Integrarea noilor tehnologii în educația preșcolarilor i-a adus Grădiniței cu Program Prelungit nr. 3 Bistrița titlul de ”Școală eTwinning”, iar profesoarei Ionela Camelia Lazea Premiul I la Gala premiilor eTwinning pentru anul 2024 la categoria ”Utilizarea creativă a tehnologiei“. Gala s-a desfășurat zilele acestea la București”.
Integrarea tehnologiei informației și comunicațiilor în sistemele de educație și formare din Europa a început în 2003 cu lansarea programului eLearning. În ianuarie 2005, acum 20 de ani, s-a lansat și eTwinning, secțiune dedicată mediului preuniversitar. Programul urmărea să creeze contexte pentru ca școlile din Europa să stabilească parteneriate virtuale, promovând învățarea limbilor străine, dialogul intercultural și abordarea transdisciplinară a învățării.
Grădinița cu Program Prelungit nr. 3 Bistrița de pe Aleea Plăieșului s-a alăturat programului în 2010 când directoarea Crina Clapou a devenit membru al comunității eTwinning.
”În 2011-2013, am avut primul proiect Comenius din Bistrița pentru grădiniță. Apoi, cooptat-o pe Ionela, care e foarte pricepută în tot ce înseamnă tehnologie, este și profesoară de engleză, și am îndemnat-o să utilizeze platforma eTwinning. Împreună am făcut mai multe cursuri și le-am cooptat și pe colegele din grădiniță. Ionela a avansat mult și este chiar ambasador eTwinning. Platforma este una de colaborare între școli din Comunitatea Europeană. Se propun proiecte colaborative și se realizează activități, însă nu are mobilități așa cum este prevăzut în programul Erasmus +“, a spus ne-a Crina Clapou.
Prof. Ionela Lazea, împreună cu grupa de copii la care predă, s-a alăturat proiectului ”Eco Team” inițiat de Grecia, la care au mai participat grădinițe din Serbia și Bulgaria.
”Proiectul Eco Team a presupus aprofundarea activităților pe teme ecologice pe care noi oricum le făceam în grădiniță. Am desfășurat mici activități tematice în fiecare lună, am ales și o mascotă pe care am botezat-o Leafulis, o frunzuliță. În timpul Code Week 2023, am făcut niște activități de codare cu copiii, înregistrate pe platformă, apoi am marcat și Outdoor Classroom Day, adică am creat diverse mandale cu materiale din natură, am făcut fotografii și le-am încărcat pe platformă așa încât i-am inspirat și pe alții. Am vorbit despre biodiversitate, am studiat animalele pe cale de dispariție din toate țările din proiect. La noi este râsul. (…) Copiii au aflat de ce sunt animalele pe cale de dispariție, așa că am creat o poveste prin care mascota Leafulis s-a întâlnit cu aceste animale, cu acvila în Serbia, cu râsul din România, etc. Ei fiind însă copii de grădiniță, nu au putut scrie o poveste și atunci ideile pe care ni le-au dat ei, noi le-am introdus într-un instrument de inteligență artificială care a generat o poveste cu dialoguri. Toate țările au avut de creat un capitol, de ilustrat alt capitol. Am utilizat și AI, iar pentru pentru utilizarea creativă a tehnologiei în proiect am fost premiată. Am primit o diplomă, dar și un laptop nou”, ne-a spus prof. Ionela Lazea.
În cadrul competiției 2024 au fost înscrise 178 de proiecte, fiind trimise spre evaluare 147 de proiecte. Evaluarea a fost realizată de echipe evaluatori externi ANPCDEFP/Centrului Național eTwinning România, fiecare aplicație beneficiind de 2 evaluări independente. Au fost premiați partenerii de proiect care au primit certificatul național de calitate. AICI toți câștigătorii.
Grădinița nr 3. și eu am fost la grădiniță nr 3 la ntre 1978 și 1981, pentru ca părinții mei locuiau pe Str Sucevei!
Nu cumva ar trebui să schimbați numele instituției în Buburuza, Albinita, Păpădia, Caracatița?
Îmi amintesc de nucii din curtea instituției, poate ca numele ar trebui să fie Nucul