Social

Recompense din ”magazinul școlii” pentru elevii din Dumitra care vin la cursuri și sunt cuminți

Școala Gimnazială Dumitra, finanțată cu 176.000 de euro prin Programul Național de Reducere a Abandonului Școlar (PNRAS), a găsit o metodă inedită să-i determine pe copii să frecventeze cursurile și activitățile extrașcolare: recompensa materială.

Fiecare copil a primit un card pe care poate aduna puncte cu care să-și cumpere produse din ”magazinul școlii”, de la ceasuri, la mingi, tricouri, pantofi sport, până la trotinete și biciclete.

”Nu pot spune că absenteismul este foarte mare la noi în școală, iar de abandonat, poate unul sau doi copii abandonează școala o dată la doi ani, dar copiii sunt tot mai demotizați, nu mai sunt interesați de ce se întâmplă la școală și au tendința de a nu veni și nici părinții nu conștientizează prea mult importanța școlii și nu îi trimit la cursuri. Am fost acceptați în PNRAS, avem un grant mare, în jur de 176.000 de euro, un proiect care se derulează până în 2025. E un proiect bun pentru școala noastră pentru că scopul lui este acela de a preveni abandonul școlar, iar noi, prin activitățile pe care ni le-am propus, chiar asta vrem să facem, Deși am început în octombrie 2022, chiar se văd primele rezultate și ne bucurăm”, a spus Claudia Avram, directoarea Școlii Gimnaziale Dumitra.

Elevii participă la program ”Școală după școală” la toate clasele de gimnaziu, în proiect fiind cuprinse clasele V-VII, fiindcă la clasa a VIII-a se derulează de ani buni un program finanțat de către Primăria Dumitra. Elevii fac suplimentar ore de română și matematică. Și tot pentru elevi sunt organizate ateliere de teatru, artă, literație, sport și ore de consiliere școlară cu specialiștii din CJRAE. O dată pe săptămână se organizează câte o oră de consiliere de grup la fiecare dintre cele trei școli: Dumitra, Cepari și Tărpiu.

Întrucât prin proiect există bani prevăzuți pentru ”subvenții, ajutoare și premii”, iar suma nu era suficientă pentru a le oferi tuturor o masă caldă, directoarea s-a gândit la o metodă prin care să-i determine pe copii să fie cât mai implicați în activitățile organizate și a creat un ”magazin al școlii”.

”Am cumpărat diverse produse, mai ales sportive, ce am știut noi că o să le placă copiilor: mingi, ceasuri, căști, tricouri, trotinetă chiar și o bicicletă. În fiecare școală – Dumitra, Cepari, Tărpiu – avem câte un dulap cu câte un produs expus, iar pe fiecare produs sunt afișate niște puncte. Cum pot obține copiii aceste produse? Avem o metodologie la nivel de școală gândită cu echipa de proiect. Punctele sunt acordate pentru prezența la clasă efectiv, pentru prezența la ateliere, la consiliere și pentru disciplină, am pus noi, pentru că avem și acolo probleme. Copilul, la final de lună, pe un card creat de noi, primește anumite puncte, dirigintele ia legătura cu coordonatorii de ateliere și vede, în funcție de prezența fiecăruia, câte puncte poate să acorde. Dacă e prezent la clasă și nu are nicio absență într-o lună, primește 10 puncte, dacă are o absență nemotivată, pierde 3 puncte, iar dacă are trei absențe nemotivate, nu mai primește cele 10 puncte. Cumva trebuia să îi motivăm. La fel, am gândit și pentru prezența la ateliere, la consiliere și pentru disciplină. La final de lună, copilul vine cu cardul la responsabilul de magazin și, în funcție de punctele acumulate își poate alege un produs. Dacă produsul pe care și-l dorește are un pubctaj mai mare, mai așteaptă o lună, va aduna mai multe puncte și își va lua acel produs. Ideea este să-și dorească. Sunt interesați, i-am văzut, vin la dulap, se uită, își propun să tragă pentru un anumit produs. Eu cred că va da rezultate. Copiii au fost foarte încântați de idee”, a spus Claudia Avram.

Directoarea admite că aceasta nu este cea mai fericită metodă, dar ”până să se formeze motivația internă” pentru învățare – proces care durează – e nevoie și de o motivare externă.

”Zicem noi că, până la urmă, prin ea, copilul își va face și acea motivare internă. Dacă își dorește ceva, va trage singur. De aceea am gândit magazinul. Am fi putut acvorda câte 100 de lei anumitor copii, dar numărul lor era limitat – banii nu sunt foarte mulți și trebuia să decidem cui îi acordăm – ori așa am deschis posibilitatea tuturor copiilor de gimnaziu să acumuleze puncte, chiar și celor foarte buni. Sigur că aceștia vor primi mai puține puncte fiindcă nu participă la Școală după școală, dar, cu toate acestea, au șansa să primească și ei. Dacă mai mulți copii își doresc același obiect, îl vor primi. Avem bani alocați în fiecare an. Ideea i-a plăcut mult și domnului primar Gheorghe Bălăjan care, prin bugetul local, a mai acordat școlii încă 12.000 de lei așa încât putem să mai cumpărăm produse”, a spus ea.

Ca să dea șansa tuturor copiilor să adune puncte, periodic vor fi schimbate grupele de elevi care participă la ateliere, nu de alta, dar cei care nu au fost cuprinși în prima rundă au cerut să fie acceptați și ei.

România are cel mai mare procent din Uniunea Europeană în ce privește abandonul școlar timpuriu. Avem o rată a abandonului de 15%, în timp ce media europeană ajunge la jumătate, iar statele moderne au sub 3%. Șase din zece copii din mediul rural de la noi au dificultăți de citit și scris.

La nivel național se derulează Programul de Reducere a Abandonului Școlar, în prima rundă fiind selectate circa 1400 de școli cărora li s-au dat bani să schimbe această situație.

Alte școli dintre cele peste 30 din județ care sunt finanțate prin Programul Național de Reducere a Abandonului Școlar au ales să ofere o masă caldă sau chiar premii în bani.

4 comentarii

  • Felicitări tuturor cadrelor didactice
    care s- au implicat în acest proiect și primarului care face tot ce poate pentru școală!
    Fiți un exemplu de AȘA DA în continuare!

    11
    2
  • 1. Care sunt cuminți?
    Societatea românească are nevoie de tigrii și sisistemul nostru de învățământ încă formează pisicuțe? Practic este vorba despre inhibarea personalității din fașă la la copii. Dezastru!
    2. Care nu lipsesc de la școală?
    Deci poți merge la școală “bou” și veni “vacă” și este de ajuns?
    Trebuie premiată performanța școlară, nu doar prezența!
    Sistemul educațional este pe butuci. Nu este nimic de mirare, asta având în vedere că au fost promovați toți politrucii în funcții de conducere, șefi bolnavi de cultul personalității.

    8
    6
  • ….ideea!!!
    Am citit repede recompensele si ptr ca nu erau duciuri zic ca e o idee excelenta!!!
    Va propun daca se poate pune in vitrina …kw!
    E nevoie mare!

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.

GA vertical

Carliont

KissFM

KISS FM

Titlu Articole Recente

Articole recente

Titlu Comentarii recente

Comentarii recente

CleverADS