În ultimii ani am tot avut ocazia, graţie taberei de fotografie organizată de Societatea de Concerte Bistriţa şi Şcoala de Poetică Fotografică Francisc Mraz, să întreb fotografi cu diplomă ce anume este fotografia de artă. Iată un răspuns care nu e altceva decât definiţia unui crez al fotografilor care se ocupă de artă, estetică şi tehnică fotografică. Ei caută o “viziune inedită asupra fotografiei ca purtătoare de atmosfere, sensibilitate, expresie şi simţăminte”. Folosesc “mijloace estetice care creează atmosfere” prin care alungă “convenţionalul, dulcegăriile, epicul şi redarea neinterpretată a lumii” şi dezvoltă “intuiţia, creativitatea şi capacitatea de analiză în fotografie”.
Văd şi eu, ca mulţi alţii, pe facebook şi apoi prin ziare, că diverse persoane din acest oraş se îmbracă sumar, îşi trag câte un văl cât un munte şi se cocoţează pe câte o stâncă, la apus şi gata fotografia. Altele se lipsesc de trunchi de copaci sau ţin diverse obiecte între craci. Şi iar e gata fotografia. Să fie oare vorba despre artă în toate aceste fotografii sau de dulcegării şi epic, atât de explicit încât nu mai ai nevoie de nimic pentru ca să înţelegi?
Eu nu spun că nu e în regulă să ai propria colecţie de fotografii cu tine pe stâncă, pe insulă, pe vârf de deal, înfăşurată în voal alb, negru sau verde. Atât timp cât plăteşti fotograful, nu are decât să-ţi facă exact ceea ce doreşti. La rândul tău, după ce te-ai ales cu fotografiile râvnite, poţi la fel de bine să faci ce vrei cu ele, să-ţi tapetezi casa, să le pui în locul icoanelor. Mereu specia umană a fost înclinată spre idolatrie, iar în secolul pe care îl trăim spre autoidolatrie.
Nu mă deranjează deloc faptul că unora le place să aibă fotografii cu frunze de ferigă în loc de haine. Treaba lor. Iau atitudine doar când văd că piţiponceala aspiră la rangul de artă. Vrea vernisaj, vrea aplaudaci, vrea să fim impresionaţi.
Personal, nu sunt şi-mi stă pe limbă demult această revoltă după ce am văzut că fătucele nu se mulţumesc cu dezgolirea pe marginea apei sau pe munte, vor şi în biserică. Aşa se face că un anume fotograf din oraş şi-a ales diverse lăcaşuri de cult în care să le imortalizeze pe piţipoance. Biserica Evanghelică de la Jelna, al cărei dezavantaj este că nu mai aparţine nimănui, a devenit un soi de platou pentru shooting-uri. E pustie, deci ne putem dezbrăca, e ofertantă ca imagine, deci suntem artişti.
Da, şi acest lucru mă revoltă. Faptul că unei biserici i-au căzut zidurile şi i s-a furat acoperişul nu înseamnă că e mai puţin casa lui Dumnezeu. Sunt profund indignată de faptul că unii au înţeles să o transforme în “cadru” pentru fotografii aşa-zis de artă.
Arta e pe zidurile vechi, ce se întâmplă între ruine e piţiponceală de doi bani găuriţi.
Cristiana Sabău
Cred exact acelasi lucru despre acesti fotografi wanna-be, care fotografiaza adolescente (sau doamne mai ofilite, care vor sa se mai creada tinere) te miri pe unde. Ah, si mai nou fac si expozitii :)) Si vor sa fie considerati artisti, iar dansele modele……..Problema lor, cred eu, e ca nu au simtul ridicolului, al penibilului…….nici el (fotograful), nici ele……..
Am văzut o fotografie cu însuşi fotograful etalând un ghiul pe un deget, nicidecum inelarul. Peisajul mi s-a părut grotesc. Dacă aş alătura cuvântul „artă” de creaţiile unui om cu ghiul cred că ar suna a blasfemie.
Cam da, unele poze mi se par chiar dragute, dar de aici pana la a considera asta o arta mai este. A avea imaginatie sa pui un trup gol intr-o anumita pozitie si lumina ca sa rezulte un efect placut ochiului, nu e singurul criteriu de indeplinit pentru a vorbi despre arta. Cu tot postmodernismul permisiv si tot nu putem incadra asta. As fi chiar curioasa de un crez artistic, vreun articol programatic al artistului, vreo viziune despre lume de identificat acolo.
cred că fotografia cu ghiulul e definiţia perfectă a „crezului” său artistic! 🙂
Exact! :)) Ghiulul rulzz, ce sa mai! E o forma de arta in sine 😀
Da, cred că e arta de a arăta cine eşti cu adevărat, ce gusturi fine ai. :))
Photoshop
Pina la adevar si realizare, psihicul trece prin confuzie, disociere si minciuna.
Or, placerea rezultata in urma unui banal photoshop nu trebuie sa se confunde cu hrana pentru fericirea proprie ( intemeiata pe nemodificatul aspect personal – in cazul de fata ).
P.S.
Va dau un raspuns la o intrebare nespusa.
Fata sufera, cu certitudine, de lipsa libertatii in mediul ( cuplul ) in care se manifesta.
De-aici nevoia persistenta de evadare pe scena lumii.
Pentru o asemenea dulce iluzie ( expunerea publica ) ori replici – la fel de nocive – ale acesteia, eroina centrala ar trebui diagnosticata.
De trait – cand traieste ?
Fotograful ramane in planul secund al discutiei de fata…
Ghiulul sa nu fi fost un neg photoshopat :O)
Tare cu photoshoparea. Mi-a plăcut! 🙂
Frustarile izorate din neputinta , lipsa de educatie si instruire, nerabdarea de ajunge in atentia mass-mediei in rol de ” diva”, doar doar s-o indura macar o televiziune privata sa le ” observe ” ca sa le angajeze ca ” asistente” in emisiuni de barfe amoroase gen Capatos , sau sa ajunga ……prezentatoare de moda ……la Botezatu…..
Pe de alta parte totdeauna fatucele simt ca sunt „pe val” ca au de partea lor tineretea…..frumusetea ….si tupeul……de a bascula la gunoi vechile ” dive ” ….mai batranioare…..de aici si lupta intre ele …..noroc cu …..silicoanele…
intr-o lume nebuna….cine este sanatos ……? ….. Ecce homo……
Cu tot respectul sincer, te rog Cristiana nici macar sa nu mai pomenesti numele unor artisti adevarati in asociere sau in comparatie cu profanatori ai artei sau ai locurilor sfinte.