Timp de gândire

Despre școală, numai de bine

E multă supărare în ceea ce privește felul în s-a tăiat cu barda câte o clasă din fiecare liceu și poate că pe bună dreptate. Că au tăiat directorii cu gândul la colegii care (nu) ar trebui să plece din școală pentru că nu mai au ore, că a tăiat ISJ ca să-i iasă numărul de clase pe județ și să nu își ridice în cap toată suflarea dăscălească, rudele și apropiații lor, același lucru este. Cert este că s-a tăiat cu gândul la angajații din învățământ, nicidecum la elevi.

La ei nu se mai gândește nimeni de mulți ani. Să facă ce licee vor nimeri și să se descurce după aceea. În fond, sunt destule universități private care abia așteaptă să le ia banii pentru o diplomă fără valoare.

Tocmai ca să aibă diplome și să urmeze facultăți la mare, mare distanță au fost desființate într-o noapte școlile de arte și meserii. Ex ministra Ecaterina Andronescu – pe care nu a mai vrut-o nimeni nici în Parlament de dragă ce a fost poporului– a reușit performanța asta: să-și asigure absolvenți de liceu cu diplomă de Bac pe bandă rulantă pentru toate pseudouniversitățile private pe care le-a aprobat și girat. Ce mai contează că toate au fost și sunt furnizori de diplome pentru unii care au vrut salarii mai mari și grade mai multe pe de-o parte și surse de bani pentru tot felul de oportuniști care tot peste noapte au devenit profesori universitari, pe de altă parte. Ce contează că au copiat tezele de doctorat?

Din acest motiv, azi, dacă avem nevoie de un zugrav trebuie să așteptăm să vină unul acasă din străinătate, dacă ne trebuie un instalator trebuie să sunăm o zi să aflăm dacă știe cineva pe careva, iar dacă ne trebuie un electrician trebuie să ne rugăm să vrea să vină unul cândva să ne repare ce avem stricat prin casă. Între timp, stăm în beznă și ne uităm la diplomele de licență din sertar. Sunt frumoase, nu? Dar complet inutile.

Nu mai avem niciun fel de meseriași pentru că școala românească a avut grijă să le spună tuturor copiilor, indiferent de capacitățile lor mentale, de aspirații și de posibilități, că numai cei mai proști dintr-o societate învață o meserie, în timp ce deștepții au diplome în sertar fără să se obosească să meargă la Cluj, la București sau la Iași, să dea examene grele, să-și caute loc în cămin, să muncească pentru a se putea întreține. Toate universitățile sunt chiar după colț, într-o magherniță.

Niciunul dintre cei care s-au înscris la ele nu are motive să-i fie rușine că nu știe scrie și citi. În fond, au fost cazuri de universități – și mă gândesc că mai sunt – în care studentul nu s-a întâlnit niciodată cu profesorul. Nu l-a ascultat, nu a stat în fața lui, a bifat niște răspunsuri pe un computer pe care i le-a șoptit cineva și gata, a ajuns absolvent cu diplomă. Vorbesc din propria experiență, deci nu mint. Am a doua diplomă, eliberată de o universitate privată girată de madam Antonescu, pe care scrie în dreptul numelui meu o medie fabulos de mare și o specializare despre care mi-e rușine să vorbesc fiindcă nu aș putea profesa în domeniu niciun minut. Nu am învățat nimic, nu știu nimic, dar pe diplomă am o medie mai mare decât cea pe care am obținut-o la stat după 4 ani grei de învățat.

Așadar, avem licee peste tot, în fiecare comună mai mare: la Telciu, Feldru, Căian, Maieru, etc., licee unde predau zeci de profesori pe care probabil i-am avut colegi pe la universitățile astea de după colț. De unde să știu? Erau sute. Am recunoscut doar primari care au salarii de peste 10.000 de lei lunar și polițiști care acum se pensionează la mai puțin de 50 de ani. Pentru ei a meritat investiția în diplomă cu vârf și îndesat.

Tot așa, într-o noapte, tot felul de învățători care absolviseră liceul pedagogic au ajuns ”profesori pentru învățământul primar” după vreo trei drumuri la Năsăud unde li s-a eliberat diploma. Unii dintre ei s-au cocoțat politic în funcții de directori de școli și s-au bucurat să constate că nu sunt singurii impostori. Mai aveau și alți colegi cu diplome de doi bani, fără valoare. Această categorie a devenit o castă care se apără. A intrat în politică, și-a găsit acolo susținători ai funcțiilor și locurilor de muncă. Vedeți foarte limpede acum cine strigă cel mai tare. Contează cumva că în aceste licee nu se face deloc școală și că ies pe bandă rulantă niște absolvenți care nu știu nimic? Nu! Contează ca școala să nu se desființeze și ”profesorii” să aibă unde trage chiulul în continuare că nu mai au mult până la pensie. Se dau telefoane, se fac presiuni ca să nu se schimbe nimic, să rămână toate așa. Se arată cu degetul spre cei cu pixul. E drept că nici ei nu au făcut reforme la vremea potrivită și merită să fie azi blamați.

Nu voi evita subiectul liceelor de Arte și Muzică. Am avut diverse contacte cu ambele și am cât de cât o imagine a ceea ce se întâmplă acolo.

Cel de Arte a fost înființat la presiunea artiștilor din zonă care voiau să aibă un loc de muncă plătit de stat și o pensie la bătrânețe, iar cel de Muzică probabil că așișderea. În opinia mea e bine să existe, însă într-o formă mult mai suplă: comasate, un singur liceu de arte și muzică. Nu toți cei care urmează aceste școli ajung artiști se știe foarte bine. Cei mai mulți ajung la facultățile de după colț pentru că nu sunt capabili să dea un examen serios la facultăți de stat. Patru ani, pe cei de la Liceul de Arte îi găsiți, de regulă, pe pasaj la fumat, că așa sunt artiștii, boemi. Sub pretextul că au ateliere, chiulesc și se distrează, precum o fac cei de la ”Moisil” pe lângă calea ferată. Nu poți lega cu mulți dintre ei două fraze coerente, nivelul fiind cam același la ”Baba” și ”Moisil”. La Facultatea de Arhitectură intri dacă ești foarte bun la matematică și faci față unei concurențe acerbe. Ca și Medicina, e cea mai grea facultate, de 6 ani, și chiar sunt curioasă câți absolvenți de liceu de la ”Corneliu Baba” ai profilului au intrat din prima la facultate și cum rezistă. La Muzică sunt probabil câțiva talentați. Restul se chinuie la insistența părinților să învețe un instrument. Ulterior vor abandona și vor urma o profesie din care să poată trăi probabil. Anul de pandemie a dovedit mai mult ca niciodată cât de riscant e să ai o profesie în acest domeniu. Eu chiar aș lua-o ca pe un semn că e nevoie de reorientare. Muzică și pictură poți face ca hobby, Bistrița poate avea o școală populară de arte serioasă, cum, de altfel, cred că a și avut cândva.

În schimb, Bistrița nu cred că trebuie să aibă liceu agricol. Aș înființa unul la țară, cu campus, cu fermă de animale, cu tractoare, cu tot ce trebuie, în preajma unor ferme mari ca să facă acolo practică și să vadă exact ce este agricultura. Să înveți, la Bistrița, să fii tehnician horticultor în condițiile în care nu lași telefonul din mână și nici nu știi cum miroase pământul mi se pare altă păcăleală imensă, ca să nu mai vorbesc de fostul liceu Forestier care trebuia demult trimis în istorie.

Acest an de pandemie ne-a arătat foarte clar cât de slab pregătit e corpul profesoral, dar bine plătit, la fel ca și administrația. Ne-a mai arătat și cât de mari sunt interesele pentru ca niciun om să nu fie clintit de unde l-a fixat partidul, niciun director, nicio rudă de politician.

Ne-a mai arătat pe de altă parte că, de fapt, și unii dintre elevi sunt atât de slab pregătiți încât sunt conștienți că nu ar face față unei concurențe serioase la un liceu adevărat de Arte sau Muzică de la Cluj, ne-a arătat că ne urmărim interesele mărunte și am devenit atât de comozi încât, dacă am putea, nu am mai ieși din casă nici să mergem la școală.

E mai simplu să punem microfonul camerei web pe mute și să ne uităm la un film decât să învățăm ceva. Cu un memoriu și două declarații de război politice se rezolvă toate. Nu va trebui să mai facem niciun efort. Partidul e în toate și la datorie pentru soldații lui. Trăiască!

57 comentarii

  • Gândiți-vă ca liceul de muzica din Bistrița are peste 60 de profesori de muzica!!!
    Gândiți-vă ca maghiarii vor liceu propriu!
    Gândiți-vă ca la agricol își iau bacul 2-3 copii / ciclu solar! Și…. vorbim de Un orășel de provincie ca Bistrița!!!!
    Risipă totala!!!
    Explicația inspectorului referitor la desființarea câtorva clase de liceu, este cea mai reala din ultimii cel pu în 8 ani de zile pe care eu am auzit-o… înființarea clasei pregătitoare!!!!
    Și atunci de ce sa nu desființeze câteva clase de liceu??? Aaaa ca nu mai au ore profesorii??? Pai asta se știa de când a început acest sistem!
    Sau, daaaa, înțeleg, pe nimeni nu interesează ce se întâmplă anul vii or, sau peste 8 ani… pe toți ii interesează sa le între banii la finalul lunii!!!! Și eventual sa se punlice o Ordonanță prin care se scade vârstă de pensionare ca lor le e FOARTE FOARTE greu!!! Stres, radiații…. bla bla bla!

    • Se opun desființării acestor clase inutile pentru că acolo predau așa ziși profesori despre care foarte bine ați vorbit. Oamenii de „cultură și de bine ” ai acestui județ ar fi nevoiți să trebuiască să înceapă munca și asta îi sperie de moarte. Este mult mai ușor să te plimbi prin centrul orașului, să lustruiești scaunele de pe toate terasele, să încasezi lunar sume exorbitante de la stat, decât să te pregătești pentru concursuri de titularizare. Toți dorim reformă și invocăm asta de fiecare dată, dar mai bine să înceapă cu alții.
      Felicitări pentru analiza făcută, doamna jurnalist !

    • Auzi Zorro eu am terminat scoala si liceul de muzica si este cel mai bun lucru care mi s-a putut intampla, vreau sa iti spun ca sunt profesor de pian si chitara de 10 ani si fac si web design, propria firma, nu ca ar conta. Scoala de muzica are o meserie clara…poti preda, sau iti canta tie la chefuri…e o meserie, ar fi bine sa infiinteze si alte scoli de meserie….muzica nu este o pierdere, dar iti face tie viata mai frumoasa….asa ca mai gandeste-te cand iti deschizi gura ca nu prea ai dreptate. Pacat ca vedeti asa…parca numai instalatorul este o meserie asai?

  • Totuși, vocaționalul nu trebuie omorât, chiar pentru acei 20 de copii talentați. Eu mă întreb cui îi folosesc filologia și științele sociale. O clasă de uman e suficientă, se știe foarte bine că sunt slabe. La fel, 2 clase de info și de științe ale naturii, în condițiile în care a 2-a e făcută să fie făcută. Astea ar trebui regândite. Dar cine să o facă. Ar însemna să atingi colegiile și vedetele de acolo. Mai bine nenorocești vocaționalul, care, și așa, are doar câte o clasă în tot județul. Important e că au aprobat la Rodna liceu. Trăiască!

    • Pai, stiintele sociale folosesc elevilor carora le plac…stiintele sociale. Ca nu toti ne-am nascut sa urmam cursurile la mate-info. Nu sunt clase slabe, nu stiu unde ati auzit asta, si va dau eu un exemplu. Acum patru ani, clasa de stiinte sociale bilingv de la Rebreanu a avut un singur elev cu media la bac sub 9. Probabil ca fiecare are punctul lui de vedere vis a vis de ceea ce se intampla acum, insa eu consider ca acelasi numar de clase cu elevi mai putini ar fi o rezolvare buna.

    • Prea multi vor sa devina greieri sa cante la tipcara, sa se vada pe scenele caminului cultural, mai incercati sa-i faceti si furnicute !

  • Sincer,la așa articol comentariile sunt de prisos,mai ales când vine și de la cineva din domeniu. Eu doar imi scot pălăria și mă închin cu reverență. 100% adevăr.
    PĂREREA MEA!

  • Numarul liceelor si numarul claselor de la licee nu au nicio legatura cu realitatea.Este evident ca sunt mult prea multe.Atata timp cat admiterea nu se face in urma unui concurs serios si se organizeaza numai acele „concursuri de dosare” iar repartitia se face computerizat , pe baza unor medii care au in vedere rezultatele in cei patru ani (clasele 5-8) si acel simulacru de „examen national” la care subiectele sunt alese cat mai facile , nu putem vorbi de o calitate in invatamantul preuniversitar.Asa se face ca poti intra la un liceu cu medii sub 4 (patru) lucru greu de inteles dar acceptat de societate. Pe vremuri demult apuse existau licee numai in orase iar concurenta era mare intrucat erau putine locuri.Admiterea se facea pe baza unor concursuri foarte serioase iar subiectele erau alese de fiecare liceu.Cu cat liceul era mai de prestigiu cu atat subiectele erau mai dificile iar elevii si parinti isi stiau lungul nasului si se inscriau numai acolo unde credeau ca au sanse.La vremea aceea sa termini un liceu insemna ceva.Atunci se facea scoala.Profesorii erau respectati si aveau salarii decente.Acum un profesor debutant care lucreaza intr-un oras mare nu-si permite aproape nimic , pentru ca salariile sunt asa de „mari”incat dupa ce scazi banii de chirie si de mancare nu-ti ramane mare lucru.Daca e vorba de o domnisoara profesoara care are nevoie sa-si cumpere cisme sau pantofi si din cand in cand cate-o rochita atunci trebuie „sa-si traga de la gura”. Ce sa mai vorbim de posibilitatea de a-si achizitiona un computer sau tableta macar , sau de carti …Si urmeaza apoi suprema umilinta cand la scoala se prezinta cate-o domnisoara eleva de 16-17 ani care isi schimba tinuta in fiecare zi , are telefon de ultima ora , genti de firma , cisme si pantofi ultra , mega etc.iar tu domnisoara profesoara te prezinti zi de zi cam cu aceasi tinuta.Aceasta a fost cauza pentru care multe profesoare tinere si dornice de munca si-au luat lumea-n cap plecand aiurea si preferand sa lucreze orice dar sa nu fie umilite.In cei treizeci de ani scoala romaneasca s-a degradat incontinuu cu mici sincope , poate , cand ministrii au fost d-nii Marga si Miclea ( nu intamplator , ambii din zona noastra). Odata cu trecerea anilor s-au inmultit numarul liceelor , apoi s-a inmultit numarul claselor au aparut facultati in orase mici si chiar la sate , in aparenta spre binele celor care nu-si permiteau sa locuiasca in orasele mari.In realitate s-au dovedit a fi fabrici de diplome fara acoperire in cunostinte.Niciun parinte nu vrea sa stie ca urmasul lui trebuie sa traiasca muncind , in fabrica sau in agricultura.Da , s-a ajuns pana acolo incat sa le fie rusine la parinti daca copii lor invata la o scoala profesionala. Da , e criza de zugravi , de instalatori , de electricieni , de sudori etc. Din cauza asta meseriasii buni sunt greu de gasit chiar daca practica preturi aberante .Piata regleaza , iar ei isi cunosc „pretul”. Parintii s-au bucurat ca odraslele lor sunt absolventi de liceu cu diploma de bacalaureat.Apoi ca sunt la facultati , absolvind in trei ani cate doua trei si avand diplome peste diplome.APOI MASTERATE , nu era suficient unul , trebuiau musai de la doua-n sus…Realitatea trista i-a trezit cand au vazut ca in ciuda nenumaratelor diplome copii lor cei destepti nu-si gasesc locuri de munca , „potrivit pregatirii”. Si s-au revoltat , impotriva statului care nu face locuri de munca… In opinia mea treptat trebuie reduse numarul liceelor si evident si cel al claselor , cu grija ca actualii profesori sa aiba de lucru. Trebuie facuta o evidenta clara a cadrelor care se apropie de varsta pensionarii .Numarul locurilor nu trebuie sa aiba nicio legatura cu numarul elevilor care termina clasa a opta.Nu toti elevii trebuie sa termine un liceu. Trebuie infiintate mai multe scoli profesionale sau clase cu specific de scoala profesionala pe langa liceele cu specific tehnic.Daca acum trebuie sa fie mai putine clase , dupa parerea mea criteriul avut in vedere ar trebui sa fie numarul de absolventi cu bacalaureat proveniti de la fiecare liceu in parte.Deci sa se taie , mergand pana la desfiintare , acolo unde sunt cei mai putini absolventi cu diploma de bacalaureat. La liceul de arte Corneliu Baba poate fi o clasa mixta care sa cuprinda elevi atat la specialitatea pictura cat si la specialitatea arhitectura.

    • Pentru @Leo:
      poate ai scris intentionat (asa sper ca nu mi-am dat seama), dar doresc sa subliniez: corect este cizme nu „cisme”. Cuvântul provine din limba maghiară – magh. csizma – şi singura variantă corectă este cizmă (plural cizme).
      Ca tot ne legam de scoala. 🙂

    • Şi mai departe, expresia “Prost ca o cizmă = foarte prost, nătîng” tot din maghiară vine.
      Aşa scrie la DEX. (Că tot vorbim de şcoală).

    • Hai sa reducem clase si sa lasam copii si fara scoala. Hai sa facem scoala profesionala sa poate fi mai pregatiti cei care pleca peste hotare la munca. Hai sa facem o clasa doar de arte si muzica, ca si asa sunt destui artisti pe piata,nu? Hai sa luam ore de la Cluj vreo 2 ani,cum sugereaza dl inspector Muresan, ca apoi intram la ce facultate dorim. Hai sa reducem din toate si sa pupam clasa politica undeva ca poate o sa ne vina si noua randul la rânjete politicoase şi şmechere la televizor.
      Daca ne dorim sa reducem liceele in aceasta tara, ar trebui sa ne dam seama ca nu suntem pe drumul cel bun. Ce spuneti dumneavoastra aici, clar este viziunea unui om care a trait toata viata in Romania. Va rog studiati si planul de invatamant a celor mai din vest ( de la Ungaria in vest..). Ei nu au aceste probleme ca se organizeaza mult mai bine, pe toate planurile nu numai la invatamant.
      Acest subiect este prea mare, prea complex , prea interconectat cu politica de 2 bani care este la moda in Romania, sa fie discutat in pareri, si comentarii. E bine asa rau cum e , ca se poate si mai rau.

  • La licuel de arte nu pot fi clase mixe din cauza faptului ca clasele sunt impartite pe grupe, fiecare grupa avand specializare ei. La clasa de arte nu se face doar pictura, se fac ceramica, grafica si design vestimentar iar in clasa de arhitectura se face arhitectura si design interior, daca ar fi doar o clasa mixta fiecare grupa ar avea 5-6 copii si asta nu e posibil deoarece o grupa trebuie sa aiba obligatoriu minim 8 copii.

  • Imagina pictata prin editorial pare destul de clar in legatura cu profesionalismul sistemului si a profesoriilor.

    Cumva a fost doar omis sa se critice Liceu Sportiv. Ca aici s-ar putea spune ca este un liceu cu un parfum intens de comunism, o scoala cu speranta de a crea campioni dintre cei fara alte talente pentru imagina tarii.

    Cu altceas usurinta cum am facut eu mai sus au fost bagati artisti intro oala de neperformanta si fara mila. Imi este putin greata cind citesc, chiar in editoriale asa exprimari generalizate. Arta tine de cultura omeniri si daca eliminam arta din viata contemporana, devenim nimic altceva de cit roboti.

    Din editorial iese clar ce ar trebui stiut de foarte mult timp, cel putin de 25ani de cind urmaresc sistemul scolar de aici, ca trebuie facut o reforma foarte profunda de la A la Z si nu doar cosmetizare pe suprafata.
    Sistemul este neperformant, nu aduce plus valoare la elevi, nu le aduce nici o ghidare pentru viitorul lor ci doar masceaza incompetenta celor in pozitii bine incalzite.

    Ide de a taia clasele este una gresita. Clase mai mici ar creste promovabilitatea si performanta eleviilor. Climat de invatare s-ar imbunatati si rezultatele ar urma se fie vizibila si in viata viitoara a eleviilor si ale Romaniei.

    • Știm, știm, dom profesor, iar cealaltă parte studiază la specializarea Tabac Magister pe Pasajul Artelor. Video nu vă mai arăt, că îi vedeți și singur, din nou, după 8 februarie.

    • Nu contează! Bistrita nu ATE nevoie de arhitecți câte sa se întoarcă acasa! Penelul va face și arhitectura și muzica și de toate!!! România educata!!!!!! Da nu acuma… după pandemie… ca acuma no, nu putem ca suntem puși pe făcut mușchi!!!lasati copii ca se descurca ei… mai o manea mai un tik tok’ cultura ce mai!

  • Articol bun, dur, coroziv. Același lucru se poate spune și despre presă, inclusiv cea bistrițeană. Așa că parafrazez și eu: Despre morți, numai de bine!

  • Cred că e fenomen global fumatul, mai ales industria asta, inclusiv la școli prin țară e aceași provocare, deci eu nu fumez. Dar aici e discuția despre calitățile, competențele și viitorul lor pe specializare. Să-i încurajăm in direcția bună că sunt incă in formare, să devină arhitecți, designeri, artiști, oameni creativi utili. Sănătate, Doamne ajută.

  • Abramburica, năstrușnică așa cum o știm, a venit și cu ideea ca la facultăți să poată fi admiși absolvenți fără diplomă de bac – un caz lucru unic în lume – în ideea că aceștia o s-o ia pe parcurs. Din acest motiv niște primari din BN au făcut-o cetățean de onoare. Partidul e-n toate, e-n cele ce sunt? Mi se pare mai potrivită remarca: Abramburică-te școală, că vreau să te regulez!

    • NICIODATA nu am sustinut intrarea in universitate fara sa fie promovat examenul de bacalaureat!!!!

  • D-le „The mechanic TM”, multumesc pentru observatie.Nu am scris intentionat.Am scris repede si i-am dat drumul , fara sa recitesc. E de mirare ca ai gasit numai o greseala , sunt mai multe…Dragul meu , cand scrii un comentariu si iti dai cu parerea intr-o problema , nu dai lectii de gramatica sau de limba.Un comentariu nu este un articol si de multe ori , mintea se grabeste iar mana nu poate tine pasul.Niciodata nu m-am gandit , scriind , ca as fi la la teza de romana.La edituri sunt corectori dar si cu acestia tot se mai strecoara greseli atat in manualele scolare cat si in cartile de beletristica. Chiar si amfitrionii nostri , d-na Sabau si d-l Gheorghe , absolventi de filologie , mai au din cand in cand cate-o mica „scapare” iar dansii stiu ce vreau sa spun.Asta-i , draga d-le „mecanic TM”. Ia ce-i bun din orice si nu te opri la amanunte , altfel risti sa nu vezi lucrurile cu adevarat importante.Corecteaza-ma oricand , nu ma supar! Numai cine nu face nimic nu greseste! Nu sunt absolvent de filologie si nici profesor.Asa vad eu lucrurile din exteriorul sistemului de invatamant care se reformeaza si este reformat de 30 de ani iar rezultatul reformei il vedem zilnic.Cea mai mare vina a unor profesori , am mai spus-o , e aceea ca nu i-au lasat repetenti cand trebuia pe unii elevi ajunsi acum mari politicieni , care dicteaza inclusiv politica educatiei si invatamantului.

    • Sunt absolvent de Politehnica (anii 90-cunoscatorii stiu ce inseamna asta). Politehnica, care, atunci cand am dat examen de admitere am fost 5/ loc . Deci nu sunt profesor de romana sau stiu eu ce orice altceva ce are legatura mai mare sau mai mica cu aceasta meserie sau cu scoala.
      Ai dreptate, nu ma opresc la amanunte dar micile amănunte fac de obicei diferența. Am facut observatia (nestiind daca a fost gresit intentionat scris sau nu) pentru ca mai citesc si unii si altii, iar unii poate stiu, altii poate nu stiu si cred ca asa este corect.
      Toate cele bune, in rest ai perfecta dreptate.

  • Ați uitat de renumitul liceu din Rodna, înființat anul trecut din pixurile lui Mureșan și Anisie, și care se pare ca a primit clasă și de liceu și de profesională!!!! Ce ziceți de asta. Unii protejați, iar alții….

    • Atât ați putut și dumneavoastră, că mai mult nu vă duce capul, (…) observ ca pisici aveți destule să vă țină de urât că îmi este milă și de pisicile dvs. la ce stăpână au nimerit cu un creier ce nu poate procesa mai multă informație deodată și doar de a da afară prostia sub formă de cuvinte, o incultă sunteți ce nu se poate informa asupra subiectelor scrise, vă cunosc eu pe dumneavoastră. Atâta s-a putut.. Vă felicit în ce fel josnic vă folosiți dumneavoastră această intelectualitate, respirați aerul degeaba că mai bine se folosește pentru plante. O zi bună

    • Și eu cunosc pretinsa elită din Bistrița care și-a făcut doctoratul cu copy-paste. Și mai cunosc și mult prea mulți părinți care, la cât de grozavă e școala la Bistrița, trimit copiii la meditații la Cluj ca să poată intra la facultate. Și multe altele le cunosc, dar diferența între mine și dvs este că eu scriu, semnez și îmi asum ce spun. Precum mulți din așa-zisa elită bistrițeană (despre care eu cred că nu există, e doar o formă de provincialism mai guralivă) nu vă asumați nimic. Vă păziți posturile călduțe la stat, că de-ar fi să lucrați în privat, ați muri de foame.

  • Un inspector, pe un ecran, urma să ne demonstreze în PowerPoint cât de centrat pe elev este învățământul bistrițean. Când i-am spus că nu așa stau lucrurile, cum le prezintă el p, mi-a replicat scurt că nu pricep nimic și că sunt în afara fenomenului didactic. Astăzi văd că nu sunt singurul. Vă citez: “… Cert este că s-a tăiat cu gândul la angajații din învățământ, nicidecum la elevi. La ei nu se mai gândește nimeni de mulți ani.”… Ba se gândește, doamnă. La Bistrița facem învățământ centrat pe elev. Ori și dumneavoastră sunteți, ca și mine, în afara fenomenului?

    • Înainte sa scrieți articolul trebuia sa va documentați și sa știți câți absolvenți din promotia 2020 au intrat din prima la facultăți de profil, nu sa împroșcați cu noroi in elevii de la arte și sa- i băgați in aceeași oala cu cei de la școlile profesionale. O treime din absolvenții clasei de arhitectura promoția 2020 sunt studenți la arhitectura la Cluj, asta însemnând 10% din numărul total de studenți admiși in anul 1. Pe pasaj la arte se aduna elevi de la toate liceele din zona, e un loc unde se întâlnesc, comunica, un loc preferat de toti elevii din zona, așa ca nu generalizați și împroșcați cu noroi in toti elevii de la arte doar pentru ca la un moment dat vi s-a dat un răspuns care nu a fost pe placul d-voastră la o întrebare adresată aiurea.

  • Cristiana Sabau ma doare sufletul cand vad cum te joci cu cuvintele ca sa te aplaude prostii, incepi articolul explicandu-ne cum nu le pasa unora de elevi si apoi faci afirmatia ca liceul de arte ar fi aparut ca sa aiba artistii locali un loc de munca si o pensie buna, prin sa inteleg ca tie iti pasa de elevi?
    Tatal meu a fost unul dintre cei care a luptat pentru ca acest liceu sa se infiinteze si sa existe la Bistrita si cu siguranta nu a facut-o gandindu-se ce salariu bun va avea el si ce pensie minunata, a facut-o pentru ca a crezut ca nu toti copiii sunt matematicieni si exista un numar tot mai mare de copii care au fost interesati de aceste profile.
    A fost greu Cristiana Sabau sa faci asa ceva intr-un oras in care inginerii si creierele proletare dictau tot ce se intampla, daca vrei si chiar te intereseaza iti pot povesti toata tarasenia.
    Poate ca doar o parte dintre ei profeseaza sau au o cariera in domeniu, dar cu siguranta acest liceu le-a deschis ochii si le-a cultivat gusturile.

    • Chiar nu doresc să mă aplaude nimeni și, în general, nu scriu nici pentru proști, nici pentru deștepți. Scriu fiindcă am ceva de zis și nu scriu teorii despre ceea ce nu cunosc, ci urmări ale unor experiențe personale Onest nu poți vorbi decât la persoana întâi. Sunt convinsă că au existat și alte motive pentru care a fost înființat. Realitatea anului 2021 este însă alta. Chiar și Liceul Industrial nr. 1 Bistrița pe care l-am absolvit eu – considerat cel mai slab din oraș la vremea aceea – avea niște clase de elită. Realitățile au fost altele atunci și sunt altele acum. E ușor să trăim din amintiri, e greu să acceptăm prezentul și să proiectăm realist viitorul. Din păcate!

  • Articol patetic, lipsuri bugetare si primul sector atacat este invatamantul, apoi va urma cel medical.
    Ne bucuram ca inchid profiluri vocationale, deh, oricum elevii boemi fumeaza (mentalitate comunista) si muzica nu-i o meserie de viitor caci facem niste bani in plus la buget pe care ii vom da angajatiilor consiliului judetean si primarie ca spor de risc.

  • Doamna Sabou,
    O intrebare, vorbiti in cunoștința de cauza?
    Ca aruncatul vorbelor in „online” e la fel de lipsit de valoare asemenia acelei bucati de carne care e in posesia dvs., numita creier… Care sincer a cam dat cu Dvs de pamant… De curiozitate, ați sustinut un examen de admitere la facultati precum Ion Mincu sau orice alta facultate de profil artistic? Cam stiti cu ce se mananca aceste discipline? Arta a fost si va ramane ultima dovada a civilizatiei si a liberei gandiri, lucru care prin articolul dumneavoastră de mahala si lipsit de integritate morala il „interzice”. Presa e libera la gandire si exprimare dar hai sa nu facem din acest lucru o arma impotriva insasi adevaratei libertati.
    Va mulmumim ca nu mai existati,
    Cele bune!

    • Nu, vorbesc precum pictați unii, ca să vă aflați în treabă. Așa se face că nu știm cine sunteți și ce semnați. Și noi vă mulțumim că nu știm cine sunteți și nici ce faceți. E o ușurare.

    • Tot așa, realitatea despre care vorbiți dvs. este subiectivă. Eu nu am cum vorbi din alt punct de vedere decât al meu. În ce mă privește, chiar nu am vrut să fiu decât ce sunt. Dacă voiam să fiu altceva, făceam eforturi să devin, nu mă complăceam în situații de compromis. În ce privește felul în care scriu eu, poate să vă placă sau nu, conținutul de pe acest portal e gratuit. Nu vă bagă nimeni nimic pe gât. Citiți Dilema Veche. Lecții despre scris vă rog să nu îmi mai dați dacă nu știți scrie. Eu nu dau lecții despre pictat că nu știu picta. E simplu ca bună dimineața. Celelalte aberații nu le mai comentez. Vă tot chinuiți să mă plasați într-o poziție de inferioritate. E un efort inutil. Eu, una, rămân la convingerea mea că un om de care se pretinde de cultură și nu știe scrie, de fapt e zero barat la acest capitol. Înseamnă că nu citește. Dacă ar citi, i-ar rămâne pe retină grafia unor cuvinte. Nu dau doi bani pe cei care se pretind artiști și nu știu scrie corect, vă rog să mă scuzați. Chiar cred că punctul zero pentru un om care pretinde că e cult este acesta: să știe scrie corect. O zi bună.

  • De liceul Ortodox de ce nu spuneti nimic, ca e pe cale sa se infiinteze??
    Profesorii sunt mereu de vina, dar oare elevii mai au aceeasi calitate ca odinioara? Educatia de acasa, mai exista???

  • Aștept să ne răspundeți fiecăruia în parte pe rețelele de socializare. Fiecărui elev, student, cadru didactic. Toți cei care am avut ceva de spus în urma acestui articol mizer. Așteptăm un răspuns în fața oamenilor pe care i-ați jignit fără drept. Așteptăm să veniți fizic să vă expuneți problemele nu stând ascunsă în spatele unui tastaturi debitând tot ce vă trece prin cap. Așteptăm să vă faceți meseria cum trebuie. Așteptări sunt… Să vedem dacă există atâta coloană vertebrală. Să vedem dacă există atâta sânge și tupeu să ne răspundeți fiecăruia în parte, absolvenți ai Liceului de Arte Corneliu Baba, actuali studenți la facultăți de prestigiu din țară și nu numai. Aștept personal răspunsul dumneavoastră pe Facebook la postarea mea și a colegilor mei. Așteptăm și o discuție să vedem unde sunt inapții mintali, analfabeții, de care vorbeați mai sus. Vorbiți cu noi, cei care am terminat liceul și suntem la facultate și vă spunem noi cât de importat e profilul de arhitectură și ce rol are în cadrul facultății că văd că nu sunteți prea bine informată. Dacă aveți atâta curaj. Sau mândrie.
    P.S. Aveți mult de citit.

    • Eu am cam fost la toate expozițiile de absolvire unde, în afară de trei profesori, doi părinți și doi ziariști nu a venit nimeni. În fiecare an, am încercat să stau de vorbă cu absolvenți și să aflu ce anume i-a determinat să facă o anumită machetă și nu alta, cum văd ei viitorul. Cu greu, foarte greu am găsit pe cineva care să exprime ceva coerent. Pe de altă parte, la Bistrița sunt monștri arhitecturali la tot pasul, case urâte, blocuri urâte, magazine și barăci hidoase. Nu am auzit niciodată vreo luare de poziție din partea profesorilor de arhitectură, a studenților și a elevilor aceștia geniali, ca și cum nici nu ar exista acest profil la noi în oraș. Nici măcar a arhitecților. Cine a vrut să vorbească despre blocuri mov și albastre s-a ascuns sub anonimat de teamă că, la Primărie, nu va mai obține aprobările la timp și nu va mai prinde lucrări. Singurul arhitect cu coloană vertebrală pe care l-am cunoscut a fost regretatul Emil Lefelman, un om care a iubit orașul și s-a opus cu toată puterea să fie distrus. Nu cred că voi mai avea șansa să mai întâlnesc alt om de talia dânsului, un om care nu se temea de nimeni și de nimic fiindcă era un adevărat profesionist. De ce trebuie să apărăm acest profil când nu ne-am ales cu nimic de pe urma lui? Orașul s-a urâțit și arhitecții au tăcut.

    • Doamna Cristiana Sabău, țin să vă reamintesc că elevii aceștia geniali și-au pus amprenta pe câteva locuri din Bistrița. Trecerea de pietoni 3D de ei a fost pictată (majoritatea celor care au participat la acțiune erau de la arhitectură) și, bineînțeles, s-a pictat parcarea din apropierea liceului. Când s-a încercat înfrumusețarea pasajului artelor, toate lucrările au fost distruse. „Minunat” eveniment. Ideea dumneavoastră de a înfrumuseța orașul este una foarte bună, dar nu vă puteți aștepta de la elevi să reabiliteze fațade (este nevoie de aprobări, documente și multe altele de care se pot ocupa numai și numai arhitecții cu diplomă). In plus, chiar daca ar reuși să obțină toate acestea, nu îmi spuneți că v-ați aștepta ca tot ei sa execute și manopera. Cât despre profesori, repet, pentru a face ceva în spațiul public este nevoie de aprobări și mult, mult timp investit pentru crearea unui proiect. Sunt sigura că domnii arhitecți și-au făcut meseria. Am văzut fațade reabilitate în oraș, dar nu din partea școlii. A fost munca lor personală.

  • Despre liceul agricol cand? Nu stiu daca este sau a fost in istoria Bistritei vreun liceu mai prost decat agricolul, toti care au terminat acolo au lacune mari in educatie, chiar daca unii si le acopera cu o spoiala de normalitate.

  • Cristina draga , cum poti sa faci asemenea declaratii ? Poate nu stii dar d-l Simionca pare ca este un „produs” de frunte nu numai al acelui liceu ci si al judetului BN , de vreme ce a ajuns deputat in Parlament…

  • Nu toti copiii pot decide (definitiv si cu succes) la varsta de 14 ani ce meserie vor sa faca si ce facultate o sa urmeze. Pana la urma se afla intr-un mediu de invatare si experimentare, sa vada ce le place si la ce se pricep. Problema NU este daca continua pe acelasi profil din punctul meu de vedere. Conteaza ca informatiile pe care le primesc in liceu sa fie de calitate, sa invete bazele in mai multe domenii sa descopere si sa incerce. Sa te astepti de la toti copii sa isi decida profesia si ce o sa faca restul vietii de la varsta de 14 ani este nerealist si sunt convins ca multi dintre adultii de succes de azi nu si-au planuit viata profesionala la varsta pubertatii. Daca argumentul pe care il faceti este ca nu se invata la liceele de arte, va invit sa studiati un top al liceelor si sa vedeti ce licee apar mereu pe ultimele locuri. (nu sunt cele de arte).
    Vorbiti de liceenii de la profilele vocationale care nu continua pe aceleasi profil si la facultate. Hai sa vorbim in cifre exacte, procente. Cati dintre liceeni de la biologie merg la medicina? cati dintre cei de la matematica intra la un profil de informatica? Nu de alta, dar cand am dat admiterea la arhitectura, unde am intrat din prima incercare, (am fost la profil de arhitectura) concurenta era foarte mare, doritori foarte multi. Colegii erau veniti de la toate liceele, toate profilele, ei de ce nu isi doreau sa devina doctori, ingineri, lingvisti sau ce au studiat in liceu?
    Desfintarea singurei clase de arhitecura din tot judetul pe motivul ca unii elevii fumeaza si ca unii nu aleg arhitectura ca profesie este ridicol. Sau spuneti ca elevii liceelor de mate-info sau filologie nu fumeaza? Elevii de la sportiv nu fumeaza? Pe ei nu ii vedeti la colt de strada? (Poate se ascund mai bine dar va garantez ca o sa iasa la tigara din 8 februarie).
    In concluzie folosind criteriile alese de dumneavoastra cred ca ar trebui desfintate toate liceele, pentru ca toate au elevi care fumeaza si care aleg alta facultate sau alta profesie decat ce au studiat in liceu.
    Lasand ironia, sigur, sunt multi profesori necalificati, unii la arte, altii la alte profile. Solutia NU este renuntarea la profilul vocational, iar acest articol cu siguranta trebuia documentat mult mai bine.

    • Arhitect. Aveti dreptate !
      Este foarte usor sa ranesti sentimentele atator parinti, profesori si elevi , printr-o viziune optuza, de care doamna Sabau da dovata in acest articol. Cumva ma asteptam mai mult din partea dansei. Trebuia sa isi faca mai bine temele inainte de a scrie acest articol. Cum spuneam mai sus: si modul cum scri un articol este o arta, iar doamna Sabau…. a picat la acest capitol..

    • Toți profesorii de la arte plastice si decorative și arhitectură-design sunt licențiați și calificați pe specializările și orele pe care le predau conform reglementărilor MEC.

  • As fi subiectiv daca as spune ca liceul de arte nu da valori. Habar nu am ce da. Valorile artei contemporane sunt greu de identificat si de inteles de un novice ca mine. Ca sa ma fac inteles, eu nu am priceput de ce banana era lipita cu banda gri in celebra lucrare de anul trecut, atat de apreciata la nivel mondial. As posta si poza dar cine face arta sigur stie despre ce vorbesc. Ei bine, anul acesta cand s-au stabilit culorile anului 2021, am inteles. Domn’ artist a prezis in lucrarea sa viitorul.
    Nu trebuie sa intelegem noi arta dar este important sa vedem cati din acest liceu urmeaza profesii derivate din ceea ce au facut in liceu. E bine sa ne uitam si la celelalte licee. Cati urmeaza IT-ul din clasele de iT, cati urmeaza biologia, chimia, medicina, etc din clasele de bio-chimie si asa mai departe. Se pot comasa clasele! Se pot comasa liceele. Baba si Jarda pot avea un singur director, etc. De fapt nu as mai permite ca vreun profesor sa ocupe functia de director si nici inspector sef. Sa predea daca e profesor sau sa se retraga definitiv daca urmeaza calea managementului si adminstratiei si cand pierde postul de director sa dea iar examene de titularizare.

  • Mă gândeam să fiu onest cu mine însumi și cu cei care citestc rândurile de aici. Școala este importantă fără dar și poate, investiția educațională într-o școală bună pe lung termen e bună.
    Dar în opinia mea , modul cum văd lucrurile din experiența mea limitată desigur de viață, perspectivă individuală, mai importantă decât forma de școlarizare e cultivarea pasiunii . Școala poate ocupa 7-8 ore dintr-o zi, pasiunea în schimb te ține motivat 24-24 și merge împreună cu tine o viață.
    Școala e importantă ca și spațiu de socializare , de poziționare în societate dar pasiunea te ridică deasupra mediei. Sunt unii elevi pasionați care sunt mai buni decât proprii profesori, tocmai pentru că se dedică 24 din 24 acelui domeniu.
    Din păcate sistemul educațional, nu doar în România, e făcut pentru a nivela copiii la cerințele anticipate ale societății în sensul unei preprogramări sociale- câți avem nevoie în industria x , y care aduc revenituri sau mă rog fac să ruleze societatea, dar foarte , foarte puțin procentaj e alocat cunoașterii talentului personal al copilului, al aptitudinilor lor.
    Muzica sau Artele nu sunt domenii moarte, pentru că nu produc copii utili în meserii, de altfel sunt unele din puținele domenii în care creativitatea e cultivată …iar nu trebuie uitat, toate studiile la nivel internațional când e vorba de competențele necesare în viitor pe care și le doresc de la viitorii angajați, există o unanimitate, toți se așteaptă să aibă oameni creativi, care să disrupă actualele procese, cunoștințe într-un sens bun. Bineînțeles creativitate nu înseamnă copia, iar fără cunoștințele de bază într-un domeniu stăpânite nu poți nici deveni creativ în raport cu trecutul . Eu personal ca și părinte am încetat să-mi doresc meseria x sau y pentru copiii mei, undeva suferim ca părinți deoarce îi proiectam să fie în poziția x, y etc..dar consider că e important să fie expuși la eșecuri personale, vor învăța vs varianta plapumă caldă..e nevoie de disciplină, încadrare și o anumită rigiditate, dar trebuie dozată cu libertatea acordată copiilor în a-și dezvolta interesele.
    Oricâte cârți despre parenting, oricâte intenții punem în alegerea școlii, a profilului al carierei, mult mai importantă ar trebui să fie dragostea, susținerea necondiționată și susținerea a ceea ce face copilul cu pasiune. Desigur trebuie expus, trebuie început undeva..iar unii dintre noi pot să caute o viață pasiunea și să nu o descopere…Arhitectura contrar celor imaginate, face apel mult la matematică, imaginație, muzica la fel…în viața de azi cineva care compune o piesă virală poate deveni instant o vedetă internațională transcendând granițe geografice, etnice…și să asigură o viață decentă …Exemple, să începem cu cele românești, Eduard Maya..Inna..
    Dar mă gândeam la australieni, Tash Sultana, pasiunea pentru muzică și un studio împrovizat într-o cameră a transformat-o într-un star internațional. Sau Dance Monkey Tones and I, Master KG Jerusalema(Africa) în spatele acelor succese se află pasiuni și nu licee. Sportul e un alt motivant puternic.
    E important ca și copiii să aibă activități care să le perceapă ca și relaxante nu ca și o obligație repetitivă.

    • Mai trist decât un om care nu poate să-și asume propria identitate cred că nu e nimeni. Să-ți fie rușine cu propriul tău nume și să-ți fie jenă de propria ființă cred că e apogeul tristeții.

  • Iar din păcate, la modul cum percep eu lucrurile, s-ar putea să mă înșel, clasele de muzică sau arhitectură nu sunt văzute de către părinți ca oportunități în a dezvolta pasiunile inerente ale copiilor ci mai degrabă investiții înt-o admitere ulterioară la universitate( medii mai bune care avantajează) deoarece acei copiii într-o clasă la Liviu sau Andrei în opinia părinților ar performa mai jos.
    Nu vă îngrijorați, același tip de mentalitate se regăsește peste tot unde sunt părinți, scandalul major în USA de acum câțiva ani când contra cost părinții înscriau copiii fără performanțe sportive notabile în programe care asigurau posturi și burse, același tip de mentalitate se găsește peste tot..
    Poți să trăiești liniștit din practicarea unei meserii care nu necesită prea multă școală, dar pe care alții nu sunt dispuși să o facă, până la urma urmelor.
    Problema în România e atașarea de hârtii birocrația(ați văzut câți doctori docenți în securitate are România printre politicieni, mama-mia depășim USA de departe, dar când e vorba de a organiza o campanie de vaccinare, hâc oops…nimic nu funcționează cum trebuie)

  • Iar dacă mă gândesc bine, cel mai bun curs pe care aş fi putut să-l am la vârsta copilăriei, a fost mersul după vacă la ciurdă trimis de bunici.
    O activitate repetivă, dar complexă pentru un copil. Să fii autonom, să te comporți responsabil la nivelul unui adult , complet imersat în viața reală, prin prisma pericolelor posibile( câini, viespi sau copii ostili) să-ți organizezi timpul şi efortul ca să îndeplineşti „misiunea” în timp, să nu te prindă seara, să ai grijă de un asset de vreo 1000 de dolari-vaca să ai posibilitatea să descoperi izvoare, cireşi ..plante chestii interesante…să-ți descoperi libertatea de a gândi, interoga diferit. Să socializezi cu ceilalți copii în grup când era cazul. Putea
    Se putea fluiera sau cânta…
    Zeci de ani după, pentru mine a merge într-un loc nou, zonă nouă numă sperie..ba mă încurajează..:)
    Până şi Eminescu după atâtea universități..a scris ” fiind băiet, păduri cutreieram..” şi nu încerca să-l explice pe Kant.

  • Pentru Doamna Sabau

    Sunt absolvent al scolii si liceului de muzica, am absolvit cu nota 10 nu ca ar conta, referitor la ce a-ti spus ca nu suntem in stare sa facem o facultate de stat? te rog sa iti revizuiesti putin parerile pentru ca sunt absolvent al facultatii de stat Babes Bolyai – Administratie Publica si am avut si bursa….deci aaa ce ziceai? ca nu suntem in stare? vreau sa iti spun ca muzica iti deschide mintea si te face mai destept….daca faci cu adevarat muzica, si esti un elev constiincios in viata vei face la fel.

    Am propria firma de web design si da, ma descurc, chiar e jignitor la ceea ce ai spus tu ca nu suntem in stare. Vreau sa iti spun ca, colegul meu este cetatean de onoare al orasului Bistrita….un mare tenorist, si nu are rost sa mai vorbesc si de altii…..
    Colegi care sunt vazuti foarte bine in societate, da peste tot sunt si uscaciuni, sunt curios si de liceele Liviu sau Andrei sau celelalate, cati nu vin si abia trec clasele, si ajung la asa zisele facultati de dupa colt.
    Scoala de muzica este o meserie, si da profesez, profesor de muzica in particular pentru ca asa mi-am dorit…si imi place, o fac de peste 10 ani. Dar nu e chiar asa cum a-ti scris in articol, a-ti dat cu parul sa sune bine….sa aveti vizualizari.

    • Și nu mai scrieți niciodată “a-ți spus”, “a-ți scris”, “a-ți dat cu parul”, deoarece nota 10 sună fals.

    • Intreprinzator/profesor. Foarte bine spus ! Respect.

      Din pacate dna. Sabau baga tot ce nu-i convine sau nu intelege in aceeasi oala cu arta. Ignoranta este o binecuvantare in zilele noastre ! Este evident ca nu are o parere foarte buna despre artisti, si dupa cum scrie, si nici nu o sa aiba in viitorul apropiat.
      Se pare ca asta este trendul „presei” romanesti , de a scrie articole de scandal pentru ” clickuri „, ca asa, creste pretul pe anuntul cu jocul de noroc. Iar dansa scrie articole provocatoare ca sa fie si ea in aceeasi oala cu ceilalti catavenci de la ziarele de scandal. Ca no’ !, de ce sa faca ea o diferenta, cand toata lumea e artista!
      Nici nu o putem invinui foarte mult, pentru ca probabil sta pe langa asa zisii ” lautari „,aka manelistii secolului, si atunci de aici si disrespectul fata de adevarata arta.

    • Nu înțeleg ce căutați pe acest portal în afară de nevoia de a vă demonstra superioritatea din spatele unui nume fals. Dar, ca să terminăm cu mascarada aceasta și pentru puterea exemplului, voi face demersurile necesare să vă deconspirăm și să vă rugăm, în instanță, să demonstrați că sunt o proastă. Puteți veni cu tot cu opere de artă. Mă gândesc că sunt valoroase. Le veți putea vinde și apoi îmi dați mie vreo 100.000 de euro. Atât am de gând să vă cer. O zi perfectă.

    • Ar fi o supriză legală obținerea identității unui user, în condițiile în care logarea ca și comentator este în primul rând autorizată de proprietarii site-ului dar mai ales în condițiile în care legal nu se întrunește minimul de probe necesare pentru a demonstra că e nevoie de o anchetă. Afirmații cu epitete despre unul altul, intră în ceea ce general se cheamă libertate de exprimare. Abia când o amenințare directă credibilă la viața cuiva, susținută de afirmații care dau credibilitate demersului…se poate merge pe o cale judiciară.Altfel dintr-o persoană care caută despăgubiri riscați să plătiți despăgubirile , garantat o persoană care are 100 000 de euro, va avea bani necesari pentru avocați specializați.
      Păcat că se ajunge la situații în care emoțiile personale ale unor persoane îmbarcă în dialoguri.
      Până atunci , ca și proprietar al unei platforme online, aveți posibilitatea de a implementa un control de acces la funcția de comentare care să includă o verificare a identității persoanei și o avizare asupra condițiilor de utilizare. Din punct de vedere legal ar suna mult mai fundamentat dacă unul dintre useri, încalcă regulile..e vorba de o formă de consințământ.
      Alfel, critica e una din regulile democratice de dialog, bineînțeles exceptând violența în dialog, amenințările.
      A afirma o opinie personală despre o persoană că e tristă etc..e egal cu contrareplica altei persoane care o face proastă…adjective judecăți subiective care nu țin de realitatea individuală ci mai mult de reacții emoționale .
      Mai greu cu argumentele, întradevăr, de exemplu dacă prima parte a articolului nu ar fi avut opozanți și probabil o mare parte de susținere, pentru generalități, a doua care vizează un grup în mod special, al elevilor și părinților e personalizată și normal că vor conduce la contrareacții vii , fiecare se percepe nominalizat .
      Sunt câteva lecții de tras, când criticăm , va trebui să acceptăm că suntem la rândul nostru criticați, a doua lecție, chiar dacă avem dreptate, majoritatea impune un punct de vedere în unele cazuri, a treia negativismul are limitele lui în genere, chiar dacă reflectă uneori luciditatea, a patra oamenii trebuie acceptați așa cum sunt, cu micile lor defecte.
      Și cum spunea un prieten, nu începe o discuție contradictorie despre politică la o masă în familie. E o mare gafă emoțională.
      Apoi mă gândeam așa și eu cum ar fi cu cei care au creat o parte din literatură folosind pseudonime (neasumând numele real) ….Mihail Ursachi(Sadoveanu) Ana Câmpeanu(Veronica Micle)Grigore Pișculescu(Gala Galaction)…lista continuă Pan, Otilia Cazimir ,Ion Barbu…..oamenii aceia au fost triști?
      Eu sincer nu cred 😉

  • Sunt de acord cu o mare parte din articolul tau, Cristiana. Ai perfecta dreptate in ce priveste diplomele pe banda rulanta, facultatile fantoma etc. Insa, ca in orice societate libera, imi permit sa vad lucrurile putin diferit in cateva aspecte. Filolog fiind si eu, a fost o perioada in care judecam si eu oamenii dupa felul in care se exprimau sau corectitudinea gramaticala a scrierii. Dar apoi am crescut mare si mi-am dat seama ca nu toti oamenii sunt filologi si atunci nu pot astepta calitati oratorice de la toata lumea. Prin urmare, atata timp cat artistii se pricep la arta lor, si ii lasa in pace pe filologi sa se priceapa la cuvinte, eu consider ca e ok. Pana la urma nici eu nu pretind ca dau din pensula foarte bine sau ca m-as pricepe prea bine la vreun instrument muzical. Si as face cateva observatii:
    1. Nu mi s-a parut niciodata absolut necesar ca artistii sa aiba si veleitati oratorice
    2. Iti garantez ca la oricare liceu vei gasi elevi care nu sunt in stare sa lege cateva fraze coerente.
    2. Iti garantez ca la Liceul de Arte vei gasi multi elevi care sunt in stare sa se exprime chiar frumos si elocvent desi, cum am spus mai sus, nu cred ca e neaparat o cerinta. Asadar consider ca nu e corect, frumos sau constructiv in nici un fel sa generalizam sau/ si sa ii jignim.
    3. Cum spuneai chiar tu in articolul tau, nimeni nu se mai gandeste la elevi. Pai in cazul acesta, se gandeste cineva la ei? Ii pasa cuiva ca poate sunt elevi care au pasiuni, inclinatii, dorinta de a invata ceva ce le place? Sau hai sa-i trimitem pe toti la mate-fizica, ca doar arta nu e scoala serioasa. Da, poate nu toti vor continua la o facultate in domeniu, si? Si eu am terminat la un liceu prestigios, profil uman si am avut colegi care au dat la drept, geografie, medicina etc. La 14 ani cand decizi la ce liceu sa te inscrii, nu poti sa stii cu certitudine ce cariera vrei sa urmezi in viata. Hai sa-i lasam sa exploreze! Credeam ca am iesit din gandirea bunicilor nostri, pt care orice meserie inafara tiparului nu era „de treaba”.
    4. Din cate am inteles eu, un numar considerabil totusi de la Liceul de Arte au continuat pe acelasi domeniu, fiind admisi la facultati in domeniu.

    Iti inteleg punctul de vedere, dar cred ca unele din argumentele pe care le-ai prezentat nu sunt potrivite. Si nu stiu daca desfiintarea de profile unice in judet o sa rezolve problemele existente.
    O zi buna!

    • Autocorectare pt. comentariul meu mai sus: *profiluri* (inainte sa ma admonesteze careva )

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.