce variantă de ocolire a unui orăşel de provincie ca al nostru?

Bistriţa are, în schimb, o şosea de centură prin nord extrem de circulată, dar care arată îngrozitor. De multe ori când mă aflu în spatele unor maşini de mare tonaj mă aştept să le văd răsturnate în şanţuri la ce balans face încărcătura. Marginile drumului sunt prăbuşite, mijlocul e plin de gropi. Trec zilnic prin zonă şi mă întreb când oare îşi vor aduce aminte conducătorii noştri că există această şosea, că ea poate fi reparată, iar toate maşinile care tranzitează Bistriţa direcţionate pe acolo, atât cele mari, cât şi cele mici. Ştiu diverse răspunsuri fantasmagorice date de unii şi de alţii. Unul e că va fi reparată odată cu DN 17 C care leagă Bistriţa de Năsăud, dar, cu toate că a venit mult aşteptata primăvară şi se poate lucra, nu am văzut pe nimeni care să măsoare drumul, să facă vreun calcul, dovadă că putem aştepta mult şi bine. Până la urmă, Ministerul Marilor Proiecte nu mai există. De ce să mai sperăm aiurea?

Între timp, varianta de sud e ca Fata Morgana. Se tot îndepărtează, iar şansele ca „mătuşa Europa” să ne dea bani pentru un proiect contestat în instanţă sunt nule. Fireşte că Primăria a avut bani de tocat pe un referendum inutil şi pe diverse studii costisitoare, dar nu are pentru ca să repare centura de nord, cea care trece prin adevărata zonă industrială a Bistriţei, zonă în care au sedii firme ca Rombat, Electroplast, Comelf şi alte câteva care virează bani grei bugetului de stat. Încă mi-e greu să înţeleg de ce aceste companii nu dau cu pumnul în masa municipalităţii sau a CNADNR măcar pentru a întreba unde sunt banii din rovignetele ultra scumpe şi unde s-au dus accizele mereu în creştere pe carburanţi. Poate că, în felul acesta, unii s-ar mai trezi şi ar înţelege că pot visa liniştiţi, dar pe banii lor, nu pe cei publici şi nici într-un caz pe seama noastră, a tuturor. Nu înţeleg de ce marii oameni de afaceri nu fac o grevă fiscală pentru ca să oblige efectiv Primăria Bistriţa şi statul român să se ocupe de proiecte realiste, necesare, nu de tâmpenii fantasmagorice.

Acum, în mod normal, dacă am trăi într-o ţară civilizată, cu cetăţeni care-şi cunosc drepturile, am imputa Consiliului Local Bistriţa (respectiv aleşilor care au votat „pentru”) şi executivului Primăriei costurile pentru organizarea referendumului din 29 septembrie 2013. Să dea ei înapoi din buzunarele proprii suma de 180.000 de lei cheltuită inutil, dovadă sentinţa dată de Curtea de Apel Cluj care le dă dreptate contestatarilor centurii de sud. După ce vor plăti, cu siguranţă că aleşii vor cugeta mai mult data viitoare şi nu vor mai ridica mâinile cu atâta uşurinţă doar pentru ca să fie luaţi într-o excursie în Austria sau te miri pe unde altundeva.

Ultima mare tâmpenie în opinia mea este creditul luat pentru pârtia din Wonderland, bani care vor fi efectiv îngropaţi în Dealul Cocoşului, aşa cum spune multă lume. Ţări importante care au institute de cercetare şi tehnologie avansată şi-au revizuit politica de investiţii în pârtii tocmai din cauza încălzirii globale. Noi, nu! Suntem mai cocoşi decât ei şi ne dăm mari vizionari.

Ajutat de o majoritate slugarnică, recompensată cu plimbări în străinătate şi joburi pentru neveste în instituţii de stat, primarul Ovidiu Creţu perseverează în direcţia aceasta într-un mod care-l face tot mai greu de înţeles de la o zi la alta. Cui îi arde de schi şi distracţie dacă nu are loc de muncă? S-a întrebat oare primarul vreodată? Dacă infrastructura noastră va fi mereu aşa cum e acum, firmele vor căuta locuri în care lucrurile stau altfel fiindcă nimeni nu mai are răbdare să treacă 20 de ani până când se schimbă lucrurile undeva. Chiar dacă ar avea, piaţa nu îţi permite, concurenţa, ritmul cu care se derulează toate în zilele noastre. O companie ca Leoni poate împacheta în oricare zi fabrica şi să plece acolo unde sunt drumuri bune pe care să circule maşinile încărcate cu cabluri.

Dacă aş fi primar, primul lucru pe care l-aş face ar fi să anunţ că nu mai cântăm, nu mai dansăm, nu mai schiem, nu mai dăm banii pe nimic altceva decât pe infrastructură. Aş privatiza în secunda doi Direcţia de Servicii Publice, aş scoate la licitaţie asfaltarea tuturor străzilor şi repararea trotuarelor. Vă garantez că, având aceiaşi bani, aş face de patru-cinci ori mai multe lucrări fiindcă firmele au nevoie de contracte şi ar da buzna cu oferte la preţuri mici.

Modul socialist al administraţiei de a vedea lucrurile mi se pare tot mai păgubos. Primăria Bistriţa e plină de angajaţi care taie frunze la câini pe bani mulţi şi cu eficienţă zero. În afară de Parcul Municipal şi de câteva şcoli reabilitate, nu se vede nimic altceva în urma acestei administraţii, nicio parcare modernă, niciun drum de Doamne ajută modernizat, doar nişte blocuri sociale pline de romi care le-au distrus deja în mare parte. În schimb, s-au îngropat miliarde, ne-am îndatorat peste măsură ca să ne distrăm cu buzunarele goale. Probabil că, în felul acesta, uşuraţi fiind de bani, alunecăm mai uşor pe pârtia imaginară. Probabil în mintea unora e încă iarnă chiar dacă afară sunt 15 grade.

Cristiana Sabău

15 comentarii

  • Cu putina imaginatie, poezia „Antiprimavara” a lui Adrian Paunescu, s-ar putea numi Wonderland:
    „Ce daca vine primavara
    Atâta iarna e în noi
    Ca martie se poate duce
    Cu toti cocorii înapoi
    In noi e loc numai de iarna
    Vom îngheta sub ultim ger
    Orbecaind pe copci de gheata
    Ca un stingher spre alt stingher.

    Si vin din patriile calde
    Cocorii toamnei ce trecu
    Si cuiburi si-au facut la stresini
    Si lânga mine nu esti tu
    Ninsori mai grave decât moartea
    Au fost si sunt si vor mai fi
    La mine-n suflet este vifor
    Si vin nebuni sa faca schi.

    Si ninge pâna la prasele
    Ninsoarea-mi intra-n în trupul tot
    Un dans de oameni de zapada
    Ce îmbratisarea n-o mai pot
    La noi e iarna pe vecie
    Doi fosti nefericiti amanti
    Ia-ti înflorirea, primavara
    Si toti cocorii emigranti.

    Primavara, care-ai fost
    Nu veni, n-ai nici un rost
    Poti sa pleci suntem reci
    Iarna ni-i pe veci.

  • Daca intreba la referendumul pt centura: Doriti alageri anticipate pt Primaria Bistrita? era mai mare prezenta la vot si acum aveam poate alt primar si o centura OCOLITOARE.

  • La cat s-a cheltuit pt studii de fezabilitate si pt tot felul de proiecte, pt referendum, ar costa aceasta centura-bulevard prin oras mai bine ar face centura ocolitoare (varianta ocolitoare prin Budac sau nu stiu pe unde dar sa ocoleasca orasul) pt ca de aceea este ocolitoare!

  • Noi cei care comentam incercam sa facem un pic de haz de necaz dar problema ridicata, cea a lipsei investitiilor, este una extrem de serioasa. Ne vom ineca in mediul antreprenorial pentru ca firmele cu potenta financiara si care sunt mari sau medii angajatori vor pleca in alta parte! Tendinta este generala, in toata lumea. Exista premize pentru o activitate profitabila stau, nu, plec! Asa gandesc toti intreprinzatorii, mari sau mici! Articolul ridica un semnal de alarma extrem de serios si care trebuie luat in calcul, indiferent de cine e la putere sau nu! Este cazul sa se treaca la pragmatism si sa mai lasam gargara. Viitorul nostru, al tuturor este in joc!

  • nu inteleg de ce primarul confunda orasul cu o statiune din alpi. Cati oameni oare schiaza in bistrita, un procent neglijabil sunt sigur, majoritatea prefera sa se scalde intr-un bazin, strand dar nu aici ci la Figa pentru ca la noi strandul nostru arata ca pe vremea comunistilor.
    Bani cheltuiti aiurea.

  • o singura greseala : Comelf nu are deschidere la aceasta centura, au in schimb Iproeb, Almeta (sau cam asa ceva ) oricum o firma puternica , si inca citeva mai mici . in rest e corect ce ati scris, foarte corect. pe Creu il doare undeva de aceste firme si oamenii care lucreaza acolo. de ce nu se poate bate cu pumnul in masa ??? ptr. ca nimeni din conducerile acestor societati nu are curajul sau forta , sau nu au chef sa se lege la cap cu acest primar ……nici nu stiu cum sa-i spun, incompetent . sa speram ca Ani va face ceva , e ultima noastra sansa sa scapam de autodistrugerea Cretiana. sau mai este o sansa dar…..e mai greu. o zi buna va doresc.

  • Cand interesul intuneca mintea unui primar rezultatul e pagubos. Centura ocolitoare a orasului Bistrita risca sa ramana istorie. Lucrurile au inceput in 28 ianuarie 2010, în timpul primului mandat al lui CRETU, cand consilierii au votat în unanimitate pentru transformarea Dealului Codrișor în zonă de agrement și au adoptat un PUZ în acest sens. Astfel, zona urma să fie transformată radical și pusă în valoare.
    S-a prevăzut amenajarea unor alei pietonale, a unui parc, pistă de biciclete, cișmele, zonă de promenadă, iar în cel mai înalt punct al dealului s-a prevăzut amenajarea unui restaurant, cu vedere spre oraș. Mai exact, Conform Planului Urbanistic Zonal, Padurea Codrisor ar urma sa intre intr-un proces amplu, prin care aceasta zona sa fie amenajata pentru o serie de activitati sportive si de agrement. Pana aici toate bune si frumoase. Numai ca in septembrie 2010, la câteva luni după aprobarea PUZ-ului, Crețu s-a sucit și de-atunci face lobby pentru realizarea unui drum cu două benzi prin mijlocul pădurii.
    Crețu, a facut o mica excrocherie astfel ca Pădurea Codrișor rămâne în extravilan. Era condiția obligatorie pentru realizarea centurii. Si toate astea dintr-un interes personal meschin dupa cum singur a recunoscut: “Da, am acolo 45 de ari, cumpărați prin 2000-2001. Dacă va fi să îl vând la un preț bun, normal că îl vând. Soția l-a moștenit de la socrul meu, din câte știu sunt deja făcute actele de împroprietărire”. Cu alte cuvinte, in mintea primarului, prioritatea nu este rezolvarea traficului de tranzit prin soseaua de centura ci modul in care aceasta poate sa contribuie la cresterea valorii terenului pe care il detine. Restul nu conteaza. Pentru asta e in stare de orice, chiar sa incalce legea. Sa nu uitam ca este a doua oara cand o instanta se pronunta printr-o hotarare definitiva ca varianta 2Sud este ilegala.

    • Mintea intunecata e in capul lui Nacu & Companii care , pt. interesel personale il neaga si pe Dumnezeu.
      Sa speram ca va primi de la Cel-de-Sus tot ce merita. Ca asa-i la noi:dece sa facem ceva pentru oameni si oras daca sunt cativa „tari in toate” si le merge. Daca astia ar fi locuit pe Republicii, acum centura de sud era facuta!!! Sa le fie rusine si sa le dea Domnul, dupa cum merita.

  • Mai ce treaba mai aveti voi cu primarul in functie .Cred ca dimineatza cand va treziti singuru lucru care va determina sa va incepeti ziua este acela, daca in TIMP ONLINE mai scrie ceva Cristiana pentru care sa aveti motiv sa comentati aici in acest spatiu impersonal sub anonimat.Chiar nu va inteleg,orcine ati fi voi.Domnilor soseau de centura are o latime de doar 20 de metri,dealul codrisor are un km printr-o soasea ce va trece pe acolo nu vad cum se va distruge un intreg deal.abia astept sa vin BULDOZERELE. hi hi hi.

  • Oamenii sunt judecati dupa ceea ce fac nu dupa ceea ce nu fac . Intotdeauna proiectele importante au o multime de critici . Unii dezinteresati , altii ba . Daca ar fi dupa ei nu s-ar intampla nimic . Noroc ca nu-i !

  • Roxana ,

    Comunista tatii, vrei neaparat sa lucrezi pe centura 2 Sud… de linga strand ?
    Poti sa-ti dai jos bulendrele, ca centura pentru tine se gaseste daca nu esti batrana …
    Trebuie sa fi dusa de tot cu capul ca sa crezi ca cetatenii contestatari au dat ei sentintele … si nu instantele…
    Poti sa fredonezi: Roxana si Suzana mi-au furat banana……

  • Nu numai ca nu face nimic, dar acum se distrug si celelalte drumuri. Imparatul Traian, ultima mostenire de la celalalt incomeptent. O strada cu asfalt care arata impecabil. Au sapat-o pentru ceva. Cred ca pentru petrol ca altceva nu cred deoarece utilitatile functioneaza. Canalizarea e prea sus, ar fi singurul repros pe care i l-as aduce retelei de sub strada. Inca se mai lucreaza, dar vazand celelalte strazi rascolite in ultimii ani, ma indoiesc sa mai vad vreodata strada asta aratand asa cum trebuie.

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.