Potrivit Monografiei Protopopiatului Bistriţa, în anul 2000, când la cârma Arhiepiscopiei Vadului, Feleacului şi Clujului era Înalt Prea Sfinţitul Bartolomeu Anania, s-a hotãrât înfiinţarea a trei noi parohii în municipiul Bistriţa, printre care şi Parohia Sfântul Ioan Botezãtorul, pe strada Mãrãşeşti, nr. 3-5. Terenul de 11,77 ari a fost oferit de Primãria Bistriţa care a fost atât de lipsită de viziune încât nu a realizat ce se va întâmpla în zona respectivă în mai puţin de un deceniu.
Potrivit preotului Ioan Bujor, dupã ce s-a aprobat proiectul de construire a bisericii Sfântului Ioan Botezătorul şi a casei parohiale în baza unei machete din anul 2001 realizată de arhitectul George Ilişiu din Bistriţa, în 24 martie 2001, Prea Sfinţitul Episcop Vicar dr. Irineu Pop Bistriţeanul a sãvârşit slujba de sfinţire a locului de amplasare a bisericii şi a pus piatra de temelie. În 2002, s-a trecut la executarea lucrãrilor de construire a bisericii. Doi ani mai târziu, de Crăciun, era gata demisolul.
Conform preotului, până în anul 2004, slujbele au fost ţinute afară, masa altarului, Sfânta Evanghelie, Antimisul, cãrţile şi obiectele necesare sãvârşirii Sfintelor Slujbe fiind ţinute într-un garaj.
„În toatã aceastã perioadă, credincioşii au fost prezenţi la sfintele slujbe într-un numãr foarte mare. În anul 2007, luna mai, s-a început zidirea bisericii, lucrare în regie proprie, având ca diriginte de şantier pe inginerul Georgeta Popa, inginerul George Pampa şi inginerul Florin Buţiu, iar ca zidar pe Teodor Herinean”, arată preotul Bujor în textul scris de el însuşi în Monografia Protopopiatului Ortodox Bistriţa. La momentul aparaţiei cărţii (anul 2011), biserica avea zidurile ridicate şi turnatã centura, în interior fiind executatã lucrarea la balcoane, ajungându-se la cofrarea bolţii şi turnarea grinzilor care despart cele trei turnuri de la intrarea în pronaos. În prezent, aşa cum reiese din fotografii, biserica nu este gata, deşi i s-au alocat an de an bani de la bugetul local al Bistriţei.
În paralel, s-a lucrat şi la edificarea casei parohiale în care locuieşte preotul Bujor şi familia lui. Clădirea, pe care o puteţi vedea şi în imagini ca fiind una destul de mare, e aproape gata, spre deosebire de biserică. „Între anii 2006 şi 2007 s-a zidit şi s-a acoperit casa parohialã”, notează preotul care completează textul din monografie cu informaţia potrivit căreia el însuşi s-a ocupat de lucrare în calitate de paroh numit prin concursul pe care l-a dat pe post în februarie 2001. „Pentru toatã darea cea bunã şi tot darul cel desãvârşit, mulţumim Lui Dumnezeu, slãvindu-L şi zicând: Ale Tale dintru ale Tale, Ţie îţi aducem de toate şi pentru toate. Mulţumim credincioşilor, sponsorilor şi binefacãtorilor”, mai scrie el.
Ca urmare, preotul Ioan Bujor recunoaşte singur scriind cu mâna lui că banii publici pe care i-a primit pentru proiect în integralitatea lui (casă parohială şi biserică) i-a folosit, cu prioritate, pentru construirea locuinţei preotului, una exagerat de mare pentru nevoile unei familii câtă vreme ea nu găzduieşte vreun centru pentru oamenii străzii sau vreo cantină socială. Consiliul Local a alocat an de an bani publici din taxele şi impozitele plătite de cetăţeni şi acestei parohii fără să fi întrebat măcar o singură dată cum s-au cheltuit.
Aşa cum lesne se poate observa şi din imagini, construcţia se potriveşte ca nuca în perete cu arhitectura zonei. Voci din rândurile credincioşilor spun că nu era necesară o biserică atât de mare câtă vreme în zonă se află Biserica Sfânta Ana (la mai puţin de 150 de metri în linie dreaptă), construită într-un spaţiu generos. În plus, mutarea Oficiului Registrului Comerţului şi a Gărzii de Mediu pe aceeaşi arteră cu Biserica Sfântul Ioan Botezătorul face ca strada să fie extrem de aglomerată şi haotică.
Am studiat cu atenţie şi felul în care se lucrează la biserică şi am descoperit foarte multe „capcane”, bucăţi de fier care ies din beton şi în care ar putea cădea oricine, schele din lemn putrezit care se pot prăbuşi în orice moment peste trecători, mormane de nisip trântite pe trotuar. Este mai mult decât evident că nu este respectată nicio normă de securitate şi e doar o minune că nu s-a petrecut până acum un accident. În străinătate, clădirile aflate în construcţie sunt împrejmuite fiind păstrată, din motive de securitate, o anume distanţă între schele şi spaţiile publice. La noi, nici vorbă de aşa ceva.
Mai ales când e vorba de biserici, oricare ar fi ele, autorităţile închid ochii şi permit haosul probabil din teama de a nu fi bătute de Dumnezeu, aşa cum au grijă unii preoţi ortodocşi să le transmită tuturor celor care îi deranjează. Totuşi, ar fi cazul ca şi Consiliul Local să ceară bisericilor în construcţie rapoarte clare referitoare la cheltuirea banului public fiindcă, altfel, vom vedea numeroase vile preoţeşti ridicate din banii noştri, ai tuturor, în timp ce bisericile rămân nişte nesfârşite şantiere.
doi de un leu
tuica din cazan fierbe si ospataru serveste
noooooooooooooo stroeeeeeeee inde esti?????.n ai nimic de comentat la adresa colegilor tizului meu????
Un alt articol din sirul,,hai sa aruncam cu noroi in preotii ortodocsi”.Chestia urbanistica este una de pretext,adevarul scop este denigrarea unor slujitori ai Bisericii.Ce mai urmeaza?Data trecuta v-ati batut joc de preotul Vlasin,l-ati inregistrat fara consimtamantul lui…Daca s-a construit ca parohiala nu vad unde este problema dvs…?Biserica se va finaliza si ea,nicio problema,dar vad ca doar de ortodocsi va legati.Dar de bisericile neoprotestante nu aveti nimic de spus?
Doamna Sabau s-a mutat cu jignirile si articolele in partea de jos a orasului…In primul rand,din punct de vedere juridic si casa parohiala are acelasi statut ca si biserica.Nu scrie in nicio lege ca trebuie sa construiesti prima data biserica,iar intre timp ca preot stai in chirie si apoi ridici biserica.Oricum banii se aloca din aceeasi sursa si in plus mai exista donatiile credinciosilor!De unde stiti ca nu se va amenaja in incinta casei parohiale si o cantina sociala?Nu mai faceti pe atot stiutoarea si lasati-o mai moale cu astfel de articole,pentru ca nu e frumos sa cautati scandalul si jignirile gratuite la adresa Bisericii!De ce nu scrieti si de neoprotestanti?Oare la ei totul e roz si in regula?Oricum este un articol tendentios si fara nicio documentare,Un copy/paste din monografia bisericilor + acuzatii ieftine.Rusine pentru asemenea batjocura la adresa BOR!
Mă scuzaţi, care e jignirea? E gata biserica, iar casa parohială e în construcţie şi nu am văzut eu bine? De ce vă simţiţi jigniţi de o realitate pe care singuri o construiţi? Aceea nu e casă. E palat făcut cu bani publici. Omul de rând ar trebui să se simtă jignit fiindcă Primăria a luat din banii lui fără să-l întrebe dacă e de acord.
In primul rand in alt articol ati spus clar ca veti investiga bisericile si casele parohiale pentru ca anumite parohii sa nu mai primeasca bani de la buget.Nu va inteleg de ce ati porni acesta prigoana impotriva BOR.Este perfect legal sa aloci bani publici pentru constructiile bisericesti(vedeti Legea 489/2006) si nu cred ca este cazul sa agitam spiritele.De ce aduceti acuzatii fara dovezi?De ce nu ati fost la biserica aceea la sfarsit de an sa fi auzit darea de seama a preotului ,acolo fiind prezentate in amanunt toate veniturile si cheltuielile parohiei?
Vă sperie chiar atât de mult ideea? De ce oare?
Cred ca vi se pare doamna draga.Legea este clara ca se aloca bani de la buget pentru biserici,indiferent ca unei persoane numite Cristiana Sabau nu ii convine.Cu o floare nu se face primavara,asa ca ar fi bine sa renuntati la aceasta campanie anti BOR.Ce v-a facut Biserica?Aveti si un neam in familie care slujeste Bisericii.Ar fi normal sa promovati un jurnalism de calitate,cu articole de senzatie care sa concureze ziarelor de scandal.In plus ati cenzurat mai multi cititori, dar pe ospataru,cititorul mult servil si supus nu il banati.Nu sunteti corecta si consecventa!
casa parohiala si biserica apartin comunitatii parohiale si nu preotului sau episcopiei…..ele apartin oamenilor care formeza parohia si care conduc viata bisericii prin consiliul parohial….biserica nu e a popii ci a oamenilor ….in Europa daca veti merge veti intalni la catolici si la reformati biserici mai mari si case parohiale mai bogate…..ba chiar si calugarii catolici au dezvoltate pe langa manastiri afaceri cum sunt berarii sau crame cu vin…..si acolo primariile dau bani pentru biserici…..de exemplu in germania asistenta sociala a fost cedata in grija bisericii……….sunt sigur ca colegii preoti au intocmit cu rigurozitate bugetul parohiei,au eliberat chitanta pentru banii primiti,nu au savarsit nici un fel de ilegalitati,dau dare de seama publica in fata oamenilor pentru fiecare ban primit……ar fi interesant sa spuneti de exemplu cati bani s-au adunat prin intermediul bisericii prin colecte pentru sinistrati sau alte nenorociri intamplate in tara…….eu ii felicit pentru ca sunt harnici,fac treaba buna iar dupa ce se termina biserica si casa parohiala de construit sa continue prin ridicarea unor asezaminte sociale:cantine,scoli de cateheza,cabinete medicale ,orfelinate pentru copii,azile de batrani……de pacatosi,toti suntem pacatosi,iar cine este primul fara de pacat sa arunce cu piatra……
Ospatarule,nu stiu cui slujesti…Un ortodox practicant nu ar vorbi asa fata de cei ce sunt slujitori ai lui Dumnezeu si ai crestinilor.In primul rand,este normal sa faci o locuinta de serviciu unui preot,asa cum au politistii(blocul cu 10 etaje din Eminescu,langa fosta Biblioteca Judeteana) sau alte categorii de personal care sunt de utilitate publica.Nu uita ca primele scoli au fost deschise in tinda bisericilor,in vremea mitropolitului Saguna s-au deschis primele licee si s-au tiparit primele manuale laice pentru romanii din Transilvania.De ce sa imi fie rusine daca ceea ce se face ramane ca simbol al faptului ca bistritenii din acea zona au ridicat un locas de cult si o casa parohiala care va servi generatiilor viitoare,nu preotilor,pentru ca ei stau doar cata vreme slujesc.Concluzie:este perfect legal ca o casa parohiala sa se construiasca din banii contribuabililor(85% ortodocsi) si nu ne intereseaza problemele unora pe care nu i-a obligat nimeni sa isi ia credit pe 30 de ani.De ce nu ati stat cu chirie undeva ca era mai bine asa si pentru noi ca nu ne mai reprosati cititorilor cat va este de greu.Vorba aceea:mandria si domnia sa platesc.Dvs in care categorie va incadrati?
Ce mi se pare mai grav acum este faptul ca spatiul respectiv fusese repartizat mai demult (sau promis de la primarie dupa 1990) pt. construirea unei gradinite, cea de pe Intr. Castanului de la parter de bloc… si ce a iesit… pacat!!!
„Nu uita ca primele scoli au fost deschise in tinda bisericilor,in vremea mitropolitului Saguna s-au deschis primele licee si s-au tiparit primele manuale laice pentru romanii din Transilvania.” Mostra de prosteala pe fata si intoxicare cu dogmele propovaduite de ortodocsii practicanti ai national-socialismului.
Anul acesta se implinesc 250 de ani de cand Petru Pavel Aron a deschis la Blaj prima școală elementară cu predare în limba română din toate timpurile. Despre aceasta puterea intunericului si propagandistii ei nu a pomenit si nu va pomeni nimic pentru ca deranjeaza propaganda oficiala national securista. De abia peste 90 de ani supusul patriarhiei sarbe de la Carlovitz va deschide scolile din zona Sibiului confesionale in care slavona era la mare cinste si in care se predica elevilor invataturile lui Saguna: afurisenia literelor latine si interdictia punerii de nume antice copiilor. Si btw pentru toti „patriotii” carora le cade greu pana si pomenirea numelui de greco-catholic. Tatal marelui ortodix Saguna a fost catolic, religie in care l-a si botezat (la Miskolt in Ungaria) pe Anastasie, viitorul Andrei 🙂
Ospatarule,ai deja o obsesie cu numarul acela de masina.Evul Mediu nu era analfabet,aici jignesti biserica.Adica 86% din romani sunt prosti si tu esti despetp.Eu zic sa te lasi de baliverne si minnciuni si sa lucrezi ca sa-ti platesti ratele!
O biserica prea mare pt zona respectiva. Nu va fi gata nici in 20 de ani.
Respectati macar porunca biblica data de Iisus Hristos: „Daţi Cezarului ce e al Cezarului şi lui Dumnezeu ce este al lui Dumnezeu!” Este vorba de gestul bisericii ortodoxe de a se face stapana pe bunurile bisericii greco-catolice confiscate abuziv in perioada comunista. Este cazul concret al bisericii din piata Unirii din Bistrita, cunoscuta si sub numele de “Biserica de la Coroana”. Reamintim ca in 1893 biserica (fosta a minoritilor) impreuna cu ansamblul manastiresc nefolosit la vremea respectivă, fusese cumpărate de Biserica Greco-catolică, cu suma de 35.000 de florini avand in vedere ca la acea vreme romanii nu aveau voie sa isi construiasca biserica in interiorul orasului. Au fost apoi efectuate ample lucrari de reabilitare si adaptare la nevoile cultului greco-catolic. Orga construită în 1760 în atelierul meşterului sibian Johannes Hahn fusese înlăturată probabil tot la începutul veacului trecut. Porticul vestic a fost refacut in stil gotic si a dobândit aspectul actual în perioada interbelică. În 1948 regimul comunist a desfiinţat Biserica Greco-catolică, drept urmare şi lăcaşul bistriţean a fost preluat de către ortodocşi. Dupa 1989, nu doar ca nici macar biserica nu a fost retrocedata adevaratilor proprietari greco-catolici, dar ortodocsii au pus stapanire si pe cladirile manastiresti incalcand cu nonsalanta legea retrocedarilor, in loc sa fi urmat urmat exemplul Clujului unde IPS Bartolomeu a retrocedat biserica “Schimbarea la fata” care a apartinut greco-catolicilor si a construit impreuna cu municipalitatea in apropiere o biserica noua pentru ortodocsi. De altfel la inceputul anilor ’90 si la Bistrita a fost sfintita o troita in parculetul de langa capela veche unde urma sa fie construita o biserica ortodoxa, dar nu s-a facut nimic pana in prezent, pentru ca e mai simplu sa iei de-a gata si ce nu-i al tau.
In acest caz, biserica de la Coroana si ansamblul manastiresc trebuie sa revina greco-catolicilor, punand capat samavolniciei comuniste si infaptuind astfel un act de dreptate.
Dupa stiinta mea orga si mobilierul Bisericii Minoritilor au fost puse pe foc de catre ortodocsi la renovarea care au facut-o in anii 70.
La fel ca in cazul Bisericii Sf. Gheorghe de pe Calea Moldovei, care este inghesuita intre blocuri ci si Biserica Sf. Ioan Botezatorul de pe str. Marasasti reprezinta o aberatie in materie de urbanism. Pe o suprafata atat de mica, pentru a face loc si casei parohiale, biseria a fost practic impinsa in marginea drumului, astfel incat scarile de acces ocupa mai bine de jumatate din latimea trotuarului. E greu de crezut ca autorizatia de construire si certificatul de urbanism eliberate la vremea respectiva au prevazut o astfel de amplasare a bisericii.