La Consiliul Județean Bistrița-Năsăud a fost semnat contractul de proiectare și lucrări pentru Lotul 4 din DJ 172 D ”Poarta Transilvaniei”, Ilva Mică / int. cu DN 17 D – Poiana Ilvei – Măgura Ilvei (18,8 km), contract reatribuit prin licitație după ce constructorul desemnat inițial nu a respectat termenele de execuție.
Licitația a fost câștigată de asocierea MIS Grup SRL – LDP SA – Diluca Project SRL, valoarea investiției ridicându-se la 50,6 milioane lei (10,5 milioane euro) fonduri europene prin Programul Operațional Regional. Durata contractului: 15 luni. Garanția lucrărilor: 10 ani.
Ce se va realiza: 7,3 km trotuare; 1,7 km pistă pentru cicliști; 14 stații de transport public cu alveole; 25 km șanțuri pereate și rigole carosabile; 80 de podețe; 4 poduri; 13,6 km ziduri de sprijin; 64 de intrări pe drumuri laterale; 562 de indicatoare, 44 de semnalizatoare cu avertizare luminoasă pentru trecerile de pietoni și 6,5 km parapet de siguranță.
În iulie 2017 s-a semnat contractul pentru Lotul 4, câștigătoare fiind desemnată asocierea Autotehnorom – Opr Asfalt SRL, însă din cauza întârzierilor în execuție și a nerespectării graficelor de lucrări contractul a fost reziliat, fiind organizată o nouă procedură de licitație.
”Chiar dacă trecem printr-o perioadă delicată, continuăm să ne facem treaba și le dau o veste bună în special celor care trăiesc pe Valea Someșului și pe Valea Ilvelor. Pe Lotul 4 din DJ 172 D ”Poarta Transilvaniei” am avut o situație neplăcută cu o companie care nu și-a făcut treaba, a urmat reziliere de contract, relicitare. Semnăm contractul pentru a putea moderniza și Lotul 4. Mai bine mai târziu decât niciodată. Avem o bucată de drum care a ridicat foarte multe probleme, legătura din DN 17 D de la podul din Ilva Mică până la curba aflată la ieșire din Ilva Mică, o porțiune de 2,5 km care va fi tratată cu prioritate și ne dorim să avem acolo un strat de asfalt în cel mai scurt timp pentru ca circulația să se poată desfășura civilizat. Înțeleg că în aproximativ șase săptămâni poate fi realizată această lucrare, pentru a veni în sprijinul celor care circulă de pe Valea Someșului, de pe DN 17 D, și vor să folosească alternativa de pe Strâmba pentru a ajunge în Bistrița. Oricât s-a pietruit, ținând cont de transportul greu care circulă în zonă, dar și de anotimp, de multe ori drumul era impracticabil”, a spus președintele Consiliului Județean Bistrița-Năsăud, Radu Moldovan.
El a menționat că, deși România este în stare de urgență din cauza epidemiei de coronavirus, nu a fost pus până acum în situația de a sista lucrările pe niciun șantier.
DJ 172 D: Ce s-a făcut, ce mai e de făcut
Proiectul de modernizare a DJ 172 D ”Poarta Transilvaniei” Mureșenii Bârgăului – Lac Colibița – Colibița – Bistrița Bârgăului – Prundu Bârgăului (DN 17) – (DN 17) Josenii Bârgăului – Strâmba – Ilva Mică (DN 17 D) – Poiana Ilvei – Măgura Ilvei, împărțit în cinci loturi, este derulat de Consiliul Județean Bistrița-Năsăud. Investiția totală este de aproximativ 50 de milioane de euro.
Lotul 1, tronsonul 1 Mureșenii Bârgăului – Colibița (5,1 km) a fost recepționat în octombrie 2017. Valoarea investiției: 18,2 milioane lei (4 milioane euro) prin PNDL și de la bugetul județului. Constructor: Dimex Company.
Pe Lotul 1, tronsonul 2 Colibița – Mița (6,5 km) lucrează asocierea Dimex Company – Explan SRL – SC Electro-Ursa Servcom SRL (43,9 milioane de lei, adică 9,4 milioane de euro bani europeni prin POR). Anul acesta se finalizează lucrările.
Lotul 2 Prundu Bârgăului / int. cu DN 17 – Bistrița Bârgăului – Colibița (17,1 km) a fost recepționat în octombrie 2019. Valoarea investiției: 47,1 milioane lei (9,9 milioane euro) fonduri europene prin POR. Constructor: asocierea Dimex Company – Explan SRL + Viakon Drum SRL.
Lotul 3 Josenii Bârgăului – Strâmba – Ilva Mică (14,2 km) a fost recepționat în decembrie 2019. Pe acest tronson a lucrat asocierea de firme Dimex Company – Star Comexim SRL Cluj. Valoarea investiției: 42 milioane lei bani europeni (9 milioane euro) prin POR.
Lotul 5 Măgura Ilvei – Lunca Ilvei (17,8 km) este în lucru, în mai-iunie se încheie execuția – 37,5 milioane lei (8 milioane euro) fonduri alocate de Guvern prin PNDL și de la bugetul județului. Lucrează asocierea MIS Grup SRL – Technocer SRL – Drumserv SA – Luca Way SRL.
MIS Grup SRL – numai sa respecte garantia lucrariilor in cele 120 luni (10 ani ) de la receptia lucrariilor si sa foloseasca materiale de caliatate nu ca si la LOTUL 5 Măgura Ilvei – Lunca Ilvei (17,8 km) unde au apare Gropi si fisuri in suprastructura drum dupa primul strat de asfalt din BAD22.4 , analizand ca compactarea straturilor inferioere este inexistenta. Presa sa filmeze drumul prin anul 2031 inainte de receptia finala si sa observe cum arata.
Fara a intra in prea multe detalii, il invit pre domnul Radu Moldovan sa arunce o privire pe lotul 5. Drumul incepe deja sa devina problematic. Sustin proiectul fiindca locuiesc in zona si am de furca cu drumul de la Magura Ilvei la Ilva Mica si de la Magura la Ilva Mare zilnic! Imi doresc doar sa se respecte standardele de calitate si executie a lucrarilor, altfel in 5 ani ajungem in aceeasi situatie. Sa se tina cont de traficul din zona, unde sunt nu mai putin de 4 cariere. Imi doresc si sa se ajunga cu canalizarea prin zona, cand a da Domnul, dar sper ca la un an dupa ce termina drumul, sa il distruga iar…
Așa este când sunt firme de casă.
Drumurile nu au cum sa arate bine daca comisionul e 20% din costul lucrarii. Constructorul trebuie sa faca rabat de la ceva si face de la calitate, la care se mai adauga si lipsa unor profesionisti in materie de drumuri si lipsa unor meseriasi calificati. Asa apar suprapuneri de efecte care genereaza realizarea unor lucrari facute de mantuiala.
Am fost ieri pe drumul de la Lunca Ilvei spre Măgura Ilvei, care e f bun. Dar de la Măgura spre Ilva Mică drumul e o jignire, să ne ferească Dumnezeu, plâng roțile mașinii pe el.