Politică

Moldovan: România astăzi are mari probleme în a susţine structura administrativă a PCR, înmulţită

Preşedintele Consiliului Judeţean, Radu Moldovan, crede că reforma administrativă se impune şi se va face cât de curând fiindcă "România, astăzi, are mari probleme în a susţine structura administrativă a partidului comunist din 1989, înmulţită după 1990". Ce soluţii ar agrea şeful CJ.

Radu Moldovan a fost întrebat dacă i se pare oportună existenţa a 62 de unităţi administrativ-teritoriale în Bistriţa-Năsăud, mai precis a 58 de comune în condiţiile în care multe dintre ele mai au foarte puţini locuitori.

„În mod cert trebuie făcută o discuţie şi e loc de reaşezare. Eu cred că cheltuielile cu administraţia publică locală sunt foarte mari şi pot fi restructurate, dar nu în detrimentul cetăţeanului. Sunt comune foarte mici unde ar putea fi un oficiu, cu un funcţionar, care să preia problemele oamenilor. Eu cred că, mai devreme sau mai târziu, un Parlament şi un Guvern va trebui să îşi asume un proiect istoric pentru România care îi va costa pierderea alegerilor. Este evident. Am ajuns la limită. Eu vă spun că lucrurile acestea se vor întâmpla. Proiectul fostului PDL prin care se urmărea desfiinţarea judeţelor era unul greşit. Cel al USL poate fi discutat în continuare. Trebuie să vedem ce populaţie trebuie arondată la o comună, e un proiect ce nu trebuie discutat cu patimă. Trebuie constituit un grup de lucru format din specialişti, sociologi, academicieni şi alţi oameni care gândesc pragmatic, apoi adus în zona politică şi dezbătut cu toţi liderii politici, cu reprezentanţii partidelor parlamentare şi trebuie asumată o astfel de decizie care să rezolve problema cetăţeanului”, a spus şeful CJ.

În opinia lui Radu Moldovan, oamenii nu mai ţin neapărat să aibă primar din satul lor.

„Nu ştiu în ce măsură cetăţeanul ţine să aibă neapărat primar de la el din sat sau vrea să aibă serviciile de calitate şi susţinute. România astăzi, e sentimentul meu, are mari probleme în a susţine structura administrativă a partidului comunist din 1989, înmulţită după 1990. Este evident că trebuie să se facă o reaşezare architectural-administrativă a României.  Eu nu spun că trebuie să desfiinţăm ceva. Mă întreb dacă trebuie să avem primar, contabil şi secretar în fiecare comună sau nişte lucruri de altă natură care să facă aceleaşi servicii pentru oameni. Poate fi un primar cu secretar şi consiliu local peste patru comune, dar să rămână agentul agricol, asistentul social. Nu sunt specialist, dar e o idee”, a spus Radu Moldovan.

La observaţia unui jurnalist că niciun partid nu are interesul să-şi distrugă „reţeaua electorală”, şeful CJ a spus: „Societatea s-a schimbat profund şi eu vă spun că din ce în ce mai puţin vor conta poziţiile în administraţie când se va alege Preşedintele României, Parlamentul. Primarul contează doar la alegerile locale. Unde am pierdut alegerile, acum dacă m-aş duce, aş lua 80%. Oamenii ne spun că e treaba lor cum votează în general, să le cerem doar să ne voteze pe noi atunci când candidăm. Deci societatea se schimbă profund, dar eu nu mai pot face nicio demonstraţie fiindcă, dacă se schimbă legea, mă vor alege consilierii judeţeni. De la următoarea şedinţă voi fi mieluşel cu toţi consilierii ca să nu-i supăr”, a adăugat preşedintele CJ.

13 comentarii

  • (…) fara scoala se vede iar presedinte daca va fi mielusel cu consilierii judeteni . (…), cati dintre astia vor mai fi consilieri in 2016 ? Ai grija cu cine vei fi mielusel . (…) va face politica mieluselului . Dupa logica c(…) ,e mai bine sa fii mielusel decat(…) prost , idot , cretin si oligofren . (comentariu editat)

  • Dacă nu sunteţi capabili să comentaţi folosind argumente, nu o mai faceţi, vă rugăm. Timp Online nu încurajează vitejiile din spatele anonimatului, nici injuriile. Am introdus opţiunea comentatului „la vedere” prin contul de Facebook şi vă rugăm să o utilizaţi.

    • Exista conturi pe facebook care nu sunt la vedere.
      E bine ca nu incurajati vitejii, si e si mai bine ca nu cenzurati.
      Sper ca v-a placut argumentul meu de mai sus.

  • România astăzi are mari probleme în a departa structura politicienilor care inca aplica methodele a PCRululiu. De fapt ar fi timpul pentru o schimbare drastica si curatare mai drastica in rindurile administratiei si politica.

  • Din pacate, niciunul dintre guvernele Romaniei postrevolutionare nu a avut interesul si nici curajul sa vina cu o reforma administrativa profunda. Se cautau tot felul de paleative. Regionalizarea trebuie sa aiba ca obiectiv esential descentralizarea si un grad ridicat de autonomie regionala. Lucrul acesta se realizeaza in primul rand, prin trecerea unor prerogative de la nivel central la regiune, care trebuie sa dobandeasca autonomie regionala. Aceasta este prima conditie necesara dar nu suficienta, deoarece regionalizarea cu pastrarea judetelor nu rezolva nimic, dimpotriva adauga un nivel suplimentar de birocratie intre administratia centrala si locala. Ar fi numai un mod de satisfacere a clientelei politice si a baronilor locali. Cu alte cuvinte pe langa baronii de la nivelul judetelor ar mai aparea si superbaronii regionali. Reusita procesului presupune infiintarea regunilor concomitent cu desfintarea judetelor si trecerea unor prerogative de importanta zonala, ale acestora la regiune, si a celorlalte atributii judetene care au importanta locala, la primarii, unde sunt mai aproape de cetatean. Astfel, orasele si comunele mari vor putea primi mai multe atributii in timp ce comunele mici vor ramane cu functiile actuale. Aceasta ar conduce in scurt timp la asocierea comunelor si realizarea unor nuclee in jurul comunelor mari care sa dispuna de potential propriu pentru sustinerea functiilor administrative din primarie.

  • De regionalizare sau reorganizarea administrativ-teritoriala a Romaniei se discuta din 2011 incoace, daca nu ma insel. Nu e o schimbare pe care sa o faci intr-o luna-doua (ca de exemplu majorarea pensiilor sau a salariului minim pe economie). Vorbim aici de o modificare la nivel legislativ (a Constitutiei), in primul rand, apoi la nivelul administratiei publice centrale si locale si la final teritoriala. Cand va fi implementata aceasta regionalizare va avea un impact imens, din totate punctele de vedere asupra cetatenilor. Vorbim aici de un proiect care are intradevar nevoie de consensul tuturor partidelor politice si de sustinerea majoritatii cetatenilor, altfel nu se poate face nimic. Tocmai de asta e nevoie ca lucrurile sa se miste fara niciun fel de graba sau presiune. Ceea ce auzeam pe vremea lui Boc, ca regionalizarea se face intr-unul sau doi ani erau populisme.

  • O reforma administrativ-teritoriala trebuie facuta si inca urgent. Trebuie redus drastic numarul comunelor, reanalizarea oraselor si al municipiilor, desfintarea judetelor si infintarea regiunilor. Ce sustine Radu Moldovan duce la creerea unei structuri suplimentare cu tot ce implica aceasta. E clar ca prin disparitia judetelor se desfinteaza o serie de posturi, pentru foarte multi dispare CIOLANUL, dar fara a lua taurul de coarne nu se poate. Ma intreb cine ar dorii sa se faca o astfel de reorganizare

  • Administratiile locale care au cate 1000-1500 de locuitori si cheltuie pentru functionarii primariei o suma care ar putea fi folosita in alt scop.
    Dl Moldovan are perfecta dreptate. Stim ca unor primari nu le convine dar asta este o chestiune de normalitate.

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.