Actualitate Recomandări

Regizorul Lorand Maxim: Nu pot fi de acord cu un protest care proslăveşte procuratura, închisoarea

Lorand Maxim, regizorul spectacolului „Ţuhaus”, un proiect de teatru documentar care poate fi văzut marţi, de la ora 19.00, la Centrul Dacia Bistriţa, a explicat, într-o conferinţă de presă, că nu crede în „aspectul punitiv a protestelor”:  „Nu pot fi de acord de exemplu cu un protest care proslăveşte instituţiile represive ale statului: gen procuratura, închisoarea şi aşa mai departe. Am protestat şi eu, dar poziţia de protestatar e mai degrabă o convenţie, ca în teatre”.

Ţuhaus este despre viaţa din penitenciare şi din jurul penitenciarelor. O parte din documentarea pentru acest spectacol poate fi văzută pe www.tuhaus.ro, iar marţi veţi vedea povestea vieţii lui Vlad, jucată chiar de el, care începe din anii 90, în momentul în care trebuie cumva să intre pe piaţa muncii, să se afirme, să câştige bani, ca orice tânăr care era atunci, să facă cumva să trăiască. Contextul nefast al anilor 90 îl face să intre în puşcărie pentru o infracţiune care mie mi se pare că nu ar trebui să o criminalizăm atât de excesiv, iar de aici începe toată povestea: întoarcerea în afară, contextul pe care îl găseşte şi care e de fapt pedeapsă prelungită. Nu poate lucra nicăieri din cauza cazierului şi acest lucru duce, încet-încet, la recidivă”, a spus regizorul Lorand Maxim.

 

Istoria ideii de pedeapsă e foarte interesantă, a adăugat regizorul: „Trecerea în partea juridică are loc atunci când crezi că pedeapsa foloseşte societăţii, nu e doar o răzbunare. Dacă e doar o răzbunare, nu foloseşte societăţii. Întrebarea este cum foloseşte societăţii? Este o unealtă pe care să ne mai bazăm, e o unealtă pe care să pariem totul? Adică numai prin pedeapsă putem schimba lucrurile? Şi în educaţie se inserează ideea de pedeapsă, precum şi în puşcărie cea de educaţie. Puşcăria e concepută ca un cadru de reeducare, dar cred că nici puşcăria nu crede în ceea ce face de fapt pentru că structural, după puşcărie, ţi se continuă pedeapsa în sensul în care tu ai un cazier şi nu poţi fi angajat la o instituţie publică. Chiar dacă e vorba de o infracţiune economică, tu nu te poţi angaja nici ca şofer într-o instituţie publică. Firmele cer cazier şi te plasează pe o piaţă marginală de care se profită. Avem foarte mulţi concetăţeni închişi care, încet-încet, sunt plasaţi într-o poziţie limită în care fie sunt încurajaţi să recidiveze, fie intră pe o piaţă de care ceilalţi profită. Şi puşcăriile profită, apare ideea de penitenciar privat, ca soluţiue la criza penitenciarelor. Pentru mine e un fel de noaptea raţiunii, adică să condiţionezi libertatea unui om punându-l să facă o muncă, iar această muncă să genereze profit, nu mai are nimic de-a face cu pedeapsa ca sens social, ca şi coerciţie. Şi aşa e hooror, dar în cealaltă paradigmă ar fi şi mai dur pentru profit. Această discuţie se deschide în spectacol şi este una destul de complexă şi poate că mai bine îi lăsăm loc acolo”.

Întrucât, în ultima perioadă s-a discutat mult despre graţiere şi puşcării inclusiv în comunitatea #rezist, regizorul a spus că „puşcăria devine tabu”.

„Eu nu cred în aspectul punitiv a protestelor. Nu pot fi de acord de exemplu cu un protest care proslăveşte instituţiile represive ale statului: procuratura, închisoarea şi aşa mai departe. Am protestat şi eu, dar poziţia de protestatar e mai degrabă o convenţie, ca în teatre. Tocmai de aceea, cred că măcar în teatru trebuie să fim provocatori. Dacă nici acolo, atunci înseamnă că suntem pierduţi. E un subiect fierbinte şi asta îmi place, dar naşte foarte multe controverse în jurul lui, iar una dintre controverse este exact această miză. Se face foarte des comparaţia cu şcolile şi cu spitalele, nu? Se spune, în context cu penitenciarele, că de ce să dăm bani la penitenciare când şcolile şi spitalele pică? Se compară între ele două urgenţe sociale şi nu vedem, de fapt, link-ul, că se dau mult mai mulţi bani pe arme, de exemplu, dar ţapul ispăşitor sunt asistaţii sociali, puşcăriaşii, totdeauna clasele sărace sau cele pe care le poţi marginaliza, romii, de exemplu. Rasismul a început să fie mult mai complex”.

Regizorul a explicat că a ales ca tema puşcăriei pentru „Ţuhaus” pentru că este „o radiografie foarte bună pentru ceea ce se întâmplă în afara societăţii”, „un exemplu despre cum funcţionează un motor de violenţă structurală”: „Ai dreptul să faci plângeri pentru orice se întâmplă în penitenciar pe un formular tip, dar aceste formulare lipsesc. Veţi vedea cum Vlad îl trimite la mama lui, ea în multiplică şi face plângeri pentru el şi colegii de cameră. Acest tip de violenţă structurală expune că ţi se dau pârghiile să schimbi, să obţii o casă, dar, de fapt, trebuie să strigăm realmente că e o minciună fiindcă pârghiile astea nu funcţionează. Asta e ceea ce semnalează Vlad prin a face ceea ce unele dintre cadrele ANP numesc abuz de drepturi. El şi-a dat seama că aceste pârghii care sunt puse acolo de faţadă, dacă le tot accesezi devii problematic şi a accesat în mod repetat aceste pârghii. A câştigat un proces la CEDO. Veţi vedea în spectacol mai mult”.

Lorand Maxim a spus că „Ţuhaus” nu este despre cei patru pereţi ai puşcăriei, ci, din contră.

„Am mai fost întrebat dacă piesa transmite un mesaj de abolire a închisorilor. E greu de răspuns la această întrebare, însă, da, eu sunt aboliţionist, categoric. Trebuie să vedem ce e un simptom şi ce e o cauză.  Noi punem carul înaintea boilor şi mizăm pe închisoare să rezolve problemele pe când nu e aşa. Trebuie să mergem la cauză. Închisoarea e un simptom al societăţii. Dacă mâine închidem închisorile, nu rezolvăm nimic, exact aceeaşi societate vom avea, dacă le ţinem deschise încă o mie de ani, exact aceeaşi societate o să avem poate şi mai rea. Stăm să ne gândim ce criminalizăm? Se criminalizează tot felul de nebunii. Până în 2007 se criminaliza homesexualitatea. Puteai să faci puşcărie dacă erai gay. Era foarte interesant ce repercusiuni erau în structura ANL. Nu erau prezervative în penitenciarele de bărbaţi fiindcă s-ar încuraja încălcarea legii. Vedeţi raportul APADOR cu transmisiile de boli sexuale. E un ecosistem mult mai larg care cuprinde partea economică, legea, penitenciarul, viaţa socială. E o problemă sistemică, nu e o problemă pe care o putem desface dacă izolăm lucrurile. Apare impresia că Ţuhaus este despre condiţiile din închisori. Este şi nu este. Nu cred că, dacă vor fi zugrăvite penitenciarele sau dăm condiţii mai bune, gata, s-a terminat. Nu e vorba despre asta. Este vorba despre cum să creăm o societate în care să putem merge pe stradă şi să nu ne dăm în cap”, a spus regizorul.

Spectacolul care va da mult de gândit  va avea loc în Sala ”Valeria Peter Predescu” a Centrului Cultural Dacia  marți 14 august, de la ora 19.00, intrarea fiind gratuită. Povestea descrie traseul emoţional al unui bărbat care şi-a petrecut cinci ani în penitenciarele româneşti, de la împrejurările care i-au adus condamnarea, la mizeria și abuzurile închisorii și lupta împotriva acestora, până la reflecții asupra pedepsei și asupra pierderilor personale din perioada respectivă.

Reprezentația va fi urmată de o discuție cu scriitorul Vasile Ernu și echipa spectacolului: Vlad Bălteanu, Mişa Dumitriu, Alex Horghidan, Andrada Lăutaru, Alexandru Potocean, Andrei Şerban, Alexandra Voivozeanu.

Țuhaus – Resurse; Istorii; Dialog este co-finanțat de Administrația Fondului Național Cultural și de către UNITER. Spectacolul a fost produs de Reciproca și co-produs de Asociația ADO și MACAZ Teatru Bar Coop. Alături de AFCN și UNITER, producția a fost finanțată de Centrul Cultural al Municipiului Bucureşti ARCUB.

19 comentarii

  • Da cu preluarea instituțiilor statului de către niște penali, poți fi de acord? E tot o pisa de teatru… Foarte proastă.

    • Există o instituție a statului care a preluat tot: politicieni funcționari de rang înalt, justiție, procuratură și alte instituții ! Această entitate malefică se numește SRI ! SRI conduce și controlează tot în România, mai puțin PSD, asta e cauza violențelor provocate din 10 august. Trăim în cea mai hâdă dictatură securistă unde oficial un român din 3 are telefonul ascultat, unde încercăm să stăm cât mai puțin pe internet de frica perchezițiilor informatice, unde ne acoperim camerele telefoanelor și laptopurilor să nu ne prioneze niște SRI-ști grași cu salarii astronomice. Trăim în țara unde o intituție care e stat în stat (stat paralel) provoacă evenimente grave cu victime COLECTIV, BAMBOO, 10 AUGUST cu scopul de a schimba guverne și majorități parlamentare. RUȘINE SRI !!

  • Inteleg tinere ca iti cam pasa de cat de greu o duc hotii ? In nici un caz nu pot fi de acord cu tine si te anunt ca nu poti sa deplangi soarta si conditiile in care este cazat temporar un raufacator ca nu l-a trimis nimeni fortat intr-o asemenea locatie.

  • Fiecare se pricepe la domeniul său de activitate , nimic de zis , dar jefuirea banilor publici este o crimă și trebuie pedepsită ca atare , cazurile grave chiar cu pedeapsa capitală -care se va reintroduce , mai devreme sau mai târziu .

  • Pentru un detinut, statul roman cheltuie aproximativ 3.000 RON lunar, adica dupa ce o persoana fura niste bani, sa il mai tinem tot pe banii nostri in puscarie? Nu ar fi mult mai simplu si mai util sa-i ia statul banii si sa gaseasca o alta forma de a-l educa? Nu stiu care este motivul, dar avem noi asa o sete de sange, fara sa ne gandim la rezultate, rezultate care sa fie in beneficiul nostru pana la urma. Cu ce ma avantajeaza ca cineva sta la inchisoare 2-3 ani, si ramane cu banii, pentru ca in inchisoare nu cred ca se face vreo educatie pozitiva.

  • Acesta este nivelul de cultura in urbea noastra. Pacat ca s-au batut la cap echipa aceasta clujeana care joaca cu sala plina in orasul invidiat de bistriteni.

  • Este încă o dovadă că multă lume citeşte doar titlul şi se uită la o poză. E ca şi cum citeşti titlul unei cărţi şi pretinzi că ştii ce e în carte. Uneori, titlul exprimă exact pe dos conţinutul, iar rolul lui nu e decât să te provoace să citeşti, să vezi despre ce este vorba. Eu cred că regizorul a creat un orizont de aşteptare cu această afirmaţie. În articol e contextualizată opinia sa, dar realitatea este că sunt extrem de puţini cei care îşi doresc să înţeleagă, cu adevărat, ce e dincolo de cuvintele „protest”, „rezist”, „puşcărie”, „DNA să vină să vă ia”, etc.

    • De cele mai multe ori aceste aricole sunt doar propagandă SRI și nu merită citite. Aceste articole dau numai apă la moară câtorva indivizi ca Bălan M, cc, tristan, Arbaiten Ljesus Bolchevism și alții care prin comentariile lor își varsă frustrarea prin calomni, jigniri și lozinci propagandistice.

    • Radu mami, Radule…
      Așa cum dumneavoastră spuneți că jignesc, în contrapartidă. aș putea spune că dumneavoastră mă judecați fără să știți cine sunt…
      Vă fac o scurtă și lipsită de smerenie prezentare…
      Sunt născut și crescut în epoca securității ceaușiste, ascultător de radio Europa liberă, rumegător de cărți multe, ( din această cauză îs cam greu de manipulat prin televiziune și imagine), creștin practicant, ce nu-și dorește moartea păcătosului ci să se întoarcă și să fie VIU… iar eu fiind cel dintâi dintre păcătoși!
      Păcatele mele m-au pus să-i citesc și să încerc să înțeleg ce-au avut de spus pe Ion Ioanid, pe I.D. Sârbu, pe Nicolae Steinhardt, pe Virgil Ierunca, pe Marin Preda dar și pe Hannah Ardent, Alexandr Solenitin, John Stuart Mill, Ludwig von Mises, Friedrich Hayek, Alexis de Tocquevile, dar și pe Sf, Augustin, Sf. Siluan, părintele Stăniloaie, părintele Sofronie de la Essex, Blaise Pascal, părinții Filocalei și, mereu și mereu, mă întorc la lectura Bibliei. ..
      Da, am pornit la drum prin viață citindu-l pe Creangă cu a lui capră și trei iezi, ce, dacă o veți interpreta în cheia mea, veți vedea că este o poveste despre libertate, crimă și pedeapsă. Nu m-am oprit la asta, din păcate, deși, poate că ar fi trebuit să fi fost suficient…
      De la cei citați mai sus, dar și de la alți sute, am aflat un lucru:; cea mai grea luptă pe care o are omul de dat în viață este cea legată de propria lui libertate.
      Vă îndemn, prea plecat, să citiți ”Legenda Marelui Inchizitor”, scrieți asta pe google, veți afla și cine a scri-o, o puteți citi, dar mai puteți citi și comentarii pe marginea acestui text, adică gânduri diverse despre ceea ce a vrut autorul să spună cu acest text.
      Departe de mine gândul aroganței… am citit pentru că am căutat prin alții mai deștepți decât mine, să dau un sens propriei mele vieți. Am tras învățăminte din asta, inclusiv aceea că omul singur nu învață decât din propriile lui greșeli.
      Știți de ce îmi permit să fiu necruțător cu cei ce s-au hotărât că ei sunt buni să conducă treburile cetății în care noi locuim? Din învățătura hristică, care afirmă că dacă cineva își dorește să devină mai mare peste noi, atunci condiția lui este aceea de a deveni slujitorul nostru. Nu-i paradoxală chestia asta și nu e condiția conducătorului adevărat? Meditați la asta!
      Nu-i o condiție ușoară a fi om liber, căci ea se bazează și pe adevăr, oricât de dureros este acesta.Și se mai bazează și pe respectarea libertatății celui de lângă tine, care în aceeași măsură trebuie să respecte libertatea ta.
      Din tot ceea ce am citit despre suferințele celor din închisorile comuniste, a celor încătușați pe nedrept pentru ceea ce gândeau și schinjuiți pentru asta, am rămas cu afirmația lui Mircea Vulcănescu, cea dinainte de marea lui trecere: ” Să nu ne răzbunați, dar să nu ne uitați !”Găndul ăsta m-a făcut să înțeleg de ce închisoarea este ușor de suportat de către cei liberi și extrem de greu de acceptat de către cei ce atentează la libertatea celorlalți. Căci ce înseamnă să fii corupt decât o formă de sclavie a celui ce practică asta în detrimentul propriei libertăți. Sau, creștinește spus, e un păcat, iar plata păcatului este moartea. Ispășirea vine întotdeauna din întorcerea din robia păcatului, adică întoarcerea la condiția de om liber.
      Mă onorează asocierea cu persoanele citate de dumneavoastră, cărora, chipurile, doamna Cristiana Sabău ne dă apă la moară în a ne exprima frustrările…. De un lucru pot însă să vă asigur, nici unul dintre noi nu va ridica, la propriu, piatra din caldarâm ca lovească în vreun jandarm, dar nici bastonul de jandarm ca să lovească vreo femeie cu copil în brațe, vreun bătrân sau orice om lipsit de apărare.
      Și… da!… voi continua să lovesc cu libertatea cuvântului, din perspectiva mea de om liber, pe toți aceia ce consider că sunt sclavii nedreptății, minciunii, manipulării, hoției, corupției, și care se dau drept a fi mai marii noștri, pretănzând obediență prn lipsă de reacție la faptele lor. Șă nu din frustrare, ci din datoria mea de om liber! Îmi asum păcatul acesta, de-am grăit nedreptate, cu siguranță voi plăti!

  • Din comentari si sub articolul aceasta si la altele iese ca societatea romaneasca este profund afectata de trecutul si se afla departe de o societate moderna si iluminata. Lipsa de empatie si incapabilitate de ar asculta argumentele sau povestea a lui celelalt sint simptome unei educatie cu lipsuri si indoctrinarea adinca cu valori medievale de ura si frica. Asa ca provocarea a reusit sa scoate la suprafata o imagina trista.

  • Regizorul pune în scenă şi caută un răspuns la o dilemă proprie, la care aşteaptă un răspuns din partea publicului. Nu cred că doreşte să justifice nepăsarea, admiterea faptelor antisociale, fără ca acestea să fie „recompensate”, ci doar un răspuns din partea publicului la întrebarea care s-a născut în conştiinţa sa, la care nu găseşte singur răspuns şi are speranţa, ca prin iscarea unui dialog să găsească cel mai bun răspuns, care să-i satisfacă aşteptarea. Această dilemă îl preocupă de o perioadă destul de îndelungată, i-au fost necesari câţiva ani să se documenteze, să cunoască toate aspectele problemei, aşteaptă să primească un răspuns unanim acceptat, care să-l mulţumească şi pe el, să-i şteargă din conştiinţă acest ţel suprem, ca să găsească un alt scop, prin care să ajute societatea pentru a deveni mai bună. Nu crede în rolul pedepsei în educaţie, dar încă nu ştie ce să pună în locul acesteia. Justiţia o reduce la procuratură, ori aceasta este doar o mică parte a acesteia. Nu cred că este de acord ca societatea să suporte fărădelegea, abuzul şi acapararea puterii de către infractori, ci doar nu a ajuns la găsirea unei alternative în rezolvarea acestei probleme. Eu încerc să-l conving de un lucru, şi anume că, problemele din viaţa societăţii nu pot fi rezolvate fără ajutorul lui Dumnezeu, deoarece EL singur este deţinătorul ADEVĂRULUI, JUSTEŢII ŞI PĂCII, prin cuvântul LUI ne dă soluţii pentru rezolvarea oricărei probleme iscate între copiii LUI.

  • Pe fond fiecare are dreptatea lui. Sa nu uitam ca o judecata dreapta nu o da procurorul ci judecatorul pamintean. Cand vom trece de alt prag vom primi fiecare judecata DIVINA. Nu sunt de acord aici cu multi dintre voi, nici cu domnul WALTER BORN pe care il apreciez mult. Nu pot sa spun despre mine ca sunt un frustrat, ca nu am primit educatie la timp, si nici ca s-a cuibarit in mine o altfel de gandire retrograda venita din comunism. De fapt Romania inca este in comunism prin frica si masurile pe care guvernul acesta o impune zilele astea in strada. Doar cand vom atinge nivelul de comportament si atitudine din tari ca; FINLANDA, SUEDIA, NORVEGIA, FRANTA vom fi mai linistiti, toleranti si normali. Aceste schimbari trebuie sa inceapa fix de la cetateni si apoi de la guvernanti si institutii. Nu putem sa deplangem la nesfarsit faptul ca niste oamreni; procurori in special isi fac datoria. Se stie foarte bine apetitul pentru furat al multor cetateni romani de diferite nationalitati. Sunt si foarte multi cleptomani printre noi, si de regula cei mai multi asteapta ceva pe gratis de la politicienii pe care-i voteaza. Orice numai sa pice ceva. De la banala galeata si kilogramul de zahar pana la cei 50- 100 lei pentru cei dusi cu forta la vot si la mitinguri. Ce vrem noi popor roman ?Nu inteleg comentarile privind masurile dure pt. respectarea legilor acestei tari. Credeti ca dupa razboi NEMTII si popoarele EUROPEI au fost mai buni ca noi ? NU ! Diferenta a facut-o respectarea stricta a legilor si implicarea popoarelor in actul civic de baza. Si astazi NEMTII, UNGURII, AUSTRIECII sunt niste paraciosi notorii si sesizeaza tot ce nu le convine. Si in special stau cu ochii pe strainii care-i viziteaza, si muncesc la ei in tara. Noi ce vrem pana la urma ? Sa lasam casta de hoti si delatori sa puna mana pe tot ce a mai ramas neatins in aceasta tara. Romania este intr-un regim special. Este una din tarile cele mai corupte si cu cei mai multi politicieni care au dosare si incalca legile cu buna stiinta si chiar isi fac legi in sensul acesta. Duritatea si raspunsul societatii civile trebuie sa fie la fel. Oamenii cinstiti trebuie sa aleaga toate formele prin care sa stopeze acest cancer numit CORUPTIA. Eu o fac in felul meu, asa cum ma pricep, fara sa pretind ca sunt specialist si analist. In tot cazul imi pasa de banii mei trimisi cu greutate pt. sustinera bugetului statului care deocamdata are apucaturi de STAT MAFIOT.

  • D-le Radu unde gasesti dumneata vreo jicnire si calomnie in cele scrise de mine ?Daca spui ceea ce se vede din avion, este calomnie ?

  • Somnul rațiunii și al națiunii naște monștrii , mai ales atunci când ești înfierat pentru faptul de a nu fi de acord cu spolierea și spoliatorii unei țări amărâte care ( încă ) există și #rezistă datorită unor circumstanțe și câtorva ROMÂNI .
    Radule , te compătimesc mai ceva decât pe cineva căruia i se scurg zilele datorită unei boli terminale . Ai c…t în loc de creier , iertată-mi fie expresia !

  • În principiu, dl Lorand Maxim ar avea perfectă dreptate într-o societate liberă, democratică autentic.
    Într-una înecată în corupție endemică, singura opțiune de a evolua spre o societate civilizată, liberă curată și cu norme, este întărirea normei sociale a legii cu evitarea autotarismului pentru unele minorități elitiste.
    Asta se traduce în primă fază prin asigurarea predictibilității încălcării normei la nivel de individ.
    Iar acea normă ar fi, să nu faci crime contra persoanei(acte violente) și contra proprietății publice și private(să nu furi , să nu faci ilegalități)
    În faza aceasta România are nevoie de procurori competenți, are nevoie de judecători, are nevoie de închisori.
    În ansamblu de o Justiție justă social.
    Egală în aceiași măsură pentru cei din vârful piramidei socio-economică care scăpau prea ușor în raport cu cei de la bază(simplii oameni).
    Are nevoie de acest Bau-Bau pentru o perioadă limitată.
    Desigur, nu asigură succesul total , perioada caracterizată prin represiune.
    Există rezistența la schimbare și o adaptare treptată.
    Ideal ar fi în același timp, să se pună accent și pe prevenție.
    Iar odată stabilizat fenomenul corupției, se poate intra într-o mentalitate absolut normală, reinserarea oamenilor rapid odată ce sincer își recunosc actele ilegale dar o reinserare care poate funcționa doar într-o societate care condamnă civilizat acele acte ilegale.
    Fiecare merită o a doua șansă.
    Dar nici să fie mentalitatea, fur cât mai mult, că tot scap odată cu 0 pedeapsă sau pierderi minime(amicii din autorități) sau banii care cumpără sistemul.
    Aici e riscul principal de a duce în derizoriu un sistem mai permisiv social.
    E un joc subtil cu morcovul (educația) și batonul(aplicarea legii) în care dacă cei care încalcă regulile învață ceva și transformă în ceva pozitiv din pățania lor pentru comunitate, e un plus pentru toți. Dacă nu a înțeles nimic și persistă(recidivizează) atunci normal trebuie avute mijloace mai aspre în vedere.

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.