Întâmplător am asistat la o discuție între un director de școală și un reprezentant al Poliției în care se punea problema pericolului la care se expun copiii care traversează un drum județean recent modernizat. Convins că șoferii rulează cu peste o sută de km la oră, directorul cerea să fie montate gâlme, acele limitatoare de viteză extrem de enervante care au reapărut și prin oraș și pe anumite drumuri județene.
Ideea m-a revoltat. Am intrat în discuție neinvitată și i-am întrebat ce fac pentru ca să-i învețe pe copii să traverseze corect strada. Din punctul meu de vedere, în prezent, nici familia, nici școala și nici Poliția nu prea fac nimic pentru ca măcar cei mici să înțeleagă la ce e bun asiguratul și ce riscă dacă sar în fața unei mașini aflată în mișcare. În ce-i privește pe vârstnici, dacă nu au înțeles până acum, e inutil să ne mai pierdem vremea cu asemenea ignoranți.
Spun asta pentru că rareori mi s-a întâmplat să văd oameni care se opresc înainte să calce pe zebră, fie ea din oraș, fie din satele traversate de drumuri județene și naționale. Cred că nici 10% nu se asigură că nu vine nimic sau că șoferul i-a văzut la timp pe cei care vor să treacă, acest lucru putând fi ușor dedus din reacția conducătorului auto care încetinește cu intenția de a opri. Pur și simplu, pietonii sar pe zebră pentru că, spun ei, e dreptul lor. Numai că acest drept se poate transforma într-o fracțiune de secundă în bilet de trimitere pe lumea cealaltă. De ce? Pentru simplul fapt că noi trăim într-o țară în care toate guvernările au fost incapabile timp de 30 de ani să construiască drumuri prin afara localităților pe care ar circula cam 80% dintre șoferi dacă ar exista posibilitatea aceasta.
Cel puțin în județul nostru, politicienii au preferat să se laude că au turnat straturi peste straturi de asfalt pe drumuri pe care mergeau țăranii cu căruța și să se bată în piept apoi că au ”modernizat” kilometri întregi și ne-au scos din noroaie.
Da, așa e. Strămoșii noștri s-ar fi bucurat că nu mai au nevoie de cizme de cauciuc să circule pe aceste drumuri de la fân acasă și retur, însă, în zilele noastre, după o astfel de ”modernizare”, culegi la cadavre de pe șosele de uiți de beneficii. Cei care stau pe loc ar vrea să-i oprească și pe restul, cei care circulă ar vrea să nu-i mai vadă în veci pe cei care nu au făcut trecerea mentală de la epoca ștraifurilor la șosea.
Ca să împace și capra și varza, după ce modernizează câte un drum, ai noștri mirobolanți politicieni se apucă să-l umple de gâlme, să fie mulțumit și săteanul care votează că de șofer nu-i mai pasă niciunui om cu funcție din țara asta. De la ”Aici sunt banii dumneavoastră” nu și-a mai bătut nimeni capul cu plătitorii de taxe și impozite mult mai mari decât toți pietonii la un loc. Vezi cazul DJ 151 care, după ce că a fost făcut extrem de prost, acum e o Sahara cu dune. Felicitări, ați reușit să ne enervați de toți!
Sunt de acord că ”viața are prioritate” nu trebuie să fie doar o expresie scrisă pe un panou. În străinătate, de fapt, nici nu am văzut așa risipă de bani publici pe înscrisuri puse pe panouri. Cred că ei nu au ATOP plătit aiurea pentru nimic. Apropo, cei mai fac tăietorii de frunze la câini plătiți de CJ lunar, cu salarii, de zici că ar lucra ceva? În schimb, în străinătate e plin de semafoare. Unele cu buton. Ia încercați și voi metoda dacă tot nu vă duce capul să faceți un drum prin afara satelor. Ar fi și mai scurt, și mai lipsit de pericole.
Între timp, în loc să ceară schimbarea configurației unor drumuri amenajate pentru mașini, și nu pentru pietoni, profesorii, de Fizică mai ales, ar trebui să îi învețe pe copii un lucru extrem de util pentru viața lor: să înțeleagă de ce distanță are nevoie un corp în mișcare ca să se oprească. În loc de probleme idioate, să-i pună, în clasă, să se oprească ei brusc din mers și să vadă, pot fără să se încline măcar? Apoi să-i îndemne să-și imagineze cum e să te loveascăun corp în mișcare care cântărește 3,5 tone. Să le spună de câți metri are nevoie până stă pe loc raportat la viteza cu care circula, că e de 10 km la oră sau de 100.
De la directorul cu pricina, dar nu numai, am auzit diverse aberații: se circulă cu 100 de km la oră prin localități traversate de drumuri județene. Eu, una, nu prea cred. Or fi vreun nebun, doi, dar nu este aceasta o regulă. De ce? Pentru simplu motiv că drumurile județene sunt pline de curbe, au vegetația crescută cât camionul (vezi drumul spre Monariu din DN 15 A), iar orice om normal la cap nu are cum rula cu 100 la oră decât dacă vrea să moară chiar el și să-și facă praf mașina. Repet: nu mă refer la incompetenții pe care i-ați făcut șoferi fără să vă uitați la figurile lor imbecile, ci la oamenii normali. În opinia mea sunt majoritari. Minoritatea infracțională este opera corupției, a școlilor de șoferi la supraofertă, a polițiștilor care au luat șpăgi să-i treacă, a medicilor care au dat avize fără să se uite. Dacă vă omoră ei, atunci măcar să știți pe cine să dați vina!
Din cauza acestei minorități, dar și a celorlalte lucruri pe care le-am scris mai sus, luând în calcul și faptul că o mașină se poate defecta oricând, nu treceți strada ca niște vite care nu aud și nu văd. Asigurați-vă astfel: înainte să treceți, uitați-vă bine ce fel de mașină vine, estimați din ochi ce tonaj are, cât i-ar trebui să oprească, dacă șoferul v-a observat, dacă încetinește, dacă oprește. Apoi traversați. Nu muriți nici voi, nici el dacă așteptați câteva secunde. Până la urmă, dincolo de drepturi, vă rămâne tuturor obligația ca, în condițiile date, să vă apărați singuri viața.
De politrucii incapabili nu scăpăm, oricum, decât la vot dacă mai suntem în viață.
Doamna Sabău, din punctul meu de vedere aveți perfectă dreptate. De-a lungul timpului am semnalat aceste aspecte în multe comentarii crezând că
poate cineva le citește și învață ceva, atât din rândul autorităților, cât și al cetățenilor. Nu știi câți au tras niște concluzii și câți nu. Cert este faptul că zilnic se întâmplă accidente, unele grave și numărul lor crește tot mai mult, semn că există lacune mari în ceea ce privește circulația, atât în rândul șoferilor, cât și al pietonilor. Se vede lipsa civilizației! Clar! Peste tot în Europa există un respect reciproc între șoferi și pietoni și viceversa. La noi…nu are rost să comentez. Vedem la tot pasul cum se poartă unii cu alții: ca în țările din lumea a III-a…
Pai….in ce priveste infrastructura,civilizatia si multe altele suntem in lumea a 3a
Sunt sofer, sunt pieton. Mai mult pieton, as zice, daca ma raportez la timpul in care umblu pe jos. Din pacate, aveti dreptate in ceea ce priveste educatia pietonilor: foarte, foarte multi doar se arunca pe trecere fara a se uita vreo clipa daca vin masini sau nu. Unii nu se opresc macar o fractiune de secunda pentru a-i arata soferului ca el vrea sa treaca; tineri, cu nasul in telefon care acum sunt pe trotuar, iar in secunda urmatoare sunt doi pasi pe trecere. Si? Te omoara unul grabit sau care nu te-a observat in timp. Cui mai spui ca tu aveai prioritate?
Si totul vine din educatia de acasa si de la scoala
cand este plin de cocalari care dau uie psd, si ii aplauda toi intelectualii, cocalari care n-au nici un pic de respect fata de bunul public, fata de viata umana, fata de oras sau tara….noi avem pretentia sa ii invete ceva bun pe proprii lor copii??? galmele se pun fiindca se incearca reducere vitezei, fiindca altfel smecherii se dau pe strada ca la raliuri!!!! pietonii uneori habarnisti sau doar inconstienti!!! toti au pretentii, dar nimeni nu face nimic!!!!!
Să fim realiști și cinstiți. Șoselele sunt aglomerate și în general se circulă în coloană cu 80-90 km/h prin sate. Dacă mergi legal cu 50km/h toți te claxonează și te înjură, se urcă pe tine tirurile și faci coloană de kilometri în spatele tău. Așa că nu ai ce face și mergi și tu cu valul, cu coloana cu 80-90 km/h. Și sunt un tip care în general respectă codul rutier, nu depășesc pe linie continuă, nu fac depășiri riscante, nu incomodez pe alții, îi las pe toți să se bage în fața mea. Încercați să mergeți până la Cluj cu 50km/h prin localități și vedeți ce se întâmplă. Cei care afirmă că nu depășesc viteza legală în localități, mint.
Eu m-am referit la drumurile județene, pline de buruieni mai mari ca mașina, de curbe, de gropi, de căruțe, de animale. Unde să mergi cu 90 de km la oră? Printre vacile din ciurdă?
Aveți dreptate cu DJ, cu mici excepții. Eu m-am referit la DN.
Cu DN-urile aveți dreptate. Cam așa e. Din cauza unuia care rulează cu viteză mică se creează pâlcuri imposibil de depășit pentru că toți stau unul în altul, nervi mulți, agitație, apar imprudențe, accidente. Am avea nevoie măcar de drumuri expres prin afara localităților. Imbecilii de politicieni nu au fost în stare să facă nici măcar atât. Bine că au turnat asfalt pe toate drumurile agricole și ne chinuim toți să trecem de intersecția de la Dej.
Semafori nu rezolva complet problema. La Viisoara au murit si pietoni pe zebra cind aveau verde.
Am stat la rosu cu masina la semafor nu o data si altul depaseste.
Si chiar se circula cu viteza mare prin sat. Nu sint cazuri unice. E regula. Cele mai grabite? Camioanele.
Si da, prin oras pietoni, daca nu forteaza trecerea, soferi nu opresc. Exista si „Smombi“, omeni cu cap aplecat pe smartphone care circula ca si Zombie pe jos sau cu masina fara sa se uite imprejur. Mie e frica mai mult de soferi cu telefonul in mana, si din astea nu sint mai putin de cit pe jos.