Timp de gândire

Părinte Vasile Rus, m-aţi dezamăgit!

Nu ştiu alţii cum sunt, dar eu, ca un căutător de divin ce sunt, pentru că sunt, nu îl voi urma pe cel care strigă mai tare la mine, nici pe cel care îmi pune bariere, ci pe cel care îmi respectă libertatea şi demnitatea, care-mi dă posibilitatea să aleg între bine şi rău, convins fiind că voi alege binele fiindcă el m-a învăţat să o fac. Îl voi alege pe cel care-mi vorbeşte în şoaptă.

Am citit cu atenţie scrisoarea părintelui Vasile Rus din Nepos, un om cu care nu m-am întâlnit faţă în faţă, dar pe care-l stimez pentru că nu s-a lăsat doborât de nicio greutate atunci când a trebuit să afle adevărul despre crimele comunismului. A făcut tot ce a ţinut de dânsul să-i cinstească pe martirii din Dealul Crucii, iar pentru acest lucru are tot respectul meu. La fel, apreciez implicarea sa în viaţa comunităţii adesea cu patos, dar, de cele mai multe ori, cu folos.

Cum vă spuneam, am citit cu atenţie scrisoarea sa adresată autorităţilor locale din Feldru pe care le acuză că pregătesc o „manifestare sectară” de zilele comunei şi am rămas dezamăgită. În primul rând pentru că depistez o lipsă totală de toleranţă faţă de alţi oameni, cu alte convingeri şi cu alte idei, ceea ce nu cred că ar trebui să ne caracterizeze pe niciunul dintre noi.

Pe de altă parte, eu nu cred că în zilele noastre se mai face prozelistism în felul acesta. Trăim în epoca internetului accesibil pe orice telefon mobil. Chiar şi bunicuţele pot naviga cu puţin antrenament, vedea şi asculta mesaje de tot felul de pe cealaltă parte a globului. Nu e nevoie să vină nimeni în satul lor să le convingă de pe o scenă să treacă de la Biserica Ortodoxă la nu ştiu ce aşa-zisă „sectă”. Apoi, să nu uităm că nu există casă fără televizoare conectate la reţele de cablu care au în grilă atât Trinitas Tv, cât şi Speranţa Tv, Credo, Alfa şi Omega, alte canale pe care dumneavoastră le numiţi „sectare”. Ele însă sunt creştine fiindcă propovăduiesc ideile creştinismului. Fiecare om poate privi cu orele şi la un canal, şi la altul, poate face comparaţii, îşi poate căuta drumul cel mai potrivit pentru sine. Cei care vor rezona la pricesne le vor căuta, asculta, cânta. Cei care cred că e mai frumos să cânţi cu instrumente vor găsi cadrul potrivit şi contextul să se exprime aşa. Care e problema? În fond, şi unii, şi alţii, îl laudă pe Dumnezeu în forme diferite. Ce ne îndreptăţeşte pe noi să spunem că o formă e greşită şi alta e corectă?

Aş fi fost de acord cu demersul dumneavoastră de a critica autorităţile dacă aţi fi invocat faptul că nu a existat o consultare publică referitoare la lista invitaţilor care să susţină spectacole la Zilele comunei Feldru. Mă gândesc că nu a existat şi că, în condiţiile în care toate cheltuielile vor fi suportate din bani publici, merita, într-adevăr, să existe puţin echilibru ştiut fiind faptul că există sensibilităţi de ordin confesional în comunităţile mici. Personal, dacă eram primar la Feldru, invitam „Speranţa”, dar chemam şi corul „Antifonia” al Academiei de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj care să cânte – divin de-a dreptul – câteva piese corale din repertoriul ortodox. Le-aş fi vorbit tuturor oamenilor despre toleranţă, i-aş fi invitat să-i aplaude şi pe unii, şi pe alţii, să-i trateze cu respect ca pe nişte oaspeţi de seamă ce sunt.

Totuşi, mi se pare cam mult să numiţi nişte oameni pe care nu-i cunoaşteţi personal „lupi sectari care sfâşie trupul Domnului Nostru Iisus Hristos, adică Biserica”. Personal nu cred că au această intenţie. I-am auzit şi eu, i-am şi văzut. Sunt nişte tineri cu voci frumoase care dau şi ei slavă lui Dumnezeu aşa cum au învăţat în familiile şi bisericile lor, unii născuţi în familii de penticostali sau baptişti, nu neapărat convertiţi. Nu cred că face cinste nimănui să-i numească „lupi sectari” pe nişte copii care sunt şi ei în căutarea propriei identităţi.

În ce-i priveşte pe credincioşii ortodocşi, dacă ei aleg să treacă la altă religie în urma unui spectacol, atunci nu aţi pierdut nimic. Dimpotrivă, cred că e o epurare necesară Bisericii Ortodoxe pe care ar trebui să o salutaţi. Este adevărat însă că există un pericol care nu va fi înlăturat prin acţiuni de tipul celor propuse de dumneavoastră. Eu, de exemplu, am întâlnit mulţi pastori care le vorbesc oamenilor despre modul creştin de a-ţi trăi viaţa, începând cu relaţiile, continuând cu administrarea banilor, cu implicarea în viaţa societăţii, pastori care oferă suportul biblic pentru fiecare aspect prezentat, în timp ce am auzit şi mult prea mulţi preoţi ortodocşi care le spun oamenilor foarte multe poveşti care nu au nicio legătură cu ei fără să fie atenţi la construcţia mesajului, la ideile cu care rămân oamenii după o slujbă, la ce aplică în viaţa de zi cu zi. Am întâlnit, cum vă spuneam, pastori foarte bine pregătiţi care îşi dedică viaţa studiului biblic şi mult prea mulţi preoţi care nu o fac. Trebuie să recunosc faptul că acesta este un motiv de îngrijorare pentru Biserica Ortodoxă, o problemă care nu se va rezolva însă prin boicotul Zilelor comunei Feldru, ci prin schimbarea atitudinii preoţilor, coagularea de comunităţi, viaţă spirituală intensă, nu slujbe făcute pe bani şi pe pomelnice.

Eu cred că Biserica Ortodoxă pune prea mult accent pe construcţii. E mult prea plin judeţul acesta cu biserici de mărimea catedralelor de odinioară, iar toţi preoţii sunt diriginţi de şantier sau portari la uşile politicienilor să mai facă rost de bani pentru turnuri, picturi cu aur şi vase poleite. Sunt foarte, foarte ocupaţi cu orice mai puţin cu viaţa spirituală a comunităţii pe care o păstoresc. Pentru toate acestea nu sunt de vină „lupii sectari”, ci altcineva. Sunt sigură că ştiţi mai bine!

Cristiana Sabău

44 comentarii

  • Domnisoara Cristiana aveti dreptate in ceea ce il priveste pe preotul Vasile din Nepos ! Este renegat de BOR nimeni nu il mai baga nici intr-o seama nici macar credinciosii pe care ii pastoreste…..la ce va mai bateti capul cu el e (…) omul asta …..stiti cat a stat la p(…) ? va spun eu …3 luni !!! comentariu editat

  • Ospatarule … vorbeste la subiect lasa BOR ca aici e vorba de o persoana anume ! ce ai cu BOR e pb ta !!! aici e vb de altceva …..tu atata sti sa vorbesti de andrecut si nimic mai mult esti un psihopat omule din cate vad eu …dute la un doctor frate e mare pb cu tine …

  • oameni buni,in istorie oameni cu mentalitatea acestui popa(popa nu e ca e drac)deci oameni cu gandire asemanatoare au comis crime si jafuri,au distrus destine,va rugam sa luati atitudine de aceasta scrisoare,trebuie aratata europei!

  • Se vede din avion că e propagandă mascată!
    Ziceați că nu se mai face prozelitism? Nu știu în ce lume trăiți!

    Ziceați: ”Personal, dacă eram primar la Feldru, invitam „Speranţa”, dar chemam şi corul „Antifonia” al Academiei de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj care să cânte – divin de-a dreptul – câteva piese corale din repertoriul ortodox. Le-aş fi vorbit tuturor oamenilor despre toleranţă, i-aş fi invitat să-i aplaude şi pe unii, şi pe alţii, să-i trateze cu respect ca pe nişte oaspeţi de seamă ce sunt.”

    Să nu uitați un lucru grupul speranța are și predicatori, care își vor face cu siguranță treaba! Dacă sunt fii ai satului, de ce nu sunt chemați și oameni cu adevarat de cultură, fii ai satului Feldru? Să înțeleg că un profesor universitar de talia Pr. Ștefan Iloaie (consilier cultural al Arhiepiscopiei) nu se ridică la nivelul harnicilor misionari din grupu Speranța? Sau pr. Paisie Iloaie, starețul mănăstirii Nuseni, de la care toți feldrihenii ar avea ce învăța…

    Și mai ziceți că nu e propagandă?

    • Trăiesc într-o lume care nu mai are graniţe, aşa cum bine ştiţi, o lume din care putem alege ce credem că e mai bun pentru fiecare dintre noi fiind, în primul rând bine informaţi şi responsabili de hotărârile luate. Cred că epoca îndoctrinării a trecut şi că e foarte greu înspre imposibil să mai obligi pe cineva să facă orice. Îl poţi convinge. E adevărat, însă, pentru a convinge trebuie să fii tu însuţi convingător. Eu în această epocă trăiesc. Nu ştiu dumneavoastră.

    • Să înțeleg că domniei tale ți se pare normal ca într-o activitate culturală desfăsurată pe parcursul a trei zile, din cele trei zile una întreagă să fie atribuită unui grup ”evanghelizator” care va cânta și va predica întreaga zi de duminică?

      1
      1
  • cele doua comentarii de sus sun ale uratului popa din nepos,auzi la el trimisul lui Dumnezeu,intr-o zi o sa fii traznit mai de bunul Dumnezeu ma a(…)le! comentariu editat, vă rugăm respectaţi regulile!

  • Eu cred ca popa asta din Nepos este (…) asa om eu nu am mai vazut de cand is. Nu cred ca mai exista un preot mai n(..) pe lumea asta ca popa din nepos este un d(…) nenorocit asa cum ii face el pe alti. comentariu editat

  • Nu stiu de ce numeni nu ia masuri in ceea ce privesc faptele acestui om care nu are limite, omul acesta este bolnav el si in SF Biserica nu isi face treaba cum trebuie deviaza la alte subiecte care nu au nici o legatura cu biserica. El ar trebui sa fie un exemplu pentru lume sa atraga lumea la biserica nu sa o imprastie asa cum o facuto si o face in continuare, Lumea care este din Nepos stie despre ce este vorba si stie mai multe despre parintelu sfant.

    • Va felicitam pentru cea ce a ti facut pana acum pt un slujitor al altarului! Asa sa ne ajute Dumnezeu!

    • Cine poate da dislike la un asemenea comentariu decat un sectar, lupi rapitori, potrivnici ai Ortodoxiei, cei mai multi nu sunteti in masura sa judecati!

  • Din pacate aceste manifestari sunt tipice pentru reprezentantii BOR. BOR cultiva exclusivismul religios, nationalismul, manifestarile retrograde si, la inceputul mileniului 3, ura pe motive religioase intre membrii natiunii. BOR ii trateaza pe romanii de alta confesiune mai rau decat pe cei de alta nationalitate. In conceptia nationalist ortodoxa, sa fi „sectat” este un pacat mortal care te scoate nu doar din turma ce va fi mantuita ci si din sanul natiunii a carei maica ii este BOR. E uimitor cat de multa ura e in sufletul oamenilor evalviosi.

    Suprematia ortodoxa in Transilvania, impusa cu forta de regimul comunist e pe cale sa stearga cu totul urmele unei exemplare traditii de toleranta diversitate si buna convietuire. Edictul de la Turda emis în 1568 de către Dieta Transilvaniei a fost prima lege din istoria Europei prin care a fost proclamată libertatea conștiinței și a toleranței religioase pentru cetățenii Transilvaniei. In anii intunecati ai razboaielor religioase din Europa „sectanti” din Polonia sau Elvetia emigrau in Transilvania. Acum „pastorii” BOR vor sa alunge din satele romanesti „lupii sectari”. Alas!

    Ma indoiesc ca parintele Vasile a fost vreodata preocupat de afirmarea adevarului in privinta crimelor comunismului. Cred ca a fost mai degraba interestat de obtinerea unor reparatii morale personale, pentru familia sa. Parintele Vasile predica unei comunitati care a fost greco-catolica din 1700 pana in 1948 si „prozelitismul” cu catusele practicat de comunisti nu l-a deranjat deloc. Cleja popii e intacta si, acum, ortodoxa. Deranjant e doar „prozelitismul sectar” din zilele noastre care risca sa sfasie trupul contribuabililor la pomenile si implicit bunastarea familiei parintelui. Asta este esenta invataturii bisericii nationale. Banii jos, ochii la moaste!

    • Simatice, ai uitat sa spui ca edictul de toleranta din 1568 a fost pentru toate cultele din Transilvania, mai putin pentru ortodocsi si greco-catolici. Minti cu seninatate, tu crezi ca daca apesi pe trei taste ai rezolvat un hiatus de cunostinte istorice?

    • „Simatice”, esti foarte departe de carte. Edictul de toleranta a lui Iosif al II-lea, de la 1781 daca nu ma insel, tocmai aducea la acelasi statut cu cele patru religii recepte si confesiunea ortodoxa. La 1568 edictul proclama, mai mult decat toleranta pentru toate cultele organizate la vremea aceea, libertatea de constiinta afirmand ca oricine poate sa spuna si sa predice orice in hotarele marelui principat fara a putea fi condamnat pentru aceasta. Deci nu numai ortodocsii dar si socinienii, arienii si evreii si chiar profeti ai unor noi miscari erau pentru prima data protejati de lege. Dar de unde sa stii tu asta plangaciosule care ai invatat doar ca stramosii tai daci au fost crestini si i-au invatat pe romani limba latina dupa care toti dusmanii de pe lume i-au asuprit in timp ce ei stateau cuminti si se rugau la moaste. Biserica greco-catolica sau unita sa infiintat in 1700 dupa mai mult de cinci ani de negociere a conditiilor Unirii religioase. Deci la 132 de ani dupa edictul de la Turda. Cauta pe site-ul BOR la sectiunea de istorie informatii privind starea de organizare bisericeasca a romanilor ortodocsi din Romania si din Transilvania in special inainte de 1600 si o sa ai probabil nu, un raspuns, dar macar fiorul unei indoieli privind motivele pentru care biserica ortodoxa n-a fost de la inceput printre religiile recepte. Universitas valachorum dispare inca de la mijlocul secolului 14 din conducerea Transilvaniei. De ce? Ca au fost altii rautaciosi si nu ne-au lasat sa ne jucam cu jucariile lor? „Existenta unui popor nu se discuta ci se afirma” Dar pentru asta a trebuit sa treaca inca aproape 200 de ani de la unire pentru ca prin educatie si organizare la un alt nivel, constiinta nationala a romanilor sa se ridice pana la expresia tribunului de la Turda. Tu vorbesti de minciuna si cunostinte istorice? Esti un jalnic colportor inconstient al articolelor principale de propaganda din cursul scurt de istorie national-ortodoxa(fosta comunista).

  • Cu respectul pe care vi-l port doamna Cristiana Sabau doresc sa fac cateva precizari:o consultare publica asupra schimbarii datei de celebrare a Zilelor Feldrului care se sarbatoreau de Rusalii si mutarea lor de catre noua conducere a Primariei Feldru in ziua in care crestinii ortodocsi sarbatoresc praznicul Adormirii Maicii Domnului nu s-a facut.Doar de doua zile a aparut pe facebook o invitatie a Primariei Feldru la acest eveniment.Eu de aici am luat cunostinta despre acest eveniment.Denumirea de ”lupi sectari” este folosita des de catre parintii apologeti ai ortodoxiei,inclusiv de catre parintele Cleopa.Ea se refera la insistenta cu care neoprotestantii fac prozelitism in randul; credinciosilor de alte confesiuni.Cand am folosit aceasta denumire m-am gandit la pastorii neoprotestanti din SUA care la aceste intruniri fac prozelitism indemnand credinciosii ortodocsi sa se lepede de credInta strabuna.Nu sunt de acord ca Primaria Feldru sa sustina aceasta actiune de prozelitism si protestez public impotriva acestei situatii de fapt.In cazul de fata nu putem vorbi de ecumenism pentru ca Biserica Ortodoxa din comuna Feldru nu figureaza pe acest afis invitatie al comunei Feldru.Nu mi se pare in regula ca autoritatile locale sa organizeze si sa promoveze o astfel de adunare in care o anumita confesiune sa faca prozelitism in dauna altor confesiuni.Autoritatile locale au datoria sa isi pastreze neutralitatea in astfel de cazuri si sa nu favorizeze nici o confesiune religioasa.Ori in cazul de fata initiator al acestui eveniment in care este invitata o anumita confesiune sa faca prozelitism religios este Primaria Feldru,iar acest lucru este inacceptabil.Imi mentin pozitia si ii indemn pe credinciosii ortodocsi sa stea să stea puternic ancoraţi în dreapta credinţă, să rămână alături de biserica în care au fost botezaţi şi cununaţi.Indemnul meu adresat credinciosilor ortodocsi de a nu participa la aceasta adunare cu caracter prozelitist este cel al sfantului Ciprian al Cartaginei:”extra ecclesia nulla salus”.Cat despre insistenta cu care cultele neoprotestante din comuna Feldru fac prozelitism,aceasta situatie o cunosc foarte bine de 10 ani.Datoria mea este aceea de a-mi apara turma Am jurat sa o apar in urma cu 17 ani and am primit harul preotiei.Protestul meu se indreapta impotriva prozelitismului pe care cultele neoprotestante il desfasoara,iar acest lucru il fac cu ajutorul autoritatilor locale.Nu ma deranja daca acest eveniment era organizat de catre Biserica Penticostala sau Baptista din Feldru sau Nepos.Dar sa fie organizat si promovat de catre Primaria Feldru,dupa umila mea parere in acest caz s-a mers prea departe.Cat despre consideratia dumneavoastra ca v-as fi dezamagit ,raman cu mangaierea ca mi-am facut datoria si mi-am aparat credinta pe care am jurat sa o apar.Imi vin in minte cuvintele evanghelistului Ioan din capitolul 16 :vine ceasul când tot cel ce vă va ucide să creadă că aduce închinare lui Dumnezeu.
    Şi acestea le vor face, pentru că n-au cunoscut nici pe Tatăl, nici pe Mine.”.

    PS;inca un argument al faptului ca Primaria Feldru favorizeaza cultele neoprotestante……rugati-i sa va spuna in ultimi doi cati bani au fost repartizati din bugetul public catre Biserica Pentiscostala si Baptista din Nepos si cati bani au fost repartizati catre Biserica Ortodoxa Nepos………..era un doar inca un argument a celor spuse de mine…..in rest va doresc multa sanatate si bucurii sfinte,iar pe data de 17 august cand Primaria Feldru va aduce grupul Speranta sa faca prozelitism eu voi fi in BIserica Ortodoxa din Nepos alaturi de credinciosii ortodocsi……..vom savarsi alaturi de parintele staret Chiril de la manastirea Rebra taina sfantului Maslu….dar nu vom face prozelitism….vom fi in biserica si nu in public…………

    • Părinte, nu contest adevărurile dumneavoastră. În ce priveşte expresia „lupi sectari” ea o fi fost folosită de părintele Cleopa, dar acum un deceniu şi jumătate. Ca unul ce utilizaţi computerul şi internetul, cred că aţi înţeles şi dvs. că lucrurile se schimbă cu o viteză ameţitoare de la un an la altul, de la o zi la alta. Nu cred că bisericile neoprotestante mai sunt în căutare de adepţi. Am auzit recent un studiu potrivit căruia şi America numărul creştinilor activi e în scădere. Au început şi ei să înţeleagă că nu cantitatea contează, ci calitatea, iar oameni de calitate nu racolezi, vin ei la tine, din proprie iniţiativă. Eu cred că nu ar trebui să vă temeţi că veţi pierde enoriaşi, nici să trasmiteţi mesaje războinice. Cu ce vă deosebiţi astfel de un necredincios?
      Că Primăria Feldru nu vă dă bani, foarte bine. Înseamnă că vă descurcaţi foarte bine cu sprijinul credincioşilor, deci sunteţi o comunitate sănătoasă. Sunt de plâns cei care stau cu mâna întinsă la politicieni fiindcă ei nu vor fi niciodată liberi, ci veşnic subjugaţi de obligaţii.

    • Doamna Cristiana,la nenorocitul asta mai pacatos decat toti neposenii va adresati cu parinte? V-am crezut inteleapta

  • Un posibil răspuns poate fi găsit pe site-ul Mitropoliei de Cluj:

    http://www.mitropolia-clujului.ro/actualitate/376-20-de-ani-de-parteneriat-ecumenic

    Participarea IPS Arhiepiscop și Mitropolit Andrei, însoțit de o delegație a Arhiepiscopiei Clujului, la întâlnirea aniversară de la Stuttgart

    Arhiepiscopia Clujului derulează de mai bine de 20 de ani un parteneriat ecumenic cu Episcopia Evanghelică Luterană din Württemberg, Germania.

    În urma acestei colaborări s-au realizat numeroase schimburi ce au vizat mai multe domenii. Pe de o parte a fost dorința Bisericii Ortodoxe de a reînvăța arta filantropiei creştine şi modul de implicare organizat în misiunea socială, de care a fost privată în anii comunismului, iar de cealaltă parte dorința Bisericii Evanghelice din Württemberg de a redescoperi spiritualitatea, iconografia şi gândirea părinţilor, pe care Ortodoxia le păstrează ca mod de viaţă.

    Prin prisma acestui parteneriat s-au realizat lucrări de modernizare, restaurare şi completare la edificiul Catedralei Mitropolitane din Cluj, lucrări la mănăstirile Salva, Floreşti şi Piatra Fântânele, tipărirea primului catehism din România după Revoluţia din Decembrie 1989, a unei cărţi de rugăciuni ortodoxe, organizarea căminului de bătrâni la Mociu, primul de acest fel din Arhiepiscopie, deschiderea Policlinicii Christiana din Cluj-Napoca, înfiinţarea postului Radio Renaşterea, tabăra de tineret de la Valea Vadului sau taberele de lucru de la Piatra Fântânele, precum și sprijinirea cu burse a unor tineri teologi din Eparhia Clujului.

    Pentru a marca cei 20 de ani de parteneriat ecumenic practic între Arhiepiscopia Clujului și Biserica Evanghelică din Württemberg, partenerii germani, prin Episcopul Frank Otfried July, au organizat o întâlnire aniversară la Stuttgart, în zilele 29-31 iulie 2014. La această întâlnire a participat Înaltpreasfințitul Arhiepiscop și Mitropolit Andrei alături de o delegație formată din 10 membri, implicați direct în acest parteneriat.

    Programul manifestărilor a debutat marți, 29 iulie 2014, prin câteva vizite de lucru și de protocol, precum întâlnirea cu Ministrul Federal pentru probleme și afaceri europene, Peter Friedrich, o vizită la Societatea evanghelică din Stuttgart, care se ocupă cu diverse probleme sociale contemporane, în special legate procesului de imigrație, Asociația Internațională pentru tineret, precum și la Parohia Ortodoxă Română din Stuttgart, deservită de parohul Pr. Mihai Bratu.

    Ziua de miercuri a fost dedicată în special parteneriatului, astfel că, într-o clădire a serviciului diaconic a Bisericii Evanghelice din Stuttgart, a avut loc o întâlnire de lucru pe mai multe secțiuni, în care s-a făcut un bilanț a ceea ce s-a realizat până acum, dar și propuneri pentru proiectele de viitor. Pe partea colaborării dintre Facultatea de Teologie Ortodoxă din Cluj și Institutul Teologic Pedagogic din Stuttgart au raportat Pr. Prof. Ștefan Iloaie și Prof. Stefan Hermann, secondat de Prof. Norbert Collmar. Un sector extrem de important pentru această întâlnire a fost misiunea socială, fiind prezenți din partea Arhiepiscopiei Clujului, consilierul misionar-social Liciniu Câmpean și doamna Gabriela Trâmbițaș din partea Societății Femeilor Ortodoxe din Cluj, iar din partea Episcopiei luterane domnul Peter Ruf (Diakonia – Württemberg) și doamna Carmen Treffingerm, reprezentantă a instituției diaconeselor din Stuttgart. Pentru sectorul misiunii cu tineretul, din partea Eparhiei Clujului au fost prezenți inspectorii pe probleme de tineret de la nivelul județelor Cluj și Bistrița-Năsăud, Radu Copil și Pr. Tudor Mudure, iar din partea Episcopiei luterane, Pastorul Hans Joachim Janus (Fundația Tineretului Evanghelic).

    În partea a doua a zilei de miercuri a fost organizat un moment festiv dedicat acestui parteneriat în care Înaltpreasfințitul Părinte Arhiepiscop și Mitropolit Andrei și Excelența Sa, Episcopul evanghelic Frank Otfried July, prin cuvântările lor au realizat un bilanț, dar și o prognoză a viitorului acestor relații, care se doresc a fi prolifice pentru ambele părți. Înaltpreasfinția Sa, în semn de prețuire pentru această bună colaborare, a acordat Episcopului luteran Frank Otfried July distincția cea mai înaltă a Mitropoliei, Crucea Transilvană. În final a fost prezentată o prelegere rezumativă punctând rezultatele concrete ale acestui parteneriat în decursul celor 20 de ani, intervenție datorată consilierului cultural al Arhiepiscopiei Clujului, Pr. Bogdan Ivanov.

    În mesajul festiv, Înaltpreasfinția Sa a subliniat caracterul practic al parteneriatului ortodox-lutheran, insistând pe necesitatea înaintării în paralel cu lucrarea socială și a dialogului teologic: „Comunitatea din Württemberg ne-a ajutat să deschidem postul de Radio Renașterea, a sprijinit activitățile organizațiilor de tineret, Centrul de Îngrijiri Paliative Sfântul Nectarie, lucrările edilitare de la Mănăstirea Piatra Fântânele, Organizația Femeilor Ortodoxe din Cluj-Napoca și alte proiecte filantropice susținute de asociațiile „Christiana” și „Filantropia Ortodoxă. Credem că, la rândul nostru, le-am oferit fraților germani posibilitatea de a lua act de spiritualitatea ortodoxă, de a participa la viața noastră liturgică și duhovnicească. Este foarte importantă implicarea socială, dar primează viața spirituală, care dă consistență slujirii caritative. Parteneriatul nostru s-a axat mai mult pe ecumenismul practic, dar nu putem uita, totuși, dorința Mântuitorului din Rugăciunea Arhierească: ca toți să fie una (Ioan 17,21)”.

    Întâlnirea s-a dovedit a fi una reușită, pe de o parte privind la cei 20 de ani de bună colaborare ecumenică, pe de altă parte, ațintind privirea înspre viitor, la alte proiecte de maximă importanță, pe care Arhiepiscopia Clujului dorește să le dezvolte.

    Oare cum stăm cu ecumenismul, nu vă contraziceţi cumva cu cele ce le face Mitropolia? Luaţi exemplul lor.

    • Tare mă tem că demersul d-voastră face parte din angrenajul lui V. Plagiator când făcea unele referiri la un „neortodox”!

  • Esenta e politica si aici. Cei de la nepos s-au aliat cu sectantii pt a primi sprijin politic la alegeri. Plus ca nu-l iubesc pe preotul incomod de la nepos. Deci au incetcat sa i-o „serveasca”. Concert pocaiesc! Doamna gazetar, problema e mai complexa. Ca preot ortodox, domnul rus isi face datoria. Dvs doamna gazetar v-ati lasa copilul sa se drogheze doar pt ca si asta e o optiune? Sau ca internetul i-ar permite-o?

  • „BOR ia intotdeauna 80% din banii publici, desi ortodocsi practicanti sunt MULT SUB 50% din populatie. ” Esti sigur? Stii ce inseamna 80% din banii publici? Nu stii ce vorbesti cand te referi la bani publici, in rest e opinia ta pe care nu o laud nici nu o condamn…

  • Încă o dovadă pt. părintele Rus

    http://www.ziare.com/bistrita/cultura/vineri-incepe-octava-de-rugaciune-3529373

    Intrata in traditia Bistritei prin cele cateva editii derulate in anii anteriori si mai ales prin prezenta numeroasa a credinciosilor, „Octava de rugaciune” (cele opt seri consecutive de rugaciune) va incepe vineri, la ora 17.00, la Biserica „Intrarea Maicii Domnului in Biserica”, cu participarea credinciosilor din bisericile ortodoxa, greco-catolica, catolica, evanghelica C.A., reformata si luterana maghiara.

    Predica in limba romana va fi rostita de preotul Nicolae Feier, in maghiara de pastorul reformat Andras Peter, iar in germana de protopopul romano-catolic Gered Peter. Seara de rugaciune de sambata a Bisericii Evanghelice C.A. va fi gazduita de Biserica Romano-Catolica, iar predica in limba germana va fi rostita de Excelenta Sa Reinhardt Guib, episcop evanghelic german de la Sibiu, in romana de protopopul ortodox Alexandru Vidican, in maghiara de pastorul evanghelic Toth Zoltan.

    Duminica seara, credinciosii se vor ruga la Biserica Ortodoxa „Sfanta Treime” din cartierul „Stefan cel Mare” si vor predica in romana protopopul greco-catolic Ioan Frisan, in maghiara pastorul evanghelic Toth Zoltan, in germana protopopul romano-catolic Gered Peter; luni, seara de rugaciune va avea loc la Biserica Reformata de pe strada Independentei si vor predica in maghiara si germana protopopul Gered Peter, in romana protopopul Ioan Frisan; marti, la Biserica Greco-Catolica vor predica in romana preotul Ioan Suciu, in maghiara Toth Zoltan, in germana Gered Peter; miercuri, la Biserica Luterana Maghiara vor predica in romana Alexandru Vidican, in maghiara Andras Peter, in germana Gered Peter; joi, la Biserica Romano-Catolica vor predica in maghiara Andras Peter, in romana Ioan Suciu, in germana Gered Peter.

    Octava se va incheia vineri, 25 ianuarie, cand credinciosii se vor ruga, incepand cu ora 17.00, in bisericile proprii.

    Precizam ca scopul „Octavei de rugaciune” este apropierea credinciosilor, unirea candva in viitor a bisericilor crestine in una singura, asa cum a fost pe vremea lui Iisus Hristos.

  • Stimatice gabriele, boier dumitale, într-un cuvant:mărite grOfe.
    Ochiul care plânge a avut dreptate.Edictul de la Turda ce preamărEşti, era tolerant.
    Era tolerant numai şi numai şi numai pentru stările medievale recepte:nobilii, maghiarii, sașii și secuii, cetaţeni ai Transilvaniei.
    Valahii schsimatici nu erau recUnoscuţi ca naţiune receptă.Din astă pricină religia lor ortodoxă zisă şi schsimatică nu avea cE căuta într-un astfel de edict de toleranţă.
    Toleranţă, dar nu pentru căţei.
    Edictul declarara pAtru culte drept religii oficiale (romano-catolicismul, calvinismul, lutheranismul şi unitarianismul).
    Valahii schismatici precum si israeliţii nu cădeau sub edictul de toleranţă, rămânând să fie cel mult tolerAţi.
    Stimatice, gabriele, mărite grofE.
    De la bun încEput ai scris de Turda pentru ca după aia s-o întorci ca la Ploiesti.
    De la edictul de la Turda pâna la edictul iosefin sunt mai bine de două secole, trecute greu pentru valahii schismatici care nu erau recepţi nici ca nAţiune nici ca religiE.
    Recomand “Din mâinile valahilor schismatici” – acad. Ioan Aurel Pop
    cristianpreda.ro/2012/02/21/un-erudit-despre-valahii-schismatici/

    • Te pomenesti ca nu stiam si m-ai luminat tu. De atunci, de 450 de ani pentru toti schismaticii, trogloditi si inchinatori la moaste, manati de farul calauzitor al bisericii national-ortodoxe, TOLERANTA a devenit un cuvant de ocara. INTOLERANTA manifesta din scrisoarea parintelui Vasile de astazi, a devenit o atitudine de lauda, cinste si o dovada a dreptei credinte, placute lui Dumnezeu. Capisci? Nu avea cum sa fie recepta o institutie fara ierarhie, condusa din exterior. Mentionati va rog numele mitropolitilor sau episcopilor romani din Ardeal de la inceputul secolului al 16-lea. Nici dupa 450 de ani de cautari biserica nu i-a gasit ca-i facea demult sfinti. Cine era sa semneze si sa puna pecetea pe documente. TOLERANTA era pentru toti si pe langa asta se vorbea de libertatea de constiinta deci oricine poftea putea sa viseze la extraterestii, reptilieni scl.
      Fireste veselia n-a durat mult. Cel care s-a aflat la originea acestei revolutionare legi, si intemeietorul unei religii mondiale pe a carei sigla scrie: “Veritas vincit”, Francisc David, ajunge sa fie condamnat si moare in 1579 in inchisorea cetatii Deva.
      Francisc David si-a inceput activitatea la Bistrita in anul 1551 ca rector al gimnaziului catolic. Norocul lui ca a predicat pe melegurile noastre acum peste 460 de ani. Daca avea ghinionul sa treaca in zilele noastre pe la zilele Feldrului punea parintele Vasile cainii pe el. Ca acum, in mileniul III pe noi astia, dreptcredinciosii inchinatori la moaste, toleranta ne enerveaza de vedem negru in fata ochilor dupa cum ne-a-nvatat sfanta noastra Biserica.

    • Apoi draghe gabriel, calmă-tE si ia cu apă recE.
      NerecunoaşterEa religiunii lor a mers în paralel cu nerecunoaşterea valahilor ca naţiune.
      Tu zici că, lungi secoli de-a rândul, nerecunoaşterea şi prigonirea religiei valahe a fost îndreptăţită pentru că aceasta nu avea ierarhie si avea legaturi cu exteriorul (cu valahii de peste munţi).
      Dacă-i aşE, atunci si nerecunoaşterEa valahilor ca naţie era şi ea la fel de îndreptăţită.
      Pe acelaşi motiv.Că valahii nu aveau indestulă ierarhie nobiliară şi erau influenţaţi din exterior (de către valahii de peste munţi).
      Dupe tine şi nerecunoaşterea valahilor ca naţiune a avut motive îndreptăţite:că nu aveau ierarhie şi aveau legături cu valahii din exterior.
      Înţelesu-m-ai tu ?(asta-i capisci peromaneşte)

    • Adica bine le-a facut opincarilor ca i-au calarit sute de ani, o meritau.
      De la mamaligari nu era cine sa puna din partea lor pecetea pe documente, de aia si-au luat-o ca slugi.
      Tu te auzi ce scrii , ma boule, pui de sluga?

    • Daca vrei sa fi corect de ce nu spui ca si catolicii sint pupatori de moaste?
      Au si ei singele lui San Gennaro, singe solidificat in fiole care se face lichid citeodata, au moaste multe cum ar fi Saint Bernadette Soubirous, Saint Bernardine of Siena, Saint Camillus de Lellis, Saint Catherine Labouré
      Saint Catherine of Bologna, Saint Catherine of Genoa, Saint Catherine de Ricci
      Saint Catherine of Siena, Saint Charbel Makhluf, Saint Charles Borromeo
      Saint Cecilia,Saint Clare of Montefalco, Saint Coloman si multi alti.
      Daca nu esti catolic de ce nu spui ca si catolicii pupa moaste?
      Fi corect, ca nu esti catolic, spune si de ei ca pupa moaste.

    • @gabriel ˝Francisc David si-a inceput activitatea la Bistrita in anul 1551˝
      Deci lasta se intampla a 25 de ani de la batalia de la Mohacs (1526) in urma careia Ungaria a devenit paşalîc otoman.
      Ce relevanta are aceasta?
      Parerea mea este ca pentru un istoric al religiilor (ceea ce nu sunt) s-ar putea deschide un camp fertil de investigare al modului in care unele idei/conceptii religioase islamice au contribuit prin sincretizare la nasterea unitarianismului.
      Unitarianismul neaga dogma trinitara, privindu-l pe Iisus ca pe un om ca toti oamenii, un revolutionar, un model de viata, un deschizator de drum, dar atat.
      Conceptul unitarian e destul (spre foarte) aproape de perceptul Islamic.
      Si in Islam Iisus este recunoscut -si tinut la mare cinste – ca un mare intelept, ca un mare profet, cel mai mare dintre profetii dinaintea lui Mohamed.Dar atat.
      S-a intamplat deseori in istorie ca la alaturarea spatiala si temporala dintre religii unele concepte sa diufuzeze/sincretizeze dintr-o parte in alta.A fost de pilda si cazul iconoclasmului din vremea lui Leon Isaurul.
      Parerea mea: s-ar putea ca aparitia unitarianismului in vecinatea spatiala si temporala a islamului in expansiune (la numai 25 de ani de la Mohacs) sa se datoreze si unei sincrezii de granita, de la islam la crestinism.
      E doar o ipoteza, le ramane istoricilor religiilor sa se pronunte..
      Dar oricum, in condamnarea si moartea lui Francisc David, valahii n-au avut nici o vina.A fost o rafuiala interna a altora.

  • “Existenta unui popor nu se discuta ci se afirma”. Atitudinea asta plangacioasa, complacerea in doua paradigme este cu totul ilogica si contraproductiva istoric. Adica vrem si in istoria mare (v. trilogia culturii) si in afara ei. Asa ceva nu se poate. Adica ori acceptam ca romanii din Transilvania au facut un lucru bun luand luat calea legii stramosesti si alegand sa traiasca in afara timpului istoric (iesind din din conducerea tarii incepand cu sec XiV), tinandu-se departe de conflictele feudale si salvandu-si in felul asta existenta – fie ne victimizam si dam vina pe miseliile altora care au infrant momentele de afirmare eroica a natiunii si religiei valahe. Si in zilele noastre romanii nu se simt participant la istoria mare. Nu avem planuri, nu avem proiecte nationale, nu avem ambitii. Astazi! Bine ca punem aceste ambitii in carca inaintasilor de acum 600 de ani. Ei bine, asa cum reprezentantii legitimi ai religiei valahe s-au facut calvini si catolici cand au avut ocazia, eu zic ca se faceau si islamisti sau israeliti daca asta I-ar fi ajutat cu ceva sa duca o viata mai buna. Mi-e sila de monumentele de eroism ridicate post factum pentru preamarirea unor fapte inventate si argumentarea unei istorii paralele. Romanii n-au fost niciodata niste religiosi ferventi, n-au fost niste posedati ai unor idei religioase sau ideologii, traind mai intotdeauna in limes tinand aurita cale de mijloc. Acum insa, in total contratimp istoric, ajunsi intr-o zona de relative prosperitate s-au apucat sa plamadeasca din communism, securism, coruptie, prostie si impotenta politica o turta unei noi identitati si constiinte national-ortodoxe. Pentru asta istoria trebuie rescrisa, poporul ametit cu superstitii si catalogul moastelor si Raducu uns cu popi securisti si purtat la adunari toata saptamana sa-l vada poporul in chip de voievod. Sigur ca si catolicii se-nchina la moaste si au construit catedrale. Dar asta s-a intamplat acum 1000 de ani si s-a cam sfarsit de 400. In lumea de astazi preocuparile si valorile din spatial catholic si protestant sunt cu totul altele si ca sa ajungem acolo, nu trebuie s-o apucam indarat ca sa parcurgem tot drumul de la anul 1000 sau 1568 sau 1700 sau ’48. Desigur nu ne oblige nimeni s-apucam the hard way. Se poate. Uite Gaza si Ucraina sunt exemple la indemana si apropiate. Lasati fratilor razboaiele sectare sau nu va mai tineti democrati sufland in panzele intolerantei si exclusivismului religios. Prozelitismul acuzat de BOR este libera concurenta in termenii economiei de piata si a-l incrimina si a avea pretentia ca cineva trebuie sa-l combata insemna a te situa pe pozitiile dictaturii. Iar chestia cu lupii care sfasaie trupul sfant este fascism.

    • @ gabriel ˝eu zic ca se faceau si islamisti daca asta I-ar fi ajutat cu ceva sa duca o viata mai buna˝
      Hmmm..Mi se pare mie sau dvs. reduceti experientele istorice ale romanilor doar la experienta provinciala a transilvanenilor?
      Ah, provincialismul acesta fudul care acuza -simultan si oximoronic- lipsa anvergurii..Io as propune ca prima conditie pt. largirea anvergurii de perceptie si aspiratie, renuntarea la provincialismele stupide.
      Realitatea este ca romanii aveau ocazia sa treaca la islam, dar n-au facut-o.Asta daca acceptam faptul ca mai sunt si alti romani in afara de transilvaneni..
      Spre deosebire de albanezi, sa spunem, care au trecut la islam pt. a avea o viata mai buna, romanii din Moldova si tara Romaneasca n-au facut-o.
      Desi, dupa cum spuneti, asta ˝i-ar fi ajutat sa duca o viata mai buna˝…
      Odata aderati la Ummat al-Islamiyah (natiunea islamica), ghiaurii ar fi fost scutiti de impozite, tribut, haraci & toate cele.Acesta a fost si motivul principal pt. care albanezii si o parte a slavilor de sud au aderat la islam..Pt. o viata mai buna..
      Ghiaurii n-au facut-o, realitatea istorica dovedeste ca asertiunea dvs. e falsa.
      In alta ordine de idei, sunt curios cum explicati dv. evenimentele din Ucraina in primul rand, si din Gaza , in al doilea rand..
      Desigur, prevad ca o sa afirmati necesitatea unitatii de interpretare si de actiune cu ˝occidentul˝..
      Numai ca perceptia generica a unui ˝occident˝ monolit, pe langa ca falsa e din nou teribil de provinciala…
      Atitudinile ˝Occidentului˝ nu sunt monolitice in ceea ce priveste evenimentele curente din Ucraina si Gaza..
      Unele tari europene se manifesta foarte critic la adresa operatiunilor israeliene din Gaza..De obicei aceste tari au in acelasi timp o atitudine concilianta in ceea ce priveste actiunile Rusiei in Ucraina.Sa amintim in acest grup de atitudine occidentala tari ca Franta, Ungaria si in surdina, poate si Germania.Asta e un tip de atitudine occidentala.
      Cea mai mare simpatie fata e Rusia se manifesta in randurile germanilor, toate sondajele de opinie o indica..Ungaria la randul sau, si-a cuplat oficial intreaga strategie energetica si pozitionarile curente de politica externa la Rusia..Acestea sunt tari neortodoxe…
      In timp ce intr-o tara majoritar ortodoxa ca Romania, acuzata constant -si interesat , zic eu- de complicitate cu Rusia, toate sondajele indica faptul ca majoritatea populatiei manifesta atitudini de teama si adversitate fata de Rusia..
      Pe langa asta, sunt tari europene -Romania inclus- care nu condamna actiunile israeliene in Gaza si in acelasi timp reclama o intransigenta sporita fata de evenimentele din Ucraina..Asta e un alt tip de atitudine occidentala, exact invers fata de prima…
      USA, la randul sau, sustine actiunile israeliene in Gaza si are o atitudinea cea mai combativa in privinta evenimentelor din Ucraina…
      O alta falie dintre cel putin doua ˝occidenturi˝ s-a manifestat la inceperea celui de-al doilea razboi din Irak…Germania si Franta s-au opus foarte vocal actiunilor USA in Irak.Ca sa nu mai amintim de WWII, cand marii actori si adversari au fost tot occidentali.
      Deci, de curiozitate, la care dintre ˝occidenturi˝ va referiti?
      Cum va pozitionati fata de ce se intampla in Ucraina si Gaza?

    • Sunt mai multe teme aici. Nu stiu care e linia, obiectivul si ce urmareste demonstratia. Sau, daca urmareste ceva. Ori vorbim de toleranta, democratie, sincretism, cultura si fapte de civilizatie. Ori contribuim la gonflarea unor gogosi propagandistice ale partidei nationalismului retrograd si gaunos cu tot sistemul institutiilor comunicante si intereselor carora le servesc.
      Moldova si Tara Romaneasca n-au fost niciodata pasalac turcesc. Deci orice paralela cu Albania sau Bosnia trebuie sa se opreasca la acest punct. Asta desigur daca nu vreti in continuare sa interpretati diacronic niste momente diferite si mult departate in timp si spatiu de subiectul initial doar de dragul unei demostratii. La fel, pretinsul paralelism intre nerecunoasterea religiei si nerecunoasterea natiunii. Nu are niciun fundament istoric. Este insa o teza foarte draga nationalistilor primitivi si este cu grija intretinuta de sectia de propaganda a BOR. Am citit ce spunea Samuel Micu despre Unio Trium Nationum si n-a fost vorba despre nicio nerecunoastere si oricum nu stiu ce paralelism putea incepe cu 100 de ani si la bine inainte de Edictul de la Turda. Apoi, sa vorbesti de idea de natiune inainte de sec XIX este o enormitate. Dar, ma rog, din Uvedenrode, printre gasteropode, poate asa se vede si, daca ajungem sa constatam ca vorbim despre gustul omului, atunci desigur este din nou cazul sa ne oprim.
      Conducatorii romanilor au imbratisat toate religiile si ideologiile existente pe piata. Chestiunea trecerii „romanilor” la alta confesiune s-a pus doar in Transilvania intr-un anumit context istoric si trecerea s-a facut cu usurinta intai la calvinism, apoi la catolicism si inapoi la ortodoxie sub conducere sarba pentru 100 de ani.
      Nu stiu de ce trebuie sa dau eu seama pentru „occidenturi” si pe ce nu-l intrebati pe parintele Vasile cum se pozitioneaza fata de ce se intampla in Ucraina si in Gaza? Am pomenit cele doua razboaie pentru ca acolo duce retorica cu „lupii sectari” care sfasie trupul sfintei noastre Biserici, intretinuta de fete bisericesti . Asta era subiectul. Putem sa traim in pace respectand un set de legi si norme democratice valabile pentru toti membrii societatii si pentru toate institutiile. Sau putem sa incercam alte variante care inevitabil duc la anihilarea individului, coruptie, saracie, anarhie si in final razboi.
      In fine. Ii consider niste criminali pe cei care au inceput conflictul armat (antrenand in mod voit, constient si deliberat in conflict populatia civila). Pe rusi in Ucraina, pe israelieni in Gaza.

  • Cristiana, iti admir felul de a judeca si prezenta problema!!Fiecare sa-si aleaga
    drumul lui personal catre Dumnezeu, si sa nu fie fortat de nimeni, ca sal urmeze
    pe al acestuia.Eu am fost uimit, cand un grup de preoti Ortodocsi, veniti sa adune bani prin Viena, pentru a construii biserici, mi-au explicat la intrebarea mea dece nu fac azile de batrani si ofelinate de copii, ca biserica Ortodoxa nu are
    programe caritative!! Nu se ocupa de asa ceva.!!
    Chiar ma intreb, unde sunt gradinite, ofelinate de orfani si azile pentru batrani,
    administrate si intretinute de biserica Ortodoxa?Sau ceace practica Diconia-Evangelica, „Mancare distribuita batranilor nevoiasi la domiciliu”??
    Daca nunca lor consta doar in a boteza, cununa si inmormanta pe bani, si a tine slujbe platite, nu trebue sa se mire ca oamnenii isi cauta alte cai mai social orientate, care sfatuesc lumea la necaz, nu doar le impune sa se roage, si daca este posibil, si asta pentru bani!!

  • Stimabililor acest om nu se poate numi preot….in primul rand traim intr- o tara democrta….in care fiecare isi alege credinta…acest asa zis preot, nu stie altceva decat sa faca rost de bani cu orice scop….bani, pe care ii folosete pentru a achita taxe in cadrul unor procese…si a-si fixa „coana preoteasa”pe un post in invatamant,
    deoarece aceasta nu este capabila sa obtina o nota de trecere la examenul de titularizare…plus de asta adreseaza cuvinte jignitoare unor persoane….imi aduc aminte de o mica lectie pe care a dat o el unor copilasi din clasele primare…”cum sa sarute baietii cu fetele”nu am cuvinte pentru a-mi exprima modul in care le-a exemplificat acestora procedura aceasta….totul s-a petrecut in curtea scolii….pacat ca parinti care au aflat acest lucru tac…si isi mai trimit copii la biserica…pot sa spun ca este un om bolnav psihic…iar de la un astfel de om nu poti sa ai pretenti!!!

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.