Economie

CNAIR a propus cinci variante de traseu pentru centura Bistriței

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a propus cinci variante pentru centura ocolitoare a orașului Bistrița, traseul final urmând să fie stabilit de municipalitate în urma unei dezbateri cu mediul economic și publicul larg.

”CNAIR ne-a transmis cinci variante de traseu pe care urmează să le luăm foarte repede în analiză. Noi nu vom fi de acord, în niciun caz, cu o variantă de centură ocolitoare care să treacă prin zone locuite. Nu mai discutăm despre Pădurea Codrișor. Varianta de centură ocolitoare va trebui optimizată în așa fel încât ea să aducă doar beneficii orașului, nu și probleme la pachet. Adică va trebui să treacă pe un traseu care să nu afecteze zona de locuire, să potențeze, de fapt dezvoltarea economică pe orizontală, dar nu putem discuta în acest moment despre un traseu cert, ci despre un traseu virtual agreat și de mine, și de specialiști din Primărie, și de la Cadastru, și din zona economică. Vom avea o dezbatere reală cu privire la traseul viitoarei centuri ocolitoare. Eu cred că toți cei interesați, inclusiv publicul larg, trebuie să participe la luarea deciziei, dar punând variantele pe masă, concret, nu la nivel de discuție”, a spus primarul Bistriței, Ioan Turc, în ședința Consiliului Local de joi.

Edilul a făcut aceste afirmații în contextul unei dezbateri despre traseul vechii centuri ocolitoare propusă de fosta administrație PSD a orașului și numită Bistrița-Sud, traseu care a fost inclus în Planul Urbanistic General (PUG) din 2013. Având în vedere faptul că PUG este în vigoare, cetățenii care dețin terenuri pe traseul respectiv nu pot construi nimic și cer administrației să revoce parțial HCL 136/2013 pentru ca interdicția de construire să fie ridicată.

”E frustrant pentru cei care dețin terenuri pe zona centurii care nu se va construi niciodată de fapt, dar aceasta este legea. Cât timp centura Bistrița Sud se află în PUG-ul adoptat în 2013 nu pot fi eliberate autorizații de construire pe un anumit perimetru conform unor norme clare. Primăria, în schimb, are o serie de atribuții în ce privește traseul viitoarei centuri ocolitoare. Ceea ce putem încerca, cu titlu de noutate, este ca, înainte de finalizarea și votarea studiului de fezabilitate (pentru noua variantă ocolitoare -n.r.), în condițiile în care vom ști exact pe ce variantă de traseu vom merge – sigur cu o solicitare încuviințată de către Ministerul Dezvoltării, certificată de către Ministerul Transporturilor și de către CNAIR – să venim în Consiliul Local și să trecem o hotărâre prin care să renunțăm total sau parțial la traseul actualei centruri ocolitoare. Acest lucru cred că putem să-l facem pentru a-i ajuta pe proprietarii care foarte mulți ani de zile plătesc de fapt pentru o abordare eronată a realizării centurii ocolitoare”, a spus primarul Ioan Turc.

În 27 martie s-a dat ordinul de începere a elaborării studiului de fezabilitate pentru centura ocolitoare a municipiului Bistrița, parte din drumul de mare viteză Dej – Bistrița (Lotul 2 din Baia Mare – Bistrița).

Drumul de mare viteză Baia Mare – Bistrița este împărțit în Lotul 1 Baia Mare – Dej și Lotul 2 Dej – Bistrița. Valoarea contractului de servicii pentru Lotul 1 este de 12.746.666,57 lei fără TVA. Valoarea contractului de servicii pentru Lotul 2 este de 8.376.369,89 lei fără TVA.

Tronsonul Dej – Beclean – Bistrița cuprinde și centura ocolitoare a Bistriței, traseul propus fiind Sărata – Monariu – Budacu de Jos – Jelna – Livezile – nod rutier spre Rusu Bârgăului.

Durata fiecărui contract este de 18 luni, din care: studiul de fezabilitate – 14 luni de la data de începere; documentația suport pentru asistență tehnică acordată beneficiarului pentru depunerea și susținerea aplicației de finanțare – 17 luni de la data începerii; documentația tehnică (parte integrantă din documentația de atribuire) a contractului/contractelor de proiectare și execuție lucrări pentru asistența tehnică acordată beneficiarului, precum și documentele aferente perioadei cuprinse între momentul publicării anunțului/anunțurilor de participare și termenul/termenele limită de depunere a ofertelor – 17 luni de la data începerii.

În ceea ce privește Lotul Bistrița – Vatra Dornei, parte a Autostrăzii Nordului Baia Mare – Suceava, sunt în desfășurare investigațiile de teren pentru realizarea studiului de fezabilitate. Tronsonul Bistrița – Vatra Dornei va fi autostradă, care ar urma să fie realizată în Bistrița-Năsăud pe traseul Livezile – Josenii Bârgăului – Prundu Bârgăului – Tiha Bârgăului – Lunca Ilvei. Pe raza acestor comune se fac studiile de teren. Perioada de realizare a tuturor studiilor de teren se întinde până în 31.12.2023: măsurători topografice, studii geotehnice, studii arheologice, identificare și curățarea terenurilor de muniții neexplodate, evaluarea terenurilor în vederea permiterii accesului pe proprietate pentru acest obiectiv de investiție.

12 comentarii

  • ….cand toata lumea asteapta sa inceapa executia astia vin si ne aburesc…STITI, AVEM 23 DE VARIANTE SI TREBUIE SA FACETI UN CONCURS SA ALEGETI….CULOAREA !!!!
    Dupa cum se vede…la prosti tine!!!
    Urmatoarea interpelare va fi sa ne intrebe: cum doriti pe gri sau pe brun?

    50
    6
    • Pesemne s a facut plata unei noi transe si trebuia justificat.
      Peste 12 luni vor veni cu doua dosare din centura icolitoare a Gherlei…se potriveste cu Jelna ca sunt litere apropiate in….alfabet!
      Peste 5 ani la noile alegeri se va da drumul si la statia de asfalt…peste 7 ani bariera de la Livezile ….macar sa mai fie locuri libere in cimitir mai sus pe deal sa vedem si noi centura!
      Pana atunci PLATITI IMPOZITE SA LE FIE LOR BINE!

      21
    • Este CA SI pierduta orice varianta a centurii ocolitoare preacmulta Harvard de ambele culori ale partidelor ,bla ,bla vom,vomei iarasi vom……🤗😁

      7
      2
  • Despre centura ocolitoare a orașului Bistrița se vorbeste de foarte multa vreme. Cea mai recentă discutie a avut loc in luna mai, 2023, după ce in luna martie a început studiul de fezabilitate pentru lotul din Autostrada Nordului care cuprinde și viitoarea centură ocolitoare a municipiului Bistrița. Atunci s-a decis ca singura soluție fezabilă de traseu este pe direcția Monariu – Budacu de Jos – Jelna – Livezile. Ba mai mult municipalitatea a semnat cu CNAIR încă din anul 2021 un acord de colaborare pentru varianta ocolitoare Bistrița, document adiționat ulterior pentru includerea UAT-urilor respective. Când se părea că totul este clar, iată că din nou Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a vine cu cinci variante pentru centura ocolitoare a orașului Bistrița, traseul final urmând să fie stabilit de municipalitate în urma unei dezbateri cu mediul economic și publicul larg. Mai rău ca-n filmele cu prosti. De data asta gafa lui Marcel Ciolacu care a declarat evenimentul prilejuit de anunțul OMV Petrom și Romgaz că au luat decizia de a investi în extracția gazelor de la Marea Neagră, că „România trece de la fapte la vorbe” se potriveste perfect in cazul centurii ocolitoare a orașului Bistrița, despre care se vorbeste mult si nu se face nimic.

    20
    3
    • L a stricat si pe Ciolacu tovarasia cu penaleul.Vede si ăsta acum pepsiglasuri si se culca sanatos si se trezeste doamne fereste…Asta asa ca sa pastram un echilibru.

      1
      2
    • ‘S-a decis’? Nu mă-nebuni! Cine a decis? Pe ce bază? Au stat niște politicieni la o băută cu folcloriste la crama colegilor de partid și au decis? Așa se face că eu nu știu? Au scris ceva pe un șervet? Au ridicat mâna?

      5
      5
  • Sigur nu o sa trăiesc sa imi plimb masina pe „autostrada nordului” dar măcar nepoți mei sa se bucure de drum bun….. Prin 2100 a fi dată în circulație.

    6
    5
  • povești vânătorești… se apropie anul electoral 20-24. Nu se va face absolut nimic, cel puțin nu în timpul vieții noastre.

    7
    5
Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.