Deputatul PMP Ionuț Simionca, președintele organizației județene PMP, a depus o inițiativă legislativă pentru modificarea și completarea art. 47 din Ordonanța Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor.
Propunerea legislativă ”elimină căile de acces din enumerarea exhaustivă a categoriilor de obiective din ampriza sau zona de siguranță a drumurilor publice pentru care există obligația legală de a plăti administratorilor drumurilor tarife pentru utilizare şi acces în zona drumului. Legea introduce căile de acces amplasate în ampriza şi în zona de siguranţă în lista excepțiilor legale de la aplicarea tarifelor pentru utilizarea şi accesul în zona drumului public”.
”Am văzut că oamenii trebuie să plătească o taxă de acces la drumurile europene, naționale. În Bistrița-Năsăud este 51,12 lei/mp/an accesul la un drum național. Taxele acestea nu sunt normale, nu vreau ca oamenii să aibă astfel de biruri. Inițiativa legislativă prevede anularea acestei taxe, va fi o lege în avantajul cetățenilor. Am discutat cu colegii parlamentari, există susținere de la toate partidele politice și cu siguranță legea va trece. Este o lege utilă, bună, de care cetățenii au nevoie”, a declarat Ionuț Simionca într-o conferință de presă.
Expunerea de motive:
”Ordonanța Guvernului nr. 43/1997 reglementează regimul drumurilor, prevederile legale aplicându-se integral tuturor drumurilor publice şi, parţial, drumurilor de utilitate privată.
În conformitate cu acest act normativ, pentru dobândirea dreptului de amplasare a unui obiectiv din categoriile – construcţii, mijloace de publicitate, instalații, utilități, parcări, refugii auto, platforme carosabile şi de control, căi de acces la drumul public, cu amenajările aferente – în zona drumului public, și anume în ampriză, zona de siguranţă sau zona de protecţie, fără a periclita siguranţa circulaţiei, beneficiarul obiectivului are obligația de a solicita administratorului drumului public acordul prealabil şi autorizaţia de amplasare şi/sau de acces în zona drumului public.
Mai mult, pentru utilizarea amprizei sau zonei de siguranţă pe care este amplasat un obiectiv din categoriile menționate mai sus, precum şi pentru accesul la ampriză sau zona de siguranță pentru efectuarea unor lucrări la obiectiv (revizia periodică și reparația, pentru care există de altfel o obligație legală), odată cu eliberarea autorizaţiei de amplasare şi/sau de acces în zona drumului public, beneficiarul are obligaţia încheierii cu administratorul drumului public a contractului pentru utilizare şi acces în zona drumului public şi plata tarifelor corespunzătoare. Se exceptează de la aplicarea acestor tarife reţelele care asigură, total sau parţial pentru consumul casnic, servicii de utilităţi publice de apă, canalizare, gaze şi electricitate și racordurile şi branşamentele de la aceste reţele până la utilizatorii persoane fizice.
Administratorul drumului public stabileşte tarife pentru utilizarea şi accesul în zona drumului public precum şi alte excepţii de la plata acestora, care se aprobă prin: ordin al ministrului transporturilor, pentru drumurile de interes naţional, cu excepţia sectoarelor de drumuri naţionale situate în intravilanul municipiilor/reşedinţelor de judeţ care sunt în administrarea consiliilor locale; hotărâre a consiliului judeţean, pentru drumurile de interes judeţean; hotărâre a consiliului local, cu avizul consiliului judeţean, pentru drumurile de interes local; hotărâre a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, în cazul drumurilor de interes local din municipiul Bucureşti.
Tarifele se constituie ca venituri proprii pentru proiectarea, administrarea, exploatarea, întreţinerea, repararea şi modernizarea drumurilor publice ale administratorului care a emis acordul prealabil şi autorizaţia de amplasare şi/sau de acces în zona drumului public.
Refuzul de încheiere a contractului pentru utilizare şi acces în zona drumului public se sancționează contravențional; în cazul lipsei autorizaţiei de amplasare şi/sau de acces în zona drumului public, în cazul nerespectării condiţiilor prevăzute în această autorizație, precum şi în cazul în care beneficiarul nu achită tariful pentru utilizarea şi accesul în zona drumului public, administratorul drumului public notifică beneficiarului obiectivului să-l desfiinţeze pe cheltuiala sa în termen de 5 zile de la data primirii notificării şi să restabilească continuitatea elementelor geometrice; în cazul nerespectării acestui termen, administratorul drumului public îl poate desfiinţa sau îl poate închide pe cheltuiala sa, urmând să facă demersuri pentru recuperarea cheltuielilor în conformitate cu reglementările în vigoare.
Cu privire la căile de acces, din punct de vedere legal, tarifele pentru utilizarea amprizei sau a zonei de siguranţă pe care sunt amplasate căi de acces la toate drumurile publice şi pentru accesul la aceste zone de drum public pentru efectuarea unor lucrări la căile de acces (revizia periodică și reparația) au fost reglementate explicit prin Legea nr. 198/2015.
Astfel, administratorii drumurilor de interes național, drumurilor de interes județean și ai drumurilor de interes local au competența legală să stabilească aceste tarife și excepţiile de la plata lor.
În aplicarea legii, constatăm că s-a ajuns la situația în care cuantumul tarifelor și excepțiile de la tarifare diferă de la un județ la altul.
În acest sens, cu privire la căile de acces la drumurile de interes județean, menționăm cu titlu exemplificativ în anul 2018:
6 lei/mp/an în județul Suceava pentru căile de acces la diferite obiective, inclusiv pentru căile de acces la locuințe care au lățimea mai mare de 6 m, pentru diferența de suprafață, cu excepția căilor de acces la unitățile bugetare de asistență socială și de educație și la unitățile Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Apărării Naționale, unităților de cult;
12 lei/mp/an în județul Călărași pentru căile de acces la diferite obiective, cu excepția căilor de acces la locuințe, respectiv a căilor de acces la unitățile bugetare de asistență socială și de educație;
4,8 euro/mp/an în județul Brăila pentru căile de acces la diferite obiective, cu excepția căilor de acces la locuințe, respectiv a căilor de acces la unitățile bugetare de asistență socială și de educație;
5,4 euro/mp/an în județul Bacău pentru căile de acces la diferite obiective, cu excepția căilor de acces la locuințe, respectiv a căilor de acces la unitățile bugetare de asistență socială și de educație și la unitățile Serviciului de Telecomunicații Speciale;
51,12 lei/mp/an în județul Bistrița-Năsăud pentru căile de acces la diferite obiective;
19 lei/mp/an în județul Buzău pentru căile de acces la diferite obiective.
De asemenea, diferențele menționate anterior se accentuează chiar de la o localitate la alta în ceea ce privește tarifarea căilor de acces la drumurile de interes local.
Căile de acces fiind în esență “accesorii” ale drumurilor publice, aceste situații anterioare contravin principiului Ordonanței Guvernului nr. 43/1997, conform căruia drumurile publice trebuie să asigure accesul nediscriminatoriu al vehiculelor şi pietonilor. Orice îngrădiri ale accesului la drumurile publice sunt încălcări ale dreptului fundamental la libera circulaţie consacrat de textul constituțional și de Tratatul de Funcționare a Uniunii Europene.
În plus, tot potrivit prevederilor legale, administratorul drumului public nu are nicio responsabilitate privind construcţia, întreţinerea şi repararea căilor de acces în/din drumul public, aceasta revenind în schimb beneficiarului înscris în acordul prealabil şi autorizaţia de amplasare şi/sau de acces în zona drumului public, prin urmare nu se justifică încasarea tarifelor nici sub acest aspect.
În consecință, propunerea legislativă elimină căile de acces din enumerarea exhaustivă a categoriilor de obiective din ampriza sau zona de siguranță a drumurilor publice pentru care există obligația legală de a plăti administratorilor drumurilor tarife pentru utilizare şi acces în zona drumului.
Pe de altă parte, potrivit definiției cuprinse în Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, în sfera de aplicare a noțiunii de construcţii sunt incluse căile de comunicaţii alături de construcțiile civile, industriale, agrozootehnice, edilitare subterane şi aeriene, lucrările inginereşti, de artă etc.
Ordonanța Guvernului nr. 43/1997 definește drumurile, inclusiv căile de acces, drept căi de comunicaţie, în schimb enumeră distinct construcțiile și căile de acces.
Astfel, pentru a nu lăsa loc interpretării și a întări soluția propusă, propunerea legislativă introduce totodată căile de acces amplasate în ampriza şi în zona de siguranţă în lista excepțiilor legale de la aplicarea tarifelor pentru utilizarea şi accesul în zona drumului public”.
Adaugă comentariu