Timp de gândire

Cine ne sunt educatorii

Sunt absolut convinsă de faptul că degradarea învăţământului românesc începe de la grădiniţă/cămin. Degeaba ai profesori buni la liceu, dacă doamnele educatoare şi învăţătoare ţi-au virusat sistemul de operare şi te-au învăţat greşit lucruri elementare de care ai nevoie toată viaţa. E foarte greu pentru oricine să restabilească ordinea după ce sunt alterate setările de bază. M-am convins de lucrul acesta singură.

Am predat la clasa a V-a la un moment dat şi m-am confruntat cu nişte greşeli sedimentate adânc în minţile tuturor copiilor de către doamna învăţătoare. Degeaba le spuneam eu că nu se scrie aşa, că nu se spune aşa, copiii o ţineau pe a lor învăţată prost de la „doamna”. Pe foarte puţini am reuşit să-i salvez din grota neştiinţei. De atunci, mereu am fost curioasă să studiez cine sunt aceste „doamne” care pun bazele ştiinţei, bine sau prost, în fiecare copil.


Cum vechea generaţie de învăţătoare care a absolvit Liceul Pedagogic Năsăud – cel în care se intra foarte greu – începe să dispară, trebuie să ne uităm înspre noua generaţie de „doamne cu universitate”, aşa numitele „profesoare pentru învăţământul preşcolar şi primar”. Ca să vedem cine sunt viitoarele absolvente cu licenţă, e de ajuns să ne uităm mai întâi la cine accede pe băncile prestigioasei universităţi clujene cu extensie la Năsăud.

Daţi-mi voie să ignor mediile de la Bacalaureat. Am motivele mele să cred că, în ciuda tuturor camerelor de luat vederi şi a mega securităţii, încă se copiază la acest examen al maturităţii prin diverse metode. Aşa că nu dau doi bani pe mediile mari. Înclin să cred că doar cele mici sunt corecte. Aşa că mă voi uita la notele de la celebrul test în care au fost verificate „scrierea corectă, înţelegerea unui text nonliterar scris, exprimare în scris, efectuarea de operaţii matematice de bază (adunare, scădere, înmulţire, împărţire)”.

Sunt absolut convinsă de generozitatea comisiei formată din profesori locali – Horaţiu Catalano, Rodica Brănişteanu sau Alina Puţura  (nume pe care le cunosc) – dornici să-şi păstreze catedrele universitare şi să urce an de an în ierarhii, însă observ că nici ei nu au putut să îşi calce chiar atât de mult pe orgoliul de dascăl încât să nu dea chiar şi note de 4 sau 5 la acest test, ceea ce înseamnă că respectivii candidaţi habar nu aveau de nimic.

E şi cazul ultimei intrate pe locurile cu taxă, Victoriţa Moldovan, care a luat 4,25 la test. Mi-e limpede ca lumina zilei că biata candidată e la limita repetenţiei, dar – ce să vezi?  – va învăţa la facultate şi va fi un profesor pentru învăţământul preuniversitar magna cum laude. Nu credeţi?

Cine mai stă în facultate să te înveţe să scrii corect, cine are timp să-ţi transmită abilitatea de a înţelege un text nonliterar, dar să te mai înveţe să aduni, să scazi sau să înmulţeşti? La nivel academic se învaţă discipline precum „Doctrine pedagogice şi instituţii educaţionale”, „Teoria şi metodologia curricumului”, „Teoria educaţiei” , „Strategii de dezvolatrea gândirii critice”, ca să dăm doar câteva exemple din lista lungă şi complicată în denumiri a disciplinelor care se studiază în cei trei ani în care este pregătit – teoretic – la nivel academic, un viitor educator sau învăţător. Ce dacă el nu ştie limba română, nu ştie să scrie, să citească şi să socotească? Dacă e tare în „Marketing educaţional” se poate împăuna cu titlul de „profesor pentru învăţământul preprimar sau primar”.

Numai că acest tiltu e apă de ploaie şi nu îi ajută pe copii la nimic. Nu vor avea prea multe de învăţat de la deţinătorul lui, ceea ce este extrem de grav. Pe vremuri, la Liceul Pedagogic Năsăud nu intrau decât cei care luau minim şase la examenul de admitere atât la română, cât şi la matematică, cei care treceau de probele eliminatorii în care le erau testate cu atenţie abilităţile în domeniul muzicii şi al artelor plastice. Liceul era, aşadar, mai ceva ca o facultate din zilele noastre, dovadă că nu intra oricine, iar absolvenţii luau cu toţii examenul de titularizare, nu ieşeau pe capete din concurs pentru că nu ştiau nimic, optând să continue să „suplinească” pe nu ştiu unde. Având în vedere numărul atât de mare de absolvenţi ai facultăţii la care ne referim, nici măcar nu ar trebui să existe suplinitori fiindcă, teoretic, ai avea de unde alege titularii plaja fiind atât de largă. Însă, din păcate, e o plajă populată cu foarte mulţi mediocri.

Din păcate însă, de dragul titlurilor academice şi al catedrelor din extensii se fac nişte concesii îngrozitoare care nu fac altceva decât să distrugă calitatea învăţământului încă din faşă. Ne vom convinge despre acest lucru în momentul în care se vor afişa rezultatele la examenul de titularizare. Cred că ar fi oportun să se facă o statistică în care să apară fiecare extensie a UBB cu „reuşitele” candidaţilor la acest examen să vedem şi noi dacă nu cumva facilitatea oferită familiilor de a-şi ţine copiii să înveţe acasă şi de a le scuti de plata cazării la Cluj nu e o mare păcăleală.

În opinia mea, cam este. Dacă la ISJ se fac topuri în funcţie de rezultatele de la examene, universităţile au avut grijă să ţină ascunse aceste informaţii pentru ca nu cumva să aflăm câţi „şomeri cu diplomă” reuşesc să producă anual. Mi-e teamă că numărul lor este atât de mare încât s-ar impune pe alocuri desfiinţarea.

31 comentarii

  • Ăștia o să ne învețe copiii cum să vâneze pokemoni… Nu este de vină nici UBB, nu sunt de vină nici săracii hipsteri și hipsterițe care habar nu au de capul lor, nu e de vină nici Soroș cu ONG-urile lui prin care finanțează revoluții culturale, nu e de vină nici Băsescu, nici Iliescu, nici partidele politice (mă rog care mimează că ar fi partide politice, dar asta este altă discuție), nu e de vină nici America, nici Isis, nici corupția nici anti-corupția și lista poate continua… Dacă vrem să mergem la sursa răului și să detectăm ADEVĂRATUL VINOVAT este suficient să ne uităm în oglindă, și pentru simplul fapt că NOI acceptăm tot ceea ce ni se dă fără niciun fel de discernământ…

    • Domnule Vali , dacă tot v-am luat în colimator ( ieri și azi, promit să nu mai fac !? ) musai să fiu de acord cu dvs, cel puțin în cea ce privește ultima frază a comentariului. Așa este, NOI suntem de vină că acceptăm orice ni se oferă , gratis să fie și în cantitate. În educație și învățământ, ca în orice domeniu, există adevărați profesioniști și adevărate loaze. Fiecare am copiat măcar o dată , am chiulit , mai recent nu știm sau nu putem să detectăm și să apreciem adevăratele valori. Trecem cu vederea plagiatul ( foarte la modă în ziua de azi ) , ignorăm cu nonșalanță mediocritatea și nepriceperea .
      Dar cel mai important lucru negativ este că ținem cu tot dinadinsul să inculcăm noilor generații principii și dogme arhaice , depășite de trecerea timpului și evoluția constantă a umanității.

    • Și Valorile Creștine tot la „principii și dogme arhaice” le încadrați?!?… p.s. când spuneți „evoluția constantă a umanității” vă referiți la progresul tehnologic sau la ce?!?, considerați cele două ca fiind sinonime?!?…

    • Doar pentru că unii nu se pot abține să nu fure câteva voturi, (vezi Dragnea, dar sunt și alții, pe Baconski încă nu l-a întrecut nimeni) asta nu înseamnă că votul a 7.400.000 de cetățeni (90% din populația care dorește să-și exprime opinia) este în vreun fel compromis, dimpotrivă este cu atât mai relevant și mai puternic cu cât se încearcă denigrarea și deturnarea acelui eveniment din toate părțile… Dragnea a furat 3 voturi ca să poată spune propaganda că s-au fraudat cu milioanele. Alții afirmau fără niciun pic de jenă că a fost lovitură de stat, orice hipsteraș fără minimă cultură generală a putut să vadă zilele acestea, cu ce s-a întâmplat în Turcia, cât de departe am fost noi de o lovitură de stat sau defapt am fost întradevăr foarte aproape doar că la noi a și reușit și în fine să nu uităm de ERATA salvatoare, o hârtie care a cântărit mai mult decât dorința a 7.400.000 de români din care sunt mândru să fac parte și pentru care, tocmai datorită spiritului acelui vot exprimat de 7.400.000 de semeni de-ai mei, încă mai am speranțe pentru țara noastră…

    • @Vali- Unul dintre….

      D-le, dumneata încă nu te-ai lămurit despre ce și cum a fost cu cei 7,4 milioane – în realitate vreo 3-4 milioane de oameni slabi de înger care probabil nu și-au dat seama că sunt pe cale de a nenoroci viitorul copiilor lor dând țara pe mâinile unor borfași?

    • Domnule Gogu Boșorogu, până și propaganda băsistă de la aceea vreme afirma, în mod mincinos evident, că s-ar fi fraudat aprox. 1.000.000 de voturi, cu toate acestea nici până în ziua de azi în afară de cele câteva sute furate de Dragnea tocmai ca să poată veni persoane ca dumneavoastră și să spună că s-a furat la referendum. Nimeni nu a venit să demonstreze sau să arate unde sunt voturile fraudate și care a fost mecanismul prin care s-a putut fura devreme ce Băsescu controla, prin oamenii lui toate instituțiile (ceea ce s-a și văzut cu ERATA salvatoare) iar dumneavoastră afirmați fără niciun temei că ar fi vorba de nu știu câte milioane… În altă ordine de idei constat că dumneavoastră încă nu ați aflat în ce a constat acel Referendum devreme ce considerați că în urma rezultatului, țara ar fi intrat pe mâna unor borfași (dumneavoastră având o problemă doar cu borfașii anti-băsescu, cu borfașii băsiști, Udrea, Videanu, Falcă, Anastase, Blejnar, lista e lungă, sunteți în regulă). Vă aduc aminte că singura întrebare la acel referendum a fost legată de persoana președintelui Traian Băsescu, dacă mai dorim sau nu să fie președinte, în nici un caz dacă vrem sau nu să fie țara pe mâinile unor borfași alții decât cei băsiști, pentru că văd că asta vă doare, cu ceilalți borfași neavând nicio problemă…

    • D-le Valí, în primul comentariu spuneți că Dragnea a ,,furat” 3 voturi, în al doilea câteva sute, dar nu asta contează. În 1947 , comuniștii au ajuns la putere prin fraudarea masivă a alegerilor. Au forțat abdicarea regelui, în pripă au uitat abolirea monarhiei și au fabricat o republică fără nici un temei legal ( a existat vreun referendum pe această temă? ) .
      Într-o democrație frauda electorală este un act criminal, pedepsit ca atare indiferent dacă este vorba de măsluirea unui singur vot sau a câtorva milioane. La referendumul din 2012 nu puteți nega frauda electorală, la cele din 2014 românii din afara țării au fost împiedicați să voteze, deci….lupul paznic la oi există și în ziua de azi sub forma acestui pseudo-partid toxic și putrefact , Pesedeul. Mai adăugați șmenul securistic a lui Quintus și uite așa dvs cei ,,7,4″ ați fost cât p’aci să repetați istoria din 1947.
      Alt lucru curios, pentru fiecare ,,penal” portocaliu ( dovedit în instanță ) există câteva mii de ciumați roșii și albaștrii – de asemenea , dovediți în instanță. Logic, nu vi se pare că Usălăul pentru care v-ați ,,bătut” cu atât ,,simț patriotic” nu a fost altceva decât o adunătură de borfași?

    • În 1947 nu au fost alegeri, sau cel puțin nu în sensul democratic, abolirea monarhiei nici nu o puteau face (dacă-ți vine un tâlhar în casă degeaba zice că e a lui chiar dacă temporar te poate da afară cu forța) și da sunt de-acord că există o mare asemănare între cele 2 situații și anume că în ambele cazuri o mână de oameni aflați la butoane ca să zic așa au reușit să-și impună voința în detrimentul unei majorități categorice. În altă ordine de idei am mai spus și o mai repet, chiar dacă în cadrul unor alegeri sau referendum în cazul nostru se fraudează câteva voturi, de ordinul sutelor (asta o spun instituțiile statului român: BEC și Instanțele de judecată) este total absurd și la limita patologicului să afirmăm că au fost fraudate milioane de voturi cu atât mai mult cu cât este practic imposibil o asemenea „performanță” chiar și în perioadele de glorie ale regimului Băsist (vă aduc aminte doar de secția de vot din Paris unde s-a reușit mega performanța unui vot la 17 secunde)… Afirmații fără acoperire poate face oricine să arunci doar cu vorbe absurde și bombastice este la îndemâna oricui și cu orice nivel de cultură generală…

  • Ați pus punctul pe „i”; nu poți construi ceva durabil, rezistent, pe o bază șubredă.
    Din păcate nici la facultățile din Cluj situația nu este prea roză; vă dau exemplul informaticii, studenții învață singuri, jumătate din cadrele didactice sunt depășite; mulți abandonează facultatea, la firmele de IT, inclusiv la multinaționale, îi întreabă ce știu să facă nu ce diplomă au.
    Degeaba se împopoțonează unii cu „titluri” dacă nu au competențe, dar la mulți există numai „titula”.

    • Să vorbim si de grămada de locuri cu taxă disponibile la facultățile clujene , locuri pe care se intra cu medii rușinos de mici ! Și asta pentru ca facultățile sa facă bani ! Altă motivatie nu exista din păcate !

    • Exact, in domeniul IT-ului, profesorii sunt depasiti, iar studentii invata singuri si ajung sa considere pierdere de vreme frecventarea cursurilor.
      Au de ales intre a tine pasul cu dinamica evolutiei din IT (ceea ce presupune multa munca) si a deveni „inca unul cu facultate” si fara nici o valoare in domeniu…

  • A dat și CNAM Bistrița dascăli de elită cu care se mândrește învățământul județului nostru și nu numai .

  • Felicitări deosebite Cristiana Sabău pentru acest extraordinar articol care pune punctul pe „ i ” privind învățământul românesc .Când am dat admitere la facultate ,eram 7,14 candidați pe un loc și… trăgeam, de ne sufla vântul la finalul sesiunii de examene.dovada că multe generații de elevi au plecat pregătiți pentru școală și pentru viață din mâinile noastre ! Consider că actualii absolvenți ai „ extensiilor ”,sunt făcuți „ la apelul de seară ! ”

  • Haideți sa nu generalizăm… Am terminat liceul pedagogic, am terminat si „extensia Nasaud”, cum o numiti dvs.. Cine vrea sa învețe si sa facă performanță, invata si la UBB Cluj si la extensia Nasaud.. Am avut o colega de facultate care nu a terminat liceul pedagogic, ci un liceu oarecare, dar a invatat zi si noapte si a luat cea mai mare nota primul an la titularizare si o nota foarte mare la examenul de definitivat.. deci se poate sa înveți si „la extensie”.. sunt de acord cu dvs ca sunt si „doamne” care nu au ce cauta in învățământ, dar sa nu generalizăm va rog pentru ca ne băgați pe toate in acelasi oală si unele s-au străduit si au invatat ca sa ocupe un post in învățământ.

  • Iti multumesc,Cristiana,pentru ca te-ai gandit sa abordezi acest subiect!Se pare ca totul devine o afacere,mai nou.Sunt multi,extrem de multi,care au diplome universitare,dar habar n-au de cele mai elementare lucruri de aritmetica sau de gramatica.Dar au dreptul,datorita”studiilor”,sa se autointituleze educatori sau invatatori.
    Nu va jucati cu sufletele copiilor,oameni buni!Oare respectivii domni din comisia de examen se duc acasa cu sentimentul datoriei implinite?Adica,da,asta era targetul…sa umplem locurile cu oricine,banul sa iasa.
    Cunosc si eu,la randul meu,personaje care erau „admirabile tanti” pe vremea cand eu dadeam admitere serioasa la liceu,iar mai apoi la facultate,iar acum sunt ditamai doamnele invatatoare.Ca,vezi doamne,si-au completat studiile pe banii sotilor pe care au avut timp sa-i pescuiasca…Inteligenta,simtul masurii,responsabilitatea…sunt lucruri nepretuite,pe care le mostenesti sau le dobandesti printr-o educatie adevarata.

  • Îmi amintesc cu emoție de anul în care m-am titularizat, în 2013 se întâmpla. Primele 5 note au fost obținute de colege care au absolvit facultatea la UBB, extensia Năsăud, fără a urma inainte cursurile unui Liceu Pedagogic. „Profesorii locali” aşa cum dumneavoastră i-ați numit, vă asigur că îşi fac treaba cât de bine pot!

    • Depinde si cum au fost obtinute aceste medii, cat de enorm a fost subiectivismul, aranjamentele de culise tipice parvenitilor vremii. E destul sa te uiti pe lista tomnaticilor candidati la admitere, (sotia lui cutare, poate chiar amanta lui cutare, etc.) ca sa-ti dai seama cam care e nivelul intelectual al lor si mai cu seama…ca vporba ceea „viitor de aur tara noastra poarta”

  • Draga Cristiana, ma bucur ca ai abordat acest subiect, macar avem satisfactia
    de a-i face de rusine pe toti cei ce sustin aceasta „Extensie’, daca mai au, pentru ca
    altceva nu va rezolva un simplu articol. Nu vad ce rost au aceste studii „superioare”,
    pentru a deveni o buna invatatoare, mai mult pe baza lor unele foste invatatoare, actualmente profesoare in invatamantul prescolar, s-au mai si transferat, fara a da
    vreun examen de titularizare, pe posturi de profesor de specialitate in invatamantul gimnazial. Sunt multe anomalii, si toate acestea din ambitia unora de a fi mari profesori si lectori in invatamantul universitar, tot fosti invatatori, bineinteles.

  • Mie îmi convine sistemul de învățământ virusat. Din acest motiv l-am și votat pe Victor Ponta. Că pe mine nu mă reprezintă decât Victor Viorel. Am uitat să vă spun: nu mă cheamă nici Catalano, nici Brănișteanu, nici Pavelea, nici Tabără, nici Puțura, nici Romocea, nici Moldovan, nici Crețu, nici Pană… Nu sunt nici unul dintre ei. Eu sunt ăștia toți la un loc. Eu sunt, cu alte cuvinte, Bistrița Status Quo. Păi Iohannis s-a laudat că devirusează sistemul. Stop și de la capăt! Voi credeți c-o să-l las? Că pe mine nu mă cheamă nici Catalano, nici Brănișteanu, nici Pavelea, nici Tabără, nici Puțura, nici Romocea, nici Pană, nici Crețu, nici Moldovan… Eu sunt ăștia toți la un loc. Și dacă-i capitalism, capitalism să fie. Trăiască profitul și eu pe lângă el. Într-un sistem de învățământ ultravirusat.

  • Uitati-va, va rog, si la cei care fac legile (inclusiv cele din invatamant) si nu uitati zicala: pestele se strica de la cap.

  • Perfect articol, fara a tine cont de pierderea popularitatii la unii! Dar oare nu astfel de scoli au facut si multi din cei care ne conduc? Incununate cu doctorate pe cateva sute de euro, investitie recuperata in cateva luni de generozitatea saracului nostru stat.
    Somnul natiunii naste monstri!

  • Dragii mei,
    Ati dorit invatatori cu studii superioare… Asta aveti! Este pacat de LIMBA ROMANA pe care foarte putini absolventi o stapanesc (ce sa mai zicem de matematica, geografie, istorie sau muzica). Sunt si absolvanti care constientizeaza unde se afla si doresc sa se perfectioneze. Mai grav este cand sunt plini de sine si de nota luata la titularizare.

  • Deși nu trebuie generalizat, opinia e pertinentă și corectă în ceea ce privește calitatea unor absolvenți ai acestui tip de învățământ. Până când educația nu va fi depolitizata și legile nu vor viza realitățile de pe teren și nu dorințele unor funcționari publici, această situație va rămâne și se va perpetua.

  • Felicitari doamna Cristiana Sabau. Ati atins punctul care trebuia spus demult si trebuie sa ia cineva atitudine la a schimba aceste lucruri. S-a ajuns din sistemul de invatamant o sursa de a stoarce bani si cei care au dau bani numai sa devina cadre didactice. Cunosc cadre didactice care lucreaza in invatamant de 15 ani si nu au reusit sa se titularizeze sau cadre diactice care mi-au fost eleve si erau de 5 la matematica si au ajuns invatatoare si educatoare.
    Intrebarea mea este de ce la titularizare nu se da si din matematica ca doar elevii trebuie invatati si matematica in ciclul primar.

  • Mircea Dinescu afirma că la CNSAS a găsit organigrama Securității pentru învățământ. Conform acesteia fiecare școală avea 4 turnători plătiți. Problema este ce s-a întâmplat cu ei după. Câți au ajuns inspectori, directori sau altceva. Câți dintre ei trag sforile în sistem și acuma, la comandă.

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.

GA vertical

Carliont

KissFM

KISS FM

Titlu Articole Recente

Articole recente

Titlu Comentarii recente

Comentarii recente

CleverADS