Social

Elevii Liceului Silvic ”Transilvania” Năsăud, printre cei mai buni din Europa

Echipa Liceului Silvic ”Transilvania” Năsăud a câștigat două medalii de aur și una de argint la ”European Student Championship in Forestry Skills”, concursul european de competențe în silvicultură, la care au participat echipaje din 18 țări, cu tradiție veche în silvicultură.

Echipa liceului din Năsăud, alcătuită din 5 băieți, dintre care 4 în concurs și unul rezervă, a reprezentat România la această prestigioasă competiție după ce a câștigat concursul național între liceele silvice.

Rezultatele obținute de tinerii silvicultori năsăudeni sunt următoarele:

  • Locul I pe echipe la proba traseului forestier
  • Locul I individual la proba de mânuire a motofierăstrăului – curățarea de crăci
  • Locul III pe echipe în clasamentul general, după Austria și Germania

Concursul, care constă în două probe, a traseului forestier cu 16 subprobe și de mânuire a fierăstrăului mecanic cu 5 subprobe, a fost la a 22 a ediție și s-a desfășurat la Colegiul Silvic ”Bucovina” Câmpulung Moldovenesc.

Au fost prezente echipaje din 18 țări, majoritatea cu o puternică tradiție în silvicultură: Austria, Belgia, Germania, Estonia, Franța, Italia, Letonia, Luxenburg, Norvegia, Olanda, Polonia, Serbia, Slovacia, Slovenia, Spania, Suedia și Ungaria.

Proba traseului forestier (forestry course) a constat într-un traseu de circa 4 km prin pădure, în lungul căruia echipele au avut de realizat 16 subprobe constând în identificarea de specii forestiere după diferite criterii, specii de vânat și de dăunători forestieri, estimări forestiere de înălțimi, volume ale arborelui pe picior, volume la hectar pe sortimente, volumul unui buștean, diametrul mediu la hectar, numărul de arbori la hectar, mărimea unei suprafețe acordarea primului ajutor în pădure, precum și o probă surpriză. Parcurgerea cu succes a acestor probe presupune aplicarea unor multiple cunoștințe abilități și competențe de silvicultură și transdisciplinare.

Proba de mânuire a motofierăstrăului (Tecchnical events) a însumat cinci subprobe: schimbarea lanțului tăietor, tăierea combinată, tăierea de precizie, doborârea unui arbore și curățarea trunchiului de crăci. Toate aceste subprobe trebuie executate cât mai rapid și în condiții de siguranță a muncii.

Echipa a fost alcătuită din elevii: Vasile Bizău, Antonel Gușă, Vasile Moldovan, Robert Slavoca și Alex Bumbu, antrenați de ing. Gioconda Neamț, ing. Gavrilă Neamț, dr. ing. Andreea Roman, ing. Ioan Mihali, maistru Titu Bertel, ing. Cristian Cosma, directorul școlii și coordonatorul lotului.

”Ne propunem ca prin aceste aceste rezultate deosebite, dar și prin alte activități și proiecte specifice să declanșăm schimbarea de paradigmă privind competitivitatea elevilor de la liceele tehnologice în general și a liceelor silvice în special. Deoarece activitatea de pregătire a concursului precum și prezentarea necesită cheltuieli de logistică, echipamente, consumabile, cazare și masă, aducem mulțumiri deosebite sponsorilor care au fost alături de noi: Husqvarna România, sponsor principal, firma Frasinul, firma MIS Grup, Ocolul Silvic Romuli, Ocolul Silvic Someș -Țibleș, Clubul Rotary Năsăud, Punct gastronomic La Mănăilă din Șanț”, a transmis prof. ing. Cristian Marcel Cosma, directorul Liceului Silvic Transilvania Năsăud.

Liceul Silvic ”Transilvania” Năsăud a mai obținut locul II pe echipe la mânuirea motofierăstrăului și locul III pe echipe în clasamentul general, în 2017 și la Campionatul european din Elveția.

7 comentarii

  • Is bine venite astfel de evenimente. Au firmele din strainatate sa isi selecteze, din timp, mana de lucru.

    Sau, credeti ca acesti copii vor lucra in Romanistan???? :)))

    8
    8
    • @Branconieru

      Da, vor lucra în țara lor.🤠 👍
      Probabil după niște „stagii” făcute în străinătate. ––

      FELICITĂRI elevilor !

      10
      3
    • @br…
      Pot sa lucreze unde vor ei, doar e Democrație în UE, nu?

      Doar că și „dincolo ” lucrurile s-au cam împuțit🤭 !
      Revin românii „pe capete” din UK, Irlanda (chirii prea prea mari, vremea nașpa, costuri de creștere a copiiilor creșe etc astronomice!) ,
      ITA, Spania,(n-au de lucru decât batante);

      Și-o să-și dea seama singuri, că avem poate cea mai frumoasa țară europeană (ca Geografie și tradiții) din care, CINEVA 👻 tot manevrează sistemul a.i. tinerii să fie izgoniți/ „încurajați” Sa PLECE din ea!

      5
      3
  • Felicitări elevilor, felicitări dacălilor.
    E grea meseria de avocat a diavolului dar -cei mai buni – e relativ la un sistem de evaluare.
    Au competiționat într-un sistem consacrat de evaluare a unor practici, sistemul europeean ( școala austriacă, organizarea forestieră europeeană, amenajamentele )
    Fac afirmația respectivă ca să se nu transforme sentimentul de mândrie..într-un sentiment de fudulie, în care steagul și culorile să ia mințile celor care formează copiii…
    Există și altceva pe piață..foarte competitiv ce poate anula un avantaj relativ -manipularea manuală a fierestraielor mecanice…
    De exemplu, mecanizarea și operațiunile zilnice ale companiilor forestiere nord-americane utilizează utilaje de genul
    https://www.deere.com/en/forestry-and-logging/
    Vă dați seama, bătălia de productivitate (bani, volume) e câștigată de cine..singurul avantaj major în România e încă prezența unor păduri bătrâne în zone inaccesibile ce au prezervat arborete cu diametre mari.
    Iar manipularea unor asemenea utilaje, cu tot respectul pentru elevii actuali ai liceului, nu necesită forță fizică ci mai mult abilitatea de a manevra un joystick , citi date pe un ecran și de a sta izolat într-o cabină zeci de ore..
    Recunoașteți profilul gamerului?
    Asta caută companiile respective ca și calități.
    Apoi ar mai fi, modul în care se valorifică masa lemnoasă.
    Comunismul , cu toate tarele lui, a avut o viziune modernă de organizare a producție pentru vremurile de atunci.
    Organizarea muncii.
    Prevedea o viziune unitară privind cultura(Romsilva) exploatarea-ifet și valorificarea materialului lemnos(combinatele de prelucrare a lemnului) de manieră economică dar și durabilă, de regenerare.
    Condiții ce nu mai pot fi reproduse azi..legislație, fragmentare, presiune pe câștig imediat

    Astăzi?

    Cu fondul forestier spart în mii de bucăți, cu mii de proprietari care văd bușteanul cu prețul în cash în fața ochilor..gestiunea unitară și echilibrată nu mai e posibilă.

    Nici măcar recoltarea lemnului ce ar trebui să fie disponibil din doborâturi.
    Marcatul după vechiul sistem pare o treabă laborioasă și manuală.
    Se plângea un fost coleg, șefii de ocoale nu mai știu terenul, nu mai știu parcelele, nu mai știu limitele.Înainte, era o ierarhie, acumulare de cunoștințe la nivel de administrație, de exemplu inginerii incepeau șef de district, ceva ani pe teren .Azi cred că se aude doar de partizi de exploatat.
    S-au multiplicat posturile cu salarizare în structuri din ce în ce mai fragmentate ..
    Privitor la competiție.

    Să recapitulăm problele

    identificarea de specii forestiere după diferite criterii- cu ajutorul inteligenței artificiale aplicații android iphone, poza pe frunză, lujer, scoarță, ac…și informația e acesibilă utilizatorului. http://leafsnap.com/

    specii de vânat și de dăunători forestieri- idem aplicații.

    estimări forestiere de înălțimi. hypsometre . https://haglofsweden.com/project/laser-geo/
    estimări de volume https://www.fovea.eu/ifovea_pro_woodpile_measurement?language=en

    volume la hectar pe sortimente, volumul unui buștean,diametrul mediu la hectar, numărul de arbori la hectar,

    mărimea unei suprafețe – cu un simplu smartphone garmin oricine are o suprafață aproximativă rapid.

    De ce în mod reflecție…Gândiți.
    Ce e mai eficace la nivel de cost beneficiu pentru un sistem economico-social. Chiar educativ.
    Să investească sute de ore de pregătire individuală într-un elev care să performeze la o competiție odată..(să recunoască speciile de exemplu) să calculeze un volum, să manevreze un utilaj pe care poate va avea sau nu șansa să-l utilizeze…
    Sau să învețe persoana matematica din spatele calcului, conceptului și să folosească o aplicație care facilitează operațiunea fără greș.
    Ce e balast și ce e valoros, relevant azi într-un proces de învățare…
    Acolo e întrebarea.
    Dacă fiecare utilizator de automobil ar trebui să învețe de la zero chimia oțelului și fizica motoarelor , ar fi o nație de PhD.
    Totuși, oamenii conduc fără să gândească la complexitatea automobilului.
    În schimb, sunt tendințe care trebuie identificate care ar necesita cunoaștere teoretică și practică, de exemplu impactul schimbărilor climatice asupra fenomenelor meteorologice locale ,practicarea unei silviculturi de tranziție pentru a creea păduri rezistente(compoziții specii, structuri de pădure) evitarea tăierilor rase etc, etc .

    Partea de monitorizare poate fi automatizată…
    Orice elev ar putea fi învățat cum să interpreteze o hartă de genul

    https://www.globalforestwatch.org/map/?map=eyJjZW50ZXIiOnsibGF0Ijo0Ny4zOTIyNjQ1MjM4NTU1NDUsImxuZyI6MjUuMjkzNDU3MDMxMjUxMDczfSwiem9vbSI6NX0%3D&mapPrompts=eyJvcGVuIjp0cnVlLCJzdGVwc0tleSI6InN1YnNjcmliZVRvQXJlYSJ9

    Să nu menționăm partea de genetică forestieră…tehnologiile CRISPR
    Împădurirea cu drone- https://dendra.io/

    Cunoștiințele evoluează.

    Școala ar trebui să fie la zi, adaptativă chiar dacă asigură baza .

    8
    1
Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.