Actualitate

Fiscul se mută în online continuând reducerea birocraţiei

„Declaraţiile fiscale care se vor depune obligatoriu online, de către toate categoriile de contribuabili, prin intermediul internetului, pe site-ul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, începând cu declararea obligaţiilor fiscale aferente lunii ianuarie 2018 sunt:

Formular 100 – “Declaraţie privind obligaţiile de plată la bugetul de stat”;
Formular 101 – “Declaraţie privind impozitul pe profit”;
Formular 120 – “Decont privind accizele”;
Formular 205 – “Declaraţie informativă privind impozitul reţinut la sursă, veniturile din jocuri de noroc şi câştigurile/pierderile din investiții, pe beneficiari de venit”;
Formular 207 – “Declaraţie informativă privind impozitul reținut la sursă/veniturile scutite, pe beneficiari de venit nerezidenți”;
Formular 208 – “Declaraţie informativă privind impozitul pe veniturile din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal”;
Formular 300 – “Decont de taxă pe valoarea adăugată”;
Formular 301 – “Decont special de taxă pe valoarea adăugată”,;
Formular 307 – “Declaraţie privind sumele rezultate din ajustarea/corecţia ajustărilor/regularizarea taxei pe valoarea adăugată”;
Formular 311 – “Declaraţie privind taxa pe valoarea adăugată colectată datorată de către persoanele impozabile al căror cod de înregistrare în scopuri de taxă pe valoarea adăugată a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) – e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal”;
Formular 390 VIES – “Declaraţie recapitulativă privind livrările/achiziţiile/prestările intracomunitare”;
Formular 394 – “Declaraţie informativă privind livrările/prestările şi achiziţiile efectuate pe teritoriul naţional de persoanele înregistrate în scopuri de TVA”;
Formular 710 – “ Declaraţie rectificativă”

Atenţionăm de asemenea angajatorii şi entitățile asimilate acestora, că „Declaraţia privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate” – formular 112, se depune numai prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, conform legii.

Transmiterea declaraţiilor fiscale prin mijloace electronice conferă doar avantaje: economiseşte timpul, cheltuielile cu deplasarea şi consumabilele necesare tipăririi, contribuind astfel şi la protecţia mediului înconjurător.

Pentru depunerea declaraţiei, plătitorul/împuternicitul trebuie să deţină un certificat calificat privind semnătura electronică,eliberat în condiţiile Legii nr. 455/2001, Republicată.

Declaraţiile menţionate se completează/validează cu ajutorul programelor de asistentă disponibile gratuit pe portalul www.anaf.ro la adresa https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/Declaratii_R/710.html sau în birourile pentru asistenta contribuabili.

Contribuabilii trebuie să aibă în vedere faptul cã refuzul transmiterii sau depăşirea termenelor legale pentru transmiterea declaraţiilor fiscale se sancţionează cu amendă de la 500 lei la 5.000 lei.

Baza legală: Ordinul preşedintelui ANAF nr. 2326 din 02 august 2017 privind declaraţiile fiscale care se transmit obligatoriu prin mijloace electronice sau prin sisteme electronice de transmitere la distanţă (M.O. nr. 649 din 08.08. 2017) Ordinul Ministerului Finanţelor Publice nr. 1.024/20 iulie 2017pentru aprobarea modelului, conţinutului, modalităţii de depunere şi de gestionare a „Declaraţiei privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate” ( M.O. nr. 716 din 05 septembrie 2017)”.

Constantin Cristian Parasca, şef administraţie

7 comentarii

  • Dictatura e oficială.
    Cum poți să obligi propii cetățeni, sub amenințarea unor amenzi sărate și a închisorii să producă declarații fiscale pe internet când:

    1. Ca și administrație ești conștientă că rata de alfabetizare informatică a populației este la nivelul generațiilor mai vechi și a pensionarilor este încă o problemă ai 30% din populație care nu a utilizat internetul și ai undeva la 65% din gospodării cu acces la internet. Ce te faci cu cei 30% și plus(a deschide calculatorul nu înseamnă a utiliza internetul) și cu cele 35% din gospodării neconectate??
    Îi bagi direct la amenzi și ilegalitate????

    Trebuiau prevăzute măcar măsuri intermediare de ajutare a acelor cetățeni, bunicii părinții noștri…și nu în stilul comunistoid..cum o face administrația ..cu hei-rupul, ăștia cred că dacă votează un text pe o bucată de hârtie, lucrurile se rezolvă de la sine. Pe bune e din noaptea minții, chiar se crede că votând tot felul de legi care de care mai aberante și nediscutate cu societatea, de mâine lucrurile vor funcționa de la sine??
    Din contră, se merge din blocaj, în blocaj ceea ce nu poate arăta decât incompetența administrațiilor, insensibilitatea lor la problematica socială și problemele reale ale oamenilor, cetățenii au devenit niște numere de la care se mulg banii, din care se hrănesc niște căpușe eterne.

    2. Cum se face ca și administrație fiscală îmbeți și încurci lumea cu zeci de formulare și declarații, ca să piardă încă o jumătate din viață.

    Soluțiile practice ar fi fost, încurajarea producerii online(nu obligativitate aiurea inaplicabilă) cu accent pe conformarea voluntară, prevederea unor măsuri de ajutorare a celor mai puțin familiarizați cu informatica..puncte de producere în administrațiile locale financiare în care directori obișnuiți să zacă în scaunele confortabile de prea mulți zeci de ani și cu prea mulți bani încasați degeaba…să ofere direct și în persoană servicii populației, la cot cu personalul mobilizat și nu comunicate seci a căror concluzie, nu ne pasă de mâine o parte din voi veți plăti ca fraierii, pentru că practic asta se va întâmpla tot amărâții vor plăti și se vor stresa în puținul timp liber rămas.

    Eu aștept un avocat deștept să contesteze baza destul de ilegală.
    Din moment ce pui în situație de ilegalitate automat o parte a populației, cea care nu are cunoștințele necesare și nu are acces la Internet. Nu poți obliga un om să folosească internetul fără să-i oferi în educația publică acest lucru.

    E ca și cum misiunea statului a devenit să transforme proprii cetățeni în contravenienți. E hilar și de plâns în același timp.

  • Așa reducere a birocrației în acest stil e de fapt deplasarea și crearea unei altei birocrații în alt compartiment statal, cel judiciar ,inundarea cu false probleme juridice, va urma dificultatea de a recupera amenzile și îngreunarea vieții a multor dintre cei mai neajutorați.
    E doar o măsură artificială de a jupui niște bani în plus pe seama nepriceperii și incapacității de reacție a oamenilor ordinari.

  • Mare dreptate aveți. Daca nu vreau sa utilizez internetul ma obliga ei. Cred ca aceste masuri sunt luate de oameni care nu gândesc deloc sau au creierul spălat adică au uitat de unde au pornit și unde au ajuns si cum au ajuns.

  • Contabila noastra depune electronic declaratiile din anul 2008.Pentru persoane fizice nu se aplica. In alte tari europeene sistemul este normal de mai mult de 30 de ani. Aici chiar nu este de criticat nimic. Face parte totusi de o normalizare de relatie ANAF si contribuabili juridice.

    • Din comunicat nu reiese clar cine sunt contribuabilii, persoane juridice sau fizice. Dar totuși ca și principiu nu poți impune o lege care să aducă prejudicii contribuabililor.
      La bază stă libertatea de alegere și de subordonare a interesului public, nu cetățeanul trebuie să se adapteze unor constrângeri ci instituțiile să facă viața mai ușoară celui care plătește taxele, salariul acelor funcționar e suportat din taxele publice.
      Așa că în țările pe care le menționați, normalitatea e de a oferi posibilitatea ambelor variante de completare a formularelor, acceptate sunt ambele hârtie și electronic.
      Dezavantajul cu electronic, necesită cheltuieli suplimentare legate de semnătura electronică, pe care în contextul unor mici intreprinzători impun la costuri suplimentare. De altfel asta e boala administrației românești, legiferează prin tot felul de ordine fără a avea o discuție reflectată cu societatea civilă. Ca și cum beneficiarul și destinatarul taxelor ar fi cei care lucrează în administrație și nu cei care produc valoarea adăugată și subvenționează funcționarea acelor instituții. E e o chestiune de filozofie de organizare. Pentru că normal orice contribuabil cu timpul dacă găsește că e mai eficient să producă declarația online o va face ca și o chestiune de normalitate elementară. Dar nu sub amenințarea săbiei lui Damocles birocratice tot timpul la gâtul lui.

    • Am intrebat pe contabila si zice ea , doar persoane juridice. Daca nu iese clar din comunicat face inca parte de tehnica defectuosa de comunicare a institutiei. Si pe urma daca deja aproape 10 ani este pozibil, cred ca a fost destul timp pentru unii „contabili de Spiru Haret” sa invete si asta.
      Cu toti dorim o administratie moderna si amenziile daca am inteles corect se aplica daca nu depui declaratii deloc.
      Ca va exista doar varianta online eu consider un avantaj, o simplificare. Chiar ma mir cum guvernul asta s-a gindit in privinta asta. Poate a fost o masura inca lansata de Ciolos. Asa ma gindesc. Si amenziile au fost adaugate de guvernul existent 🙂

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.