”Promovăm acest proiect pentru că este în interesul judeţului. În Master Plan, Bistriţa-Năsăud şi legătura Ardealului de Nord cu Bucovina sunt aproape inexistente în baza unor căi moderne de comunicaţie. Deşi Pasul Tihuţa, DN 17, drum european de zeci de ani, este principala cale de acces spre Moldova, principalul drum dintre Ardeal şi Moldova încă de la 1800, cei ce guvernează astăzi au neglijat total această zonă. În 1996, în planul de amenajare teritorială Guvernul Văcăroiu cuprindea acest drum pentru o viitoare autostradă Cluj-Bistriţa-Vatra Dornei-Suceava. În 2006, Guvernul Tăriceanu aproba un nou plan în care apărea din nou autostrada cu modificarea că autostrada venea de la Petea. Acest traseu apare şi în 2008 în strategia guvernamentală şi în căile de comunicaţie negociate atunci de Guvern cu UE ca posibile autostrăzi. Este surprinzător că Guvernul Ponta a eliminat această autostradă şi e regretabil că este un ministru al Transporturilor clujean, un ministru al zonei care ar fi trebuit să aibă în vedere şi această zonă. Peste 2,4 milioane de locuitori sunt în judeţele prin care ar trebui să treaca autostrada, şi-au pus speranţele într-o astfel de arteră rutieră încă din 1996. Acum şi-au văzut năruită această speranţă”, a spus într-o conferinţă de presă copreşedintele PNL Bistriţa-Năsăud, deputatul Ioan Oltean.
Deputatul PNL a menţionat că s-a demarat ”o acţiune parlamentară, politică şi civică”: ”Vrem să angrenăm forţele parlamentare din cele cinci judeţe, am vorbit cu o parte din colegii mei din Satu Mare, Cluj, Maramureş, Suceava pentru a subscrie şi a susţine această iniţiativă. Am vorbit cu preşedintele CJ Radu Moldovan pentru a susţine această iniţiativă şi mi-a promis că o susţine. Am avut o discuţie cu prefectul Ioan Țintean, să susţine această iniţiativă şi mi-a promis că o va susţine, probabil săptămâna viitoare va organiza Prefectura, cu participarea parlamentarilor, o întâlnire cu mediul de afaceri. Am vorbit cu preşedintele Camerei de Comerţ, Vasile Bar, pentru a angrena oamenii de afaceri în susţinerea acestui proiect. Dorim să angrenăm şi societatea civilă. Despre importanţa şi necesitatea acestui proiect cred că e de prisos să mai vorbim. Am depus o interpelare către premier, o întrebare către ministrul Rus, dar din păcate până acum nu avem nicio reracţie. Încercăm săptămâna viitoare să luăm toate semnăturile parlamentarilor din cele cinci judeţe, să depunem rapid la premier, în Parlament, să încercăm să impunem cuprinderea în Master Plan a acestei autostrăzi, vitală pentru noi”.
Ioan Oltean a afirmat că ”nu este o iniţiativă politică şi nu are nimic de a face cu ideologia unui partid, ci vizează doar interesul acestei zone, întregii regiuni de nord”. ”Sper să determinăm autorităţile naţionale să introducă autostrada în Master Plan. E greu să facem un pronostic asupra şanselor. Sigur, nu sunt şanse foarte mari, aş vrea să fim realişti, pentru că Guvernul nu va dori să accepte din moment ce nu a avut în vedere această autostradă, dar vrem să facem o presiune publică, se pare că este singura modalitate prin care poţi determina autorităţile. Încercăm la nivel de Parlament, unde putem avea un cuvânt de spus, o presiune asupra Guvernului, asupra premierului Ponta, cu motivaţii extrem de pertinente. Este o autostradă cu rol definitioriu pentru zona noastră. Credem în şansa noastră, poate am început un pic cam târziu, dar mai bine mai târziu decât deloc. Dacă vom reuşi să sensibilizăm toţi parlamentarii şi autorităţile zonei, societatea civilă, şansele cresc în mod simţitor, dar trebuie să ne mişcăm repede, săptămâna viitoare trebuie să se rostogolească precum un bulgăre de zăpadă în toate cele cinci judeţe pentru a avea o reacţie dură, vizibilă. Nu sunt specialist în amenajarea teritoriului, traseul propriu-zis trebuie să-l stabilească cei în măsură să o facă, noi propunem punctele cheie. Că merge prin Unirea sau Livezile, cei care sunt în măsură să stabilească vor stabili, evident că o autostradă nu are cum să treacă prin mijlocul Bistriţei. Nu cred că e o problemă, în alte părţi s-au suspendat autostrăzi, noi nu putem să le suspendăm dacă vrem să le facem? Că va fi suspendată sau mai puţin suspendată, e treaba specialiştilor”, a adăugat Oltean.
El a adăugat că în Master Plan Bistriţa, prevăzută doar cu un drum expres, este practic o fundătură. ”În Master Plan avem doar un drum rapid care se opreşte la Bistriţa. Bistriţa e punct final, nu mai merge nicăieri, aici se închide. N-am înţeles logica pentru care s-a eliminat autostrada şi pentru care drumul expres se opreşte la Bistriţa. Nu văd nicio raţiune pentru care drumul expres se opreşte la Bistriţa, e ca o fundătură, ca un zid peste care nu se poate trece. De ce nu se face legătura cu Tg. Mureş? Sigur, decât nimic, e bun şi un drum expres, dar acesta să asigure legătura cu Moldova. Bistriţa-Năsăud este un judeţ unde nu există aeroport, iar calea ferată e secundară. Autostrada ar fi singura cale de transport care ar salva această zonă şi ar face-o să se înscrie în rândul zonelor cu posibilităţi majore de comunicare cu Moldova şi cu vestul Europei”, a comentat Oltean.
Acțiunea Asociației BISTRIȚA CIVICĂ de acum două săptămâni se pare ca dă roade.
Dacă se unesc toate forțele, politice, administrative, mediu de afaceri, societatea civilă, mass-media, cu siguranță ca demersul va avea sorți de izbândă.
Moldovan sa modernizeze drumurile judetene si sa faca lobby serios pentru DN 17 C si D si sa lase utopiile cu autostrazi, aeroport si altele.
DN17 C si D sunt in faza de proiectare. Anul acesta va incepe modernizarea acestor sosele.
Anul asta va fi etapa de proiectare, anul viitor nu vor fi bani , sunt alte priorități muuult mai importante, cum ar fi „autostrada lui Dragnea”, ulterior vor veni alții la putere care 4 ani vor ignora total proiectele „comuniștilor”, asa ca termenul realist ar fi undeva în 2021… Sa nu uitam ca Dej-Suceava s-a terminat în vreo 6-7 ani și este un drum european 🙁
Mi-e lehamite de textele fariseilor astia, Oltean si Dolha. Oltean’ ati fost atatia ani la putere si acum ne spui ca „vrem autostrada”. Da’ de ce n-ati facut- o voi ,cand va statea in putere? Lasa-ne!
E mai putin important cine e de vina (da va spun eu : toti), important e sa vedem macar un drum expres care sa uneasca zonele amintite.
Sunt foarte bine cand vorbesti de o autostrada pentru 2.4 milioane locuitori. Ce nu spune nimeni este cati din acei oameni o vor folosi? Cati clujeni au de ajuns la suceava si cati suceveni au de ajuns la cluj? Iar mai important, cat de des? Si vorbesc doar de Cluj-Suceava, pentru ca deva avem un drum european, recent modernizat, care leaga Cluj-Napoca de Suceava, via Bistrita. Asa ca din punctul meu de vedere este doar o gargara ieftina. Si mai am o initrebare, daca e atat de vitala o astfel de autostrada, ce a pazit doamna Boagiu (ministrul transporturilor) pe vreme guvernarii PDL?
Ar fi bine sa va uitați pe studiile de trafic înainte de a vorbi prostii!
Chiar daca in Masterplanul de transporturi, nu e vorba despre autostrada, faptul ca pe lista priorităţilor infrastructurii rutiere în 2015-2016, figureaza un drum expres intre Dej si Bistrita este un lucru extraordinar. Avand in vedere faptul ca prin dfinitie, drumurile expres sunt drumuri naţionale rezervate exclusiv circulaţiei autovehiculelor care nu deservesc proprietăţi riverane şi care au două sensuri de circulaţie cu cel puţin două benzi pe sens, separate de un spaţiu median, şi nu intersectează la nivel nicio altă cale de comunicaţie, iar intrarea şi ieşirea autovehiculelor este permisă numai cu acces dreapta, în locuri special amenajate, aceasta atrage dupa sine si reconsiderarea traseului viitoarei centuri ocolitoare a Bistritei.