Actualitate Recomandări

Centrul Intermodal de Transport Bistriţa, între „utopie” şi dezvoltarea pe verticală

Consiliul Local Bistriţa a aprobat, în şedinţa de miercuri, cu câteva modificări, Studiul de fezabilitate pentru construirea Centrului Intermodal de Transport Public cu bani europeni, investiţie care va ajunge la 9 milioane de euro, în ciuda criticilor care au venit din partea opoziţiei.

Consilierii PNL au cerut mai multe explicaţii tehnice legate de proiect şi au subliniat, prin vocea lui Ioan Peteleu (PNL) că acest proiect reprezintă încă o „utopie” a edilului şef.

„Asistăm la încă o utopie. Una tocmai se demonstrează a fi aşa: pârtia de schi. Mai asistăm la încă una care nu va rezolva absolut nimic vizavi de zona respectivă, se putea face foarte simplu un pasaj subteran care rezolva problema traficului. La Centrul Intermodal, problema nu este traficul, ci schimbul de mărfuri şi persoane în zonă. Cred că soluţia unui pasaj subteran era mult mai ieftină. Pe lângă că o să se demonstreze în timp că e o utopie, din punct de vedere arhiectectural este o mutilare a acelei zone, la fel cum va fi şi Bulevardul Independeţei dacă se va face pasarela aceea. (…) Cetăţenii care locuiesc în blocul Dalas şi cetăţenii de pe Tărpiului se vor trezi cu maşinile în faţa geamurilor”, a spus Ioan Peteleu.

Consilierul PNL Mioara Gaga a întrebat la rândul ei ce rezolvă acest proiect: „Rezolvă ceva sau vom circula, la fel cum se circulă în capitala României pe autostrăzi suspendate?”

În replică, primarul Ovidiu Creţu a spus: „Centrul Intermodal de Transport are un rol şi un efect extrem de important în sistematizarea şi regularizarea circulaţiei de călători în municipiul Bistriţa. La ora actuală, autobuzele care aduc călători din judeţ, din ţară sau din străinătate, circulă prin tot oraşul. Un astfel de lucru nu este admisibil. Noi creăm acum condiţiile ca toţi cei care fac transport, toate firmele, să vină pe centura veche, să urce în Centrul Intermodal, iar călătorii vor fi preluaţi de transportul public din oraş care se va îmbunătăţi şi prin faptul că nu vor mai circula aceste autobuze mari venite din exterior, dar mai sunt măsuri şi prin Linia Verde care va modifica mult în bine transportul public. Sigur că în momentul în care Centrul se va apropia de finalizare, va trebui să gândim şi noi alt studiu pentru circulaţia autobuzelor în muncipiu. Cei care vor folosi ca parte a călătoriei lor trenul au la îndemână zona în care să plece pentru că accesul pe platformă se va face cu liftul, comod, circulaţia autobuzelor de intern va fi să preia călătorii aduşi din afara oraşului şi, pe de altă parte, e şi o cale de trecere dinspre oraş spre zona industrială. E adevărat că nu poţi mânca omletă dacă nu spargi ouăle şi orice obiectiv mare are şi oameni care îl critică, oameni care sunt dezavantajaţi. Trebuie să ne obişnuim să privim şi pe înălţime pentru că oraşul nu permite foarte mult dezvoltarea pe orizontală mai ales în vechea vatră”.

Primarul a mai spus că şi-a dorit ca acest Centru Intermodal de Transport să fie mult mai mare, dar, în etapa de proiectare au apărut unele piedici: „Ne-am dorit ca acest Centru Intermodal să fie o construcţie mai mare, atât în plan urbanistic, cât şi în tema de proiectare. Din păcate, costurile sunt extrem de ridicate, iar proiectantul a venit, într-o primă variantă, cu o suprafaţă de circa 2 ha deasupra, dar costurile erau undeva la 32 de milioane de euro, valoare care nu este adoptabilă pentru municipiul Bistriţa nici măcar pe fonduri europene pentru că, la data respectivă, ceea ce ştiam noi despre finanţare era vorba de 5 milioane de euro maxim pe proiect. Între timp, lucrurile s-au schimbat, dar, un obiectiv de 32 de milioane de euro în municipiul Bistriţa este greu de imaginat că avem posibilitatea să îl finanţăm. Desigur că planurile urbanistice ele dau maximalul ce se poate face, deci un plan urbanistic dă normele maxime pentru ce se poate realiza în perimetrul respectiv. Nu obligă şi nu verifică costurile. Mai mult, în afară de reducerea dimensională din cauza reducerii costurilor, am avut şi tot felul de restricţionări din partea CFR. Obţinerea avizelor de la cele trei structuri ale CFR: Marfă, Călători şi Infrastructură a fost extrem de dificilă, iar proiectantul a fost obligat să modifice soluţia de câteva ori pentru a ne încadra în pretenţiile lor, pretenţii care, în opinia noastră, nu sunt justificate. E vorba de a ocoli sau de a proteja o clădire care valorează 100.000 de euro cu un acoperiş ruginit, din tablă. Dar, mă rog, asta a fost soluţia şi a trebuit să ajungem la o astfel de construcţie limitată. Probabil că, în viitorul pe termen lung, 2030-2050 vor exista alte condiţii şi se va putea discuta chiar extinderea acestui Centru”.

21 comentarii

    • Degeaba spuneti ca astia din psd fac ce vor ei dar daca ar fi asa nu credeti ca toate proiectele lor ar putea fi implementate fara nici o piedica exact asa cum doresc ei? Legea e lege o respectam cu totii.

  • Domnilor, asistam intr-adevar la o mutilare a zonelor orasului nostru prin construirea unor astfel de cladiri. Regula in alte orase e clara: Brescia (oras cu aprox.2-300 de mii de locuitori, Italia) a relocat autogarile si a construit linii de metrou sau autobuze in afara orasului, neaglomerand centrul urbei. Ok, nu se poate pune problema de metrou la Bistrita, dar sa construiesti mutanti in zone deja foarte aglomerate mi se pare de-a dreptul grotesc. Acest oras trebuie sa RESPIRE!!! Odata construite aceste cladiri, ne-am lasa amprenta pentru totdeauna in distrugerea acestui oras, care si asa a suferit mult in comunism. De ce nu se fac pasii altfel: de ce nu modernizam zona centurii vechi prin extinderea la doua benzi pe fiecare sens si abia apoi sa cautam o zona propice „intermodalului”, de ce nu incercam sa obtinem in cativa ani spatiul din zona cailor ferate si sa mai facem un drum express cu doua sau patru benzi care sa tranziteze acest oras??? ar ajuta foarte mult. Ne tot cramponam in proiecte foarte slabe, usor realizabile si sugrumam orasul, pentru ca nu dam prioritate – sau poate chiar nu le vrem- la proiecte pe termen lung care sa le rezolve cu adevarat… Bistrita nu inseamna Cretu si va insemna x si y, Bistrita trebuie sa se dezvolte si trebuie sa se faca pasi adevarati inn acest sens.

    • Nu cred ca ar fi o idee rea nici asta dar se face ce se poate. Cu siguranta nu a fost nici proiectul asta propus fara niste discutii cu niste experți. Și nici adoptat pe azi pe maine fara a se gandi bine ce inseamna pt oras acesta.

  • Acest proiect propus de habarnistii si cheltuitorii de bani nu face altceva decat sa creeze o mare HARABABURA in zona. Cu 9 milioane de euro se puteau face tot atatea parcari suspendate in tot orasul a cate 250- 300 de locuri. De ce nu este fezabil un astfel de proiect . Bistrita a fost capat de linie la trenuri si in general la nodurile de transport de orice fel. Avand in vedere ca nu trece si nu va trece prea curand nici o AUTOSTRADA pe langa noi, ca trenurile circula goale( a se vedea si desfintarea traseului ILVA MICA -RODNA) avand in vedere ca in tara au intrat in ultimele 6 luni peste 550.000 roajbe pe patru roti, si ca romanii nu isi mai dau jos curu din masina, avand in vedere ca toti sociologii ne spun ca in Romania in 2050 suntem sub 15. milioaane de cetateni cui ii mai foloseste o asemenea investitie care va fi extrem de greu de intretinut. Firmele care mai au cateva autocare care transporta pe bietii capsunari si muncitori prin Europa, au proprile sedii, garaje , curti generoase si nu vor plati imbarcari si stationari la CENTRUL Modal (SIC) pt. ca le va fi foarte nerentabil. Asa ca din nou edilii sunt paraleli cu cerintele acestui oras.

  • Trebuie sa fii cel putin batut in cap sa faci un centru intermodal de transport in interiorul unui oras. pai ai paralizat toata jumatatea de sud a Bistritei. Un centru intermodal, daca tot vor sa faca, ar fi cel mai potrivit la Saratel. Pentru ca Bistrita, pe harta CFR, nu conteaza aproape deloc. Saratelul e un nod feroviar foarte important, e si ujn nod rutier mult mai important decat Bistrita, e pe loc drept, deci s-ar putea construi si depozite pe campurile din zona garii si acolo unde se intersecteaza rutele spre Cluj si Mures. Din toate punctele de vedere, Saratel ar putea sa fie un intermodal mult mai efficient decat Bistrita. Mai putin din punctul de vedere al primarului Cretu.

  • Dane; ai ghicit. E grav ! Sunt cu toti batuti in cap. Eu ii cunosc de 10 ani. Asa este , avem o administratie romaneasca paralela cu nevoile noastre. Aici este STATUL PARALEL . Fix la cei care dirijeaza banii publici.

  • Daca aveti rabdare aruncati o privire la link-urile de mai jos ( sunt din legislatie) cu costurilor unor tuneluri rutiere, cele care au doua benzi +banda de urgenta rezulta un cost undeva la 27-30.000 euro/m :
    http://www.legex.ro/Hotararea-452-2011-112362.aspx
    situatia Comarnic Brasov ( sapatura in munte) http://adevarul.ro/economie/investitii/daca-facem-tunel-comarnic-brasov-e-mai-ieftin-iata-pretul-1_54e2633f448e03c0fdae8659/index.html
    https://lege5.ro/Gratuit/gi2tkmzwgu/hotararea-nr-452-2011-pentru-modificarea-si-completarea-hotararii-guvernului-nr-1394-2010-privind-aprobarea-standardelor-de-cost-pentru-obiective-de-investitii-finantate-din-fonduri-publice-din-domeni
    Faceti voi socotelile si vedeti ce iese.

  • Cretu sa demisioneze pt ca incepe sa bata campii cu proiectele lui. Piata Decebal arata ca-n evul mediu iar el viseaza la prostii. La revedere psd, ne-am lamurit cu voi.

  • Aceasta constructie e foarte utila pentru Cretu. Din 9 milioane de euro cat credeti ca este comisionul lui? Daca mai prinde investitia asta nu ii mai trebuie alt mandat. Pe el nu il intereseaza Bistrita. Ce e interesant e faptul ca nu vrea sa mai intre autocarele in oras, adica in actuala autogara. Problema domnule Cretu e ca nu luati in vedere ca acest Centru Internodal ofera un spatiu mai mic de parcare pentru autocare decat actuala Autogara. Astfel in loc sa ne dezvoltam, restrandem. O sa patin ca si cu partia. E utila dar nu o putem folosi. De ce? Pentru ca lasam prostii si ne conduca. Solicit demisia. AAAAA clar nu o va face. Atunci solicit strangerea de semnaturi pentru initierea unui referendum de demitere a actualului primar. Cred ca asta e singura cale sa scapam de parazit.

  • Pentru cei care inca nu stiu, directorul de la mediu, care vorbea de poluare recent, este tot PSD-ist, si asta explica totul! Cat despre intermodal, primaru asta nu mai are nicio sansa sa-i vina mintea la cap, pentru ca oricum nu a avut- o cred, niciodata!!!

  • poi no, daca tat umbla primaru aista bezmetic prin tata Europa pe banii nosti, ii musai sa vie si iel cu nistie idei traznite… vai de capu nost… aista ni-o dus la sapa die lemn c-or ave die platit shi copii copiilor nosti

  • Se putea face o autogara modrena in zona industriala , sunt atatea fabrici in paragina, iar pasajul sa fie facut pentru masini mici sa se faca legatura cu str. tarpiului, nu inteleg rostul unei asfel de platforme la o inaltime asa de mare. Pai consttuctia asta se va termina in 10 ani dacz podul berariei s a facut in 5 ani. Strazile sun praf , iluminat public ioc, utilitati ioc intr un oras municipiu si european. Doamne cate aberatii pe bani multi in loc sa se foloseasca banii europeni pentru infrastructura. Oare cine il alimenteaza cu asfel de ineptii.

  • Ma intreb care si cati consilieri au aprobat o asfel de aberatie? Ma intreb directori si arhitectii primariei cu salarii astronomice a se vedea tabelul publicat ce au in cap.? Sau interesul lor este sa mai suga niste bani completare la salariu de la UE ca doar de aici mai iau si ei o parte pe langa salariu. Ce face sefa directiei cu fonduri UE din primarie? Mai are capul pe umeri? Cunoaste meserie?MA TEM CA NU I INTERESEAZA DECAT BANII. PLECATI ACASA INCREZUTILOR SI INFUMURATILOR CA NU MERITATI SA STATI IN PRIMARIE SI SA MSI SI PRIVITI OAMENI DE SUS DE PARCA ATI FI NISTE DUMNEZEI.

    • Au votat pentru:
      PSD: Cristian Niculae, Camelia Tabără, Alexandru Bria, Constantin Rus, Andrei Kozuk, Bogdan Miholca, Gheorghe Sabău, Mărioara Miheștian, Cristina Flueraș, Cristian Codărean, Victoria Valeria Moldovan.
      ALDE: Gelu Muthi, Vasile Moldovan
      UDMR: Attila Antal

  • EU CRED CA UN CENTRU DE ASTA CU NODURI POATE FI FACUT CHIAR IN DEALUL DUMITREI, AR PUTEA AJUNGE SI MASINILE PRIMARIEI PANA ACOLO. CE FAIN AR FI. IO ZIC SA SE MAI GANDEASCA FACTORII DE DECIZIE PRIMAR, VICE ARHITECTI, DIRECTORI.

    • Da si normal …. ca mergi cu taxi in Dealul Dumitrei sa te imbarchezi :))) acolo ii centrul judetului si nu stiau astia din primarie…
      Oare nu observati majoritatea cat de batuti in cap sunteti? Si toti va credeti mai destepti decat administratia si expertii in domeniu. Doamne iarta-i!

  • Iarasi ii plin dr carcotasi care doar dau din gura dar nici nu stiu ce vorbesc..
    Peteleu e nemultumitul de serviciu dar vorbeste Balarii..cica din blocul Dalas sau dp Tarpiu o sa vada masini la geam..voi sunteti sanatosi la cap mai oameni..

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.