Legea care stabilește noile plafoane de preț la energie, care se vor aplica în perioada 1 ianuarie 2023 – 31 martie 2025, a fost publicată în Monitorul Oficial. Există anumite categorii de persoane care trebuie să depună declarație pe proprie răspundere la furnizor pentru a beneficia de plafonarea preţului la energie electrică.
Conform ANRE, pentru aproximativ 5 milioane de clienţi casnici, preţul final facturat plafonat este de maximum 0,68 lei/kWh, cu TVA inclus şi se aplică următoarelor categorii de clienţi:
- al căror consum lunar este cuprins între 0 și 100 kWh inclusiv;
- care utilizează dispozitive, aparate sau echipamente medicale necesare efectuării tratamentelor, în baza unei cereri și a unei declarații pe propria răspundere; prețul final facturat plafonat se aplică de la data de întâi a lunii următoare celei în care s-au depus documentele menționate;
- care au în întreținere cel puțin 3 copii cu vârsta de până în 18 ani, respectiv 26 de ani în cazul în care urmează o formă de învățământ, în baza unei cereri și a unei declarații pe propria răspundere; prețul final facturat plafonat se aplică de la data de întâi a lunii următoare celei în care s-au depus documentele menționate;
- familii monoparentale, care au în întreținere cel puțin un copil cu vârsta de până la 18 ani, respectiv 26 de ani în cazul în care urmează o formă de învățământ, în baza unei cereri și a unei declarații pe propria răspundere; prețul final facturat plafonat se aplică de la data de întâi a lunii următoare celei în care s-au depus documentele menționate;
- pentru cca. 2,8 milioane de clienţi casnici, preţul final facturat plafonat este de maximum 0,80 lei/kWh, cu TVA inclus, pentru consumul lunar cuprins între 100,01 și 255 kWh;
- consumul de energie electrică cuprins între 255 și 300 kWh/lună se facturează la prețul de maximum 1,3 lei/kWh, cu TVA inclus;
- în cazul în care consumul depăşeşte 300 kWh/lună, întregul consum se facturează la maximum 1,3 lei/kWh, cu TVA inclus, de acest plafon beneficiind cca. 0,8 milioane de clienţi casnici.
În cazul clienţilor finali casnici, preţul final plafonat se aplică doar la locurile de consum de domiciliu/reşedinţă, astfel:
- clientul final casnic cu un singur loc de consum, beneficiază automat de preţul plafonat la care se încadrează conform consumului lunar,
- clientul final casnic care are atât adresă de reşedinţă, cât şi adresă de domiciliu, poate beneficia de preţul plafonat la care se încadrează conform consumului lunar, fie la adresa de domiciliu, fie la adresa de reşedinţă, pe baza unei declaraţii depuse la furnizorul de energie electrică, privind faptul că nu beneficiază de preţ plafonat pentru un alt loc de consum.
Cine trebuie să depună declarație pe propria răspundere pentru plafonarea prețului la energie electrică
- clienţii finali casnici care utilizează dispozitive, aparate sau echipamente medicale necesare efectuării tratamentelor,
- cei care au în întreținere cel puțin 3 copii cu vârsta de până în 18 ani, respectiv 26 de ani în cazul în care urmează o formă de învățământ,
- familiile monoparentale, care au în întreținere cel puțin un copil cu vârsta de până la 18 ani, respectiv 26 de ani în cazul în care urmează o formă de învățământ
- clienţii finali casnici cu mai multe locuri de consum care vor să beneficieze de preţul plafonat pentru alt loc de consum decât cel de domiciliu/reşedinţă restul clienţilor casnici beneficiază de preţ plafonat în mod automat, fără alte formalităţi.
Model de cerere și de declarație pe propria răspundere pentru plafonarea prețului la energie electrică
Având în vedere noile categorii de clienţi finali introduse care pot beneficia de preţul plafonat în urma depunerii unei cereri şi declaraţii la furnizorul de energie electrică, ANRE a elaborat un model de cerere şi un model de declaraţie pe proprie răspundere.
Atât cererile, cât şi declaraţiile pe proprie răspundere se pot depune la furnizorii de energie electrică, atât în format fizic, cât şi în format electronic. Modelul de cerere poate fi descărcat de AICI.
Modelul de declarație pe propria răspundere poate fi descărcat de AICI.
Ce e asta domnilor??…
Toate sunt doar complicați peste tot și în toate!!!
Egoisme la tot pasul, orice numai să nu se piardă , omul de rând nu e o prioritate la mult de hau – hau și bla – bla – bla….
De ce se poate pune in practică în statele UE măsuri de pe o zi la alta fără ca cetățeanul să aibă de completat formulare și formulare!!! Apăreau la TV și Radio astăzi, iar mâine erau deja în vigoare măsurile, la facturile următoare figura deja măsurile ce veneau în ajutorul tuturor. Combustibili astăzi 2€ a două zi dimineață 1.7€/litru!!!!
Așa se face că unii au coborât inflația de la 12% la 6.8%!!!!
Mămăliga lor de lucruri doar pe jumate făcute.
Aici îi vorba de incompetenta și nepăsarea autorităților, apoi slaba pregătire a celor care sunt in institutiile statului.
@Nelu
Pe undeva se adună toate pupcălae…. între aceste elemente mai mult de unu are doar 8 clase ca și mine sau chiar 4…. cu așa ceva nu se descoperă America, încearcă să facă dintr-un maț o inimă, și așa ceva nu există,niciodată nimeni nu va obține inimi din mațe!!!
Lege stufoasa cu prevederi aiurea , greu de aplicat si de verificat. Ca in Romania. Daca omul locuieste la adresa de domiciliu de ce trebuie sa mai depuna cerere ?. Nu era logic ca acolo locuieste , Doamne , Iarta-ma ? Si daca locuieste , nu era clar ca acolo consuma energia mai multa? Si apoi cine mama zmaului poate verifica sute de mii sau milioane de declaratii (pe propria raspundere , sic ! , care la noi nu mai inseamna nimic , vorba d-lui Ion , numa zic …). Se va intampla cam ce s-a intamplat cu declaratiile in cazul vecinilor ucraineni. Ma mai intreb insa (ca nu stiu pe cine sa intreb…) cum se face ca la gaz nu este brambureala de la energie electrica? Astept totusi un raspuns de la cineva , care-mi va sosi candva , la vara sau mai va…
Nu saptamana trecuta ,ministrul digitalizarii acompaniat de colegii de partid ,domnu primar,doamna deputat faceau apologia realizarii marete ca s a eliminat cererea si dosarul? Dupa trei zile vine ministrul energiei , acest nemuritor in functie care a rezistat in 3 guverne Sica Orban ,in Guvernul Catzu si acum in guvernul dottore Ciuca+ colegii dottore si baga inapoi la ghiseu vreo 3 milioane de cetateni.Pai asta nu se gandeste la colegii care au de la 6 case pana la 16 case ?
Draga d-na Sabau , data viitoare puneti si o poza cu contoare inteligente care functioneaza fara cerere si fara declaratie pe propria raspundere. Care stie cati copii are omul , cati au pana la 18 ani , cati pana 26 de ani , cati urmeaza o forma de invatamant , daca familia e monoparentala etc. etc.
Frumos cadou de sarbatori ati facut romanilor !
Milioane de chiriași vor sta la coada sa -si faca contracte noi ! Cand ? Intr- o săptămâna ?
Sarbatori Fericite , romani !
adica eu daca sunt proprietar trebuie sa -i dau acordul ca chiriasul sa faca contract pe el la curent sa aiba subentionat consumul?
daca pleaca peste doua luni el nici nu a primit contractul de la noul furnizor si daca vine altul care vrea la alt furnizor ce fac?
CINE DESCALCESTE TREI RANDURI DE FACTURI CARE TREBUIE ACHITATE?
Voi stiti ca la Electrica se emit facturi in continuare chiar daca Hidroelectrica a acceptat schimbarea furnizorului?
La iesit in strada se mai gandeste cineva, sau jumerele, colacii si vinul le adoarme de tot constiinta romanilor .
Sa vina GINGALBELL !
S-a ieșit în stradă numai cînd „demonul” Drragnia a dat legea offshore care privilegia cât de cât România, că după legea nouă offshore România nu a văzut nici o moleculă de gaz JAF PE FAȚĂ, și s-a mai ieșit în stradă organizați de anumite servicii pe banii lui Soroș în apărarea onoratelor pensii speciale care își pierdeau privilegiile prin legile justiției date tot de demonicul Drragnia.
Am fost la electrica cu cererile, însă le primesc doar online , pe adresa clienti@electricafurnizare.ro
Am depus online
( în caz ca ii este cuiva utila informatia)
Anul acesta s-au făcut recensământul populației. Pot să-și ia de acolo toate datele de care au nevoie. Daca este sistem digitalizat și centralizat cum se tot laudă să se descurce , nu sa tot pună oamenii pe drumuri. Părerea mea…
Ca la noi la nimeni.Electrica emite facturi gresite, sunt constienti ca sunt gresite, dara fara sesizare de la beneficiari nu le poate corecta.Ar trebuie vorba cuiva NA NUMA ZIC toti clientii sa faca sesizari ca doara nu-i doAre mina si apoi sa vedem cum mai motiveaza greselile.
Acuma intra bunica pe internet si completeaza cererea
Cum am votat asa avem
Dar oare ce ar fi bine sa fac, acum, eu la tara
Las ca vine si vremea cand ne vor chema la vot
Nici că se putea face mai complicat de atât. Nici facturile oricum nu le înțelege nimeni, intenționat se fac așa, să ne bage în ceață. Câți cetățeni știu să descâlcească această ordonanță făcută în batjocură, câți cetățeni vor depune declarațiile? Trebuia o ordonanță simplă: prețul plafonat la 1 leu/kWh și atât. Indiferent de consum, istoric, copii, nr proprietăți, firme sau privați, 1 kWh = 1 leu. Iar factura să fie la fel de simplă: consum 100 kWh, preț unitar 1 leu/kWh, total factură 100 kWh x 1 leu/kWh = 100 lei. Restul de certificate verzi, cogenerări etc să și le împartă ei cum vor.
Tomnai (vorba lui nea Nicu!) am aflat ca ANRE s-a intalnit cu furnizorii si au mai corectat putin in sensul in care consumatorii casnici cu mai multe locuri de consum sunt scutiti de cereri si declaratii intrucat furnizorul are CNP-ul si adresa de domiciliu. Cica trebuie sa faca (treaba!) numai daca nu stau acolo , adica au probabil viza de flotant la amanta/amant sau la prietena/prieten (sic!). Cred ca au citit ce am scris azi dimineata si mi-au dat dreptate. Totusi nu am vazut (inca) pe nimeni sa spuna ceva in sensul in care brambureala s-a legiferat numai pentru energia electrica (nu si pentru gaz) si care ar fi „necesitatea”. De ce asa la curent si de ce „nu asa” la gaz ? Intrebare pentru fiecare , dintre cei ce se considera „trestii” ganditoare. Pentru politicieni , nu este cazul!