Economie

Ce presupune asfaltarea DN 17D în Pasul Rotunda, mare parte în arie protejată

Reabilitarea DN 17D între Valea Mare și limita cu județul Suceava, pe o lungime de 17,8 km, este la faza obținerii acordului de mediu după ce proiectul a fost revizuit luna trecută de CNAIR prin DRDP Cluj.

Potrivit memoriului tehnic, sectorul de drum cuprins în cadrul acestui proiect este amplasat pe DN 17D, între km 86+000 și km 103+836 (103+637 conform borne). Începe de la circa 2 km după localitatea Valea Mare, traversează Munții Rodnei și Munții Suhard prin Pasul Rotunda și se termină după podul peste râul Someș, înainte de intersecția cu DN 18, la limită de județ, după podul peste râul Bistrița. Drumul este pietruit, amenajat cu material granular de diferite tipuri, excepție făcând zona de început, unde carosabilul este amenajat cu îmbrăcăminte din beton pe o lungime de aproximativ 200 m.

Proiectul presupune amenajarea drumului, a 7 poduri, 68 podețe, ziduri de sprijin, șanțuri și dispozitive pentru scurgerea apelor și realizarea semnalizării rutiere. Este nevoie de atât de multe poduri întrucât, pe acest tronson, DN 17D traversează de 5 ori Someșul Mare, o dată Valea Zmeul și o dată râul Bistrița.

De asemenea este nevoie de defrișarea a 27,6 ha de pădure întrucât traseul actual nu respectă prevederile STAS 863/85, în plan predomină aliniamentele scurte racordate cu curbe cu raze mici. Curbele nu sunt amenajate corespunzător normativelor și standardelor în vigoare, nu sunt amenajate supralărgirile în curbe și amenajările în spațiu.

Graficul de realizare a proiectului (execuție) estimează o perioadă de 48 de luni pentru implementarea investiției (lucrări de terasamente și sistem rutier, construire și/sau reabilitare poduri existente, lucrări de colectare și evacuare a apelor pluviale – șanțuri, rigole, podețe, amenajarea drumurilor laterale, lucrări de consolidare taluz, lucrări pentru realizarea trotuarului, siguranța circulației – marcaje, indicatoare rutiere, parapet metalic etc.

Consiliul Județean Bistrița-Năsăud a eliberat Certificatul de Urbanism nr. 3 din 12.04.2024 întrucât terenul e în extravilanul comunei Șanț. Acordul de mediu este necesar întrucât pe sectorul studiat, 13,2 km se află în Parcul Național Munții Rodnei, 3 km la limita lui și 1,6 km în afara ariilor protejate.

Prin lucrările de proiectare se urmărește aducerea drumului la potențialul normal de exploatare, prin refacerea integrală a drumului care în prezent se află la nivel de împietruire. În prezent, circulaţia rutieră se desfăşoară în condiţii rele, datorită degradărilor existente la nivelul părţii carosabile, în special în perioadele cu precipitaţii. De asemenea, vara se generează cantităţi însemnate de praf.

Traseul proiectat va asigura condiţii pentru o viteză de proiectare cuprinsă între 20-40 km/h.

Valoarea aproximativă a acestei investiții este 350.000.000 lei.

Etichete

14 comentarii

  • O alta zona cu natura va fi distrus inutil. Larite de 2-300 de ani vor fi comprimis, fauna si flora deranjat pentru ce? Ca sa fi exploatare de masa lemnoasa mai usor, ca sa pot fi sifonati alti bani publici in buzunare private unori omeni care nu iubesc natura. Demult imi era frica sa dispare acest minunat traseu sub asfalt si invadat de camioane si drujbe.

    52
    42
    • Este drum strategic.Daca nu aparea momentul,89 ! Era gata de atunci.De ariile protejate au ei grija.

      14
      6
    • Esti vai si amar daca gândești așa…Ce se distruge??? E drum national care leaga 3 judete si se dezvolta turismul si se accesibilizeaza zona, ceea ce e benefic pentru iubitorii de natura. Dar asa gandesc cei ca ONG-istii care nu au studii in domeniu si nu vad cum se pune problema pe tema aceasta in tarile dezvoltate, stiu numai ca „se fura padure”.

      38
      14
    • D-le Born W., in zonele protejate nu se taie pădure, utilajele de tăiat și transport lemn(TAF-uri), circula pe acolo oricum, plus multe masini de teren!ca e asfalt sau nu)…laricele acelea intr-adevar trebuiesc protejate, se dezvolta o zona minunata,…dar intr-adevar trebuie aplicata la sânge legislația de protecție a mediului,dar nu putem merge pe principiul drobului de sare…ca ne cade în cap!

      28
      4
    • Ce gândire poți să ai „omule”,,în secolul asta, să ai un drum național care face legătura cu alte două județe, drum strategic, să fie la nivelul de „PIETRUIT? Nu se mai circulă cu căruța, iar vara este un praf de se”albesc ” copacii, chiar până la stână unde trebuie să pască oile ajunge. Dar………. să lăsăm autoritățile să-și facă datoria. Unii au câștigat alegerile cu promisiunea că vor asfalta acest drum, iar acum când se face ceva concret, veniți voi cu protecțiile voastre să opriți ceva ce trebuia să fie realizat demult!!! Oprițiva din a găsi și a pune piedici în calea evoluției și dezvoltarea zonelor în care se pot face și dezvolta multe. Fiți rezonabili și gândiți înainte de a vă exprima.!!!!!

      7
      2
    • Stimate domn,.matale vorbești ca un habarnist în necunostiinta de cauza.Acest drum a fost făcut ca drum strategic ,drum ce leagă Bucovina de Transilvania de către Nicolae Ceaușescu. Acest drum prin 74 era pavat cu piatra cubica ,pentru ca armata Română sa poată urca pe muntele Rotunda unde era poligon de trager

      1
      2
  • Relax…
    De anul acesta austrieci își intră în drepturi:
    – liber la tăiat.

    Timp de 10 ani dosarul lor a stat în Stand By la sertar.

    No amu tăcere!

    15
    13
  • Nu mai bine astupam toate drumurile judetene limitam autostrazile la 20 km/h si inchidem toate comunele sa nu cumva sa deranjam fluturii si buburuzele? Din cauza ca exista hoti de lemne hai sa punem lacat pe natura sa nu o mai poata vedea nici mumu. De ce sa fiu obligat sa fac o drumetie de 5-6 ore sa ma bucur de natura cand se poate sa fie de 1-2 ore si sa imi pot lua si copiii mici. Romania e mult in urma la infrastructura rutiera. Vrei sa te convingi, fa o simpla plimbare pe google maps. Uita-te prin alpii elvetieni sa vezi cate drumuri sunt si noi discutam de ce sa se faca al doilea drum de legatura intre judetul BN si SV. Nu incurajez nicidecum invadarea sau masacrarea naturii dar nu se poate drumuri cu comune de 6000-7000 de oameni sau chiar mai mult sa fie infundate si sa nu poata sa se dezvolte din cauza infrastructurii.
    Hai sa ne revenim! Apel la ratiune si moderatie.

    41
    14
  • Ar fi un drum frumos așteptat de multi și de borseni și de moldoveni și de bitriteni ar lega 3 județe și ar fu ceva frumos sa putem circula și pe acolo

    32
    7
  • Este mai util sa repare drumul Bistrita-Vatra Dornei- Suceava, care e vai de mama lui, la noi in judet.
    Pe acest drum se poate ajunge azi si nu peste un cincinal , atat in jud Suceva cat si in Maramures.

    In toata tara, prin paduri dupa 2016 au aparut drumuri care duc spre nicaieri , facute pe bani europeni de firmele de partid. Toate aceste drumuri au necesitat masive defrisari si ce sa vezi, au aparut doar prin paduri de stejar, fag si molid. Padurile de carpen si salcam au fost ocolite, prieteni stiu de ce.

    16
    13
  • Autostrada Nordului , trebuia să aibă măcar studiul de fezabilitate terminat , cum este pe porțiunea Cluj – Dej . Porțiunea Dej – Bistrița , pauza ! Noi ne preocupăm acum să facem drumuri ,, prin fundu ‘ grădinii ‘’ ! Acolo nu se văd multe …. !

    16
    6
    • Parcă SF-ul pentru Centura Bistriței pe lângă Şieu Măgeruş – Sărățel – Sărata – Budac – Livezile parte a Austostrăzii Nordului trebuia deja să fie gata sau incompetenții au ” fazato ” şi pe asta ?

      13
      5
  • Cred ca in tara in care „legea” e ca legile nu se respecta e mai usor sa protejezi natura facand-o/lasand-o greu accesibila. Daca accesul va fi facil, o multime de oameni cu educatia insuficienta vor merge in Parcul National sa faca un gratar si sa-i puna si ursului ultima manea. Domnul care abia asteapta sa-si duca copiii acolo va reusi si fara acel drum si cu cat efortul va fi mai mare, satisfactia va creste. Deci fara sa ma gandesc la hotii de lemne cred ca e mai bine asa.

    1
    2
Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.