Timp de gândire

De când a devenit promovarea unui examen banal o performanță?

Să promovezi un examen banal la sfârșit de liceu a devenit o performanță în România unde tot mai puțini sunt cei care merită cu adevărat această diplomă de Bacalaureat. Și nu mă refer la capacitatea de a face analiză matematică la cel mai înalt nivel, ci la cea de a te exprima verbal și în scris în limba ta maternă, limba fiind un instrument cu care, teoretic, ai învățat toate celelalte materii.

Dar de unde să vină această măreață performanță de a-ți cunoaște limba din moment ce și profesorii de alte specialități decât Limba și literatura română nu o stăpânesc? Cel mai grav, în opinia mea, este să vezi universitari cu pretenții care nu știu scrie, ei având doctorate, deci studii publicate și cărți scrise. Vorba cuiva: au scris mai multe cărți decât au citit.

Ca una care am auzit zeci de scuze din categoria: știam, dar m-am grăbit, de-asta am greșit vă pot spune că niciuna nu stă în picioare. Nu ai cum scrie ”noștrii” și ”voștrii” așa dacă ai citit măcar o carte în viața ta. Pentru că atunci când citești îți sare în ochi grafia. Îți rămâne ca o fotografie pe retină.

Nu ai cum greși când scrii verbele ”creează” și ”agreează” pentru că sunt numai două în toată limba noastră care au această grafie la o anumită persoană și la un anumit timp. Nu ai cum nici dacă te arde cineva cu lumânarea la degete. Asta în situația în care ”știi”, scris cu doi ”i”, unul din rădăcina verbului, altul din persoana a doua. Vezi: tu fac(i), tu ști(i).

Nu voi intra în detalii din categoria utilizării lui ”care” și ”pe care”. Mi-este dat foarte rar să aud oameni care vorbesc în public și care să le utilizeze corect. M-am obișnuit cu această veșnică stâlceală. Din cauza exprimării deficitare sunt greu de ascultat. Nu văd cum poți transmite un mesaj dacă tu nu știi limba, la fel cum nu văd cum te poți deplasa cu o mașină dacă nu ai permis. Sunt mulți care încearcă, este adevărat, dar la fel de mulți sunt abonați la accidente, SMURD și închisoare. Cei care încearcă să țină discursuri fără să știe limba nu pățesc nimic. Doar ne fac, pe cei care o știm cât de cât, să ne îngrozim.

Da, în această țară, în care majoritatea nu își cunoaște limba, desigur că e o performanță să iei diploma de Bacalaureat, mai ales că sunt destui care nu au luat-o. Din păcate, sistemul nostru de învățământ e în continuare atât de prost făcut încât toată lumea ajunge să alerge într-o cursă pentru care nu este nici înzestrat, nici pregătit.

Numeroși potențiali muncitori se chinuie fără rost să ajungă ingineri crezând că va funcționa în continuare aceeași regulă care ne-a adus, în ultimii 30 de ani, în halul în care suntem. Așa cum bine se știe, după Revoluție, au fost eliberate diplome de licențiați și doctori la tot soiul de neica nimeni care au plătit pentru niște hârtii fără valoare. Unii nu au văzut în viața lor la față măcar un profesor universitar. Nu le-a inspirat nimeni pofta de cunoaștere, bucuria de a ști. Dar diplomele lor ar fi echivalente – cel puțin la un concurs pe post la stat – cu ale celor care au trudit ani buni în universități serioase, au învățat de la profesori adevărați, au studiat în biblioteci universitare, și-au trăit tinerețea în compania altor tineri frumoși însetați de cunoaștere.

Astăzi, nu se mai știe și pare să nici nu mai conteze unde și-a obținut cineva diploma. A dispărut valoarea. Har Domnului că îi putem recunoaște pe profesioniști altfel, prin rezultatele muncii lor, dar nu ar trebui să fie așa fiindcă nimănui nu i-ar plăcea să-i fie pus un diagnostic greșit de un așa-zis medic și nici să zboare cu un avion pe care nu îl știe conduce un așa-zis pilot pentru că, în ambele cazuri, s-ar putea ca diferența între viață și moarte să fie făcută de un impostor. În schimb, pare să nu ne pese la fel de mult că funcționarul de la ghișeu a făcut o pseudo-facultate, că polițistul din stradă a ajuns comisar cu alta și așa mai departe.

Nu cred că suntem conștienți de faptul că toți acești impostori sunt foarte bine plătiți și că vor ajunge unii să ia pensii speciale și datorită nouă, tuturor, care am fost de acord ca orice nepriceput să aibă diplomă de Bac, am închis ochii când am văzut licee care nu au niciun promovat, am plătit în continuare profesori care au tras după ei niște potențiali muncitori în fabrici spunându-le că pot ajunge ingineri.

Vina este colectivă. Examenul de Bacalaureat ar trebui să fie diferențiat și să încununeze pregătirea din patru ani de școală. Pe cel mai greu să-l ia cei care merg la facultate, al doilea ca dificultate să-l susțină cei care vor școli postliceale, al treilea cei care nu vor nimic decât să aibă și ei o diplomă în sertar.

Altfel, vom continua să ne batem joc de această societate în care trăim și să ne uităm la adevăratele valori care merg cât văd cu ochii și pe bună dreptate. În timp ce adevărații profesioniști vor face cariere acolo unde sunt apreciați cu adevărat, noi vom continua să ne lăudăm că am luat diploma de Bac și cu ea ne înscriem, pe bani, la ce universitate vrem. Nicidecum la una pe care am putea să o urmăm sau pentru care avem un minim de vocație.

30 comentarii

  • Ne intrebam astea? Raspunsul il primim din clasele primare. Cum pot sa ajunga copii sa promoveze o clasa cand ei nu stiu nici macar sa citeasca? Cum poate un tanar la 14-15 ani sa ia o nota de promovare la un examen de capacitate cand el nu poate sa inteleaga materia din acelasi motiv? Atunci oare nu avem raspunsul la rezultatele de la BAC? Aratam cu degetul spre unii si altii dar nu avem curajul sa rcunoastem ca suntem cu totii vinovati. Profesorii superplictisiti de ceea ce fac, parintii mult prea ocupati de ale lor iar copii lasati de izbeliste de toata lumea. Problema nu este neaparat rezultatele de la bac ci faptul ca acesti copii vor trebui intr-o zi sa devina ceva! Oameni care vor trebui sa se intretina pe ei si familiile pe care le vor avea. Oameni care la randul lor vor trebui sa-si educe proprii copii. Pentru ca daca acesti tineri nu au reusit sa ia nota de promovare la BAC copiilor vor ramane repetenti la cei 7 ani de acasa. Aceste rezultate nu sunt doar ale lor ci sunt ale unei societati dezinteresate si adormite. Si atata timp cat nu ne trezim si sa deschidem ochii o sa fie din ce in ce mai rau.

    • Si ai noștri mergeau dimineata si veneau seara de la munca .
      Diferența intre rezultatele elevilor din comunism si a celor de acum o face calitatea profesorilor si modelul strict , disciplinar impus de școala comunista . Apoi concurenta acerba la admiterea in licee , la treapta si in facultăți .
      Trei sferturi din profesorii de azi , nu luau treapta a doua de liceu pe vremea ciuruitului .

  • Sincer și obiectivi dac-am fi, am recunoaște că rata de promovare este mare față de dezastrul în care se prezintă învățământul românesc în general și cel liceal în special.
    Cauze și explicații ar fi multe.
    Una din ele este faptul că în prezent urmează liceul un număr dublu de elevi față cei care, natural, ar avea această vocație.
    Soluția – desființarea a 50% din licee (locuri).
    Înființarea de școli profesionale după modelul ante-revoluție.
    Iar cei care nu vor nici asta să rămână cu 8 clase, suficiente pentru a tăia frunze la câini ori pentru meseria de salahor în construcții.
    Oricum procentul de promovare declarat este mincinos, urmând modelul ceaușist al raportărilor festiviste.
    Statistica este falsificată ca mod de calcul întrucât se raportează la cei ce au dat efectiv examenul, neincluzându-i pe absolvenții neprezentați ori eliminați, dar care sunt și ei ”respinși” la promovarea acestui examen (de maturitate, cum se numea odată).
    Dacă ar fi să raportăm numărul de promovați la numărul de absolvenți – care ar fi trebuit și ar fi putut să susțină un astfel de examen – procentul ar fi sub 50%.
    Iar pe guvernanți, de toate culorile cur-cubeului, în doare în fundu moldovei de viitorul țării.
    Țară, țară vrem seriozitate.
    Negarantată de abram-burici

  • Chiar, asa ! O performanta notabila pentru un tanar aflat la portile afirmarii, ar insemna, o concurenta la admitere in facultate, cam de 7,8,9 candidati pe un loc si 3-4 materii la examinare! Doamna Cristiana, are perfecta dreptate! Atunci, ar cerne sita ! Am scapa de semi sau sfertodocti ,multi dintre ei refugiati sau esuati in politica precum blajinele balene… Inca o problema: vajnicii absolventi atoatestiutori, care nu mai fac nici stagiu de un an, macar, (ma refer la cei de la buget!) daca pleaca imediat, dincolo, ce castig avem noi, ca tara, de pe urma pregatirii lui, gratuite ? Daca vrea sa plece, sa plateasca 60.000 euro sau sa lucreze in tara 4-5ani si dupa, sa plece unde vrea! Altfel, sau suntem naivi sau prosti! Si mai sunt…multe! Cu respect,MNPop

    • Vai de ea Romania cu asa oameni indoctrinati. Norocul acestei tari este ca vin din urma cei tineri si liberi in gandire. Pana una alta parintii acestor copii care pleaca sunt platitor de impozite si taxe. Acesti copii fac scoala pe banii parintilor. Daca dta nu emiti chitanta si bon fiscal cand faci o lucrare dentare poate sa-ti stea copilul in tara. Statul roman nu sustine invatamantul din banii produsi de el ci din banii cetatenilor CARE PLATESC TAXE. Nu ai nici un drept nici dta si nici oricine altcineva sa ingradeasca libera circulatie si liberul arbitru a oricarui copil din aceasta tara. Poate ar trebui sa ramai cu gandirea dta in cabinet si sa intelegi ca esti DEPASIT.

  • Circula o gluma[trista]pe fb a vrut sa-si ia o diploma de avocat si ,cand colo,a luat una de doctor![sau invers,tot acolo!]

  • Aveti mare dreptate. Fiecare fraza scrisa ma doare pentru ca exprima un adevar! Nu sunt optimist in ce priveste viitorul… V-ati „ridicat in cap” chiar fosti si actuali parlamentari bistriteni!! Va felicit!

  • Cel mai potrivit comentariu la editorialul semnat de Cristiana Sabău, este o postare a lui Sorin Ovidiu Vîntu, apărută recent pe rețelele de socializare:

    Printre nobilii locali,
    Înotând ca o meduză
    Îmbrăcată doar în fustă
    Și c-un ochi privind confuză
    Viorica Ot-Bârzoi
    Dă drumul la țuțuroi
    Sar lovele, sar scântei,
    Într-o mare de viței
    Care-mpung și fac ca dracii
    S-ajungă la țâța vacii…
    Că pesedistii și-au ales drept căpetenie o mămăica al cărei IQ nu știu dacă îi depășește numărul de la pantofi, este problema lor. Că această mămăică este și premierul României, este problema tuturor. Modul în care individa asta își bate joc de banii adunați cu atâta greutate în vistieria țării este de-a dreptul criminal. Am rămas cu gura căscată când am aflat că de pensiile speciale se vor bucura nu doar prostovanii din Parlament, ca până acum, ci și micii găinari locali care își arogă calitatea de primi cetățeni ai localităților pe care le patronează.
    Să le mai dai acestor indivizi care reprezintă temelia corupției și pensii speciale, este nu doar o risipă șocantă, ci și o bătaie de joc la adresa inteligenței tuturor cetățenilor din această țară, la adresa noțiunii de bun simț, la adresa valorilor ideologiei de stânga pe care azi o reprezintă în noua calitate cu care au învestit-o șefii ei din tot felul de servicii.

    • asta e un comentariu propagandistic de hal #rezist, nu un comentariu potrivit la postarea Cristianei!

  • „Liceele” cu procentaj sub 50% ar trebui transformate în scoli profesionale sau chiar scoli postliceale,cu diverse domenii! În acest mod s-ar acoperii deficitul de forță de muncă calificată!Cine nu este capabil sa facă liceul sa nu-l mai faca! De ce este musai sa producem absolvenți de liceu,fără bac,când putem produce profesioniști calificați?

  • Problema „corectitudinii gramaticale” e una oarecum desuetă , ştiința lingvisticii a adresat recent „erorile”.
    1. Preconcepția formei corecte. Standardizarea nu funcționează, limba evoluează. Formele de ieri nu mai sunt cele de azi, există simplificare fonetică, termeni noi care decurg din adopția noilor tehnologii sunt adoptați.
    2. Creierul procesează diferit informația lingvistică în cazul persoanelor bilingve ..etc. nu aşteptați perfecțiunea de formă.
    Acele creiere sunt mai eficiente în anunite forme de procesare a informației, biologic sunt la mai puțin risc în cazul unor anumite boli degenerative.
    3. Există diferite forme de inteligență.
    4. Notele nu reflectă cunoştințele practice , capacitatea de adaptare, nu pot anticipa succesul economic sau social ulterior.
    Einstein a fost corigent la fizică. Majoritatea persoanelor din Statele Occidentale au foarte slabe cunoştiințe lingvistice însă sunt foarte practice când e vorba de învățare activă şi valorificarea acelor cunoştiințe.
    Practica arătatului greşelilor cu degetul e depăşită pedagogic . Ideea e de valorificare a fiecărui elev în domeniul în care are competențele necesare.

    • pt cc,
      Einstein NU a fost corigent la fizica! Asta e doar o poveste lansata de niste corigenti sau de parintii acestora ca sa-si indulceasca esecul.

    • Ai dreptate.
      Am crescut cu această idee ” educată” undeva prin clasele V’-VIII în România, pe care nu am verificat-o.
      În realitate , Einstein a abndonat şcoala la Munich ,iar la un examen de admitere la şcoala politehnică din elveția a eşuat parțial într-un an la materii care diferă -botanică, zoologie şi limbă ca şi apoi să reuşească în anul următor la acelaşi examen.
      E interesant cum informațiile sunt prezentate contradictorii pe subiect.
      Exemplu.
      https://playtech.ro/2015/geniile-carora-nu-le-a-placut-scoala/
      Geografia, limbile străine şi istoria
      https://www.history.com/topics/inventions/einsteins-life-facts-and-fiction
      Botanica zoologia şi examenul de limbă.

  • Ideea e că Steve Jobs , Bull Gates nu au terminat facultăți sau universități. E plin de doctoranzi care mor de foame.

    • astia doi erau genii (de nisa), nu indivizi mediocri, asa ca nu-i poti in niciun caz lua ca exemple in defavoarea scolii

  • @cc E o diferenta sa te lasi de facultate in anul 3 la Harvard si sa te lasi de scoala in clasa 10. Crezi ca reusesti la fel in afaceri?

    • Nu să te supăr , parcă Frank Timiş al nouălea poziționat în clasamentul românilor bogați , are profesionala în mecanici auto.
      QED.

  • Domnule cc, chiar credeti ca, S Jobs sau B Gates nu au studii superioare ? Sa fim seriosi ! Nu confundati modestia si bunul simt specifice inteligentei umane, cu invidia si dezinformarea practicate de anumiti indivizi mediocri ! Exista , o maxima: „”Ai carte, ai parte!”‘ Cu respect ,MNPop

    • Domnule Pop Marius Nicolae, și Jobs și Gates erau supranumiți în facultate „tocilarii”. Asta înseamnă că amândoi învățau cu asupra de măsură. În plus, ascultau formația Beatles. În paranteză fie spus, cei care au ascultat Mozart au inventat în Germania motoarele. Rămâne de văzut ce vor inventa fanii manelelor. Cu deosebită considerație, Măseaua de minte.

    • Informațiile sunt publice. Bill Gates abia în 2007 a obținut o diplomă la Harvard.
      Punctul principal e că pasiunea e mai importantă decât gramatica, că funcțiile şi capacitățile unui creier unilingv diferă de cele ale unui multilingv, că la modul real comunicarea poate trece şi prin alte convenții de exemplul Braille cu funcționalitate socială perfectă pentru persoanele respective. Şi bineînțeles există materii preferate, metode de învățare diferite…că finlandezii au reconceput procesul de învățare .
      În presa română, în opinia mea pe subiect, abordarea cea mai onestă, constantă o are dna Oana Moraru.
      Chiar recomand articolele dânsei. Nu spun că nu sunt şi alți specialişti.
      Dar fuga robotică după note, clasamente performanță omoară plăcerea de învăța . Prima lecție pe care am încercat să o aplic ca şi părinte -nu critic şcoala şi personalul de acolo în fața copiilor. Trebuie vorbit în termeni pozitivi.

  • Să nu confundăm ”studiile superioare” (aprofundate prin multă muncă) cu diploma de absolvire a unei instituții de învățământ superior (fabrică de tipărit diplome).
    Competența ți-o dau doar primele.

  • Invatamantul romanesc este pe o panta descendenta, cu asta suntem cu toti de acord.
    Solutii :
    -reintroducerea treptei a II a, si spun asta deoarece si in vest cei care vor diploma de de bac sustin un astfel de examen. In fuctie de rezultat ,optiuni ,aptitudini, elevi sa se indrepte catre liceu
    sau scoala profesionala
    -admiterea la facultate sa se faca pe baza de examen si nu concurs de dosare
    -profesori sa nu aiba locul batut in cuie in scoli , in lipsa rezultatelor sa poata fi dat afara .Nu e normal ca un profesor sa nu predea mare lucru la clasa

  • Stai.
    Hohoho.
    La Logos 100% taxă de reuşită.
    A bătut Liceul Liviu Rebreanu.
    Elevi perfecți pe hârtie.
    În realitate dacă pe lângă materiile de bacalaureat, le-au fost spălate creierele 4 ani cu credință oarbă în poveşti religioase vorba unui coleg „what a waste of wood”.
    E dovada că examenul de bacalaureat e unul oarecum subiectiv, evaluează o mică parte din ceea ce reprezintă cunoştinţele şi potențialul un copil.
    PS. La coadă într-un magazin ieri, un român hâtru să-mi facă o glumă în engleză văzând că am cumpărat o undiță şi un percolator pt cafea;
    El: Sir have a good loock!!
    Eu: gândindu-mă ce naiba apucă pe unii să facă comentarii aiurea, cu un zâmbet politicos şi rezervat -Thank you!
    El: you should drink a beer , arătând spre percolator
    Eu : Aha , în sinea mea
    Bergenbeer or Ursus, răspunzând râzând.
    Iar apoi un „o zi bună” ca să-l zăpăcesc total.

    Eh, depărtându-mă încet, m-am mirat că nu a insistat cu familiarul îndemn ” hai la o cafea” pe care ofițerii de informații formați la Băneasa te introduc în lumea delatorilor, pe banii tăi desigur.

    „Încă un inginer” în sinea mea.

  • taxele si impozitele platite de parintii celor care pleaca dupa absolvire nu acopera nici o zecime din costurile scolarizarii (fiindca sumele intra la functionarea generala a societatii), iar eu NU SUNT DE ACORD sa le fac pe banii mei un viitor in strainatate copiilor altuia!

    • https://banipublici.ro
      De ce nu ar fi tocmai invers ???
      Copiii parintilor care au plecat in strainatate nu au beneficiat la nivel de educatie personala, de taxele impozitele platite de anterior de acei parinti , bunici si strabunici pe o perioada de mai multe generatii .

      Plus ca o parte trimit bani in tara care se regasesc folositi in economia locala( tot taxe impozite pe terenuri constructii, sustinere batrani) dar fara beneficiu direct pentru cei plecati.

      Avantajul celor ramasi in Romania ,mai bogati un pic, care beneficiaza de ro de infrastructura construita cu acei bani (gradinite, scoli ,spitale).
      :):):)

      Eu zic ca intrarile de valuta de la diaspora cu care s-au obisnuit autoritatile locale scad , din ce in ce mai multi romani renunta la planurile de intoarcere ( care la nivel de motivatie alimentai acel flux de bani) plus faptul ca parintii ramasi incet incet se sting( legatura cu tara natala dispare ca interes). Iar parazitismul si incompetenta functionarilor obisnuiti sa primeasca fara sa faca nimic, incepe sa-si arate consecintele structurale.
      Politicienii locali sunt ca si chelenerii.
      Pot sa impresioneze mesenii ( locuitorii) ca sa fie iubiti si sa primeasca bacisuri cu bunataturi si cadouri de la Bucatarul-Sef(sefia partidului)dar cand bucataria ramne goala(visteria)..nu mai ramane nimic pe masa ..

  • Tehnologia şi utilizarea ei fac parte integrantă din cultură.
    Japonia e diferită de Tanzania.
    Social Media din China e diferită de cea din USA.
    Twitter în Canada are funcționalități în plus față de cel folosit în România.
    Betisoarele de lemn sunt folosite ca instrumente pentru a manca in parti ale lumii in detrimentul furculitei.
    Iar spiritul e ceva relativ.
    Spiritual , poti fi si in asentimentul unei majoritati construita in jurul unei idei particulare de interpretare a lumii.
    Un penticostal de exemplu.
    Mamaliga cu branza poate satisface culinar unul nascut cu ea, daca e imbunatatita cu ingrediente adaugate-WOW, dar in acelasi timp sunt mii de retete pe care oricare persoana nu le va gusta intr-o viata din lipsa expunerii-bariere culturale

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.