La rectificarea de buget de luna aceasta, municipalitatea alocă bani pentru diferite faze de proiectare la investițiile “Amenajare piste de ciclişti în municipiul Bistriţa – etapa I” și ”Trasee pietonale și piste pentru cicliști în centrul istoric, municipiul Bistrița – etapa 2”, pentru care intenționează să solicite fonduri europenbe prin programul Operațional Regional.
La începutul anului pentru etapa 1 s-au alocat 135.000 lei (faze de proiectare, avize și acorduri). Cu 80.000 de lei alocați la rectificare se va realiza studiul de trafic/circulație cerut prin Ghidul de finanțare.
În ceea ce privește etapa 2, se repartizează 60.000 lei pentru actualizarea expertizei tehnice, studiului de trafic, DALI și elaborare proiect tehnic. Investiția va cuprinde străzile B. Novac, Țibleșului, V. Nașcu, Lupeni, IL Caragiale, BS Delavrancea, Zorilor, Barbu Lăutaru.
În 2016, Consiliul Local Bistrița a aprobat Studiul de fezabilitate pentru obiectivul de investiţii “Amenajare piste de ciclişti în municipiul Bistriţa – etapa I”, pentru care Primăria intenționează să acceseze bani europeni. Valoarea totală a investiției este estimată la 15,8 milioane lei.
Pistele de cicliști propuse sunt amplasate pe următoarele străzi: 1 Decembrie, Avram Iancu, Grănicerilor, Ghinzii, C.R. Vivu, Vasile Lupu, Tudor Vladimirescu, Cimitirului, Crinilor, Ioan Slavici, Subcetate, Drumul Cetății, Drumul Dumitrei Vechi, Dimitrie Cantemir, Eroilor, Împăratul Traian, Valeriu Braniște, Aleea Sălciilor, Petru Maior, Al. Odobescu, Ioan Rațiu, Codrișor/ Victor Onișor, Alba Iulia, Aleea Șieu, Panait Cerna, Gh. Pop de Băsești, Axente Sever, Garoafei, având o lungime totală în ax de 17,649 km.
Pistele de biciclete se vor amenaja astfel: pentru câte un sens de circulație, cu lățimea de 1,00 m, pe ambele părți ale străzii / pentru două sensuri de circulație, cu lățimea de 2,00/2,50 m, pe o singură parte a străzii. Pistele pentru ciclişti vor avea o structură proprie, separată de carosabil sau trotuar fie prin denivelare, cu sau fără stâlpișori de separare și protecție antiparcare, funcție de trafic, fie doar cu stâlpișori.
Pistele pentru cicliști se vor realiza denivelate cu pas de minim 3 cm spre trotuar și denivelate cu minim 5 cm spre carosabil, în situația în care bordurile mari care delimitează carosabilul se vor înlocui. În cazul în care bordurile se păstrează, pista va fi denivelată față de carosabil cu pasul bordurii existente. Amenajarea pistei denivelat față de trotuar conduce la necesitatea ridicării la cotă a trotuarelor adiacente pistei de cicliști. Pe sectoarele, scurte, pe care gabaritul nu permite separarea fizică, se va adopta soluția de circulație în trafic mixt, prin benzi de ghidaj, delimitate față de trafic prin marcaj discontinuu, semnalizate cu indicatoare, iar pe trotuar cu indicatoare de pistă comună biciclete/pietoni. La traversarea străzilor cu care se intersectează pistele de cicliști, se vor realiza marcaje cu linie discontinuă, conform SR 1848-7, păstrând lăţimea pistei.
În general, carosabilul nu va avea o lățime mai mică de 3,50 m pe străzile cu sens unic și 6,00 m pe străzile cu două sensuri de circulație. În zona podurilor, traseul pistelor se va suprapune pe trotuarele existente sau pe carosabilul existent. Se vor amplasa suporturi pentru parcarea bicicletelor acolo unde spațiul permite și traficul de bicicliști este mai mare. Pentru asigurarea lățimii minime a pistelor de cicliști și a trotuarelor, va fi necesară mutarea/repoziționarea unor stâlpi de curent electric, respectiv extinderea trotuarelor sau realizarea de trotuare noi. Scurgerea şi evacuarea apelor din precipitaţii se asigură prin pantele longitudinale ale străzilor şi pante transversale (minim 1%), spre canalizarea pluvială existentă sau emisarul natural. Pe străzile Drumul Cetății, între km 0+000-0+680, Dumitrei Vechi și Ghinzii s-a prevăzut o rețea nouă de canalizare pluvială. Pe străzile pe care se îngustează carosabilul, gurile de scurgere se vor repoziționa în plan orizontal și vertical.
Prin proiect s-a stabilit şi amenajarea a 5 puncte de închiriere, amplasate şi dotate conform proiectului Free Cycle, elaborat în 2014: str. Parcului; Pădurea Schuleward; str. Gării – Piaţa Mihai Eminescu; Calea Moldovei – lângă han; Piața Unirii – zona pietonală. Închirierea bicicletelor se va face în sistem free cycle, fiecare stație având 22 locuri pentru biciclete și fiind dotată cu 15 biciclete.
Super, peste 20 de ani voi putea circula în siguranță cu bicicleta!
Pe strada Drumul Cetatii desi este spatiu pentru pista de biciclisti acesta nu este amenajat corespunzator si noi biciclisti tot printe masini trebuie sa pedalam.
Pista de pe Drumul Cetatii se poate construi cu fonduri de la bugetul local. Pana se va acesa finantarea pe fonduri Europene va dura enorm. Iar pericolul de acidente atat pentru noi biciclisti cat si pentru conducatori auto ramane in fiecare zi.