De câteva zile, localnicii din Teaca au putut observa multă mişcare pe linia de tren îngustă care leagă Lechinţa de Târgu Mureş. Mai mulţi angajaţi ai CFR au început să verifice dacă pe acest traseu mai poate trece trenul întrucât multe şine de cale ferată au fost furate şi duse la fier vechi. Se fac aşadar verificări, dar şi lucrări de reparaţii întrucât Societatea Feroviară de Turism SFT – CFR SA intenţionează să repună în circulaţie pe acest traseu, în scop turistic, trenuleţul cu aburi.
Linia îngustă Târgu Mureş – Lechinţa se întinde pe 90 km lungime şi traversează nouă localităţi – şapte din judeţul Mureş şi două din Bistriţa-Năsăud. Linia a fost dată în exploatare în anul 1914 pentru transport mixt de persoane şi de marfă şi închisă după 1989. Interesul pe care mai ales străinii îl arată pentru acest tip de turism a determinat statul să se gândească să o redeschidă până în Bistriţa-Năsăud, în prezent linia fiind funcţională doar între Târgu Mureş şi Band.
În zona respectivă, turiştii pot admira din trenul cu trei vagoane podul de fier de peste râul Mureş denumit ” podul celor trei poduri ” pentru că este alcătuit din trei asemenea lucrări de artă, lacurile Cenan, populate cu specii autohtone de crap şi caras, amplasate în mijlocul unei naturi sălbatice cu floră şi faună specifice bălţilor din Câmpia Transilvaniei, un veritabil ” paradis al pescarilor „, dar şi enigmatica rezervaţie de pin negru de la Săuşa. Tot pe traseul trenului se mai află situl arheologic de la Moreşti ce adăposteşte un castru roman construit pe la anul 122 d.H ., rezervaţia cinegetică de la Sântioana, bogată în vânat mic, livezile de cireş de la Păunet, terenul de vânătoare din Dealul Oroiului, Dealul Bandului şi multe altele.
Dacă traseul va fi extins şi în Bistriţa-Năsăud, lista frumuseţilor pe care le vor putea vedea turiştii se va extinde, Teaca şi Lechinţa fiind două aşezări cu tradiţii în pomicultură şi viticultură, dar şi vechi localităţi săseşti cu biserici de o arhitectură aparte.
Trenul “Mureş” a fost restaurat de către SFT – CFR SA în decursul anului 2003 şi este pregătit pentru excursii pitoreşti. Garnitura este alcatuită din trei vagoane de călători ce sunt remorcate de locomotiva 764.053. Vagoanele acoperite au fost reamenajate având 27 de locuri şi bar, respectiv 29 de locuri şi grup sanitar. Iniţial, au fost construite la Meva Turnu Severin, în anul 1989, fiind apoi restaurate de către SFT – CFR SA pentru trenul de epocă “Mureş” în anul 2003.
Vagonul terasă are o capacitate de 35 de locuri, oferind o ambianţă deosebită în timpul călătoriei în zilele calde şi însorite de vară. Construit în anul 1976, la Atelierele “Unio” din Satu Mare, vagonul de tip “terasă” este una dintre atracţiile trenurilor de epocă pentru linie îngustă.
Deocamdată nu se cunoaşte exact data în care trenul va circula din nou pe linia îngustă, dar pregătirile sunt intense ceea ce ne face să credem că se va întâmpla într-un viitor nu prea îndepărtat.
Cristiana Sabău
Adaugă comentariu