Actualitate

Primăria Bistrița vrea să se împrumute cu peste 5 milioane de euro de la bancă

Primăria Bistrița intenționează să se împrumute din nou la bancă, proiectul de hotărâre fiind pe agenda ședinței Consiliului Local de la sfârșitul lunii ianuarie ca să cofinanțeze 16 proiecte pentru care au fost accesați bani europeni.

Prin Hotărârea Consiliului Local nr. 20/30.01.2020, administrația publică locală a municipiului Bistrița a aprobat contractarea unei finanțări rambursabile interne în valoare de 9.476.463 lei, pentru cofinanțarea a 16 proiecte europene.

În iulie 2020, municipalitatea a încheiat cu Banca Transilvania un contract de credit pentru investiții. La 31.12.2020, valoarea utilizată din împrumutul contractat de la Banca Transilvania a fost de 2.254.778,01 lei.

Așadar, Primăria Bistrița intenționează să se împrumute din nou la bancă.

”Cheltuielile neeligibile asociate celor 16 proiecte sunt la această dată de 22.961.918 lei și nu există resurse financiare suficiente pentru a fi finanțate din bugetul local. De la data semnării contractului de credit cu Banca Transilvania și până în prezent, municipiul Bistrița a semnat alte 4 noi contracte de finanțare cu fonduri europene, iar cheltuielile neeligibile si eligibile aferente contribuției proprii pentru aceste proiecte sunt de 2.174.898 lei, resurse financiare suplimentare de care municipiul Bistrița nu dispune la momentul actual”, sunt motivele pentru care municipalitatea vrea să ia un credit bancar de 25.136.816 lei (peste 5 milioane de euro).

Contractarea împrumutului se va face pentru cofinanțarea contribuției proprii, inclusiv a cheltuielilor neeligibile, asociate proiectelor de investitii finanțate cu fonduri europene.

”În ceea ce privește gradul de îndatorare prin luarea în considerare a tuturor contractelor de împrumut existente, inclusiv a celor contractate pentru derularea proiectelor finanțate prin fonduri structurale ale Uniunii Europene și a noului împrumut, la o dobânda estimativă a pieţei bancare, acesta se situeaza la cca. 9,30% față de 30% aşa cum prevede legea”, se arată în proiect.

29 comentarii

  • super!!!!!!!!!!!!! nu doar guvernul se imprumuta, acuma si primaria !!! pai nu criticati voi pe fostii ca se imprumuta? voi de ce o faceti? si pentru ce? cine se plimba prin Viisoara??ce bine ca v-au lasat psd-istii niste proiecte. nu va mai bateti voi capul….luati imprumut, ca platim noi cei care va dam salarii!!!

  • Nimic nou sub soare citind lista investitiilor ramase de la aparatul de propaganda de partid de pe vremea fostului Edil. O serie de investitii trebuie zburate din acest tabel nu finantate din bani publici cu dobanzi pe care tot fraierii le platesc. Astfel proiecte ca si anveloparea blocurilor trebuie stopate ele fiind imobile particulare cine da dreptul Primariei sa se imprumute si sa bage bani publici in acest mod. Se separa societatea in doua , adica numai blocurile beneficiaza de astfel de lucrari si bistritenii care stau la case inca nu am vazut un asemenea proiect si pt. ei. In mod normal Curtea de Conturi si DNA-ul ar trebui sa se sesizeze singuri la felul in care se cheltuiesc banii publici. Deasemenea proiectul numit Harababura de la Gara privind centrul INTERGALACTIC de transport in comun are din start o locatie gresita care va crea un haos de nedescris in zona si asa mult aglomerata.Si traseul Lina Verde este prost ales.Consiliul Local nu vine cu nimic nou privind aceste investitii ba din contra continua sa finanteze experientele triste ramase cadou de la pesedeuu plecat de la butoiul cu miere al Primariei care nu are de gand sa isi schimbe optica.

    • @ Bălane, Nu te poți abține să nu faci comentarii despre proiecte și despre urbanism nu vezi că nu ești deloc omul potrivit pentru asta.
      Un exemplu minor zilele trecute ai spus enormitatea că strada Nicolae Bălcescu este una din cele mai frumoase străzi din Bistrița când ea din contră este una din cele mai urâte, fă și tu comparația cu strada Vasile Goldiș care este cea mai frumoasă stradă din Bistrița.
      Vezi mai jos că lumea ția spus asta deja dar tu nu înveți nimic:
      https://timponline.ro/comisia-de-urbanism-din-cl-bistrita-vizita-in-teren-ce-s-a-constatat-toate-lucrurile-au-un-nou-inceput/

    • Usurel pretene si citeste mai atent. Banii imprumutati sunt pentru COFINANTAREA unor proiecte care se vor plati din bani europeni. Ca sa obtii finantarea unui proiect european trebuie sa ai bani de cofinantare nu sa tot amani pana vei strange banii.

  • @ Martha poate că nu ști dar și Viișoara este în Bistrița și locația pentru promenadă aleasă este mult mai potrivită și frumoasă decât cea pe lângă groapa de gunoi, stația de epurare sau urâtania de stradă Ghinda si Valea Ghinzi.

  • Pistele de biciclete sunt super-necesare în acest oraș POLUAT vai de capul lui.
    Eu sunt foarte de acord cu împrumutul pentru pistele de biciclete ba mai mult decât atât pe lângă taxele și impozitele pe care deja le plătesc eu aș contribui cu bani de la mine numai ca-să se facă odată aceste piste.

    De vreo 9 ani așteptăm asfaltarea pistei de pe Drumul Cetăți și tot încă nu este gata.

    • Bai biciclistule,eu trec de 15 ori pe zi pe eroilor si nu vad nici un biciclist,la ce investitie de zeci de milioane ptr. Ce…?D l Bălan aici are dreptate trebuie revizuit băi ăstia din primărie

    • @ Dudu Pentru a avea bicicliști foarte mulți pe piste atunci toate pistele trebuie să fie interconectate între ele astfel să poți ajunge în toate zonele orașului altfel nici nu are rost să scoți bicicleta afară dacă nu ai pe unde să mergi cu ea.
      Exemplu cel mai bun este pista din parc pe care în afară de niște weekendul cu vreme bună nu este nimeni pe ea fiindcă nu ai cum să ajungi la ea.

  • Bistritene. Tu esti un slugoi de partid, probabil bugetar de lux si ti-ai insusit numele de bistritean nemeritat dupa impostura cu care te afisezi aici. In nici un caz nu trebuie sa iti cer aprobarea de a ma abtine au ba in privinta dreptului meu CONSTITUTIONAL de a ma exprima liber. Atata timp cat trei generatii de Balani locuiesc in acest oras din 1939, atata timp cat cotizam neintrerupt aici in Bistrita si intretin bugetul local, am tot dreptul la opinie si cuvant neingradit de lege.Esti un exponent de trista amintire fara pic de jena.Ai face bine sa nu murdaresti numele de bistritean adevarat semnandu-te in felul asta. Ca sa ai acest statut adevarat si mandru , trebuie sa iti dai si numele.

    • Bălane, No comment, ești la fel de arogant și fudul ca întodeauna dar fără nicio justificare.

  • Degeaba va framantati stimabililor daca nu va implicati ca si mine si colegii de la BISTRITA CIVICA care poarta procese cu Primaria de ani de zile si le mai si rezolva. Cand o sa aveti anii de prezenta la toate dezbaterile publice pe Bugete etc, adica din 2007 si pana astazi, cu petitii si amendamente aduse in sala CL, atunci mai stam de vorba. Unii carcotasi isi doresc multe de la taste, insa va spun ca va pierdeti vremea. Schimbarile in bine se fac doar cu implicare directa, semnand cu numele si asumandu-ti riscurile de a fi facut si tu la rand troaca de porci exact ca si edilii din administratie. Diferenta intre cei cinci colegi ai mei si voi este ca nu suntem platiti, ca ne asumam de pomana si nemeritat critici de la unii dar avem mandria macar sa ne trecem numele adevarat pe petitii si sesizari, si totul facem din bani proprii de dragul orasului nostru.Regret ca trebuie sa va explic asta .

    • Bălan, nu te ambala că nu se frământă nimeni numai voi patru B. S. C. P. Să vă reamintesc că ați pierdut toate procesele cu primăria.

  • Dacă suntem într-o perioadă dificilă economic, Consiliul Local ar trebuie să renunțe la cel puțin trei mari proiecte, centru intermodal de transport public, linia verde, reconfigurarea străzilor Gării, Decebal, A. Mureșanu, Năsăudului, precum și la parc Viișoara, scuar Ghinda, pe total, se poate renunța la 17,134 milioane lei din cofinanțare.
    Exemplele sectorului privat din țară, sector ce nu mai are finanțare și renunță la contractele unor proiecte cu finanțare nerambursabilă, consider că trebuie urmat.
    Majorarea cheltuielilor cu dobânzi și împrumuturi, duce la îngreunarea capacității de administrare zilnică a comunității.

  • Este extraordinara politica pnlului…..sa continui, sa te mandresti cu mostenirea paguboasa a pesedeului. Aici se vede ce bun gospodar e si primaru asta, incat la idei e zero, dar se inghesuie la credite. Varza!
    Deja e pe val cu triada acceptata de cretu: ivascu, lacusta si cu nicu. Astia cred ca il influenteaza la a se baga in credite…au experienta, dora asa l-o imbarligat si pe alalalt.
    Dute cu auditu tau cu tat, si de bani si de personal.
    Proiecte de cacat continuati dupa cum se vede.
    Viziunea voastra e zero.
    Macar aialalti erau mai originali in prostii!

  • Centrul intermodal de transport nu-i decât o platforma de beton cocotata peste peroanele de tren si reprezintă o solutie complicată, costisitoare si inutilă cu atat mai mult cu cat activitatea feroviară in gara Bistrita este redusă la câteva trenuri de călători. Pe de alta parte nu se rezolva nici problema fluidizării circulatiei auto in zona garii. Dimpotriva, accesul pe platformă presupune construirea unor rampe care complică si mai mult circulatia, intrucat străzile din jurul gării sunt destul de inguste. De aceea, o solutie mai realista si posibil de realizat ar putea fi eliminarea tuturor liniilor secundare de manevra care ies din gara spre Unirea, astfel incat sa ramana doar linia principala care duce spre Bistrita Bargaului. Operatiunile de manevra feroviara ar putea fi mutate in partea de vest a garii prin construirea unui triaj intre pasarela veche si pasarela nouă. Dacă se muta si activitatea de transcontainer CFR din gara Bistrita, atunci platforma de beton devine absolut inutilă deoarece in locul ramas s-ar putea construi un sir de peroane pentru autogara, fara a mai fi nevoie de platforma suspendată. Astfel, gara Bistrita fiind cap de linie ar putea fi amenajata precum Gara de Nord din Bucuresti in care intră si ies doar trenurile de călători. Circulatia feroviară spre Bistrita Bargăului este extrem de redusă si prin urmare legatura intre strada Garii si Tarpiului s-ar putea realiza printr-un pasaj subteran doar pentru autoturisme sau chiar si printr-o trecere la nivel.
    O altă solutie ar fi eliminarea liniilor de manevră ceea ce ar permite deschiderea circulatiei auto intre Strada Garii si Tarpiului prin trecere la nivel cu calea ferata peste o singura linie, cea care duce spre Bistrita-Bârgăului, la fel ca pe strada Cuza-Voda sau Ioan Slavici. In felul acesta, ar putea fi amenajata o trecere la nivel si in zona strazii Romana, ceea ce ar fluidiza si mai mult circulatia auto in zona de peste calea ferata.

    • Dacă la 13 trenuri zilnic pe Bargau tu ii spui circulatie extrem de redusa, se vede ca nu circuli cu trenul și comentezi fără sa cunoști situația de pe teren!

  • Felicitari d-lui CRACIUN SILIVAN asa este. Sunt intru totul de acord si ele trebuie scrise si trimise Primarului. Si SERGIU are multa dreptate. Asa este !Asta trebuie sa le inteleaga noii consilieri, nu sa voteze ineptii din trecut. Reganditi domnilor niste proiecte aberante si costisitoare .

    • Idei noi nu se dezbat? gen o pista de biciclete pe langa apa, viisoara-livezile,mutarea garii in sarata si gara actuala sa fie redusa, un parc padure cu mobilier gen adventure park, fara beton si latrine ca si in schulewald in zona unirea, si multe altele. Daca nu au idei nu se pot inspira de la altii? Sigur isi fac concediile in alte tari la ce salarii au… turc si dolha nu mi au fost simpatici niciodata si imi demonstreaza de ce…

    • @ Adrian Fechete,
      Uau!
      Pistă de biciclete pe lângă groapa de gunoi și stația de epurare a rahatului celor din oraș…. :o)

  • Intre obiectivele de investitii din anexa prezentată, se găsesc o serie de aberatii mostenite din perioada administratiei „Cretu”. Una dintre acestea este amenajarea unui parc pe malurile râului Bistrita in localitatea Viisoara.
    În schimb lipseste amenajarea pădurii Codrișor ca Pădure Parc, pentru care in anul 2015, la initiativa Asociatiei Bistrita Civica (ABC) au fost adunate peste 4000 de semnături pe baza cărora a fost adoptată o hotărâre a Consiliulului Local Bistrita, dar care a fost tergiversată de primarul Cretu.
    Vezi: https://timponline.ro/bistrita-civica-expunerea-de-motive-a-proiectului-privind-amenajarea-padurii-codrisor/
    O altă aberatie este amenajarea unui parc in cadrul complexului sportiv si de agrement Unirea, in timp ce peste 230 de familii din Sărata au semnat un memoriu pe care l-au depus recent la Primăria Bistrița, prin care au cerut să fie racordat și satul lor la rețeaua de gaz si la canalizare. Trebuie spus ca in anul 2015 a fost amenajat aici un Parc Industrial cu fonduri europene (ideea , fiind preluata de la liberali). Cu această ocazie au fost trase la marginea localitătii Sărata retele de apă, gaz electricitate si a fost construită inclusiv o statie de epurare pentru Parcul Industrial. De aceea, cu banii prevazuti pentru alte prostii, ar putea să se extindă reteaua de gaz la consumarii casnici din Sărata si nici să se amenajeze o retea de canalizare racordată la statia de epurare din parcul industrial.
    (vezi: https://timponline.ro/peste-230-de-familii-din-sarata-au-semnat-un-memoriu-pe-care-l-au-depus-la-primaria-bistrita/)

    • Hans sa inteleg ca pentru cateva sute de metri de putoare, problema care oricum trebuie rezolvata nu faci o pista cara sa ti asigure traversarea orasului? Putina viziune, din nou, inspirati-va, unde locuiesc o pista de bicicleta trece pentru cateva sue de m pe langa autostrada, mai bine deloc sa inteleg?legi orasul cu piste adevarat nu desene pe asfalt, cauta pe google pista biciclete dreden-praga de exemplu. Deschideti ochii!

  • Am citit cu destula atentie comentariile . Trecand dincolo de parerile privind comparatii „de genul , care strada e mai frumoasa” (ca o fi Balcescu , ca o fi Goldis) care proiecte ar trebui finantate si la care ar trebui sa se renunte , am observat ca majoritatea celor care comenteaza chiar au ceva de spus (Ma refer aici la #Biciclist , Craciun Silvian , Paul , Sergiu) si se gandesc cum ar trebui sa se chiverniseasca mai bine banul public . Foarte interesante mi s-au parut parerile d-lui Sergiu. Poate era bine daca le-ar fi facut in scris , ca propuneri la vremea potrivita .Acum cred ca raman numai la nivel de variante posibile.Am vazut ca sunt unii care par a sti multe din culisele Primariei si probabil au razboaiele lor cu anumiti salariati din institutie. Altii sunt suparati si nu concep continuarea unor lucrari initiate in perioada cat a fost primar d-l Cretu.Sunt multi …Am mai observat ca unele proiecte sunt considerate „aberatii” fara a se specifica tipul aberatiei (Paul).Altii ar vrea ca in locul unor proiecte sa se faca altele , dar care inca nu exista! (Martha si Paul).La toti care ati comentat cu intentii bune si cu dorinta de a contribui cu idei la modernizarea si infrumusetarea orasului va spun urmatoarele: Proiectele se realizeaza intr-un anumit timp fizic , necesita diverse avize si aprobari , pun in miscare inteligenta si competenta unor oameni calificati pentru asemenea lucrari si necesita resurse financiare. La vremea cand s-au initiat , unele poate cu mai multi ani inainte , in mod sigur au fost dezbateri pe seama lor iar in cursul elaborarii au suferit modificari si imbunatatiri astfel incat la acest stadiu pot fi scoase la licitatie si puse in opera.Trebuie sa apreciati faptul ca aceste proiecte sau obiective pot fi realizate cu BANI EUROPENI iar aceste imprumuturi reprezinta numai O MICA PARTE din suma totala necesara pentru finalizarea lor. Acei bani care s-au aprobat de la UE sunt alocati numai pentru proiectele , pentru care s-au solicitat. Deci nu ar putea fi utilizati pentru realizarea altor obiective , chiar daca acestea ar avea proiecte elaborate . S-ar numi deturnare de fonduri! Pana la urma trebuie sa fiti de acord ca d-l primar Turc a facut cum era mai bine si sa apreciati acest lucru , chiar daca va imprumuta bani pentru a se realiza obiective/lucrari gandite si aprobate in alte timpuri.D-lor , intr-o societate normala , cu oameni normali , trebuie sa existe continuitate .Nicidecum nu trebuie considerat ca ce-au gandit specialistii de la diverse societati de proiectare ar fi eronat , aberant si de nepus in opera numai ca la vremea respectiva era primar cineva de la alt partid.Personal il felicit pe d-l TURC pentru ca a putut trece peste orgolii si a gandit pentru binele orasului.Dragilor , cele mai multe lucruri le facem in viata , din imprumuturi iar daca o mare parte din bani nu trebuie inapoiati (in cazul de fata , la UE) cu atat mai bine. Si ce s-ar intampla daca unele proiecte ar fi ingropate in arhive numai pentru faptul ca nu sunt toti de acord cu realizarea lor. Ar fi bine oare , dupa ce s-au cheltuit atatea resurse ? Dar zic si eu sa ma aflu in treaba: Poate ar fi bine ca unele proiecte/obiective sa fie amanate un pic. Week-end placut la fiecare!

    • Domnule Leo,
      Comentariu acceptabil, doar ca proiecte stiintifico-fantastice de genul Intermodal, nu se justifica, adica este un dezastru absolut. E foarte bine ca acest Cretu a disparut din activitatea cotidiana, dar Turc nu are cum, nu are voie sa continue aberatia…..,,oamenii din primarie care or fi ei, nici nu ar mai avea dreptul sa profeseze in acel domeniu, atata timp cat incompetenta lor si- spus cuvantul.
      Unele proiecte par normale, dar asta, dupa ce ca e scump, e si o mare magarie.
      Domnu Turc pe ce planeta sunteti?

  • @ Adrian Fechete,
    Ușor cu pianul pe scări: De ce cineva ar vrea să se plimbe cu bicicleta pe lângă groapa de gunoi, stația de epurare și toate canalele infecte și puturoase care se deversează în râu, pe probabil cele mai urâte străzi din oraș Ghinzi Valea Ghinzi ?!
    Gara și autogara ca în orice oraș civilizat din Europa trebuie să fie situate cât mai central pentru ca orice cetățean al orașului să ajungă acolo cât mai repede, nu știu cum va putea ajunge perpedes un om care locuiește pe strada Năsăudului în Sărata.

    • Faci pista altundeva, dar o faci, nu avem deloc, tin minte una desenata pe trotuar pe decebal… nu stiu care is canalele alea puturoase pe langa apa, in alte tari pe langa apa sunt piste de biciclete si zone de promenada. Gara nu o desfintezi dar nici nu o dezvolti, lasi o gara mica, mai poti construi o gara in nordul orasului, unde locuiesc eu sunt 4 gari intr-un oras mic, din nou, nu zic ca am eu cele mai bune idei dar sunt mai bune ca nimicul ce exista acum in bistrita!

  • Bai biciclistule,eu trec de 15 ori pe zi pe eroilor si nu vad nici un biciclist,la ce investitie de zeci de milioane ptr. Ce…?D l Bălan aici are dreptate trebuie revizuit băi ăstia din primărie

    • @ Dudu, Dacă ești un cocalar care nu își dă jos fundul din mașină nu ai cum să vezi nimic, nu ai cum să vezi cum Bistrița se îneacă în poluare din cauza unor specimene ca tine !

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.

GA vertical

Carliont

KissFM

KISS FM

Titlu Articole Recente

Articole recente

Titlu Comentarii recente

Comentarii recente

CleverADS