Managementul eficient spune că, după ce ai organizat ceva, e bine să analizezi cum a ieşit ca să-ţi poţi da seama dacă ce ai făcut e bun sau prost. Dacă nu faci analiza, rişti să repeţi la nesfârşit greşelile fiindcă nici măcar nu-ţi dai seama că le-ai făcut.
O primă întrebare la care ar trebui să răspundă cei care organizează astfel de evenimente (majoritatea cu bani publici) este câţi turişti străini au atras la Bistriţa. Nu vorbim de formaţiile cazate prin diverse hoteluri şi de proprietarii de tarabe ambulante, ci de oameni care au venit special în oraşul nostru pentru Festivalul Bistriţa Medievală, pentru Pfingstfest, Zilele Bistriţei sau Nunta Zamfirei. A venit cineva? Dacă nu a venit de ce nu a venit? După ce avem răspunsul la întrebarea principală şi la ceea ce derivă din ea trebuie să vedem ce anume nu este în regulă şi ce trebuie schimbat fiindcă Bistriţa nu va conta niciodată pe harta României şi cu atât mai puţin pe cea europeană sau mondială dacă nu atrage turişti străini. Întrebarea este dacă are cu ce să-i atragă, dacă nu cumva umblă aiurea pe drumuri bătătorite de alţii.
A doua întrebare care impune un răspuns este câţi bani s-au cheltuit pe aceste manifestări şi pe ce s-au dus ei. Există vreun raport prezentat Consiliului Local? Spune cineva vreodată cât au costat formaţiile care au cântat, cât a fost comisionul intermediarilor, cât a costat cazarea, cât masa? E foarte importnt de ştiut atunci când lucrezi cu bani publici, nu de alta, dar s-ar putea să aflăm că toţi nuntaşii Zamfirei au stat la hotel de cinci stele pe când ei au împărţit frăţeşte Hotel Decebal, Flamingo şi Pensiunea Sheriff. Nu zice nimeni că e bine sau rău, ce încerc eu să spun este că e important să vedem pe ce s-au dus banii şi dacă merită toată investiţia.
A treia întrebare şi poate cea mai importantă este ce putem face să schimbăm lucrurile. Ideea pe care a exprimat-o doamna cu care am stat de vorbă (şi al cărei nume nu îl voi divulga neavând acordul dânsei) este ca Bistriţa să atragă în oraş fie o formaţie internaţională, fie un nume al muzicii agreat de toate categoriile de vârstă, dar care ar atrage fani din Bucureşti, Constanţa sau Timişoara. Hotelurile ar fi pline, sponsorii nu s-ar mai codi să finanţeze mizeriile din Heidenfeld, noi am şti pe ce se duc banii şi toată lumea ar fi mulţumită. Ca să faci acest lucru e nevoie să te organizezi cel puţin cu un an înainte, să semnezi un contract ferm şi să-l respecţi.
Personal agreez ideea şi mi se pare uşor de pus în practică. Această mare sărbătoare a oraşului ar putea fi una singură într-un an şi gândită de un grup de oameni care se pricep, cei mai buni manageri culturali. E inadmisibil ca, cu o lună înainte de Zilele Bistriţei, noi să bâjbâim şi să nu ştim cine cântă la sărbătoarea oraşului. Aşa se face că ne mulţumim cu cine pică şi avem parte de ceea ce merităm. E inadmisibil să mai vedem la Nunta Zamfirei formaţii de pensionari şi de copii şi să-i spunem „festival internaţional” sau să aplaudăm frenetic de 15 ori într-un an portarii de la Casa de Cultură îmbrăcaţi caraghios şi puşi să bată în tobe.
Duminică am trecut prin comuna Poiana Ştampei din Suceava unde erau zilele comunei. Vă jur că era exact la fel ca-n Heidenfeld-ul nostru. Dacă aşa vrem să arate sărbătoarea oraşului nostru, păşunistă şi profund comunală, atunci aşa o vom avea. Să lăsăm atunci baltă textele despre „burg săsesc” şi alte sofisticături. Să ne intitulăm comuna Bistriţa în cel mai curat sens medieval (care nu implică civilizaţie) şi să facem săptămânal câte o tropăială. Mie să-mi spună totuşi cineva cu câţi bani. Mi-ar plăcea să ştiu.
Cristiana Sabău
Ma intreb daca nu ar fi util sa rezolvam intai problemele de baza ale orasului. De pilda, problema canalizarii peste calea ferata. Fiecare ploaie abundenta inunda curti, beciuri, strazii, situatie ignorata de autoritati de ani de zile. Si este una din problemele acestui oras.