Actualitate

Bistriţa nu mai apare pe harta autostrăzilor până în 2030. Vom avea doar drumuri transregionale

Ministerul Transporturilor a prezentat varianta ”semifinală” a Master Planului General, un document strategic integrat care va sta la baza planificării investiţiilor în transporturi pentru perioada 2014 - 2030. Bistrița nu mai figurează pe harta autostrăzilor, dar apare cu drum transregional și variantă ocolitoare.

harta master plan transportDacă în varianta din aprilie a Master Planului General de Transport apărea o variantă de autostradă care să treacă prin Bistrița, dinspre Satu Mare spre Târgu Mureș (cu termen de realizare până în 2023), în acest document ”semifinal” Bistrița nu mai există pe harta autostrăzilor până în 2030, dar nici pe cea a drumurilor expres.

În schimb, la capitolul drumuri Transregio apar Sărățel – Reghin – Târgu Mureș (78 km, 44 milioane euro) și Vatra Dornei – Bistrița – Sărățel – Dej (242 km, 151,5 milioane euro).

În Master Planul General de Transport sunt prinse și varianta ocolitoare a Bistriței (14,59 km, 37,8 milioane euro) și centura Becleanului (6 km, 16,2 milioane euro).

Ministrul Transporturilor, Ioan Rus, a precizat că Master Planul General de Transport, care cuprinde toate intervenţiile în infrastructură pentru 2014-2030, reprezintă rezultatul unei analize ”absolut ştiinţifice” elaborate de cea mai mare companie din lume specializată în domeniu: ”Se va supune dezbaterii publice, s-ar putea să se modifice unele lucruri dacă se justifică. Va fi aprobat în Guvern ca document operaţional şi se va transforma în Programul Operaţional al Guvernului României vizând dezvoltarea sistemului rutier, feroviar, naval, aerian. Nu este vorba de a înlocui nimic cu nimic. Deci nu este înlocuit în acest master plan vreun milimetru de drum regional cu drum expres sau cu autostradă. Aşa rezultă pe seama analizelor absolut ştiinţifice făcute de către o companie, probabil cea mai mare din lume, specializată în acest domeniu, care a făcut o analiză ştiinţifică a ceea ce înseamnă trafic în România, nevoia de interconectivitate, suport solid pentru dezvoltarea economică. Cifrele de cost din Master plan sunt estimative. O să avem dezbateri, discuţii pro, contra, în următoarele trei săptămâni, să zicem 20 de zile, după care vom începe să punctăm, să transformăm acest Master Plan în programul operaţional. Îl vom prezenta Guvernului, iar Guvernul va decide şi atunci, în Guvern, vom şi etapiza: cu asta începem, cu ailaltă în 2019, cu ailaltă în 2021, etc.”.

România ar trebui să construiască 656 kilometri de autostradă şi 2.226 kilometri de drumuri expres până în anul 2030, reiese din Master Planul de Transport, în condiţiile în care fostul ministru al Transporturilor, Dan Şova, promitea în aprilie 1.800 kilometri noi de autostradă până în anul 2020. Proiectele de autostrăzi incluse în Master Plan sunt Sibiu – Braşov (103 km), Ploieşti – Comarnic (49 km), Craiova – Piteşti (115 km), Comarnic – Braşov (54 km), Braşov – Bacău (158 km) şi Gilău – Borş (177 km), costul total estimat pentru aceste proiecte fiind de 6,28 miliarde euro fără TVA, potrivit unui document de sinteză furnizat de Ministerul Transporturilor.

În plus, Master Planul cuprinde construcţia de drumuri expres însumând aproximativ 2.200 km, fondurile necesare pentru aceste proiecte totalizând circa 17,5 miliarde euro fără TVA.

România avea, la finele anului trecut, 644 km de autostradă, 16.466 km de drumuri naţionale, 35.587 km de drumuri judeţene şi 32.190 de drumuri comunale. Potrivit documentului, în România nu există drumuri expres.

Documentul mai prevede construcţia a 2.674 km de drumuri transregionale, 293 km de drumuri EuroTrans şi 172 km de variante ocolitoare, totalul fondurilor necesare pentru dezvoltarea sectorului rutier fiind de 26,1 miliarde euro.

Consultantul statului român pentru realizarea Master Planului este compania americană AECOM, în baza unui contract de 9,5 milioane lei fără TVA, atribuit în 2012.

12 comentarii

  • Acesta este rezultatul muncii duse cu „abnegatie” de toti politicienii ardeleni din zona in toti acesti ani! Daca in 2007 mai eram pe harta autostrazilor de facut „candva”, acum suntem pe nicaieri….Toata Romania este pe nicaieri….Doar miticii vor avea ceva infrastructura, restul tarii mai conteaza?

  • Majoritatea nu si-a dorit constructia unei centuri pentru Bistrita si am dat cu piciorul la o mare suma alocata proiectului de UE, iar acum ne plangem ca nu mai beneficiem de proiecte de autostrazi pentru Bistrita…

    • Iti urez draga Marius1 sa mergi la intrarea in Bistrita dinspre Cluj cel putin de 2 ori pe zi dus intors in spatele unei rulote sau a unui TIR. Sa vezi ce placere este… Nu ne trebuie centura sigur ca nu… nemernicilor… numai comentati orice proiect se face fara sa va ganditi ca poate ar fi bun. Si asta doar ca dupa o vreme sa va lamentati portocaliu ca nu avem centura.

    • Dragă Maria,

      Eu te cred pentru tine ORICE drum (şi cu gropi şi neasfaltat şi care costă de 100 ori şi dacă fură banii de 1000 de ori şi dacă ar trece prin faţa Bisericii Evangelice şi dacă ar trece prin Parcul oraşului) e bun atâta timp cât îţi permite ţie să circuli singură pe DN17. Totuşi te informez că, contrar părerii tale, nu aşa stau lucrurile.
      1) TOŢI bistriţenii dorim o Centură a oraşului DAR nu pe oriunde şi nu oricum….
      2) Deşi ocoleşte extraordinara ta casă, drumul pe dealul Codrişor, pe malul râului Bistriţa vizavi de Parcul oraşului şi prin curtea spitalului tbc, NU E O CENTURĂ!!! Băgă la cap te rog!
      3) Stupidul proiect al domnului Creţu a fost dat în judecată şi a fost respins de instanţă!
      UE NU ALOCĂ BANI, SUB NICIO FORMĂ, PROIECTELOR CU PROBLEME!
      4) Încă odată: UE NU ALOCĂ BANI SUB NICIO FORMĂ PROIECTELOR CU PROBLEME! Deci scoateţi-vă din cap.
      5) Proiectul domnului Creţu NU A AVUT ŞI NU ARE NICIO FINANTARE EUROPEANĂ!
      6) Încă odată: Proiectul domnului Creţu NU A AVUT ŞI NU ARE NICIO FINANTARE EUROPEANĂ! Finanţarea Europeană ESTE O MINCIUNĂ!
      7) Stupidul drum pe dealul Codrişor este estimat la circa 175 mil €.
      6) O autostradă de 15 km este estimată la circa 90 mil € deci costă jumătate cât Prostia Creţu!
      7) Nu ar fi normal să se facă, spre exemplu, bucata de autostradă (CARE OCOLEŞTE BISTRIŢA) şi care costă jumătate?
      8) Îmi provoci greaţă tu şi cu cei care pentru că vă rezolvă un rahat îl susţineţi pe Creţu să distrugă un oraş!
      9) Prostia Creţu, fiind o prostie şi o idioţenie -care costă un patrimoniu- NU VA FI NICIODATĂ PUSĂ ÎN PRACTICĂ şi aici mă refer şi la problemele de natură tehnică ridicate de un drum pe dealul Codrişor, un deal de argilă la baza căruia curge un râu plus un drum pe malul unui râu, alte probleme tehnice. Deci vă pierdeţi energia pentru o cauză pierdută în loc să ne aliem toţi bistriţenii şi să obligăm administraţia să adopte soluţia corectă şi de bun simţ!

  • Da exemplu personal, „ospataru”-le securist!
    Ia-l si pe Baselu voda cu tine, poate-i ajungeti din urma pe medicii plecati inca din 2010, la indemnul lui Baselu.

  • Încă ceva.
    Articolul e despre Bistriţa şi judeţul Bistriţa-Năsăud sau cum rămân ele fără autostrăzi, cum rămân izolate, o zonă de nicăieri pe unde nu trece nimic (Atenţie, la fel s-a întâmplat şi cu calea ferată; precedentul există).
    Despre politicienii noştri (din Bistriţa-Năsăud) de mizerie şi de două parale, despre indolenţa lor, despre nepăsarea lor.
    Şi nu în ultimul rând despre cei 7,4 milioane de nemernici care ne trag aici, care ne împing aici, care ne ţin aici de 25 de ani!

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.