Actualitate Recomandări

Inspectoratul Școlar Județean, în căutarea unei formule câştigătoare în educaţie

„În căutarea unei formule câştigătoare în educaţie”. Aşa s-a numit dezbaterea organizată de Inspectoratul Şcolar Judeţean Bistriţa-Năsăud şi Casa Corpului Didactic, luni, de Ziua Mondială a Educaţiei, la Hotel Metropolis, la discuţii participând profesori, elevi, părinţi, reprezentanţi ai mediului economic, ai instituţiilor statului şi din ONG-uri.

În deschidere, Camelia Tabără a explicat de ce ISJ a dorit să celebreze în felul acesta ziua de 5 octombrie.

Ziua Educatiei 2 Ziua Educatiei 5 Ziua Educatiei 4 Ziua Educatiei 3

„Ziua Mondială a Educaţiei trebuie să fie un prilej pentru conştientizarea rolului pe care ea îl are în orice stat. Am ales astăzi să stăm de vorbă la o masă rotundă cu diverşi actori în ceea ce se numeşte educaţie. Suntem în sală profesori de toate felurile, reprezentanţi ai elevilor, părinţi interesaţi de subiect, directori de licee, directori ai celor mai mari şcoli gimnaziale, mai avem alături consilieri educativi, psihologi, o parte dintre colegii inspectori, instituţii şi autorităţi publice cu care noi lucrăm în mod direct, reprezentanţi ai celor mai mari agenţi economici care trebuie să ne dea feedback dacă profilul absolventului pe care noi îl livrăm pe piaţa muncii este cel corespunzător sau mai sunt lucruri de aşezat. Sunt şi ONG-uri alături de noi, oameni cu maturitate profesională şi materială şi care îşi doresc să se implice şi să facă ceva în zona educaţiei. În mod deosebit vreau să le salut pe doamnele Mariana Dragomir şi Silvia Ţinică, reprezentantele Asociaţia Learn&Vision din Cluj. Am mai avut acţiuni în parteneriat cu ei şi tot ce am văzut acolo sunt lucruri deosebit de interesante. Domniile lor vor modera dezbaterile şi vor trage concluziile”, a spus inspectorul şcolar general.

Camelia Tabără a adăugat apoi că problemele educaţiei sunt şi vor rămâne tot timpul în dezbatere.

„Fiecare societate a fost frământată despre ce şi cum trebuie să facă. Permanent educaţia a avut această frământare să ţină pasul, cadenţa, cu evoluţiile din societate. Dacă e să ne întrebăm ce înseamnă educaţie, cumva ne-am duce la o echivalenţă cu şcoala şi, dacă ne gândim la şcoală, avem o mare dilemă dacă şcoală înseamnă elev la puterea profesor sau profesor la puterea elev. De aceea, ne-am gândit că o dezbatere pe această temă între colegele mele de la Colegiul Naţional Andrei Mureşanu – Mioara Abrudan, Venera Roth-Gross şi Camelia Toma pe de-o parte – şi trei elevi din şcoală este benefică din acest punct de vedere”, a completat Camelia Tabără.

Ziua Mondiala a Educatiei 1 Ziua Mondiala a Educatiei 2 Ziua Mondiala a Educatiei 3 Ziua Mondiala a Educatiei 4

Cele două echipe de la CNAM, una reprezentând Guvernul şi formată din profesori, iar alta reprezentând Parlamentul şi formată din elevi, a dezbătut educaţiei prin prima conceptelor de formal, informal şi nonformal cu argumentele de rigoare. La final, partenerii de dezbatere şi-au strâns mâna.

Dezbaterile despre educaţie au continuat cu prezentarea de către profesoara Daniela Brici rezultatelor unui studiu realizat în cadrul Daniela Briciproiectului „Skills for jobs”, privind orientarea în carieră, derulat de AJOFM Cluj, ISJ Bistriţa-Năsăud a fost partener.

„Proiectul, încă în derulare, vizează orientarea vocaţională a elevilor, iar cel mai important lucru este ca elevii să se cunoască pe ei înşişi şi să vadă de ce sunt în stare. Din păcate, lucrul acesta este deficitar la noi. (…) În orientarea vocaţională, importante sunt interesele, aptitudinile, personalitatea şi valorile persoanei. Interesele vocaţionale se formează, nu ne naştem cu ele. E foarte important şi ce îl interesează pe un om banii, prestigiul social, iniţiativa, frumosul. Când toate acestea converg sunt mai mari şansele de stabilitate profesională, de performanţă, de satisfacţie în muncă, se reduce stresul profesional”, a spus Daniela Brici.

Interesele vocaţionale ale elevilor au fost măsurate cu ajutorul unui chestionar. „E un instrument foarte scump, nu ne permitem să-l utilizăm în şcoli. Se cumpără licenţă de la Colegiul Psihologilor şi ne bucurăm că, prin intermediul acestui proiect, am putut să-l folosim în patru colegii din judeţ. Studiul s-a realizat în perioada octombrie 2014, iunie 2015 pe aproape 17000 de elevi din clasele a IX-a şi a X-a din şapte judeţe din Transilvania. Din Bistriţa-Năsăud au participat la studiu circa 1200 de elevi, 63% fete şi restul băieţi de la CNLR, CNAM, CN Petru Rareş şi Colegiul Tehnic InfoEl. În urma acestui studiu, s-a constatat că majoritatea elevilor din judeţ preferă conducerea dominantă, adică acel tip de conducere care presupune responsabilitate. Mai vor să studieze dreptul, le place aventura, pericolul, serviciile medicale, artele interpretative. Nu preferă în schimb agricultura, nici nu vor să devină educatori, să lucreze cu copiii, nu le place activitatea literar, nici cea administrativă, nu sunt interesaţi de redactare sau de scrisul tehnic. Foarte mulţi, 35%, nu şi-ar alege ca activitate agricultura”, a spus ea.

Participanţii la dezbateri au vizionat apoi un film realizat de Direcţia de Sănătate Publică (DSP) Bistriţa-Năsăud despre profilul adolescentului de 15 ani bistriţean. Din studiu a reieşit că acesta are, în general, probeme la coloana Mariana Dragomirvertebrală, este anxios şi depresiv, bea mai puţin decât alţi adolescenţi din Rom’nia, dar fumează de trei ori mai mult. Totodată, abordează actul sexual fără a se proteja, practică mai puţin sport şi stă mult în faţa computerului decât alţi adolescenţi români.

La finalul primei părţi a discuţiilor, prof. Mariana Dragomir de la Asociaţia Learn&Vision din Cluj care a vorbit la rândul ei despre educaţie.  „Vreau să le spun copiiilor că m-am simţit foarte aproape de ei în multe probleme. Mă deranjează să aud profesori că nu mai e nimic de făcut fiindcă aceşti copii nu mai vor nimic. Eu sunt convinsă că aceşti copii ştiu ce vor, dar vor cu totul altceva decât vrem noi ca ei să vrea”, a spus Mariana Dragomir care a prezentat un material care a stat la baza discuţiilor pe ateliere.

După două ore de dezbateri şi discuţii foarte interesante între profesori şi invitaţi, Camelia Tabără a spus: „Eu cred că am găsit formula câştigătoare în educaţie.  Împreună şi alături eu cred că putem rezolva câte ceva din complicatele probleme pe care societatea ni le încredinţează. Vă mulţumesc tuturor!”.

8 comentarii

    • Doamne Sanzi ca la toate te pricepi ! :)))) . Vezi ca ai ratat articolul cu tuica , nu cred ca acolo nu ai nimic de zis ! :))) . O fi buna tuica de prune sau cea de mere e mai buna ? Ce zici? :))) Bye-bye

    • Înainte de editare, comentariul meu conținea sinonimul (la plural) cuvântului flatulență. Sper să nu-mi fie editat și acest comentariu! Vezi definiția din DEX:
      FLATULÉNȚĂ s. f. Acumulare excesivă de gaze în stomac și în intestine. ♦ Evacuare frecventă, abundentă și necontenită a gazelor din intestine. – Din fr. flatulence.

  • Un articol care m-a plictisit! Cred că și așa-numită dezbatere m-ar fi plictisit………..atâtea vorbe mărețe, vorbe în vânt!

  • Limbaj de lemn, tipic epocii de aur! Invitații, în special cei subordonati tovarășei, parcă sunt din versurile: „hai să ne-așezăm cuminți,/ să ne ude până-n dinți, / de la ruși vine ploaia!”

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.