Timp de gândire

Moartea nu cedează trecerea

În România, în general, iar în Bistriţa-Năsăud în special, de pe şosele scapi cu viaţă dacă te fereşte Dumnezeu. În ţara europeană în care sunt atât de mândri că suntem români, tot ce se face poartă amprenta fuşărelii, a lucrului de mântuială. E de ajuns să ne uităm la cum arată acum străzile Bistriţei, nişte tranşee nesemnalizate, ca să avem imaginea completă a dezastrului.

Cumplit accident s-a putut petrece la Beclean din multiple cauze însă cea mai importantă şi mai evidentă este semnalizarea proastă a unui tronson de drum aflat în lucru, semnalizare care lipseşte cu desăvârşire şi de pe unele străzi din Bistriţa săpate pentru canalizare şi astupate aşa, cu două lopeţi de nisip, după care lăsate în plata Domnului.

Dacă ziua mai e cum e, să te ferească Dumnezeu noaptea să ai de circulat prin oraş. Dacă nu ştii cum arată tranşeele astea, ai toate şansele să rămâi suspendat într-un şanţ sau într-o groapă de vreo doi metri. Aţi văzut cum s-a întâmplat cu autobuzul rămas blocat pe Subcetate stradă care – nota bene – e tot aşa, deşi Ioan Şandru de la Aquabis a promis solemn că-n 15 iunie vom circula pe ea ca-n palmă. Să-mi fac iluzii cumva că va fi reparată în trei zile? Nu-mi fac pentru că nu mai cred demult în basme cu Făt-Frumos.

Ce semnalizare? Să fim serioşi! În România europeană, Serbis şi alte firme de „mari” profesionişti ştiu doar să încaseze facturi pentru lucrări, nu să le şi facă. E de ajuns să studiaţi un grup de muncitori pe parcursul unei zile ca să vedeţi cam cât timp lucrează şi cât stau. Curată bătaie de joc! Toţi încep vertiginos câte ceva şi nu mai termină, nu aţi observat? Centura e asfaltată pe jumătate, străzile săpate au gropile astupate pe ici pe colo, dar nicidecum toate. Nu vezi nicăieri un lucru făcut ca la carte de la A la Z. Parcă e o boală de care nu reuşim să ne mai tratăm. Iar de semne de circulaţie ce să mai vorbim? Zici că sunt din aur pur placate cu diamante. Încă de acum10 ani tot auzeam mitul potrivit căruia oamenii le fură ca să le pună la coteţul de găini. Nişte minciuni gogonate. În realitate, firmele care lucrează la tot soiul de cârpeli nici măcar nu se chinuie să le amplaseze. De ce să dea banii pe ele dacă se poate şi fără? Nu am fost spre Beclean de când au început cârpeala, dar mă îndoiesc profund că sunt ceva indicatoare care anunţă din timp că urmează drum în lucru şi îngustarea drumului de la două benzi la una pentru ca şoferii să ştie din timp şi să se aştepte să dea peste o coloană care îşi aşteaptă rândul să treacă.

În ce priveşte TIR-urile, e adevărat. Multe dintre ele circulă cu viteză mare când dau de o bucată de drum bun şi nici nu e de mirare fiindcă maşinile acestea sunt încărcate cu marfă adesea perisabilă. Şoferii trebuie să ajungă la o anumită oră într-un anumit loc. Dacă au de depăşit 15 căruţe şi de stat după treizeci de cirezi care vin de la păşune e mai mult decât clar de ce încearcă să recupereze timpul pierdut acolo unde se poate. Eu nu vreau să-i dau circumstanţe şoferului de TIR care a intrat frontal în ambulanţă, dar nici nu vreau să-l crucific. Dacă România ar avea măcar drumuri cu trei benzi – una, nu mai mult, pentru depăşire – dacă şoselele n-ar trece taman prin mijlocul a miliarde de sate, dacă cârpacii de şosele ar lucra nu ar trage de timp ca să ia bani mai mulţi, eu cred că nu ar exista atât de multe carnagii pe şosele.

Au trecut 25 de ani de la Revoluţie, iar în ţara noastră nu se fac drumuri cu trei benzi nici măcar acolo unde e loc, adică pe câmp. Remarcaţi că nu am zis nimic de autostrăzi. Mi se pare deja un subiect despre care nu mai merită să vorbim într-o ţară în care politicienii se ocupă cu un singur lucru: să facă şi să desfacă diverse contracte cu constructorii de drumuri, să înceapă vertiginos câte o bucată de autostradă care se termină brusc într-un câmp şi apoi, decenii la rând, să se acuze unii pe alţii scuzându-se de ce nu au putut face nimic. Greţos!

Ca să nu mai vorbesc de proasta pregătire a majorităţii celor care deţin permis de conducere. Jur că nu am să înţeleg niciodată cum de unii au putut lua examenul, cum de nu le ia nimeni dreptul de a conduce fie pentru că sunt antitalente şi încurcă pe toată lumea în trafic, fie pentru că sunt nişte apucaţi care nu îşi pot controla furia. E de ajuns să scanăm într-o zi oraşul când vedem diverse maşini-şcoală ca să ne dăm seama cât de prost sunt învăţaţi aceşti elevi de nişte instructori şi mai proşti decât ei. Totuşi, când ai la dispoziţie străduţe mici, liniştite, tu de ce faci parcări laterale pe Bulevardul Independenţei? De ce nu vede Poliţia ceea ce vedem cu toţii? De ce nu le ia instructorilor dreptul de a transmite prostia lor epocală şi altora? A devenit atât de miloasă Poliţia faţă de încercarea unora de a-şi câştiga pâinea? Cu ce preţ pentru noi, ceilalţi?

Iar dacă tot am ajuns la Poliţie, mi-ar plăcea să ştiu care e punctul de vedere al IJP legat de cum sunt semnalizate tranşeele din Bistriţa şi marea cârpeală a pasarelei de la Beclean. A oprit vreun echipaj să studieze siguranţa traficului sau erau toate ocupate cu radarul amplasat pe sfertul de centură asfaltat ca să-i prindă pe vitezomanii care circulă cu 51 de km la oră?

Cristiana Sabău

11 comentarii

  • Foarte, foarte adevarat si foarte, foarte trist! Asta este Romania, dar, noi suntem mandri ca suntem romani….Oare pana cand?

    • nooooo pana cand psd, acesti descendenti ai comunistilor si ceausistilor vor conduce tara asta , atat timp cat vor fi votati nooooo si-o sa abureasca mintile suferinde a bietilor oameni cu mandria lor de a fi la putere si jecmani poporul no

  • Foarte bun articolul dar ultima fraza este un adevar care de mult timp specialistii in domeniu nu rezolva aceasta problema .PREVENIREA CEA MAI BUNA ARMA IN TRAFIC.

  • Lucrarile la drumuri se fac prost si fara nici cea mai mica presemnalizare.. Adica trebuie sa pui semne dinainte cu 100 m, sa aiba timp sa incetineasca lumea, nu hop-tup pui un semn de ocolire cu 5 m inainte si asta e tot. Un TIR incarcat cu viteza nu poate opri nici in 100m.
    Cele 2 suflete prea tinere si prea chinuite de boala s-au dus.. Dumnezeu sa aiba grija de ele si sa le duca in RAI, imi doresc asta si pentru sufletul ambulantierului.
    Cred ca e un cliseu sa spunem ca ar trebuie sa fie un semnal de alarma, macar de acum incolo sa se faca semnalizarile cum trebuie.. Stiu sigur ca nu se va intampla asta, la Suceava au trecut 2 ani pana s-a facut ceva cu Zidul mortii, si acolo au fost manifestatii serioase…
    Cat priveste santierul din Oras, asta e alta mancare de peste, masurile de siguranta cele mai elementare lipsesc cu desavarsire, am vazut utilajele sapand la nici 1 m de copii care stateau gura casca, gropile stau neastupate zile in sir, nici macar nu le vezi, etc… Ma mir cum de nu s-au aplicat amenzi din partea celor de la SSM, ITM, Politie, etc.. Poate se asteapta sa moara careva si aici ca sa se miste lucrurile in directia buna..

    • E un caz tragic aici si nu ar trebui sa ne prindem in polemica, dar hai sa ti-o zic pe sleau, pe limba ta, daca tot nu modereaza doamna Cristiana pe aici, sa te opresti odata:
      Sa dea Domnul sa-ti moara la intrare, definitiv.. Sa-ti cheltuiesti toti banii pe baterii pentru dildaul lui nevasta-ta, pentru ca nu o sa te lase sa-ti folosesti limba cu care l-ai sters la coor pe Bashescu, ca-i maro si pute…
      Nooo, asta-i un bozgon, tampule..!!!

  • Parerea mea. Vinovati: 1. politia indiferenta , 2. firma incompetenta 3. soferul prea tanar si fara experienta. Si mai e ceva care a contribuit: la ora aia soarele batea in ochii celor care megeau spre Beclean si cine a prins situatia asta stie bine ca acolo vizibilittea e muuult diminuata, asa ca soferul mergea pe drum si pe portiunea dreapta dinainte de pasarela se merge cu viteza. I-a aparut pasarela si dupa varful ei, lucrarile. Poate nici nu a vazut masinile care stateau pe pasarela, ca pe pasarela nu se sta. Cred ca nu s-a asteptat, pustan fiind, nici nu a franat preventiv. Ca sa afle exact cum s-au petrecut lucrurile politia ar trebui sa faca o reconstituire in aceeasi conditii de lumina si…semnalizare rutiera. Oricum , cati omeni trebuie sa mai moara pana cand cei care lucreaza la drumuri sa o faca dupa toate regulile iar politia rutiera sa isi faca datoria si sa deschida ochii sa vada ce nu e in regula pe drum si sa reactioneze ..inainte, nu dupa tragedie ?

    • 1) firma
      trebuie să semnalizeze şi încă nu oricum ci mare şi din vreme.
      cine a fost prin vest a văzut cum se semnalizează pe acolo zonele cu probleme, în lucru, etc!
      2)şoferul

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.