Conform Muzeului Judeţean, prin acest proiect derulat prima dată în anul 2011 s-a demonstrat dorinţa tinerilor de implicare în acţiuni de identificare a propriei istorii. S-a încercat conştientizarea şi încercarea unei cercetări a istoriei personale şi locale dar şi modul în care se poate face aceasta.
Concursul ”Fotografia de familie – document istoric” urmăreşte recuperarea şi valorificarea unor elemente ale patrimoniului cultural imaterial, aflate în memoria individuală şi socială: fotografii cu valoare istorică şi etnografică dar şi documente (cărţi poştale, scrisori de război etc.) ce le pot însoţi.
Elevii sunt provocaţi să devină martori şi co-autori ai propriei istorii şi să contribuie la conturarea tradiţiei şi a identităţilor locale, să contribuie la valorificarea elementelor de patrimoniu natural şi cultural şi să transmită valorile păstrate de-a lungul timpului.
Cunoaşterea nu se va face din manuale, ci elevii vor realiza o descifrare etnografică, însuşindu-şi în mod direct (de la părinţi, bunici, străbunici) cunoştinţe despre tradiţia şi istoria familială şi locală. Tinerii vor chestiona membrii mai vârstnici ai familiei şi îi vor ruga să le povestească despre amintirile lor, despre marile evenimente din viaţa lor despre fotografii, despre istoria recentă. Toate aceste lucruri vor fi scrise dar şi însoţite de documente care să le certifice.
Participanţii la concurs pot avea în vedere descifrarea intenţiilor cu care au fost realizate şi păstrate fotografiile de familie: consemnarea (şi într-un anumit sens conservarea) pentru viitor a lucrurilor, a momentelor semnificative şi a imaginilor unor persoane (nuntă, armată etc.); identificarea interlocutorilor cu bune abilităţi de comunicare orală, apţi să redea istorii subiective legate de aceste documente, înregistrarea şi transcrierea lor; scanarea sau fotocopierea unor imagini semnificative din albume foto de familie, fotografii expuse în interiorul locuinţelor, alte imagini relative la tema de cercetat, păstrate în arhive familiale şi locale, documente şi lucrări (registre, însemnări, monografii); contextualizarea documentelor: fotografii personale păstrate în album: fotografii personale păstrate în interiorul locuinţei, lângă icoane, în camera „de dinainte” (adevărate expoziţii ale valorilor familiale) fotografii oficiale: tip buletin, livret militar, paşapoarte, etc.; fotografii publicate în presa locală etc.
Sugestii de conţinuturi: realizarea unui arbore genealogic ilustrat, cu comentarii pe marginea lui, în sensul explicării elementelor etnografice care apar în fotografii; realizarea unui foto-documentar cu momentele importante din viaţa mai multor generaţii (bunici, părinţi, copii), pentru a surprinde ritualurile vieţii în procesualitatea lor – comentând schimbările intervenite de la nunta bunicii la cea a mamei, etc.
Responsabili pentru desfăşurarea concursului sunt Elena Pleniceanu – muzeograf, Corneliu Gaiu – cercetător ştiinţific, Dorin Dologa – arhivist, Vasile Duda – critic de artă.
15 octombrie 2013 este ultima zi de expediere a portofoliilor elevilor, iar în 8 noiembrie va avea loc jurizarea şi premierea celor mai bune proiecte. Data premierii elevilor se va stabili ulterior, probabil în luna decembrie, premierea va avea loc în cadrul unei sesiuni festive, în cadrul Muzeului Judeţean Bistriţa, unde elevii câştigători îşi vor prezenta proiectele.
Adresa la care pot fi expediate portofoliile: Muzeul Judeţean Bistriţa-Năsăud, Str. Gen. Grigore Bălan 19, Secţia Istorie.
Adaugă comentariu