Traficul rutier prin Piaţa Mică este închis pentru o lună de zile, iar pe străzile Nicolae Titulescu şi Mihail Kogălniceanu se circulă alternativ pe câte un sens fiindcă se fac lucrări în zonele în care au apărut deteriorări, în special piatra spartă sau desprinsă din pavaje. „Există sentimentul că a fost făcut ceva de mântuială. Noi suntem primii care îl avem”, a spus viceprimarul Cristian Niculae, preşedintele Comisiei de monitorizare a lucrărilor executate pe axele turistice.
„De mai bine de o săptămână, la cererea noastră, firma TCI din Cluj, executantul lucrării, a venit să repare problemele apărute la pavajul din piatră. Am văzut şi noi că piatra cubică de pe strada Dornei s-a conservat mult mai bine, deşi e montată mai demult, în timp ce pe pavajele de pe Kogălniceanu, Titulescu, Piaţa Mică sunt făcute cu piatră dreptunghiulară, care este mult mai lungă. Cred că soluţia aleasă de către proiectant nu a fost una foarte fericită, cea cu granitul de 1ox10. Atunci când e călcată cu maşinile mai grele ale Supercom, fiindcă în oraş e limită la cele de 7 tone – deci nu există posibilitatea de a circula cu maşini mai mari prin aceste zone – cred că acolo apar probleme. În momentul în care se calcă pe o parte a pietrei se dislocă. Atâta timp cât proiectul a fost implementat cu bani europeni trebuie să mergem aşa cu el. S-ar putea ca, după ce iese din garanţie, să venim cu o soluţie de piatră cubică. Până nu trec cinci ani de la implementarea proiectului european nu putem face modificări. Aceste reparaţii se fac pe banii constructorului, dar apare deranjul acesta şi sentimentul că a fost ceva făcut de mântuială. Noi suntem primii care îl avem. De fiecare dată când trec pe acele treceri de pietoni nu îmi place, mă deranjează, dar, din păcate, nici aceste lucrări de reparaţii nu se pot face decât vara”, a spus viceprimarul Cristian Niculae.
Potrivit acestuia, după ce sunt executate lucrările trebuie să treacă un termen de 18 zile până se se fixează piatra.
„Adică am intrat pe Kogălniceanu, am reparat o parte, stă 18 zile fără să se circule cu maşinile, ne mutăm pe partea cealaltă. La fel se întâmplă pe Titulescu. În Piaţa Mică se închide traficul pentru 30 de zile pentru că ni s-au adus reproşuri din partea constructorului că nu am respectat termenul pentru fixarea pietrelor. Mortarul trebuie să se prindă. Astea sunt lucrările publice şi lucrurile care se întâmplă de foarte multe ori când eşti nevoit să ai o lege a achiziţiilor publice care nu e bine făcută (lege care obligă autorităţile să încredinţeze contractele firmelor care oferă cel mai mic preţ -n.r.)”, a mai spus Cristian Niculae.
Pentru al treilea an consecutiv, constructorul care a lucrat pe axele turistice din centrul istoric al Bistriței a fost chemat să facă reparații în zonele în care au apărut deteriorări, în special piatra spartă sau desprinsă din pavaje, data finalizării lucrărilor fiind 31 mai.
”Am avut o discuție cu firma TCI, care a fost liderul de asociere, și termenul convenit pentru finalizarea lucrărilor este 31 mai. Problema nu este de execuție, ci în special de proiectare. Dacă ar fi fost puse pietre de dimensiuni mai mici nu am mai fi avut aceste probleme. De aceea pe strada Dornei piatra a ținut. Pietrele mari au pârghia mai mare și când trec mașinile se desprind mai ușor. Înlocuirea pietrelor cu altele de mai mici dimensiuni nu este fezabilă în acest moment, suntem în cei cinci ani de garanție a proiectului, după aceea piatra mare va fi înlocuită cu piatră mai mică. Suntem în garanție și vor repara în fiecare an atâta timp cât durează garanția”, a spus luna trecută primarul Ovidiu Crețu.
Lucrările din proiectul ”Regenerarea urbană a centrului istoric Bistriţa, Axa turistică 1, 2, 3”, în valoare de aproape 5 milioane de euro bani europeni și finalizat în decembrie 2015, au fost realizate de mai multe firme în asociere, lider fiind SC TCI CG SA Cluj. Valoarea totală a proiectului, din contractul de finanţare, a fost de peste 10 milioane de euro, iar valoarea finală, după implementare de 4,9 milioane de euro (49,08%).
Eu ma intreb de ce nu se schimba legea asta a achizitiilor.
Probabil nu e o prioritate.
🙂
Piata mica este o minunatie din punct de vedere urban, acolo ar putea fi plin de terase si oameni care sa mearga in oras. Era asa frumos cand eram tineri acolo. Dupa reparatii ar putea ramane inchisa si sa fie loc de joaca pentru copii
Când faci lucrări cu nepricepuți, rezultatele pot fi previzibile (de unii)- chestie care nu e valabilă și atunci când cei care trebuie să prevadă sunt la rândul lor nepricepuți sau au avut interesul să fie așa.
Ca viitor beneficiar al unei lucrări, să accepți un proiect făcut de cineva fără să mergi să vezi unde s-au mai făcut astfel de lucrări e o neglijență care trebuie urmată de demisia celui responsabil.
Și justificările că „banii europeni” o să vină să măsoare dimensiunile plăcilor de pavaj folosite la „cocoașele” din drum, și vor accepta perpetuarea unor prostii nocive,e o altă minciună sau încercare de exonerare de răspundere și de păstrare în funcții a vinovaților.
Important e că au venit să le repare. Din păcate, sunt situații, precum asta, care nu depind de administrația locală, ci depind de firma care a executat lucrările. Să sperăm ca de această dată lucrările să fie durabile pentru a nu fi nevoie sa vină în fiecare an să repare și să trecem iar prin aceeași situație.
Pentru Iosif si Maria:
„Pacatele” astea toate sunt facute prin „grija” administratiei locale… Daca lucrarea ar fi fost facuta, achitata si avizata abia dupa CONTROL responsabil, alta ar fi fost situatia: doamnele si copiii nu s-ar fi impiedicat la tot pasul in pavajul asta… EUROPEAN (!?), iar bistritenii s-ar fi putut plimba linistiti, ca odinioara!
De cand a reface o lucrare este chiar „se va reface si gataa”, pe ce lume traim, Iosif?! Cine raspunde pentru atata IRESPONSABILITATE? Ar trebui ca „onor administratia”, cei care au avizat lucrarea cu surle si trambite au dat bun de folosinta sa raspunda MATERIAL, impreuna cu executantul. Altfel tot bietul contribuabil plateste… ori asta nu conteaza?!
D-le Vice; dumneata nu ai nici o vina ca proiectul nu va apartine, si cand a fost votat nu erati in administratie. Acuma vrand -nevrand sunteti purtat pe drumuri si cetateanul va scoate TAP- ISPASITOR. Este proiect CRETIAN cu piatra din muntii RODOPI. Cine mama dracului a pus administratia sa comande asemenea lucrari ? Asfaltul si pietrele originale de BAZALT de la sasi de ce nu au fost bune ? Apropo ;unde s-au evaporat miile de bucati de piatra saseasca din tot centrul ? Constructorul daca spune ca nu s-a respectat termenul de fixare a pietrelor e un BOU. Pai cum vine asta ?Asta insemna ca 18 zile nimeni sa nu calce cu masina si piciorul pe ele. Nimeni din zona sa nu iasa din casa. Eu nu am mai auzit asemenea explicatii despre mortar. Pe o placa de beton la supra-etajare dupa sapte zile se poate calca si construi pe ea si la mortar trebuie 18 zile. Sunt explicatii aiuristice pt. a spala nepriceperea in domeniu. V-am mai spus’ piatra se lucreaza cu PIETRARI calificati nu cu zilieri .Vom avea probleme non-stop, in fiecare an. Oricum asa zisele AXE TURISTICE nume pompos ales de primar toate arata ca naiba. Nu stiu cum cei de la CULTURA au permis asemenea imagini sa ramana in urma modernizarilor facute de mantuiala. Pe toate pasajele sunt pe pereti tot felul de cutii de toate dimensiunile. De gaz, de internet, curent etc. Ele trebuiau ingropate in perete nu sa te bati de ele. Nu asa arata un traseu MEDIEVAL. Plin de tehnica si cabluri. Aici Primaria s-a facut de ras. Mergeti numai in cetate la ALBA IULIA si veti constata ca nu exista asemenea imagini.Una peste alta totul a fost un esec lamentabil, de prost gust si nu are nimic cu partea istorica. Modelul de chici general incepe cu ditamai TURNUL de piatra a bisericii care a fost tencuit pe o portiune si dat cu LAVABILA.
au mai gasit ceva vestigii???? :)))
Alo primare!!! I-ati lespezii de pe sincai si dule la tine in curte. Nu se poate merge pe ele in siguranta. Se impiedica copii pe ele ďar si oamenii. Este o mare prostie ce ai facut.