Mai întâi de toate mortul. Că aşa e la noi, la români. Sigur biata fată nu s-a asigurat, nu a oprit la cruce. Nu vom şti ce a făcut fiindcă, din lumea cealaltă nu am primit încă niciun breaking news. Poate s-ar fi asigurat dacă nu ar fi avut parte de vreun lan de buruieni cât maşina, cum e la noi. Nu o coseşte nimeni ca nu cumva să deturneze fonduri, vezi Doamne. Primăria nu se bagă că e domeniul CFR, falimentara structură a statului nu are nici ea fonduri decât pentru salariile şefilor numiţi politic. „Buna colaborare” între Primăria Bistriţa şi CFR o vedem în toată splendoarea ei pe strada Colibiţei. De 10 ani, primarul Ovidiu Creţu ne spune cum face un un drum paralel cu Decebal şi Andrei Mureşanu, dar CFR-ul care are un reprezentant din Bistriţa-Năsăud în conducere nu îl lasă. Drept urmare, pe această stradă bombardată, oamenii circulă cu speranţa că poate, poate, într-o bună zi va veni cineva cu nişte asfalt să astupe craterele. Cât naiba poate să coste? Cât 10 struţi? Cât 15 mere de plastic?
Eu cred însă că mai sunt şi alţi vinovaţi. Îmi pare rău că trebuie să o spun, fiindcă nu e momentul să aruncăm alţi cărbuni încinşi în capetele unor oameni şi aşa nenorociţi, dar o vină esenţială au şi părinţii care le dau unor copii pe mână maşini la 18-19 ani când nici nu ştiu bine ce e cu viaţa asta, când nu înţeleg mare lucru din ea. E vârsta la care sunt teribilişti, le place să asculte muzică tare în boxe, să arate ce buni şoferi sunt ei, stau cu ochii mai mult în telefoane pentru că cine ştie ce like mai primesc de la vreun iubit, nu sunt atenţi. Unii primesc maşini foarte puternice pe care nu le ştiu preţui fiindcă nu au făcut niciun efort să le cumpere, alţii nişte nenorocite de rable înmatriculate prin Bulgaria, toate sicrie ambulante, unele de lux, altele ponosite. Un tânăr ar trebui să-şi cumpere singur maşina din banii lui. Să muncească mult şi bine pentru ea pentru ca să o preţuiască, să-l coste pe el orice ţine de funcţionare, de la schimbul de ulei, la asigurare, rovignetă. În felul acesta va înţelege că o maşină nu funcţionează doar cu benzină sau motorină, că trebuie să ai grijă de ea ca să pornească şi să te ducă în siguranţă la destinaţie, că orice etapă sari te costă dublu sau triplu data viitoare, iar uneori te costă chiar viaţa. Să zicem că totuşi vrei să-i dai copilului tău maşină ca să aibă ce nu ai avut tu, dar nu faci nici măcar atât pentru el să nu-l laşi singur în jungla asta până nu te asiguri că nu îi moare motorul la fiecare oprire, că nu intră în panică la pornirea în rampă? Îi dai drumul aşa, la o lună după ce are permis pe DN-uri superaglomerate, pe drumuri judeţene nemarcate? Oricâtă încredere ai avea în el, nu te gândeşti că mai sunt şi alţii pe aceste drumuri ale căror reacţii nu le poţi anticipa şi nu le poţi controla?
La fel de vinovaţi sunt cei care administrează acest oraş şi judeţ ocupându-se de tot felul de tâmpenii, gen intrări în Cartea Recordurilor, festivaluri cu trei oameni în sală şi decoraţiuni prosteşti prin oraş, semne de intrare în judeţ, în timp ce nevoile noastre de bază sunt lăsate baltă. E complet nesigur să circuli în acest oraş atât ca şofer, cât şi ca biciclist sau pieton. Dacă eşti şofer, traversezi într-o zi de „n” ori calea ferată, ba pe Lucian Blaga unde sunt cratere pe lângă şine, ba pe la Apollo, unde deşi e traficul mai aglomerat tot nu s-a pus barieră şi nici bălăriile nu sunt tăiate decât după ce ajung cât copacii, ba prin zona industrială unde liniile par părăsite, dar te trezeşti brusc cu un tren în faţa ta. Apoi urmează epopeea numită sensuri giratorii prin care cei mai mulţi nu ştiu trece, străzile cu vizibilitate zero fiindcă maşinile sunt parcate peste tot, pe toate liniile trase pe asfalt fiindcă oamenii efectiv nu mai au unde le lăsa sau nu le mai pasă.
Dacă eşti pieton nu poţi merge pe niciun trotuar fără să nu te izbeşti de maşini parcate. Nici nu vreau să-mi imaginez ce face o mamă cu un cărucior sau o persoană cu handicap. Ca şi cum nu avem destule terenuri pe la marginea oraşului trebuie să aducem toţi şoferii să-şi înmatriculeze rablele exact în buricul târgului de nu poţi arunca un ac pe la Prefectură. La fel, nu găsim alt loc mai bun pentru cartierul general al şcolilor de şoferi decât Sala Polivalentă. De acolo porneşte un şir indian de maşini zi de zi pe trei bulevarde. Doar acolo se pot testa abilităţile viitorilor şoferi. Nu trebuie să îi surprindem cu ceva ca să nu pice şi să mai vină odată. Le dăm permis la toţi nepricepuţii care devin pericol public. Nu a dat Dumnezeu vreun week-end în care să nu aflăm ba că au murit nu ştiu câţi la Telciu, beţi şi ieşind din discoteci, ba s-au izbit de stâlpi la Jelna, ba nu ştiu unde. Toţi tineri fără experienţă, dar pe care îi vezi gonind pe şosele ca nişte apucaţi, tăind curbe, depăşind pe linie continuă. Nici nu mă miră faptul că proaspeţii şoferi habar nu au de nimic. Pentru 700 de lei/curs nu sunt învăţaţi absolut nimic. Ale noastre autorităţi încă girează examenele pentru obţinerea permisului pe cele trei bulevarde din Bistriţa. Acolo se face şcoala, acolo se testează abilităţile viitorului şofer. În esenţă, elevul repetă la nesfârşit câteva mişcări, iar apoi ia permisul. Neapărat drumul trebuie să înceapă de la Sala Polivalentă şi să se încheie tot acolo, în buricul târgului că aşa s-a făcut dintotdeauna, chit că oraşul devine pe zi ce trece tot mai aglomerat şi condiţiile de trafic de azi nu mai seamănă cu cele de ieri.
Dacă eşti biciclist, nu are niciun sens să ieşi pe străzile oraşului decât dacă vrei să îţi închei călătoria la spital după ce a deschis unul o uşă exact în faţa ta sau te-a agăţat cu oglinda.
Toate acestea se întâmplă într-un judeţ care are numeroase instituţii ce se ocupă – vezi Doamne – de viaţa şi siguranţa noastră, tot felul de comitete şi comisii care răspund de ordine publică. Una este ATOP, Autoritatea Teritorială de Ordine Publică. Din această structură complet inutilă fac parte toţi şefii de instituţii MAI, consilieri judeţeni, reprezentanţi ai societăţii civile. Pentru că se întâlnesc o dată pe lună să citească rapoarte fiecare primeşte câte 500 de lei. Sunt 15 la număr şi îi găsiţi pe toţi aici. Au buget de tocat pe panoul din colţul CJ pe care vedeţi afişată starea vremii, din câte îmi amintesc voiau să-şi cumpere şi maşină. În esenţă însă, nu au făcut absolut nimic nici sub conducerea lui Alexandru Pugna, acum secretar de stat, nici a lui Vasile Puica, noul vicepreşedinte şi şef al ATOP. Pur şi simplu e o structură INUTILĂ ai cărei membri încasează în total într-o lună 7500 de lei bani publici, iar într-un an aproape 90.000 de lei. Am putea face câte o barieră la fiecare trecere de nivel cu calea ferată din indemnizaţiile lor. Credeţi că va demisiona careva după tragedia de la Viişoara? Vor ridica toţi din umeri şi vor spune că nu a fost responsabilitatea lor. Ne vor arăta hârtii pe care scrie că ei se ocupă cu altceva. Desigur. Cu nimic! Între timp, oamenii mor, iar ei măcar atât ar trebui să facă: să demisioneze pentru că, neputincioşi fiind, nu ar trebui să ia bani pentru asta.
Vă mai aduc aminte doar că, tot la Viişoara, au murit zeci de oameni în timp ce încercau să traverseze DN 17. Primăria a montat un semafor după ce s-a umplut un rând din cimitir, o dovadă de maximă grijă pentru viaţa şi siguranţa oamenilor care ar trebui să fie o prioritate pentru orice om plătit cu bani publici. Restul sunt detalii de care ne putem lipsi.
De vina suntem fiecare care puteam face ceva si nu am facut
De vina suntem atunci cand ne lasam pacaliti de politicieni
De vina suntem atunci cand nu protestam daca primarul investeste banii luati imprumut pe partie ,poduri ,festivaluri ,reparatiii si răsreparatii de biserici
De vina suntem cand avem ocazia sa participam la dezbateri dar preferam sa criticam dupa
De vina suntem de fiecare data cand nu avem curajul să ne impotrivim răului
De vina suntem atunci cand stim sa facem un bine si nu-l facem
De vina suntem atunci cand laudam politicienii in fata si ocărâm pe la spate
Haideți sa luam exemplul Cristianei si să spunem lucrurilor pe nume si incet incet se vor indrepta .Eu cred asta!
Va mai trece osuta de ani si ai nostrii alesi, locali sau parlamentari, tot nu vor pricepe dece sunt acolo si ce trebuie sa faca. Odata vazuti cu sacii in caruta, adica alesi, fac numai ce le taie capul, cu sprijinul nemijlocit al consilierilor majoritari, care nu gandesc, dar executa, iar alesii din parlament fac orice numai ceea ce au promis in campanie nu fac. Asta e adevarul dar ne place sa nu-l vedem si sa ne resemnam ca am fost prosti si inca odata pacaliti ca sa-i votam. Daca ne gandim mai bine nici nu avem ce vota si atunci alegem raul cel mai mic.
Se moare datorita autoritarilor statului care sunt incompetente si nu reusesc sa gandeasca mai repede ca nenorocirile care vin. Nimeni din statul asta nu gandeste nimic, tot sunt pe interese personale cum sa-si aranjeze viata, cum sa hujureasca pe banii nostri. De ce stau CAMATARII SI VALUTISTI IN PIATA DECEBAL FARA SA-I „DERANJEZE” NIMENI???? Trece politia si jandarmeria pe langa ei linistita ca si cum astia sunt in litera legii. Toti stim ca, camataria si bisnita cu valuta este interzisa si nimeni nu face nimic. Voi scrie pana cand vor disparea acesti camatari gretosi.
Pentru ca baietii cotizeaza acolo unde trebuie si prostimea vede ce se intampla si nu poate face nimic pentru ca cel care e pus sa conduca e pus politic si-si cumpara functia pe bani grei si din salariu nu poate. Asa ca…
Îmi place articolul. Ca de obicei ați punctat foarte bine toate aspectele. Ca un om fara mașină inca care și muncește ma întreb de unde reușesc alții ca la majoratul copiilor sa le facă cadou mașină. As vrea si eu rețeta. Condoleanțe familiei si să aibă puterea de a trece peste aceste clipe groaznice. Erau mult prea tineri și mai aveau atâtea vise. Dumnezeu sa ii odihnească .
Cristiana, în cazul accidentului de la Viişoara, principalul vinovat este amenajarea defectuoasă a sitului traversării căii ferate. Primul argument şi-au pierdut viaţa atât un şofer profesionist de taxi cât şi o începătoare. Nu neg că probabil în alte cazuri, inexperienţa plus starea tehnică maşinii , vârsta, alcoolul, oboseala au jucat un rol mai important, dar dacă discutăm de tragedia în care şi-au pierdut viaţa cei 5 copii, ceea ce frapează din plin pe orice persoană rezonabilă şi cât de cât normală e faptul că în acelaşi loc a avut loc un accident similar, fără ca şi O MĂSURĂ DE AMELIORARE să fi luată.
Eu îndrăznesc să cred că un raport a fost făcut de către autorităţi la timpul respectiv şi nişte concluzii au fost trase. Nu de prefect sau primar, ci de oameni care au ca meserie siguranţa rutieră şi a traficului feroviar.
Să nu ne ascundem după teoria unui act de voinţă a lui Dumnezeu, catastrofă imprevizibilă.
Această tragedie a a avut loc într-o loc extrem de prost semnalizat unde conducătorii au vizibilitate zero. Apoi ar mai fi şi transmisia semnalelor sonore. Dacă conducătorul trenului şi-a făcut cunoscută prezenţa(există un protocol care spune la punctul x…acţionezi sirena). Apoi primarul local ar trebui să fie primul care să propună în momentul în care are o dezvoltare imobiliară masivă într-o zonă, creştere demografică masivă să prevadă o creştere a traficului şi să propună măsuri de amenajare a circulaţiei rutiere. Există mentalitatea că asfaltatul este egal un drum. Nu. Un drum este o porţiune destinată circulaţiei rutiere sau pietonale care e amenajată corespunzător. Proiectezi un drum, te gândeşti la indicatoare, vopsea pe margini aşa cum excelent ai remarcat în celălalt articol. Te gândeşti la amplasarea stâlpilor, te gândeşti să nu plantezi arbori care cresc groşi prea aproape în cazul drumurilor de viteză pentru că măreşti riscurile de impacte mortale, te gândeşti de asemeni ca şi pancartele să fie vizibile. E un minim care ţine de proiectare.
Revenind la trecerea de cale ferată.
Probabil pe câmp unde trenul e vizibil de la 3 km, nu ai nevoie de o barieră, dar în localităţi unde ai două părţi ale localităţii separate de calea ferată e o obligaţie, e de neconceput. Ai foarte mulţi oameni, ai activitate comercială intensă. Şi atunci, te gândeşti la măsuri.
Bariera cu semnale acustice ar fi fost cea mai indicată respectiv la costuri. O măsură rezonabilă care reduce riscul exponenţial. Desigur încă pot interveni unele accidente datorită celor care vor forţa trecerea, beţi sau înconştienţi…dar conducătorul auto mediu…ar respecta restricţia. Nu e cazul să relativizăm, aşa cum încearcă un comentator care nu ştie.
Dacă vrei risc aproape de 0, construieşti un viaduct deasupra sau pasarelă sub calea ferată. Şi atunci traiectul trenurilor şi maşinilor nu se intersectează şi coliziunile sunt practic imposibile când sunt bine amenajate.
Deci reiau.
Accidente se întâmplă.
Dar accidentele care se întâmplă în acelaşi loc, în aceleaşi circumstanţe (neîngrijirea vegetaţiei-imposibilitatea pentru un şofer să vadă trenul, absenţa semnalizării corespunzătoare şi absenţa unei limitări de acces la spaţiul respectiv periculos) DUPĂ CE ALTE ACCIDENTE S-AU PRODUS, denotă o neglijenţă criminală din partea responsabililor .
Problema în România, este că nu se găsesc aceştia. Toţi se ascund după *aşa a vrut Dumnezeu*.
În ţări civilizate mai ales în tragediile de genul acesta, au loc comisii de anchetă multidisciplinare, fac un raport public şi recomandări şi dau un termen de rezoluţie. Iar dacă măsurile corective nu sunt adoptate sau situaţia e neremediată, există persoane care au responsabilitate din punct de vedere criminal.
În România pur şi simplu nu e cazul.
În privinţa abordării practice a educaţiei rutiere, văd tendinţa de arunca pisica în ograda necunoaşterii prevederilor codului rutier. E ca şi cum ai spune lui Joe de pe stradă, că nu cunoaşte constituţia USA. Nimeni nu reţine o carte pe de rost ca să circule , să fim serioşi.
Dar orice om ar putea reţine în cadrul formării experienţa în care cu instructorul alături simulează diferite situaţii. Pornire în pantă, încadrarea într-o intersecţie .Şi cazul în care motorul se opreşte brusc în trafic,(deşi nu cu verificările RAR anuale…riscurile ar trebui să fie reduse…teoretic) un bun instructor cred că îl simulează. Ne aducem ca şi bistriţeni cu totul aminte că în cazul examenului auto, poliţistul evaluator în România avea rol să te streseze nu să te evalueze-deja stressul, să te pună în situaţii idioate în care chiar siguranţa lui erau puse la risc. Gen condu pe sens contrar pe o stradă unică, condu la dreapta când indicatorul îţi arăta la stânga..un gen de examinare cel puţin stupid…
Dar să revin la tragedie şi concluzie o anchetă se impune.
1.Conducătorul trenului circula cu viteza recomandată şi a respectat procedurile feroviare.
2. Găsiţi responsabilii de sit.
3. Dacă în cazul accidentului anterior au fost făcute recomandări şi au fost respectate. Un document trebuie să existe, iar în baza accesului la informaţie publică, jurnaliştii să aibă acces.
Nu e treaba prefectului să rezolve pe toate ce se întâmplă într-un judeţ.
E o treabă care trebuie să se întâmple la fiecare nivel de responsabilitate.
Cineva e responsabil de drum.
Cineva e responsabil de calea ferată şi de întreţinerea ei şi are de dat explicaţii. În aşteptarea barierei care nu mai vine, ce se poate face în punctul respectiv şi cele similare.
Cineva are o hartă hot-spots a punctelor periculoase de trafic şi o posibilă identificare a cauzelor.
Felicitări încă odată pentru articol,
Şi pentru informaţiile oferite.
ATOP, este din spaţiu clar o sinecură politică.
Cântăreţi de muzică populară care răspund de securitate publică.
Se poate şi mai rău, adevărat.
Acestea sunt rezultatele, din pacate in cazul acesta platite cu viata unor tineri,cand avem incompetenta profesionala in multe posturi administrative si ale institutiilor locale si centrale, dublate de aroganta si sfidarea alesilor, pe care i-au votat o minoritate,si ei acum conduc si controleaza totul si isi bat joc de toate!Doar cand contribuabilii vor intelege ca sunt o forta, care trebuie sa se implice in dezbaterile publice,si daca anumite hotarari ale alesilor nu raspund cerintelor si nevoilor comunitatii sa protesteze, asa cum s-a intamplat cu OUG 13,atunci poate vor avea frica de ceva!Daca nu ne meritam soarta !!!
Arătați-mi în Bistrița o stradă asfaltată la standarde (asfalt neted, canale la nivel, borduri corect îngropate și de calitate, trotuare bine asfaltate ori placate cu dale mari, elegante, bune și pentru tocuri)… mă și duc și-mi fac o poză pe respectiva stradă. 🙂 Să nu mai zic de aspectul și calitatea finisării sensurilor giratorii…. Când mă gândesc la coloristica blocurilor și la nivelul de finisaj (acoperiș, parter etc.)…. Și altele… Nu mai zic că mă enervez de unul singur. 🙂
Mulțumim doamna Cristiana Sabău.
strada Dimitrie Cantemir „respecta” tot ce ati descris.
merg zilnic la serviciu si îi sunt profund recunoscator primarului si administratiei locale pentru asta !
dar-ar Dumnezeu ca toti cei responsabili de calitatea strazilor sa-si rupa gâtul într-o zi pe strada aceea.
Felicitări pentru articol Dna Cristiana .Poate le vine mitea la cap și la cei din administrație și sa ia masurile care se impun .
Foarte bine ați puctat și despre merele lui Crețu care reduc vizibilitatea la trecerile de pietoni de pe Bulevardul Republici unde sunt și f multe scoli . Probabil și aici trebuie sa moara multe persoane și fie morții fie șoferii sunt de vina și niciodată cei care ard gazul de pomana prin instituții publice pe bani grei .
Felicitari pentru articol.Unde este munca de prevenire a politistilor rutieri.Cindva,mai demult ,odonioara,pe vremuri eraU chemati la interval de la agent ,la sef si mai marele sef sa dea socoteala de ce sa intimplat mai ales in cazul unui asemenea accident cu urmari deosebite.Haos total peste tot locul.Nemuri,promovari la interese etc.,etc…Rusine lor….Ma auziti RUSINE VOUA!!!!!!!.
Grigore are dreptate.Lipsa totala de prevenire.Promovari dupa relatii.Sint exemple destule.TANCO promoveaza la rutiera pe cumnatul lui care provine de la jandarmi si unde-l promoveaja la judet ca acolo-i domn mare il vede tat judetul inclusiv cei din FELEAC SI CEI DE LA PODUL CIORBII.pROMOVEAZA PE SOTIA SA.aLA DIN BECLEAN PE FICIORUS-O LA RUTIERA DUPA CE ARE LA ACTIV CATEVA ACCIDENTE ASCUNSE. SI MULTI ALTII CARE NU-I MAI RABDA HARTIA…..
S-au spus multe atat în articol ca și la comentarii.
Eu propun și sancționarea polițiștilor examinatori care au trecut la examen șoferi care provoacă accidente mortale.
O sancțiune ar fi suspendarea pe un termen definit sau nu a dreptului de a examina ,împreună cu tăierea unor grade de pe umăr.
Apropo de drumuri periculoase, in Sigmir este un loc unde sunt foarte frecvent accidente din cauza unui semn de circulatie incorect. Este pantă, curbă si intersecție iar semnul de circulatie indică drum cu prioritate drept înainte. Cine nu cunoaște drumul merge drept înainte si taie calea celor ce vin din sens opus si care au de fapt prioritate. Trebuie doar sa inlocuiasca semnul de drum cu prioritate drept cu drum cu prioritate curbă la dreapta. Si ce dacă se tot ciocnesc mașinile mai grav sau mai ușor funcție de viteză, e probabil complicat de schimbat acel semn sau cineva trebuie să răspundă ca e instalat total greșit.
In ATOP sunt multi,inclusiv politisti care, daca le iei buletinul nu mai stiu sa ajunga acasa.
O sinecura evidenta pentru toti nechematii.
Ce legatura are sindicatul politistilor cu ATOP.
Noroc cu domnul cu negruseri daca ii acelasi cu fostul de toate prin politica, ca, prin experienta lui nemasurata, mai salveaza situatia.
Amplasarea merelor in acele locuri au fost stabilite de cel care le a facut adica Tase cu arhitectul orasului desi li s a spus ca nu este bine iar primarul a incuviintat doar avea incredere in oameni de baza.
Primarilor , viceprimarilor , consilierilor locali li s au marit considerabil salariul inclusiv 25 % pentru proiecte europene la primari si viceprimari, mai mult decat atat ei vor stabili salariile celor din primarie, sper sa nu fie dupa bunul plac, adica clica care si acuma au salarii f.mari fata de restul adica sunt ei si restul. Asta a facut ministresa muncii a intarit puterea desi exista o lege prin care alesi locali nu mai raspund de nimic. RUSINE celor de la putere, dar va vine randul cand vor hotari alti soarta voastra.
Ați făcut o radiografie perfectă a situației, dacă ar citi cei care sunt responsabili cu aspectele prezentate!!! ar fi minunat!