Timp de gândire

(Ne)liniştea de Crăciun. Întâmplări adevărate

Sper ca aşa-zisele obiceiuri de sărbători să dispară cât mai repede de la oraş fiindcă au depăşit demult limita tradiţionalului şi a bunului simţ, iar cei care insistă să le practice sunt agresivi. Mai multe cete de copii aproape că ne-au rupt uşa dând cu pumnii, iar hoarde întregi de capre, urşi şi alte ciudăţenii au făcut un zgomot infernal, fără nicio legătură cu sărbătoarea Naşterii Domnului.

Am copilărit la ţară şi am aşteptat, întotdeauna, cu bucurie Crăciunul ca să putem merge la colindat. Deşi comunitatea în care am crescut era una mică, cu colindul mergeam doar la cunoscuţi, vecini, rude şi prieteni. Ai noştri, oameni simpli de la ţară, ne-au învăţat să nu deranjăm străinii. Oricum, înainte să cântăm pe la uşi, întrebam politicos: Primiţi colinda? Dacă nu ne răspundea nimeni sau, în mod excepţional, auzeam un “NU” (se întâmpla mai rar, dar se întâmpla), plecam mai departe.

Vremurile acelea au apus demult. Nu cred că are rost să filosofăm foarte mult pe tema dispariţiei obiceiurilor. În copilăria noastră, fără program la televizor, fără computere, tablete şi internet, colindatul era un mod de a ne umple timpul de sărbători. Privaţi de bunătăţile de Crăciun (care umplu rafturile magazinelor încă din septembrie), ne bucuram de fiecare portocală, napolitană sau prăjitură făcută cu ingrediente pe care mamele noastre nu le aveau în cămară. Eram foarte fericiţi să adunăm şi bani cu care ne cumpăram tot felul de jucării şi cărţi la care visam demult, iar ai noştri nu ni le cumpărau cel mai adesea din cauza veşnicelor lipsuri. La colindat mergeam după prânz, iar când se însera trebuia să fim acasă. Mergeam apoi, împreună cu mama, tata şi sora mea, să-i colindăm pe naşi şi pe rudele apropiate. Miezul nopţii ne găsea pe toţi acasă fiindcă, în ziua de Crăciun, mergeam la biserică.

Obiceiul umblatului la colindat începe să devină istorie şi la ţară. Am văzut cu ochii mei uliţele pustii ale satelor în seara de Ajun în timp ce m-am îndreptat spre satul natal sau am făcut “excursii de documentare” în judeţ pe văi mai folclorice decât cea în care m-am născut. Şi nu e un fenomen de ieri, de azi. Cam de acum zece ani, de când s-a instaurat moda concertelor de colinde cu orice ocazie, în orice loc, obiceiul propriu-zis al umblatului cu colinda din casă în casă a cam dispărut. Nici portul popular nu mai e îmbrăcat decât de oamenii în vârstă, duminica, la biserică. Tinerii, dacă mai pun ceva aşa-zis popular pe ei, apelează la moda etno, costumul “stilizat”, adică schingiuit şi urâţit de tot felul de “meşteri” care îşi dau cu fard sidefat pe la ochi în dorinţa lor de a vinde mai mult şi mai scump ceea ce au stricat cu bună ştiinţă.

În schimb, observ că la oraş, colindatul a devenit o formă de agresivitate urbană. Încă din Ajun, de pe la prânz, a început o tropăială şi o uruială de nedescris pe casa scării. Pe copiii (care nici măcar nu salută adulţii cu care locuiesc în aceeaşi clădire) i-a apucat brusc dorinţa de a ura la fiecare uşă. Şi, pentru ca intrarea să fie pe măsura educaţiei primite de la părinţi, am primit zeci de pumni în uşă şi ne-au ţiuit urechile de la sonerie. În jurul orei 20.00, în cartier s-a auzit un zgomot infernal de tobe, trompete, urlete şi o ceată destul de mare a invadat casa scării de-ţi venea să te baricadezi. Am scăpat cu chiu cu vai şi de “urările lor tradiţionale” şi am crezut că, în sfârşit, avem parte de liniştea şi pacea pe care ar trebui să ne-o aducă sărbătoarea Naşterii Domnului care nu are, teoretic, nicio legătură cu zgomotul infernal de sorginte păgână cu care se alungau spiritele rele la sfârşit de an.

Nici vorbă însă de aşa ceva. Mult după miezul nopţii şi-a făcut intrarea triumfal în bloc un cor care a început cea mai lungă colindă pe care o ştia. Estimez că erau peste zece adulţi trecuţi de prima tinereţe şi chiar de a doua. Au început toţi, în forţă, dar, rând pe rând, unii au obosit. O femeie cu o voce cumplită – cel puţin aşa mi s-a părut trezită fiind din somn – nu s-a lăsat până la ultimul vers. Cred că o fi pus vreun pariu că e capabilă să ţipe preţ de 20 de strofe. Înfiorător! Toată magia Crăciunului, toată frumuseţea lui pot fi spulberate de o reprezentaţie de genul acesta. Să nu înţelegi că urlând la patru dimineaţa pe casa scării deranjezi oameni pe care nu îi cunoşti – chiar şi în noaptea de Crăciun – copii care au adormit, străini obosiţi, mi se pare o atitudine total necreştinească, indiferent ce veţi spune şi cum mă veţi cataloga.

Eu cred că epoca acestor tradiţii a apus contextual şi că sărbătoarea Crăciunului ar trebui să fie mai degrabă un prilej pentru introspecţie, meditaţie, rugăciune.

Crăciun fericit şi liniştit tuturor!

Cristiana Sabău

19 comentarii

  • Dna.Sabau. astea sint vremurile pe care le traim.cu bune si cu rele. In legatura cu colindatorii…………aia cu tobe si cu capre si ursi…..ce sa zic, ca am comentat si eu ani trecuti de ma dor degetele. Daca acum sint aici inseamna ca am rezistat si traiesc deci este valabila aia cu : ce nu te doboara…….etc..etc. Asta e .

  • De zeci de ani, transferul forţat al tradiţiilor populare de la sat la oraş cu prilejul diferitelor sărbători este o realitate. La sate ele nu mai există decât pe scena Căminului cultural; la oraş s-au vulgarizat şi comercializat; la posturile de TV s-au manelizat (ie combinată cu blugi, pantofi albaştri cu tocuri şi unghii verzi…). A colinda decent, în bună tradiţie populară, se făcea în anii (’70) mei de liceu în satul Jimbor, în case cu gazde primitoare, unde mirosurile de sarmale, vin fiert şi cozonaci erau irezistibile. Ce timpuri… P.S. D-nei Cristiana Săbău şi cititorilor timponline.ro le doresc din inimă un CRĂCIUN SĂNĂTOS, LINIŞTIT ŞI BUCUROS!

  • D-na Sabau! ati facut o completa si reala radiografie a unei parti din „MOCIRLA” in care traim!! Ar fi ff multe de spus!…sper sa le mai discutam si anul viitor…! Multa sanatate si impliniri de tot felul in anul care urmeaza!!

  • Educaţie primitivă. Nu acestea sunt colindele Crăciunului! Ăştia o fac, bine agesmuiţi, pentru bani şi alcool. Mai rămâne să ne spargă timpanele cu tiribombele, poate şi ochii!

    • Foamea si saracia ii determina pentru asemenea comportament.Lucian cred ca gresesti din nou la fel cu plusurile si minusurile.

  • @ I. Alexa ˝ie combinată cu blugi˝
    Nu e nimic in neregula sa porti iie sau camasa cu motive inspirate de arta populara cu blugi.
    Au purtat iie cu blugi in anii ´70 actritele Nathalie Delon si Sylvie Vartan, lansand o moda in Franta.Era o revenire in moda a temelor pictorului Henri Matisse, mai exact a camesilor romanesti din celebrele panze ˝La Blouse Roumaine˝ si ˝Le Rêve˝ sau ˝La Dormeuse˝.
    Colectia Yves Saint Laurent de toamna-iarna pe anul 1981- s-a numit “La blouse roumaine” si a cuprins piese inspirate din costumul romanesc.
    In colectia de toamna din 2006 -Jean Paul Gautier au fost incluse bluze cu aceeasi tema, costumul popular romanesc.
    In colectia de primavara 2008 Oscar de la Renta- mare succes cu o colectie pe aceeasi tema-costumul popular romaesc.
    In primavara 2012 colectia Tom Ford a cuprins cateva piese inspirate de iia fagaraseana.
    In fine, la momentul asta face furori la Londra designeritza Lana Dumitru (nume de scenă Lana Bălana ) cu niste piese fff interesante cu motive folcorice digitalizate sau pixelate…
    Daca e cineva curios sa vada cum vorbeste si cum gandeste o tanara complet sigura pe ea si deloc complexata de locul ei in lume si de cultura din care vine, n-are decat sa caute pe net filmari cu Lana..
    Ar trebui sa mai iesim din tabuizarea asta si mortificarea costumului popular.
    In loc sa-l punem la vitrina mortificandu-l ar fi mai bine sa fie dusa mai departe flacara lui vie (ca sa ma inspir dintr-un respectat editorialist de pe timponline).
    In fond,este o alta forma de export cultural.
    Eu de exmplu la anumite ocazii port chimir (intotdeauna la sacou).L-am purtat si in Bucuresti cand eram student si la Opera, si la teatrru.Si nu eram singurul care purta asa ceva.
    Fiecare popor are bunuri de export cultural…Kilt-ul scotian de pilda a fost adoptat in America in cercuri foarte selecte ca tinuta de ceremonie..Cravata pe care o purtam astai este de fapt un export cultural al croatilor (de unde i se trage si numele)..Si asa mai departe..
    In fine, eu m-am saturat oarecum de auto-devaloriarea, auto-flagelarea si vesnicul vaicarism romanesc.
    P.S.
    Craciun fericit tuturor..

  • Ana, îmi pare rău, dar dumneata greşeşti. Aici nu e vorba de foame şi sărăcie, cum spui, ci de educaţie aproape inexistentă. Cu minusurile de ce crezi că greşesc? Dacă eu urez cititorilor Crăciun fericit, iată că vin anumiţi frumuşei cu minusurile lor, crezi că este normal? Unde trăim? Puţin îmi pasă de aceste păreri, am spus doar cum stau treburile acestea.

    • minusurile le primesti aici si daca ai dona un laptop….primesti de la „prieteni”! …. se voteaza numele…asa ca si in politica! (cand comentez cu prwst am minusuri si cand comentez aceeasi idee cu alt nume…..am plusuri!!!)

  • Ce m-a intrigat cel mai mult a fost ca la biserica germana Evanghelica ,unde m-am asteptat sa fie o adevarata si selecta traditionala atmosfera de Craciun,am gasit in primul rand o biserica fara scaune(,probabil ca anticele banchete sau vandut demult in alte strainatati) si in loc de colindele traditionale germane s-a ascultat;,,noi umblam sa colindam… Marut-margaritar;,,,,cea ce s-ar potrivi la concertele de pe pietonal…nu la o manifestare religioasa germana pt care defapt m-am deplasat la biserica

  • In ziua de Craciun ar trebui ca iertarea sa va fie in gand, avem timp alte, cel putin, 200 de zile in care sa criticam ce nu ne place!

  • Parerea mea este ca mai bine s-ar revenii la vechea denumire a sarbatorii de 25 decembrie Saturnalii,,care este mult mai potrivita pentru modul cum se celebreaza la noi aceasta sarbatoare ,cu multa mancare,bautura garla,tipete,urlete si colinde cu iepurasi si caprioare,cu fuste mini si cu funduri goale pe toate ecranele tv,,prin reclame,magazine-balci gratuit -ce n-are nici o legatura cu Iisus-eventual o blasfemie-n plus la adresa Celui De Sus.

  • Georgeta, Saturnalia era sărbătoarea cea mai agreată la Roma şi era de origine rustică. Se desfăşura în fiecare an în cinstea zeului Saturn. Ceremoniile debutau cu un solemn sacrificiu adus zeului în templul său, atunci era sacrificată o scroafă. Dacă dumneata vrei să te întorci la sărbătorile păgâne, n-ai decât, eu rămân la cele creştine!

  • Cei care sărbătoresc Naşterea Domnului cu burţile tobă şi gâtlejurile Dunăre, nu prea se aseamănă cu ceea ce noi numim „oameni”.

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.