Actualitate Economie

Cu ce proiecte apare BN în varianta finală a Master Planului şi cum au fost denumite drumurile

Varianta finală şi revizuită a Master Planului General de Transport, împreună cu Strategia de Implementare a proiectelor, va fi aprobată de Comisia Europeană până la finalul lunii mai. Judeţul Bistriţa-Năsăud apare cu drum expres, drumuri Trans Regio, variante ocolitoare şi tronsoane de cale ferată.

Ministrul Transporturilor, Ioan Rus, va avea în perioada 20-22 mai discuţiile finale, la Bruxelles, pentru aprobarea Master Planului pentru Transporturi de către Comisia Europeană, iar până la finalul lunii mai documentul va fi aprobat, inclusiv cu programul de implementare.

În cele aproximativ 1.000 pagini, documentul prezintă atât proiectele de infrastructură, cât şi strategia de implementare a acestora pe cele două perioade de programare 2014-2020 şi 2020-2027. Master Planul de transport prevede construcţia a 1.300 kilometri de autostradă, în valoare 13,7 miliarde euro, 1.825 kilometri de drumuri expres (9,9 miliarde euro), 2.874 kilometri de drumuri TransRegio (1,69 miliarde euro), 343 kilometri de drumuri TransEuro (190 milioane euro), 2.883 kilometri reabilitaţi de cale ferată (10,7 miliarde euro), 1.001 kilometri de linii de cale ferată cu viteze sporite (274,1 milioane euro).


Bistriţa-Năsăud apare în varianta finală a Master Planului cu un drum expres, drumuri TransRegio, variante ocolitoare şi căi ferate.

Drumul expres ”Someş Expres” Turda – Dej (- Bistriţa) – Baia Mare (- Satu Mare) – Halmeu, cu variante de ocolire pentru Dej, Beclean, Baia Mare, Satu Mare, Gherla, Apahida, în lungime totală de 320 km. Sectorul Dej – Bistriţa, care trece prin Beclean, de 55,6 km va costa 266,42 milioane euro.

Drumul Trans Regio ”TR Bucovina” Suceava – Gura Humorului – Câmpulung Moldovenesc – Vatra Dornei – Bistriţa are în total 178 km şi va costa circa 124,9 milioane euro. Tronsonul Vatra Dornei – Bistriţa are 71 km şi investiţia va fi de 59,4 milioane euro.

Drumul Trans Regio ”TR Bucovina” Sărăţel – Reghin – 78 km, 44 milioane euro.

Un alt drum Trans Regio prevăzut este ”TR Rodna” Beclean – Bistriţa – Salva – Moisei, în total 130 km (Bistriţa – Năsăud – Salva, 27 km şi Bistriţa – Beclean – Salva – Moisei, 103 km) – 92 milioane euro. Năsăud – Cârlibaba (prin Rodna) – 73 km.

Varianta ocolitoare a Bistriţei – 14,6 km, 70 milioane euro.

La capitolul ”Căi ferate”, judeţul Bistriţa-Năsăud este inclus cu reabilitarea tronsonului Cluj-Napoca – Dej – Beclean – Salva – Vatra Dornei – Suceava, în total 322 km: Cluj-Napoca – Beclean (83 km, 332 milioane euro), Beclean – Ilva Mică (48 km, 120 milioane euro), Ilva Mică – Grădiniţa (80 km, 220 milioane euro).

Aici anexa MPGT care conţine srategia de implementare

5 comentarii

  • Se pare ca prostia nu are limite. Intr-adevar Avand in vedere faptul ca pe lista priorităţilor infrastructurii rutiere incluse in Masterplanul de transporturi actualizat figureaza un drum expres intre Dej si Bistrita iar prin definitie drumurile expres sunt drumuri naţionale rezervate exclusiv circulaţiei autovehiculelor care nu deservesc proprietăţi riverane şi care au două sensuri de circulaţie cu cel puţin două benzi pe sens, separate de un spaţiu median, şi nu intersectează la nivel nicio altă cale de comunicaţie, iar intrarea şi ieşirea autovehiculelor este permisă numai cu acces dreapta, în locuri special amenajate, ar fi fost necesara si reconsiderarea traseului viitoarei centuri ocolitoare a Bistritei. Si cu toate astea apare si o varianta ocolitoare in lungime de 14,6 km, egala cu vechea varianta de centura prin padurea Codrisor, dar cu o valoare de numai 70 milioane euro, fata de 170 milioane in vechiul proiect cu care se lamenta primarul Cretu. Ba mai mult, PUG-ul ce includea si centura ocolitoare 2Sud aprobat in consiliul local, a ramas fara autorizatia de mediu, in urma unei hotarari judecatoresti prin sentinţa dată de Curtea de Apel Cluj care le dă dreptate contestatarilor centurii prin padurea Codrisor, la 2 pasi de parcul orasului si pe la poarta spitalului TBC. Pacat de banii irositi pe proiectul centurii 2 Sud, pentru care cineva trebuie sa dea socoteala. De altfel, iata ce declara Dorina Tiron pe vremea cand era director- general al CNADNR:
    -„Beneficiarul nu poate să îşi asume acum riscul de a renunţa la Varianta II Sud a centurii ocolitoare Bistriţa, cu atât mai mult cu cât proiectantul, SC IPTANA SA, a încasat deja nişte bani. „Dar, atenţie, noi am plătit nişte bani pentru proiectare. (…).
    ( redactor) – Vreţi să spuneţi că proiectantul a încasat nişte bani până la ora actuală?
    -Păi singur că a încasat, nu-i normal? Doar şi-a făcut treaba până acum. A obţinut avize, autorizaţii aproape de la toată lumea”.
    Numai ca acele avize si autorizatii au fost anulate in instanta, iar acum cineva este bun de plata.

    • In legatura cu centura ocolitoare a Bistritei, nici vorba de aberatia numita „Centura lui Cretu” prin Padurea Codrisor, in valoare astronomica de 174 milioane de euro. Chiar daca lungimea de 14,6 km, pare a fi usor derutanta, in anexa MPGT care conţine srategia de implementare, figureaza o centura ocolitoare cu doua benzi pe sens, iar varianta lui Cretu prin Padurea Codrisor era doar cu o banda pe sens. Prin urmare banii cheltuiti cu proiectarea controversatei centuri si cu referendum-ul din 2013 s-au dus pe apa sambetei. La paguba respectiva mai trebuie adaugata si blocarea proiectelor de amenajare a dealului Codrisor si a raului Bistrita pe portiunea dintre Podul Budacului si Podul Jelnii. (Vezi: P.U.Z. Bistrita ‘Dealul Codrisor’ (Codrisor Hill)

  • Pentru cei care gândesc onest, varianta centurii prin pădurea Codrișor a fost de la început perdantă. Deși era cea mai proastă nu numai ca traseu dar și financiar (era cea mai scumpă), totuși a fost susținută în forță de primarul Crețu și de acoliții acestuia. Deci se știe cine poate fi tras la răspundere pentru cheltuirea banului public fără rost în această perioadă de susținere a proiectului. Sper că până la viitoarele alegeri de primar, acesta din prezent să nu plece bine mersi fără să fie sancționat material pentru deciziile greșite luate ca un ”vătaf” pe moșia proprie. Să-i fie imputate cheltuielile pentru decizii greșite.
    Poate cineva să-mi spună de ce nu se mai termină săpăturile și pasajele din acest oraș ? Nu mai sunt bani ? Un bun gospodar și-ar planifica munca. Încep în zona asta, nu trec în altă parte până nu finalizez.
    Apropo, îmi poate spune cineva dacă s-a demarat etapa de obținere a avizelor pentru parcarea din Eminescu?

  • D-le ALEX, va raspund eu. La intrebarea consilierului per M. GAGEA in sedinta de CL din martie, adresata D-lui primar Cretu,despre parcarea din parcul M. EMINESCU, si care atragea atentia ca s-au schimbat bordurile, si s-a turnat covor asfaltic nou in cele doua parcari, primarul a raspuns ca nu poate fi vorba de inceperea lucrarilor mai repede de 5 ani. Probabil nu va mai incepe niciodata daca din 2016 Cretu nu va mai fi primar. Eu astept un nou edil la Bistrita care sa respecte si legile de mediu, respectiv LEGEA 24 a SPATIILOR VERZI.

    • Mulțumesc pentru răspuns. dar ”pe surse” am auzit că este depusă solicitare de acord la mediu. Poate că nu știu eu bine!

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.

GA vertical

Carliont

KissFM

KISS FM

Titlu Articole Recente

Articole recente

Titlu Comentarii recente

Comentarii recente

CleverADS