Actualitate

La Policlinica Bistrița, numai cu programare. De ce e suficient să mergeți doar cu 15 minute înainte

(INTERVIU) Policlinica din Bistrița și-a reluat activitatea odată cu ieșirea din starea de urgență și intrarea în cea de alertă, dar nu oricum, ci în condiții speciale. În clădire se poate intra precum la stadion sau la concerte, printre garduri metalice, o idee pusă în practică de dr. Ștefan Pop, coordonatorul instituției medicale.

Reporter: Intrarea în Policlinică e ca la stadion sau ca la concert. Cum de v-a venit ideea să organizați lucrurile așa?


Dr. Ștefan Pop, coordonator Policlinica Bistrița: Era clar că trebuie să facem triaj și era preferabil să îl facem în exteriorul clădirii. Primăria Bistrița ne-a adus containerul acesta de izolare și gardurile. Chiar înainte să restrângem activitatea l-am folosit câteva zile cu un singur circuit. Și a funcționat. Acum ne-am gândit că va trebui să ne adaptăm pentru o perioadă mai lungă în care va trebui să lucrăm în acest fel, cu protecție și triaj. Și atunci mi-a venit ideea să facem acest ghișeu în exteriorul clădirii, o servire la geam. Am modificat puțin așezarea circuitelor. Încă de la intrare e important să citească pacienții toate afișele pe care le-am pus ca să vadă în ce direcție să o ia. Chiar în fața gardurilor, înainte de a intra pe cele două culoare, este un afiș mare pe care vor vedea: dacă nu au nicio programare la noi, dacă vor doar informații sau vor să plătească ceva trebuie să meargă pe culoarul din dreapta și vor ajunge la acest ghișeu din exteriorul clădirii. Avantajul e că timpul de așteptare e foarte mic fiindcă nu trebuie să faceam triajul epidemiologic, nu trebuie să luăm temperatura. Îi rog foarte mult să respecte marcajele de pe pavaj ce delimitează cam 2 metri între pacienți și, ulterior, la fel își rezolvă problema fără să mai aștepte. Dacă au deja programarea pentru un anumit serviciu medical, înseamnă că știu o zi și o oră exactă la care trebuie să fie în clădire. Atunci vin pe culoarul din stânga, vor trece pe la containerul de la triaj, tot în exterior li se face trajul astfel încât să depistăm eventuale semne de viroză respiratorie și posibil Covid. După triaj și termometrizare, vor intra în clădire, dar atenție: să nu vină mai devreme de 15 minute înainte de ora programării pentru că, dacă totuși ajung în interior, la cabinetul medical la care au programare prea devreme, vor fi scoși din clădire și vor mai trece încă o dată pe la procesul de triaj ceea ce înseamnă timp pierdut inutil. Dacă au programare la 8.30, la 8.15 e suficient să se prezinte în fața Policlinicii pentru procesul de triaj și accesul în clădire.

Așadar, nu vom mai vedea îmbulzeală de la ușile Policlinicii.

Nu. În interior noi ne-am adaptat și am mărit foarte mult și intervalul între consultații. Am scăzut numărul total de consultații în favoarea timpilor dintre consultații ca să nu se mai intersecteze pacienții.

Am văzut că a scăzut adresabilitatea către Spitalul de Urgență. S-a întâmplat același lucru și la Policlinică?

Da, mi se pare că oamenii cad dintr-o extremă în alta. Înainte de pandemie eram suprasolicitați pentru multe din serviciile noastre, pentru multe specialități, pentru serviciile de laborator, pentru investigațiile radiologice. Înainte, principala problemă pentru noi erau fondurile insuficiente alocate de Casa de Asigurări și, din păcate, nu puteam să le oferim serviciile medicale tuturor celor care voiau să vină la noi, motiv pentru care, de multe ori am avut și probleme și s-au format cozi foarte mari. Imediat după debutul stării de urgență a scăzut extrem de mult adresabilitatea, iar acum observăm că iar crește cererea de servicii medicale pentru că, după un interval atât de lung de absență a medicilor care se ocupă de problemele cronice, nu neapărat amenințătoare de viață, oamenii trebuie să-și rezolve aceste probleme. Pe perioada stării de urgență au fost câteva cabinete care au lucrat la program normal. De exemplu, Psihiatria, dar nu întotdeauna am putut să menținem medicii curanți ai pacienților. Am reușit să menținem o normă întreagă, dar nu a mai fost asigurată prin rotație de anumiți medici, ci pentru a ne separa de secțiile cu paturi am nominalizat un singur medic care a rămas și nu a fost pe secție, ci în Policlinică. În felul acesta, și epidemiologic putem controla mai bine. În cazul în care apare un caz Covid, fie dintre pacienți, fie dintre angajați, este izolat mult mai ușor. Nu a mers în nu știu câte secții diferite ci într-un singur loc și atunci e mai ușor să controlăm un eventual focar dacă va exista.

A existat până acum vreunul?

Nu a existat până acum niciunul. Am avut un singur caz al unei asistente medicale, dar nu a fost contactat la muncă și niciunul dintre colegi nu a avut ulterior vreun rezultat pozitiv. Ne protejăm, credem noi, mai mult decât recomandările oficiale. Încercăm să menținem un nivel înalt de protecție atât între noi și pacienți – nu vrem să transmitem, dacă am avea, nu vrem să luăm și nici între angajați nu vrem să transmitem mai departe dacă vreodată se va întâmpla să se pozitiveze vreunul dintre noi.

Acest mod de lucru cât timp va fi păstrat?

Deocamdată pe perioada stării de alertă și probabil a întregii pandemii. Încercăm să ne pregătim pentru o durată mai lungă a acestor restricții și precauții. Pacienții trebuie să fie și ei un pic mai riguroși.

Ce presupune această rigurozitate?

Aveți o problemă de sănătate de o anumită specialitate? Nu plecați de acasă fără a avea o programare făcută la noi pentru că e puțin probabil să vă putem servi exact în aceeași zi sau exact la ora la care veniți. Noi avem reglementat de 2 ani modul de programare foarte larg. Putem face programarea prin telefon, aici, la recepție și putem face pe internet. E păcat să nu profitați de aceste facilități și să vă puneți pe drumuri pentru o simplă programare pe care ați fi putut-o rezolva de acasă. În țările occidentale, lumea e foarte riguroasă. Păstrează și respectă programările chiar dacă sunt pe o perioadă lungă de timp. Dacă cineva are un telefon cu internet sau calculator, să intre pe site-ul Spitalului Județean. Acolo e un buton mare în dreapta sus. De acolo își va alege specialitatea, medicul, ziua și ora care sunt mai potrivite. Exact aceleași locuri sunt disponibile și pe internet, și la telefon, și la recepție. De fapt, noi, aici, la recepție, intrăm în aceeași fereastră de programări. Doar facem un serviciu de ajutor pentru cei care nu se descurcă sau nu au mijloacele informatice. Numărul de telefon de programări este 0263 239048. Este un număr care înainte de pandemie a funcționat între 12.00 și 18.00, dar tocmai ca să putem face și mai multe programări la telefon, am extins programul, am suplimentat personalul de la recepție care răspunde la acest telefon. Vom putea răspunde între 8.00 și 18.00. E un sistem ca un call-center în care pacientul sună, e înscris pe o listă de așteptare. E important să nu închidă, ci să rămână în lista de așteptare pentru a fi preluat în ordinea în care a sunat. Dacă totuși trebuie să veniți la Policlinică, rețineți că pentru informații și programări trebuie să o luați pe culoarul din dreapta

Sunt respectate programările?

Sigur că da. Noi le respectăm și, mai ales în contextul acesta, vă promit că nu vom primi pacienți în plus tocmai ca să evităm supraaglomerarea. Bineînțeles că pacienții o să încerce să vină să își rezolve problemele fără programare, sub diverse pretexte, gen nu am autobuz. Îmi pare rău pentru disconfortul pe care îl vom crea, dar vom fi foarte riguroși și nu vom accepta. Chiar mai devreme era un pacient care dorea doar să ridice niște rezultate pentru anumite analize medicale la altă oră decât cea la care ar fi trebuit. Regulile sunt foarte clare. Pentru ridicarea analizelor se vine doar după ora 12.00, iar acestea nu sunt puse arbitrar, ci tocmai pentru a respecta munca asistentelor și medicilor de laborator, cât și a respecta pe ceilalți pacienți astfel încât să nu se suprapună.

Cei care nu au asigurări de sănătate se pot adresa Policlinicii și în ce condiții?

Pacienții care nu au asigurare se pot adresa Policlinicii, dar vor plăti serviciile pentru care se adresează. A fost introdusă o facilitate pentru pacienții care au Covid, ori noi, ca Policlinică, nu suntem implicați în tratamentul direct al acestei afecțiuni. Toate serviciile noastre sunt disponibile atât contra cost cât și prin contract cu CJAS.

Se vor face și consultații la distanță?

În perioada următoare, vom putea face consultații la distanță. S-a prelungit această facilitate. Momentan suntem în curs de organizare a acestei activități, să vedem cum o vom face. Pe perioada stării de urgență am făcut-o cu bunăvoința medicilor și cu numerele lor personale. Nu eram pregătiți și nu aveam o platformă și nu cred că este un spital în România public sau privat care să fi avut o platformă de telemedicină gata funcțională înainte de această pandemie. Având în vedere că, timp de câteva luni – estimez eu – vom putea face în continuare consultații la distanță suntem în curs de organizare a activității. Cert este că nu va mai rămâne cu numerele personale ale medicilor noștri pentru că nu nu mi se pare normal să le implicăm timpul lor liber și resursele lor personale pe termen lung.

Și la ce soluție vă gândiți, la o platformă precum cele pentru școala online?

Nu, pentru că pacienții noștri nu s-ar descurca să folosească astfel de platforme. Am discutat cu colegii mei din centre universitare, cu cei care lucrează în lanțuri private mari. Acolo unde pacienții sunt corporatiști cu abonamente private de sănătate sunt fezabile aceste platforme speciale de telemedicină. Pentru noi ce am văzut că funcționează și avem experiența de telemedicină ad-hoc sunt telefoanele inteligente cu un ecran măricel care ne poate fi de folos în această situație ca să facem activitatea noastră la distanță, adică să putem să trimitem documente, să le primim, eventual poze, să putem face chiar și o conferință video. Aici, cel mai simplu instrument pe care toată lumea îl are pe un telefon este WhatsApp. Am observat că este sfânt din punctul acesta de vedere. E cel mai simplu să primim sau să trimitem documente. Încă nu am găsit formula, dar vrem să rămânem alături folosindu-ne și de facilitatea acestea. De asemenea, sunt tratamente pentru care pacienții veneau la noi pentru reevaluări, prelungiri de recomandări. S-a prelungit și această facilitate. Medicii de familie pot prescrie în continuare tratamente pe care altădată nu puteau mai mult de 6 luni și fără recomandarea medicului specialist.

Ce sperați să se schimbe după această perioadă?

Să ne digitalizăm foarte mult. Eu de când am venit am tot militat pentru informatizare, digitalizare. Am introdus scrisoarea electronică astfel încât să nu se piardă și să nu mai fie nevoie să scoatem registrul medical, de exemplu. Am reușit să implementăm în unele cabinete, în altele a fost mai dificil. Cert este că mi se pare că, pentru anul 2020, să scriem cu pixul într-un registru un CNP e depășit și poate că asta se va schimba, se va digitaliza mult mai mult, vom trece peste multe elemente birocratice și să ne ocupăm de fondul problemei. La noi, cel mai important ar fi ca, din cele 15 minute cât este alocat unei consultații, cât mai mult din aceste 15 minute să meargă spre consultul efectiv și cât mai puțin spre birocrație, validări și semnări cu cardul. De exemplu, cardul de sănătate este un instrument foarte bun, folosit și în alte state, dar la noi a venit doar ca un element suplimentar de control. Nu ne-a ajutat foarte mult în activitate, doar putem fi verificați de CNAS că nu facem decontări fictive, ceea ce e foarte important, dar poate că ar fi bine să funcționeze și invers. Să ne transmită și nouă niște informații și să ne scutească de multă activitate administrativă. Din momentul în care am un card electronic cu cip care are o mulțime de informații de identificare mi se pare depășit ca cineva, în 2020, să mai trebuiască să introducă de mână, să tasteze un nume și un CNP, o adresă, dacă tot avem calculatoare în absolut toate cabinetele.

Analize medicale gratuite se fac în această perioadă?

Da, la fel ca în fiecare lună. Trebuie să aveți un bilet de trimitere prin Casa de Asigurări fie de la medicul de familie, fie de la unul din medicii specialiști. Vom încerca să onorăm toate cererile. Nu există nicio limitare a analizelor din punctul nostru de vedere, dar vom programa mai atent pe zile și ore aceste servicii astfel încât să fie cât mai puțini pacienți în același moment în sala de așteptare. Veți observa când veniți la noi și că o parte din scaunele din sălile de așteptare au fost scoase din uz prin niște benzi roșu cu alb, puse astfel încât să nu se poată așeza pacienții unii lângă ceilalți ca să respectăm o distanță de 1,5 – 2 metri în timpul așteptării. Cei care au o problemă de sănătate să nu mai amâne, să ne caute. Noi ne ocupăm de restul măsurilor de prevenție și dezinfecție. Avem materiale de protecție, avem protocoalele noastre interne, doar atât mai avem nevoie din partea pacienților: de înțelegere și un pic de răbdare. O să le oferim toate serviciile medicale de care au nevoie, dar într-un mod cât mai organizat. Buna organizare va completa restul dotărilor. Este inutil să avem dotări, materiale, de toate, dar dacă vom avea organizare proastă nu vom avea și siguranță în continuarea activității.

10 comentarii

  • Foarte bine. Bravo policlinica Bistrita. Ne dati incredere.
    Mai puteti marca cu buline din 2 in 2 metri pentru pastrarea distantei, macar o perioada pana se invata oamenii.

  • aiurea, am incercat ieri sa-i fac programare la un batran la neuroogie
    nu erau programari libere pe trei luni nainte, de ce?
    deci cum sa-si faca saracii oameni si atunci se bulucesc la policlinica cu linia 1 of course

    • Bună ziua astăzi 10 03.2021 ora 10.50 am avut programare la ginecologie având dureri foarte mari am mers mai repede cu 40 de minute cum este corect cum a luat hotărârea Domnul Director stimă și respect! Dar sistemul este perfect în schimb comportamentul Domnei Asistente lasă de dorit și am renunțat la consult pentru că în dureri mari și crize ce am avut mi sa spus că nu face ecograf doar plătit la final de consult nu am mai stat și acuma dacă o să mai am crize de dureri trebuie să mă duc în U P U acolo stai ore în șir până vine un medic să te vadă la particular nu sunt locuri ce facem în Policlinica restul medicilor cum este ginecologia trebuie dsnsi să ceară prin casa de asigurări ca sa nu se mai plătească ecograful cu trimitere sunt oameni merg acolo cu trimitere și nu au banii de ecograf sunt cu dureri merg direct în UPU de acea este spitalul solicitat cu bolnavi ca doctori nu cer ecografe decontate de casa de asigurări!! Mulțumesc!

  • Am fost programat online la chirurgie la ora 9,00 a venit doctorul la 11,30 am intrat la consultatie la ora 12,00.
    Cica a fost in garda si era obosit….
    Asa ca povestea cu respectarea orelor de programare sint niste baliverne.
    Apropo, nu se pot face rezervari online pentru analize medicale preschimbare permis de conducere?
    Tre sa sun la o gramada de telefoane…..

  • Miercuri, 20 mai 2020, Colegiul director al Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării, întrunit în ședința de soluționare a petițiilor a constatat că folosirea apelativului de „ciumă roșie” nu reprezintă faptă de discriminare, se încadrează în limita libertății de exprimare și este protejată de art. 10 al Convenţiei pentru apărarea drepturilor omului şi libertăţilor fundamentale, potrivit unui comunicat.
    Pi ii !

  • Pacienții or să vină doar cu 15 minute înainte pentru o consultație de mântuială de 5-10 minute de niște medici sictiriți care oricum te trimit la cabinetele lor particulare.

  • Mai nasol e când mergi la ei și termometru ai temperatura 37.1 și te trimit acasă ca ești bolnav… Vai de steaua noastră ce am ajuns… Poi după ce mergi pe jos, în condiția în care stai doar în casa, normal ca sângele prinde viteza… Evident ca și organismului ii creste temperatura deoarece are de lucru….. Dacă ai covid la 37.1…. E vai de noi…. Cum rămâne cu aia de nu au temperatura, la aia ce le faceți? Sunt curioasa care e reacția la 36.9… Puneți oamenii degeaba pe drumuri! Trist și f trist!

  • Policlinica poate programa un pacient pentru o zi, sa zicem peste 6 luni, dar in ziua respectiva (peste 6 luni) nu se stie ce medic va fi in Policlinica pe specialitatea respectiva.

    In acest caz pacientii trebuie sa accepte faptul ca:
    1. vor fi consultati de oricare dintre medicii care sunt in acea zi de serviciu. Posibil sa nu fie medicul lor curant actual.
    2. daca nu se prezinta in acea zi la consultatie pierd programarea si se vor reprograma pentru cand sunt locuri, peste 2-3 luni.

    • Este adevarat, dar nici sa-ti faci nervi de fiecare dată că nu reușești să te programezi nu-i bine. E multa dezorganizarea ,de multe ori nu se comunică programul medicilor la timp. E mult loc de mai bine. Consider că e lipsa de respect fata de pacienți.

  • În România este încă foarte bine. În străinătate dacă vrei să mergi la un medic specialist ești programat peste 8 luni. De multe ori se prescriu antipresive și nu medicamente care să trateze boala. Dacă ai nevoie de un alt consult , de altă specialitate, aștepți alte 8-10 luni.
    In Romania pacienții se duc la medic și cer analize CT și alte tratamente de care în străinătate nu beneficiază oamenii, de pe o zi pe alta.
    Imbunatatirea actului medical nu se poate face doar dacă pentru fiecare pacient se aloca timp mai mult, asta inseamna mai puțin pacienți pe zi, asta inseamna programări peste mai multe luni.
    În Olanda m-au purtat cu dureri mari și ameteli 1 an jumătate, am venit acasă și am primit tratament și am rezolvat problema într-o săptămîna.

Apasă aici ca să comentezi

Dă-i un răspuns lui Privatul Cancel

Reguli pentru comentarii. Click aici.

GA vertical

Carliont

KissFM

KISS FM

Titlu Articole Recente

Articole recente

Titlu Comentarii recente

Comentarii recente

CleverADS