Recomandări Social

Şcolile în care elevii romi stau în ultimele bănci riscă amenzi pentru segregare

Un caz de segregare şcolară s-a petrecut în comuna Petru Rareş, a anunţat secretarul de stat Ilie Dincă de la Consiliul Naţional de Combatere a Discriminării. În timpul unei şedinţe a Grupului mixt pentru romi oficialului i s-a adus la cunoştinţă că acolo, mai mulţi copii de etnie romă din Poienile Reteagului, aduşi la şcoala din centrul comunei, nu ar fi fost integraţi corect în colectivitate.

S-a întâmplat la începutul anului şcolar, când copiii din patru localităţi diferite au fost aduşi la şcoala din centrul comunei.

„Era clasa I-IV de la Petru Rareş şi clasa I-IV de la Poienile Reteagului, elevi care nu mai continuau acolo şi au venit din clasa a V-a la Petru Rareş. Fiind clasă de I-IV care continua clasa a V-a la Petru Rareş, în prima fază s-a luat hotărârea să continue clasa unu şi clasa doi care venea de la Poieni. Acolo a fost nemulţumirea şi, până la urmă s-au comasat cele două clase”, a explicat subprefectul Ciprian Ceclan.

Cu toate că problema s-a rezolvat imediat după ce a început şcoala, romii din localitate tot i-au reclamat-o reprezentantului lor din Consiliul Naţional Împotriva Discriminării.

„Mi s-a adus la cunoştinţă un gen de discriminare, de segregare şcolară, dar care s-a rezolvat prin intermediul implicării autorităţilor locale şi inspectorului judeţean pentru problematica romă. Eu ştiu că există discriminare. Prin punerea la dispoziţie a legislaţiei antidiscriminare, noi sperăm să diminuăm cazurile de discriminare. Nu vom putea elimina fenomentul prea curând, dar e de datoria noastră să facem şi această monitorizare, iar în anumite cazuri de segregare rezidenţială, de evacăuri cum le-am făcut în foarte multe judeţe să facem medieri. (…) Segregare este şi atunci când elevii romi sunt aşezaţi în ultimele bănci”, a spus secretarul de stat Ilie Dincă, aflat marţi la Bistriţa, unde a participat la şedinţa Grupului mixt pentru romi de la Prefectură.

Cu acest prilej, el a spus că CNCD a amendat şcoli şi inspectorate şcolare din trei judeţe din zona Moldovei: „Am amendat atât şcoala, cât şi ISJ pentru acest gen de segregare”.

Potrivit preşedintelui Partidei Romilor Pro Europa, Emil Neia Lăcătuş, în judeţul Bistriţa-Năsăud nu au existat alte cazuri grave de discriminare, cum ar fi: nu primim romi pe scara blocului sau în discoteci: „Mai avem cazuri, când sunt bursele pentru persoane defavorizate, iar patronii spun că au nevoie de muncitori necalificaţi, iar când văd romii spun că s-au ocupat locurile, deşi nu le spun în faţă că nu îi primesc pentru că sunt romi”.

10 comentarii

  • Prima segregare o fac chiar cei care se plang. Asta fiindca isi numesc copiii ” copii de romi” si pe ei „romi” (oricum un nume de etnie inventat).
    A doua chestiune este de fapt o dilema… alti copii care ar putea ajunge in ultimele banci dintr-o clasa, ar putea face obiectul unei discriminari asemanatoare?
    Io zic sa puneti toate bancile pe randul intai… si numai pe o parte a salii ca poate nu le place la stanga sau la dreapta (sa se faca si un referendum pe tema asta).

  • adica daca al meu sta in ultima banca da nu e rom e rom???? sau cum??? ca sunt destui copii care stau in ultima banca si nu e romi?? fiindca ce sa vezi? intotdeauna va exista o ultima banca!!!! Bine puneti-i la catedra…ca parca ar conta pentru ei. De fapt nu pentru ei, fiindca ei saracii copilasi chiar ar vrea sa invete. Pentru parintii lro care ii descurajeaza in a invata, si comunitatea lor care nu ii sustine si ii invata doar ca ei trebuie sa primeasca drepturi fara nici o obligatie! Copii n-au vina!!!

  • Aoleo !!! Dar nimeni nu vorbeste de faptul de tiganii(denumire corecta a etnie) care isi trimit odraslele la scoala sunt interesati doar sa incaseze banii de pe urma elevilor cu CES(nevinovati de situatie).Uitativa la procentul elevilor cu CES cati sunt tigani(hai fie -rromi)si apoi mai vorbiti de discriminare.Apropo interesativa sa vedeti ce sume primesc (imense)dar mai ales cum sunt cheltuite de parinti(alcool,tigari,telefoane) ,sume platite tot de noi cei care ne rupem spatele pe salarii de …….

  • Mo Neia mo, oare de ce spun patronii că sunt ocupate posturile când văd tziganii?
    Nu cumva rupeți hamu cu lucru? De igienă ce să mai vorbim, eu propun ca in toate clasele unde sunt si tzigani introducerea unui nr.suplimentar de bănci care să fie amplasate în fundul clasei si până băncile o să isi dea seama ca de fapt ele sunt discriminate totul o să fie OK.

  • Ii aduci aproape cu forta in scoala, le dai si bani si o masa calda . Le oferi locuri special pentru ei in facultati, institutii, ii blindezi cu bani si ajutoare, le platesti cheltuielile la asociatia de locatari, le oferi si locuinte sociale, ii lasi sa trandaveasca pentru ca ei nu vor sa munceasca si apoi ei sunt discriminate…???? Daca este o competitie in viata aceasta , apoi sa mearga sa invete sa poata avea o slujba pe merit, sa-si plateasca toate utilitatile, sa-si duca copii la scoala, sa-si rupa spatele muncind si apoi sa vina unu care le primeste pe toate mokka si zice ca este discriminat.

  • Criteriile de discriminare sunt mult mai multe de care nu se face atata caz.Copilul de la tara e discriminat fata de cel de la oras. Sau nuntile tiganesti din Timisoara,Hunedoara fata de nuntile tinerilor din zone de.munte.Ia mai terminati! S-au tot pompat bani in programe pentru copiii romi ,maghiari,etc

  • E incredibilă revărsarea de intoleranță. Incredibilă.
    Primo, copiii sunt copii.
    De români, maghiari , sri-lankezi romi, sau papuași..sunt ființe nevinovate care se dezvoltă social.
    Vor deveni ceea ce îi învață societatea și părinții.
    Atunci când părinții nu pot să le transmită valorile comune, e rolul societății să îi ajute.
    Sunt două alternative.
    Continuați pe panta ostracizării prin care copiii respectivi au deja o soartă predestinată din cauza statutului părinților lor.
    Sau tratăm egal pe toți copiii cu aceiași dragoste , înțelegere și ne concentrăm să învețe ca să devină adulți responsabili în societate.
    Fiecare copil are același potențial.
    Poate fii viitorul Einstein, poate fi următorul medic, poate fi următorul bun samaritean care va ajuta pe alții în momente de nevoie.
    Dar nu așa , etichetând niște bieți copii ca și proști, înapoiați, cu egoism și ură viscerală.
    E un fapt.
    Copiii din familiile de romi au șansele cele mai mici să aibă parte de educație. Datorită
    1. Bagajului familial, părinții cu situație proastă, la rândul lor needucați, rata analfabetismului și sărăciei sunt mult mai pronunțate în rândul romilor.
    2. Prejudecăților sociale xenofobe. Expuse magistral mai sus. Lumea aude de programe de incluziune și crede că sunt cadou sau că funcționează impecabil sau că ar face concurență vezi doamne majorității.
    În societăți normale, există aceiași șansă pentru copilul unui rom să aibă o funcție în competiție cu copilul unui medic.
    Faceți un mic exercițiu.
    Cu toții ați cunoscut un copil dintr-o familie de romi în tinerețe.
    V-ați jucat cu ei în unele ocazii. Nu erau extratereștrii.
    Unde sunt acum?

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.