Salariile profesorilor au crescut după protestele de anul trecut, iar de luna aceasta și directorii de școli iau bani mai mulți. Cu toate acestea, calitatea actului didactic pare că lasă de dorit din moment ce tot mai multe familii simt nevoia să își trimită copiii la meditații încă din ciclul primar, lucru și la nivelul Ministerului Educației.
La întrunirea cu directorii de școli, ministrul Ligia Deca a spus că, ”din iunie anul trecut, ca urmare a protestelor personalului din învățământ, până la mijlocul acestui an, adică până în iunie 2024, vom vedea creșteri de peste 50% a salarilor și nu e vorba doar de creșteri pe medie pentru personalul didactic, pentru cel auxiliar și administrativ, vorbim și de rezolvarea unor inechități și aici mă refer la salariile personalului de conducere. Știu că au fost destul de multe luni în care directorii de școli, având această încărcătură de responsabilitate în coordonarea comunităților școlare, s-au aflat în situația de a avea salarii mai mici decât colegi cu mai puține responsabilități. Am reușit să modificăm acest lucru și se va vedea acum, la salariile din februarie, fiindcă de la 1 ianuarie a intrat în vigoare majorarea salarială și pentru personalul de conducere din sistemul de învățământ”.
Cu toate acestea, industria meditațiilor este în floare. Tot mai mulți părinți aleg să își trimită copiii la ore suplimentare de teama că nu vor reuși să facă față examenelor doar cu ceea ce învață la clasă.
”Cred că există îngrijorări legitime legate de încărcare, apropo de manuale, pentru că programa este destul de flexibilă. E vorba de modul în care sunt elaborate manualele. Cred că trebuie să ne uităm cu atenție la ce s-a întâmplat ca reformă curriculară la primar și la gimnazial să vedem dacă nu trebuie aduse niște ajustări, însă, de asemenea, cred că și noi, părinții – și mă includ în această categorie – trebuie să fim foarte siguri atunci când apelăm la pregătire suplimentară pentru copiii noștri că ea într-adevăr necesar. Cred că uneori intervine și frica sau faptul că te simți altfel decât alții din jurul tău care apelează la acest tip de pregătire suplimentară. Am vorbit însă și cu părinți care mi-au spus că având în vedere că, la școală, este o bună colaborare cu cadrul didactic și o performanță dovedită a copilului nu au simțit nevoia de meditații. Este și o presiune socială, dar în același timp trebuie să luăm în considerare feedback-ul familiilor pentru că, dacă toată lumea simte nevoia de pregătire suplimentară, probabil că trebuie să facem ceva și în zona aceasta curriculară. Pentru liceu vom avea planuri cadru noi, acum în două-trei săptămâni le lansăm în dezbatere publică, programe până în toamnă, și ne vom uita la ce se întâmplă mai ales în zona gimnaziului pentru că acolo înțeleg că începe să fie o problemă”, a comentat ministrul în conferința de presă.
Ligia Deca a vorbit și despre salarizarea bazată pe indicatori de performanță, cerută chiar de premier.
”Am avut și o solicitare din partea domnului prim ministru vizavi de o abordare în acest sens, iar în acest proiect de asistență tehnică cu experții de la Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE) avem inclusă și această componentă a carierei didactice și salarizării bazate pe indicatori inclusiv de performanță. Experții OCDE, la o primă discuție pe acest subiect, ne-au spus că sistemele care salarizează diferit în funcție de performanță, de regulă o fac diferit cu bonusuri salariale condiționate de performanță, nu se referă la baza salarială , ci la bonusuri. Pentru astfel de bonusuri noi avem gradația de merit și avem în lege un alt sistem – fondul de 2% la dispoziția directorului care va fi o altă sursă de stimulare a celor cu performanțe ridicate – și trebuie să vedem pentru astfel de cazuri unde trebuie să intervenim când intrăm într-o procedură care să certifice dacă atribuțiile sunt sau nu îndeplinite de către un cadru didactic. În mod normal, aceste performanțe se constată la evaluarea anuală și la inspecție. Cred că depinde de noi toți din sistem ca aceste instrumente să fie folosite. Dacă trebuie îmbunătățite, împreună cu cei din sistem și cu experții multianuali, vom găsi niște soluții multicriteriale în așa fel încât să promovăm performanța în cariera didactică”, a explicat Ligia Deca.
În context, ea s-a referit și la liceele cu promovabilitate zero la bacalaureat. ”Abordarea este următoarea: ele nu mai înscriu pentru clasa IX-a pentru filiera liceală – pot înscrie la profesională – celelalte clase continuă. Dacă în anul următor promovabilitatea crește, pot reînmatricula în clasa a IX. Oricum, inspectoratele în momentul în care sesizează gradul de promovabilitate zero, trebuie să meargă, să vadă care este situația și să întocmească împreună cu școala un plan de intervenție. Trebuie văzut care e problema acolo: una de mediu familial și avem nevoie de mai multe măsuri de sprijin pentru elevi, este o problemă de performanță a cadrelor didactice, este nevoie de formare suplimentară”.
Ministrul Ligia Deca a făcut o vizită de o zi în județul BIstrița-Năsăud.
După zicerea lui Napoleon Bonaparte, că fiecare soldat poartă in raniță bastonul de mareșal ,fiecare dascăl care dă meditații poate deveni primar cu șase case si apoi președinte ,dar cu condiția să nu aiba copii in care să investească.
Înainte de a arunca vorbe în vânt vis a vis de performantele slabe ale profesorilor as ruga-o pe Dna ministru sa vina să susțină ore in liceele cu promovabilitate zero macar o lună si să ne arate progresul real , in special la disciplinele de examen.
Este adevărat că s-au mărit ceva salariile, (nu atât cât s-au cerut) dar mărirea a fost ptr toți. Doamna ministru tot da înainte cu pregătirile ptr examenele naționale să se facă în școală cu profesorii de la aceste discipline , dar o întreb , nu toți avem același salariu și aceeași norma didactică? Cei cu discipline de examen sunt cei mai huliți ,că vezi doamne fac meditații particular, ceea ce nu este general valabil ptr toți, dar nu se pune problema de ce numai acești profesori sunt trași la răspundere ptr rezultate slabe. Restul profesorilor nu au nici un stres că nu învață elevii , ptr că nu au nici un etalon de examen. Stau bine mersi. Chiar fac „unele activități” care se cer ptr salariul de merit ,in timpul orelor de curs ,când ar trebui să asculte sau sa predea , mai mult cer învoirea elevilor de la alte discipline de examen ,ptr realizarea acestor activități. Care ar trebui făcute extracurricular , in afara orelor. Aceștia iau gradație de merit ptr ceea ce fac in timpul orelor rezervate procesului de învățare predare ,iar ” prostii de profesori ptr examene ” sunt cei mai huliți.
Nu contest că mai sunt și din aceea care îi obligă pe elevi să facă meditații și nu fac deloc la clasa, dar nu generalizați, aceștia fiind un Nr foarte mic comparativ cu restul, și în plus asta se întâmplă la acele scoli așa zise de renume ,in care părinții își duc copiii. Sunt școli în care puterea financiara a părinților este mult peste medie.
Dați examene la toate disciplinele ,inclusiv cele de la liceele tehnologice să vedeți ce rezultate obțineți.
La fel ca in alte domenii, unde esti platit in functie de productie, cred ca si profesorii ar trebui platiti in functie de performantele elevilor pe care ii invata. Altfel nu exista motivatie. Performanta elevilor e rezultatul muncii profesorilor.
Gradația de merit, așa cum este concepută în prezent, nu evaluează în mod autentic performanțele didactice. Criteriile de acordare au reprezentat unul dintre factorii care au contribuit, și contribuie în continuare, la involuția școlii românești, deoarece au stimulat formalismul, minciuna și impostura. Activitatea la clasă a profesorului, efortul de pregătire suplimentară pentru examenele naționale, rolul dirigintelui de a educa elevii în spiritul valorilor autentice sunt prea puțin luate în considerare. Evaluarea muncii didactice a fost înlocuită cu evaluarea dosarelor, a hârtiilor prin care cineva dovedește că muncește. Așa se explică existența unei categorii destul de numeroase de profesori cu gradație de merit, și chiar în licee de elită, care-și desfășoară orele superficial, sau chiar absentează în mod sistematic, uneori cu bunăvoința directorilor. Principala problemă a învățământului românesc rămâne neglijarea principiului meritocratiei, care demotivează și conduce la reducerea numărului profesorilor de vocație, a educatorilor care se simt chemați să muncească în acest domeniu.
Ăia care ți-au dat dislaicuri cu siguranță au gradație de merit.
Bravo, în sfârșit s a pus punctul pe i. Gradația de merit este o generatoare de hârtii mincinoase și adeverințe false. Iau gradatie de merit pt ca am fost în parc cu copiii , am lipit niște inutilități pe pereti, am fost la niște cursuri inutile și aberante. 25%pe 5 ani pt minciuni.
Perfect, perfect de acord. Gradația de merit a devenit Eva ce nu reflecta cu nimic calitatea actului educational și plus valoarea în educația elevilor. A devenit o strângere infinită de hârti care foarte greu pot fi contestate. Și mai e problema celor cinci ani anteriori și a celor cinci ani de acordare. E mult prea mult și nu are aproape deloc relevanță. Cei care lucrați în învățământul preuniversitar știți foarte bine. Eu nu contest ca UNII dintre cei ce beneficiază de acest spor nu merită, dar școala are o cale prea mica de a controla veridicitatea celor pentru care se cere gradație. Pe de alta parte colectivul de cadre didactice are un cuvânt nesemnificativ. Știu ca pot apărea și abuzuri sau totusi cred că media colectivului de cadre didactice este onestă și va aprecia corect dacă sau făcut activități de calitate și dacă acestea chiar au folosit scolii. E o mare problemă, din punctul neu de vedere, cu aceste sporuri ce nu creează și stimulează cu adevărat competiția.
Științele Educației au stabilit că idealul in instruire este profesorul și elevul. Numai atunci profesorul poate adapta perfect demersul didactic la particularitățile individuale ale elevului cu care lucrează. Dar acest
ideal nu poate fi realizat și de aceea s-a introdus sistemul predarii-invatarii – evaluării cu clasa de elevi. Meditațiile asigură tineri mai bine pregătiți, fără un efort bugetar al statului. Dacă profesorul dă meditații la elevi la care nu le predă la școală este un lucru benefic pentru toată lumea.. pe de altă parte se uită ca învățarea este un proces individual, rolul profesorului este să predea bine, să -i stimuleze și să îi motiveze pe elevi, sa le explice orice neclaritate, dar în locul lor nu poate învăța. De aceea sunt de acord că profesorii să fie salarizați după performante, dar după performanțele profesorilor, nu după performanțele elevilor, întrucât dezinteresul unor elevi pentru învățătura poate avea cauze familiale, medicale sau sociale, cauze care nu pot fi imputate profesorului. Dacă profesorul și-a obținut definitivatul, gradele didactice, participă la cursuri de formare, predă bine , trebuie salarizat maxim. Rolul profesorului este de a preda bine, iar rolul elevului și al familiei acestuia este de a învăța. Trebuie să amintesc și faptul că investiția în educație este cea mai profitabilă investiție pe termen mediu și lung și contribuie inclusiv la PIB-ul țării. Pentru atragerea unei resurse umane de calitate in învățământ salariile din acest sector trebuie mărite substanțial. Națiunile care au înțeles acest lucru vor fi națiuni dezvoltate
Daca profesorul preda la clasa ca televizorul, fara asa se asigure ca elevul a inteles ceea ce i se explica nu ajuta la nimic. Meditatiile pun presiune pe bugetul familiei nu al statului, si se spune ca invatamantul ar trebui sa fie gratuit.
Foarte buna intervenția dumneavoastră.
Sunt întru totul de acord cu argumentele prezentate.
„România educată” începe încă de la creșă. Au fost aduse în sistem educatoare cu master în educație antepreșcolară care nu știu să scrie o cerere, nu știu să lectureze coerent o poveste de zece rânduri, cu salarii triple față de minimul pe economie…
I se pare că se poate trăi cu banii din salariile din educație? Ferească Dumnezeu! Ăștia sunt rupți grav de realitate…pe semne trăiesc pe alta planeta și în alta constelație…Uaaaa! 👎👎👎👎👎👎
Constat că nu se înțelege nimic din ce se comunică, atunci când se folosește cuvântul „curriculă”. Sunt curios, câți dintre cei care lucrează în sistemul de învățământ cunosc cu adevărat sensul cuvântului „curriculă”? Dar dintre cei care nu lucrează în sistemul de învățământ? De ce folosim sofisme care nu sunt înțelese de nimeni și nu folosim cuvinte românești pe înțelesul tuturor?
Se cauta vina în profesori… Vina nu este la ei, ci în societate și în familie!
Copiii stau extrem de mult pe telefoane și pe jocuri. Au creierele prăjite. Nu se mai pot concentra la școală. Nu mai acorda nici atenție și nici respect profesorilor. Poate veți zice ca profesorii trebuie sa își stăpânească clasa. Nu este adevărat! Parintii sa își educe odraslele! Cei 7 ani de acasă dau moralitatea și bunul simt. Profesorul oferă informații sistematizate din diferite domenii.
Dacă copiii nu asculta acasă de parinti, nu vor asculta nici de profesori, nici de angajatori, nici de regulile societății, nici de Dumnezeu, de nimeni!
Sunt parinti cu gura mare care sar la profesori și nu la propriile odrasle. Sa se uite în oglinda. Dacă copilul sta acasă foarte mult pe calculator și telefon, la școală nu va fi atent oricât de bun ar fi profesorul din fata lui.
Fiecare meserie are provocarile si dificultatile ei, dar nu esti platit daca nu le depasesti.
Daca ti-ai ales meseria de profesor, ti-ai asumat ca fiecare copil e o provocare.
Degeaba profesorul stie materia ca la carte daca promovabilitatea in clasa lui e 0. La ce ajuta?
Cate discuții !
De ce se mai dau manuale,nu lucrează nici un profesor după ele.
Părinții sunt obligați să cumpere „n” culegeri,fiecare profesor alege „oare după ce criterii?”
Exact asta spun și eu.Educatia pleacă de acasă, copilul când metge la școală are cei „7ani de acasă „sau cel puțin ar trebui sa îi aibă. Dacă nu îi are,nu are nimic,toată viata.De acolo pleacă toate și totul.EDUCATIA.
Pentru ca este obligatoriu curriculum, nicidecum manualul. Cum manualele sunt făcute cu plusuri și cu minusuri după evaluarea fiecărui profesor, fiecare dintre profesori are libertatea sa decidă de ce mijloace de învățământ se folosește la fiecare ora pentru a preda conținuturile și pentru a veni în sprijinul învățării elevilor, a formarii priceperilor, deprinderilor, abilităților, pana la competente. Nicăieri în legile românești nu scrie punctual sa fie folosit manualul și doar manualul.
Elevii fac meditații pe banii familiei pentru că au profesori slab pregătiți la clasă,au salarii bune față de alți oameni care muncesc cu cârca și i-au bani puțini.
Pt că sunt elevi comozi,de bani gata, neatenți și au părinți care își permit să plătească meditatii,chiar și cu o sută de lei ora,că mai nou,atât costă și ora de masaj…
Da medicii de ce avand asa mari salarii lucreaza in paralel si in clinici private ?
Care cresteri salariale, tanti Ligia? Salariul nu a crescut nici macar cu rata inflatiei, DESPRE CARE CRESTERE VORBIȚI?!! O SA RAMANETI FARA PROFESORI IN RITMUL ACESTA! Nu mai vrea nimeni sa stea sa dea examene anual in învățământ pentru 3000 lei si naveta la 100 km distanta in 7 scoli! Nu sunteti la curent cu situatia din teren, nu aveti nici o treaba cu realitatea!
Fac pregatire pt ca in mod indirect sunt obligati de sistem sa faca meditatii.As vrea foarte mult sa vad un elev fara meditatii ca rezolva simularea.
De ce ?! Din cauza modului de predare. Copiii nu înțeleg nimic, profesorii predau rapid ca să treacă prin toată materia și lucrează cu 2-3 copii din clasa care pricep sau ca să priceapă ceva
Scopul profesorului nu este ca toți copiii să știe sau să învețe. Daca se evidențiază 2-3 copiii în a cunoaște materia și a știi , pt el e suficient și consideră că și a făcut treaba.
Restul?? Dumnezeu cu mila
Dacă medicilor le-a crescut salariile, de ce pacienții mai dau șpagă?
*le-au crescut salariile*
Zilele trecute m-am intalnit cu o fosta colega care are fetita in clasa a doua si ii da ore de engleza, pe motiv ca fata nu pricepe ce se preda la clasa si ca majoritatea colegilor iau ore. Nu mi se pare normal ca o clasa intreaga de varsta asa frageda sa ia ore, cand profesoara nici macar cuvintele de baza nu este in stare sa le predea cum trebuie! I-am spus mamicii ca aici e si vina lor, a parintilor ca nu fac cerere sa fie schimbata profesoara!
E nevoie de meditatie pt ca (din pacate) mai sunt profesori care nu stiu sa le explice elevilor ceea ce le preda, nu au metodica predarii, dar au (in schimb) pretentia ca elevii sa stie sa le rezolve exercitiile. Un astfel de exemplu este prof de mate de la cls gimnaziale ale CNME Bucuresti.
cand domnia sa nu a intrat intr-o clasa,sa ia niste caiete si sa vada ce este prin ele,cum dealtfel nici primul profesor care a numit-o,in ei doar dracu mai crede.prestatie jalnica.