„Care sunt principalele probleme ale comunităţii?”. Cea mai importantă problemă este sărăcia. În Bistriţa-Năsăud în general şi la Bistriţa în special, nivelul de trai e unul foarte scăzut comparativ cu ţările europene şi chiar cu alte judeţe din România. Dovadă că lumea trăieşte prost este faptul că singurele magazine de succes din acest oraş sunt cele de second-hand, pline până la refuz de oameni mai ales în zilele în care vând marfă la un leu. Un alt indiciu este bulucul la reduceri în hypermarket unde apar tot mai mulţi oameni la coadă având în mâini cartoane decupate din ziare. Majoritatea blochează casele gândindu-se minute bune la ce să renunţe ca să se încadreze în bugetul de 20 de lei: la mâncare sau la săpun?
În loc să fie preocupate să atragă în oraş companii care să ofere oamenilor salarii mari, autorităţile noastre aleargă după cai verzi pe pereţi bâjbâind pe diverse axe. Ba vor să fim cel mai verde oraş, ba cel mai atractiv turistic. Numai că nu putem fi nimic atâta timp cât majoriatatea oamenilor abia îşi plătesc facturile. Nu putem scăpa de magazinele cu haine vechi din centru, fiindcă celelalte ar da faliment în secunda doi, nu putem organiza târguri cu produse scumpe fiindcă nu le cumpără nimeni, nu putem atrage turişti care să se plimbe printre tarabe kitschoase cu mărfuri chinezeşti. Parcul Industrial, făcut cu chiu cu vai, apare foarte târziu în peisaj la ani buni după ce forţa de muncă calificată a luat drumul străinătăţii unde poate câştiga salarii decente, nu 700 şi 800 de lei lunar ca la noi.
O altă problemă gravă a comunităţii noastre mici este corupţia. Ştim şi am arătat şi cu alte ocazii că flagelul prinde mai ales în mediile dominate de sărăcie. La noi a prins perfect şi s-a dezvoltat în Poliţie, în magistratură, în politică şi mediul de afaceri. Câtă vreme nu îi vedem pe toţi la închisoare nu avem nicio şansă să ieşim nici din sărăcie, nici din izolare. Ne vom uita, în continuare, la crâşmele pline cu persoane care nu lucrează nicăieri, dar au bani de cafele, party, maşini scumpe şi vacanţe exotice şi nu vom înţelege nimic. Vom scăpa de aceşti paraziţi doar în secunda în care vor fi trimişi în judecată toţi cei care au făcut afaceri cu clădiri, terenuri şi alte bunuri retrocedabile. Vă reamintesc faptul că aşa s-au îmbogăţit oamenii politici din acest judeţ care au avut “pile” la ANRP de unde au primit despăgubiri uriaşe pentru terenuri care nu valorează nici doi bani. Deocamdată se mai plimbă liberi, dar sperăm să nu mai dureze mult până ce îi vom vedea pe scări, pe la DNA, fluturând cătuşe. Nu de alta, dar unii s-au dus la Bucureşti cu costume cumpărate din piaţa de la ruşi şi acum nu mai ştiu purta decât Dolce&Gabana şi Lacoste.
Extrem de gravă este şi problema infrastructurii. Bistriţa e traversată aproape prin centru de un drum naţional extrem de aglomerat. Încăpăţânarea politrucilor şi pasiunea lor pentru propriile terenuri pentru care să primească despăgubiri de la stat a făcut să nu avem o şosea modernă de centură, doar un drum îngust pe care s-a turnat nişte asfalt. Am văzut recent gropile din zona industrială şi am înţeles încă o dată în ce ţară străim. Avem gară modernă, dar nimeni nu pricepe la ce mai e bună din moment ce aici opresc doar două trenuri. Avem aerodrom, dar nu ştim să aterizeze cineva pe el în afară de cei doi aviatori care flutură bannere prin aer în campanii electorale. Pe scurt, nu avem nimic decât un nume “Poarta Transilvaniei” prin care trec, în viteză, toţi cei care au treabă prin Bucovina sau Maramureş. Le dăm vreun argument să oprească? Nici vorbă!
„Cum vedeţi viitorul Bistriţei?”. Sumbru şi trist. Infrastructura oraşului e la pământ, nu vedem niciun proiect de dezvoltare, se construieşte aiurea, după bunul plac al fiecăruia, se insistă cu prostia numită Wonderland pentru care ne-am înfundat în datorii în loc să ne fi asociat cu comunele din jur şi să exploatăm apele sărate. Viitorul Bistriţei nu sună deloc bine. Tinerii fug, oraşul îmbătrâneşte şi se urâţeşte. În timp ce majoritatea oamenilor sunt tot mai săraci, clicile înfloresc, construiesc, împart şi despart, se poartă ca şi cum oraşul e tarlaua lor. Am avea o mică şansă dacă aceste clici din administraţie şi politică ar dispărea cu totul şi ar veni în locul lor oameni interesaţi să facă ceva pentru semenii lor, nu doar pentru propriile conturi şi pasiuni.
”Consideraţi că Bistriţa a evoluat în ultimii 4 ani?” Prea puţin faţă de alte oraşe similare. Dacă spui Sibiu, spui capitală culturală europeană, dacă spui Sighişoara, spui festival medieval. Dacă spui Bistriţa, nu mai ai ce adăuga. Exista o mică şansă să ne inserăm pe harta turistică a României folosindu-ne de mitul Dracula, dar am pierdut-o şi pe aceea. Deja se vorbeşte de un parc tematic în altă zonă a ţării.
Hanul, dacă nu era retrocedat unor şmecheri, putea fi folosit cu succes pe post de “Poartă a Transilvaniei”. E utilizat de cei care îşi îneacă amarul dimineaţa în băuturi spirtoase. Edilii noştri au cheltuit banii publici aiurea pe struţi, mere şi alte nimicuri. Nicio investiţie de felul acesta nu a adus turişti şi nici plus valoare. Pe străzi vezi numai oameni trişti, mohorâţi. Pe Facebook vezi numai “VIP”-uri locale care iau rar pauze din vacanţe exotice. Tot acest tablou ne arată cum a evoluat Bistriţa în ultimii patru ani, în bine pentru ultimii, în rău pentru majoritatea.
Dacă ne mai gândim şi la cercetaţii de DNA care nu s-au dezlipit de autorităţile noastre locale în ultimii patru ani parcă ni se ia un văl de pe faţă. Acum înţelegem de ce aceleaşi firme câştigă licitaţii, de ce aceiaşi oameni au condus timp de decenii instituţii, de ce nu au fost opriţi corupţii la timp, de ce nu au fost promovaţi oameni cinstiţi şi competenţi, de ce noi suntem săraci, iar ei putred de bogaţi. Nu ne rămâne decât să sperăm că se va merge până la capăt, iar prin capăt înţeleg şi confiscarea averilor dobândite, evident, pe căi oneroase.
Cristiana Sabău
De ce comunitatea nu protesteaza impotriva ilegalitatilor si a coruptilor care in Bistrita si-au facut propriul rai?
De ce puneti problema evolutiei cand involutia acopera totul?Evolutia nu inseamna facebook sau tinute de firma sau firmele care sunt in top pentru ca au fraudat.
Politicienii care s-au infiltrat cu politica in administratie, justitie, scoala, sanatate, afaceri…au degradat societatea…sistemul e fara suflet.
Viitorul? in groapa!
Percepția apartenenței unei comunități implică un nivel al responsabilități colective minimal. Comunitatea se este un ansamblu de personalități, indivizi bine definiți, ”fiecare prețuit după folosul practic al lucrării ce săvârșește”, nu anonimi bâzâind vesel în jurul rahatului și criticând munca de Sisif a gazetarului ce împinge bolovanul adevărului pe culmea înțelegerii mulțimii, ce este cu atât mai abruptă cu cât nivelul de percepție al colectivității este mai redus.
Raspunsul la intrebarea ”Consideraţi că Bistriţa a evoluat în ultimii 4 ani?” este mai degraba NU. Si asta din cauza lipsei de continuitate. De fiecare data la un nou ciclu electoral o luam de la zero. Iata un exemplu in acest sens. In “Strategia de Dezvoltare Durabilă a Municipiului Bistriţa pentru anii 2005 – 2015″, Pădurea Codrişor era inclusa in zona de protecţie a centrului istoric al Bistriţei. Paragraful respectiv din strategie era formulat astfel: “O zonă cu valoare peisagistică este o arie naturală protejată, caracterizată prin concentrarea în cadrul teritoriului său a unor peisaje naturale unicate sau rare. Pentru municipiul Bistriţa a fost declarată zonă cu valoare peisagistică zona împădurită a dealului Codrişor, care face parte şi din zona de protecţie a centrului istoric al municipiului Bistriţa. În aceste zone, autorizarea executării construcţiilor va avea în vedere păstrarea calităţii mediului natural şi a echilibrului ecologic, interzicându-se amplasarea de unităţi productive. Pentru dealul Codrişor se propune reamenajarea parcului care a funcţionat aici în perioada interbelică. Dealul Codrişor, deal care bordează malul stâng al râului Bistriţa, în prezent neamenajat, are un potenţial nevalorificat, putând prin poziţie şi amenajări să devină un punct de atracţie turistică (locuri de belvedere). Altitudinea la care se află aceste puncte permite o vedere de ansamblu asupra oraşului vechi”. Pornind de la aceasta strategie, in anul 2006, a fost elaborat proiectul: P.U.Z. Bistrita ‘Dealul Codrisor’ (Codrisor Hill), care prevedea construirea unei artere de circulatie de tip splai la poalele padurii Codrisor, completata cu amenajare de alei pietonale, piste de biciclete, locuri de recreere aferent malurilor intre Podul Budacului si podul Jelnei cu legaturi spre Parcul municipal si Dealul Codrisor. Dar, pana la urma de acest proiect avea sa se aleaga praful, fiind răpus de interese politice şi imobiliare. In anul 2010, la câteva luni după aprobarea PUZ-ului ”Dealul Codrisor”, primarul Crețu o tine prosteste cu realizarea unui drum de centura cu două benzi pentru trafic greu prin mijlocul pădurii Codrisor. Atunci Crețu, a facut o mica excrocherie astfel ca Pădurea Codrișor rămâne în extravilan. Era condiția obligatorie pentru realizarea centurii asa-zis „ocolitoare”. Si toate astea dintr-un interes personal meschin dupa cum singur a recunoscut: “Da, am acolo 45 de ari, cumpărați prin 2000-2001. Dacă va fi să îl vând la un preț bun, normal că îl vând. Soția l-a moștenit de la socrul meu, din câte știu sunt deja făcute actele de împroprietărire”. Cu alte cuvinte, in mintea primarului, prioritatea nu este rezolvarea traficului de tranzit prin soseaua de centura ci modul in care aceasta poate sa contribuie la cresterea valorii terenului pe care il detine. Restul nu mai conteaza. Si iata ca dintr-un interes personal meschin, orasul Bistrita a ramas si fara amenajarea peisagistica a malurilor raului, dar si fara un drum de centura, cu adevarat ocolitoare.
Centrura ocolitoare 2 Sud care presupune defrisarea unei suprafete de peste 3 ha din Padurea Codrisor intra in conflict nu doar cu Protectia Mediului, dupa ce Curtea de Apel Cluj a anulat avizul de mediu dat inițial, dar este ilegala si sub aspectul prevederilor din din OG 43/1997 republicată:
Art.37. „Pentru descongestionarea traficului în localităţi, protecţia mediului şi sporirea siguranţei circulaţiei pe reţeaua de drumuri expres şi drumuri naţionale europene se realizează variante ocolitoare, situate în afara intravilanului localităţilor, pe baza studiilor de trafic.”
Art. 47. „Pentru evitarea congestionării traficului în afara localităţilor se interzice amplasarea oricăror construcţii care generează trafic suplimentar la o distanţă mai mică de 50,00 m de marginea îmbrăcămintei asfaltice în cazul autostrăzilor, al drumurilor expres şi al drumurilor naţionale europene, respectiv de 30,00 m pentru celelalte drumuri de interes naţional şi judeţean. Prin construcţii care generează trafic suplimentar se au în vedere unităţi productive, complexe comerciale, depozite angro, unităţi tip show-room, obiective turistice, cartiere rezidenţiale, parcuri industriale, precum şi orice alte obiective şi/sau construcţii asemănătoare în care se desfăşoară activităţi economice.”
Ba mai mult, in varianta actualizata din Masterplanul de transporturi este prevazut un drum expres intre Dej si Bistrita, iar prin definitie drumurile expres sunt drumuri naţionale rezervate exclusiv circulaţiei autovehiculelor care nu deservesc proprietăţi riverane şi care au două sensuri de circulaţie cu cel puţin două benzi pe sens, separate de un spaţiu median, şi nu intersectează la nivel nicio altă cale de comunicaţie, iar intrarea şi ieşirea autovehiculelor este permisă numai cu acces dreapta, în locuri special amenajate, aceasta atrage dupa sine si reconsiderarea traseului viitoarei centuri ocolitoare a Bistritei.
Avand in vedere faptul ca varianta 2 Sud prin Padurea Codrisor sustinuta prosteste de primarul Cretu nu respecta criteriile minime pentru o centura ocolitoare si cu atat mai putin pentru un drum expres pe 4 benzi, este urgent necesara o noua proiectarea a drumului de centura a Bistritei. Alta distractie- alti bani, ca dovada ca prostia se plateste.
Umbla prin targ zvonul ca DNA-ul este in plina lovitura de stat! Sa fie!!! Doamne ajuta!!!!
Dar cu cine ii inlocuiesti pe actuali? Din cate vad eu, majoritatea oamenilor tineri sunt mai hoti decat cei batrani!
Ca sa revin in micul nostru burg, mic de tot…. vorbim de autostrada! De ce??? sa ne ocoleasca tota lumea?
Avem Castelul Dracula, avem Baile Figa, avem vulcanii noroiosi de la Monor, avem pungile cu gazde pe Valea Somesului (impresionat cum localnicii gatesc acolo), apele termale de la Sangeorz-Bai, minele de la Rodna, pesterele de la Telciu, Romuli, munti, paduri, campii, ape, lacuri (naturale si artificiale), infrastructura de tabere, atractii culturale (Liviu Rebreanu, George Cosbuc, Andrei Muresanu), avem urme ale cetatilor vechi, avem un Muzeu fantastic in Bistrita, si multe alte obiective minunate si pline de istorie, concentrate pe cativa zeci de km. De ce nu le exploatam?????? De ce nu se creeaza Wonderlandul la Lac in Bistrita – sa fie barci, vaporase, etc. De ce nu se modernizeaza Muzeul Judetean – are o amplasare fantastica si de spatiu nu duce lipsa (nu sa se organizeze distractii pt anumite clici locale, pe banii judetului sau municipalitatii!).
Domnilor si doamnelor – acest judet este unul binecuvantat! De ce nu se gandeste nimeni sa investeasca si sa modernizeze ceea ce exista??? De ce nu se amenajeaza raul Bistrita – cum e Sena de ex!
Intr-adevar, problema infrastructurii orasului este extrem de grava. Doar cu sensuri giratorii problema nu se rezolva. Fara solutii radicale, Bistrita tinde sa se sufoce. In acest sens, cu ceva timp in urma, cineva a sugerat devierea caii ferate din gara Bistrita spre Bistrita Bargaului, pe traseul vechii linii uzinale de la CPL, cu iesire pe langa Vama Bistrita si continuarea spre Unirea pana la intersectia cu DN17, de unde sa intre pe vechiul traseu. In felul acesta s-ar putea reface o legatura directa intre Str. Garii si Str. Tarpiului si ar exista posibilitatea ca pe traseul actual al caii ferate sa fie amenajat un mare bulevard care la intersectiile cu strazile Romana, Cuza-Voda si Ioan Slavici sa fie prevazute sensuri giratorii ample care sa preia fluxuri de circulatie din zona de peste linii , eliminand o incorsetare inutila a orasului. Din fericire solutia mutarii caii ferate este si posibila avand in vedere ca pe o portiune importanta din traseul propus se afla o linie electrica aeriana de inalta tensiune, care poate fi ingropata sau deviata fara a fi necesare alte demolari. In plus, prin mutarea caii ferate se pot construi mai usor pasarele peste linii in zone mai largi precum cea din dreptul CPL sau a Vamii unde pot fi prevazute si bretele de legatura pe partile laterale ale pasajelor. In felul acesta, gara Bistrita, proaspat reabilitata ar putea fi cap de linie si amenajata precum Gara de Nord din Bucuresti in care intra si ies trenurile de calatori. Pastrand proportiile, aceasta solutie este pentru Bistrita similara cu daramarea zidului Berlinului pentru capitala Germaniei. Ea rezolva o problema de dezvoltare in perspectiva a orasului.
Municipiul Bistrita este rupt în două la ora actuală de liniile de cale ferata situate aproape central, care strabat orasul pe toata lungimea. Solutia devierii caii ferate pe traseul fostei linii uzinale de la CPL este sugerata si de Marius Balan de la ecologisti. De altfel, trebuie mentionat ca o asemenea opreatiune de deviere a caii ferate cu aproape 800 de metri a avut loc la Brasov in anii 1960 cand a fost mutata si gara veche de pe strada Harmanului prin construirea garii actuale din cartierul Tractorul.
Un articol pertinent care reflecta doar o parte a zbuciumului si neimplinirilor acestui oras!
Pana acum nu s-a facut sondaj pentru prostiile realizate! Ultima traznaie: cele doua blocuri mov si albastru. Tare suparata ati fost cand ati scris, dar aveti dreptate! Iubim Bistrita si ne doare cand vedem ca este uratita si agresata estetic de tot felul de neaveniti!Era romantica, simpla , patriarhala. Bistrita nu trebuie sa semene cu alt oras de aiurea! Sigur, deja e tarziu sa schimbi pe toti cei incompetenti , ajunsi politic in zona deciziei!. Dar macar varfurile, iar ceilealti sa stea cuminti de frica si sa incerce sa -si faca datoria! Si cei mai marunti au vina lor prin slugarnicie si aderarea la o tabara pentru diverse avantaje. Nu exista hotie fara sprijin!
Va face cândva Bistrița saltul de la 32.000 la peste 400.000 de vizitatori pe an, precum Alba Iulia.
http://www.money.ro/orasul-romanesc-care-a-reusit-turismul-a-explodat-prin-fonduri-europene/