Actualitate

Halal urbanism! Blocurile în care oamenii se uită la un singur film ”De ce trag clopotele, Mitică?”

Cine a apărut prima: biserica la un metru de bloc sau invers? E una din întrebările care ar merita să dea de gândit Serviciului de Urbanism din Primăria Bistriţa care a dat aprobarea să existe multe asemenea situaţii. Vă prezentăm astăzi Biserica Sf. Gheorghe de la Han care, nu numai că nu se potriveşte în context, dar mai şi poluează fonic întreaga zonă.

Bistriţa este, cu siguranţă, oraşul în care sunt foarte multe biserici, câte una pentru fiecare preot care a vrut neapărat să „slujească” la oraş şi, dacă se poate, şi într-un vad bun. Fiecare a dat din coate cum a putut şi a obţinut dreptul să construiască o nouă biserică unde a vrut el, nu unde a fost necesar sau adecvat din punct de vedere urbanistic. Culmea este că a şi reuşit chiar dacă locul ales a fost mai mult decât nepotrivit. Este şi cazul Bisericii Sfântul Gheorghe de pe Calea Moldovei.

Iată ce aflăm din Monografia Protopopiatului Ortodox Bistriţa, scrisă de protopopul Alexandru Vidican, despre acest lăcaş de cult: ipsma bistrita 7„Început de drum, 7 noiembrie 2000, conform procesului- verbal, nr. 750/29.12.2000, zi binecuvântată de Dumnezeu, pentru că în aceeaşi zi, cu încredinţarea Înalt Preasfinţitului Arhiepiscop Bartolomeu Anania, s-a înfiripat Parohia Sfântul Gheorghe, a prins viaţă un vis născut în inima unui preot, acela de a înălţa o Sfântă Biserică. În martie 2001, s-au făcut demersuri pentru obţinerea locaţiei, în vederea construirii noului locaş de cult. În Planul Urbanistic General al Bistriţei se prevedea biserică şi o grădiniţă localizate între oraşul Bistriţa şi cartierul Unirea. S-au început lucrările şi s-a turnat o fundaţie care există şi astăzi ca o mărturie tăcută, întrucât lucrările de construcţie s-au sistat. A urmat un an greu, în care s-au depus mari eforturi pentru întocmirea documentaţiei necesare şi găsirea altei locaţii”, relatează însuşi preotul paroh al Bisericii Sfântul Gheorghe, Arghir Vlaşin (foto stânga), în monografia amintită.

Tot el adaugă că, între iunie 2001 – mai 2002, a slujit în Biserica ,,Sfânta Treime”, unde păstoreşte părintele Ioan Suciu, iar în 25 aprilie 2002, a demarat lucrările pentru construirea unei capele din lemn pe Calea Moldovei, între blocuri.

„Bisericuţa s-a ridicat într-un timp foarte scurt, doar zece zile”, mai scrie preotul. Să mai spunem că, la vremea aceea, primar al Bistriţei era Vasile Moldovan, el însuşi cu un preot în familie pentru care a dat aprobări de construire a unei biserici în cartierul Subcetate. Cum era să o refuze pe aceasta?

Aşadar, în 2004, an electoral în care Vasile Moldovan câştiga al doilea mandat de primar al Bistriţei, s-a pus piatra de temelie pentru biserica mare. Atunci a început construirea noului locaş de cult prevăzut şi cu demisol. Până în 2011, au fost investiţi în construcţie circa 500.000 de lei (cinci miliarde de lei vechi). „În anul 2006, capela de lemn a fost dărâmată pentru ca lucrările la biserica mare să se poată desfăşura în condiţii optime. Din 2006 până astăzi,  se slujeşte cu multă dragoste şi dăruire, în demisolul plin de credincioşi în duminici şi sărbători”, scrie preotul Vlaşin.

În realitate însă, demisolul nu e chiar atât de plin de credincioşi precum se arată în Monografie. Duminică, 4 mai a.c., după ce începuse oameni la bisericaslujba, erau puţini oameni la rugăciune, însă boxele din exterior duduiau probabil pentru locatarii blocurilor din apropiere care încă mai zăboveau în pat, un alt obicei păgubos practicat numai de bisericile ortodoxe care demonstrează, în felul acesta, că nu respectă liberul arbitru al omului. Dacă el vrea să partice la o slujbă, se va duce, nu e nevoie să-i punem boxe la geam care să-l asurzească.

Cert este că, la nici un metru de biserica căreia parcă îi ies turnurile din tarabele pieţei de pe Calea Moldovei au fost ridicate mai multe blocuri noi, unul fiind aproape lipit de biserică. Persoanele care vor locui la etajele superioare ale clădirii vor avea probabil o problemă de fiecare dată când clopotele acestei biserici vor bate la un metru de apartamentele lor. Se pare însă că nimeni nu s-a gândit la asta: nici constructorul blocurilor, nici Primăria Bistriţa şi nici preotul paroh Arghir Vlaşin care consideră, se pare că, lumea trebuie să asculte slujba pe care dânsul o oficiază în fiecare duminică fie că vrea, fie că nu vrea acest lucru. Altfel, e inexplicabil de ce funcţionează difuzoare, în exterior, în condiţiile în care în incinta bisericii se află doar o mână de oameni care aude foarte bine şi fără ca sunetul să fie amplificat.

Astfel de situaţii absolut nefireşti sunt frecvente şi în alte zone ale oraşului, motiv pentru care ar fi necesară o reglementare administrativă pentru ca nimeni să nu aibă dreptul să polueze fonic oraşul fără o aprobare în acest sens de la organisme de reglementare, pentru o durată scurtă şi cu un motiv întemeiat.

biserica blocuri 3 biserica blocuri 2 biserica blocuri 4 biserica blocuri 5

37 comentarii

  • Vina este a celor ce conduc urbanismul bistritean care nu s-a schimbat si este acelasi de pe vremea lui Vasile Moldovan. Ei sunt in masura sa dea aprobarile legale ale constructiilor. Pentru unii se poate si pentru altii nu.

  • dragi cititori!
    in urma cu 2 veri, am fost in concediu in Grecia, pe o frumoasa si cocheta insula (a nu se intelege ca vreau sa fac reclama Greciei). Toate bune si frumoase acolo, doar ca in curtea interioara a hotelului unde eram cazati, sau ma rog, pe fatada posterioara a hotelului, era construita o biserica. Se trageau clopotele, din ora in ora, de la 8 dimineata pana pe la 2 la pranz, plus slujba la microfoane. In acea zona era, sa zic asa, punctul central al statiunii, unde se regaseau majoritatea hotelurilor sau pensiunilor.
    Ceea ce am vrut sa subliniez este ca si in alte tari exista acest aspect, dar cred ca nu deranjeaza la fel de mult ca la noi in tara. banuiesc ca daca le alungau turisti, faceau localnicii demersuri ca sa fie construita in alta parte biserica respectiva.
    oare chiar la nici un metru de biserica s`au ridicat blocurile? care s`a ridicat primul, blocul sau biserica? nu e popa de vina ca s`au dat autorizatiile de construire a imobilelor cu functiuni diferite, dar aici e alta mancare de peste (cei care si`au construit imobile in Bistrita stiu foarte bine cum e cu Serviciul Urbanism).
    N`or intra popii cu bisericile in mormant. Toata vina apartine lu Stefan cel Mare, ca el a inceput moda cu construirea bisericilor si manastirilor!

    • n`ai nicio treaba cu ceea ce se intampla in jurul tau, vere, daca vii si imi spui ca e grecia in faliment! alege alta comparatie!

  • dl. Ioan mergeti in Turcia(sau poate ca ati fost) sa vedeti cum se cheama acolo la ugaciune (musulmanii) si cum nu prea poti sa maninci atunci cind ei tin post in Ramadan(pina la asfiintit). acolo daca te revolti sint in stare sa te omoare .au (la moscheei), niste difuzoare ce rasuna in tot orasul

    • am fost, asa e! oare au si ei vreoun ospatar care sa comenteze, sau vreo doamna cristiana sabau care sa se revolte la modul in care suna difuzoarele de la lacasurile de cult? aaa, uitasem, la ei libera exprimare pe internet este oprimata!

    • @ospataru
      ca tot pomeneai/pomeneam de turcia si rusia…ai vazut/am vazut ce proteste au avut loc in respectivele tari, ai vazut/am vazut cum s`au luptat oamenii pentru drepturile si libertatile lor. in plapanda noastra democratie, ne limitam a iesi, odata la 5 ani, 100 de mii in capitala, iar acolo sa dansam dansul pinguinului si sa stigam iesi afara javra ordinara!
      eu nu tin minte, in istoria postdecembrista a romaniei (cu exceptia mineriadelor, care sunt alta mancare de peste), manifestari insemnate, care sa duca chiar pana la sacrificiul suprem!

  • in legatura cu constructia rapida de biserici , tin sa va arat o biserica pe Garoafei care de 10 ani nu mai da Dumnezeu sa se termine, bai fratilor ……nu se mai termina. casa paohiala este gata demult, masina are popa(audi frumos) , deci e bine.doar ca nu se mai termina .

    • Si spatiul acela era destinat inainte pt. construirea unei gradinite… in care sa se mute cea de la parterul de bloc… s-a schimbat prioritatea!!!

  • Pana acuma ati vazut biserici construite langa blocuri, de acuma o sa vedeti blocuri construite langa biserici. Urmeaza blocurile cu 10 etaje care se vor construi in spatele bisericii de pe Andrei Muresanu. Tot BOR e de vina ?

  • de data asta sunt de acord cu doamna Sabau…….daca vecinii depun reclamatie boxele vor fi luate jos……….

    • Doamna draga,dvs ca ortodoxa ar trebuie sa va mai cizelati limbajul si sa nu barfiti sau sa vorbiti de rau confesiunea din care faceti parte.Rusine!

    • eu cand am instalat statia de amplificare in biserica m-a intrebat inginerul daca vreau si boxa afara…..am refuzat……din cate stiu catedrala din cluj nu are boxe in exterior….iar ”goarna” ce o vad in imagini nu e prea profesionala….. cred ca se aude destul de rau in exterior…….da ce sa-i faci…..parintele arghir e un pic mai falos de felul lui……are multe alte calitati……dar de falos e ……… slava domnului………

    • cine e de vina?…..mafia popilor pentru a-si face biserica lor si urmasilor lor asa cum fac altii un grajd de animale….fara sa se gandeasca la poluarea vecinilor…..

    • pai, hai sa facem o mica investigatie, cine a primit intai autorizatia de construire, biserica din spate de la piata, sau blocurile?

  • Inca un articol plin de frustrarile doamna Sabau.Biserica a fost construita acolo inainte de a se aproba constructia blocurilor la cati metri de biserica.Ce vina are parintele daca biserica e ridicata si anumite persoane nu s-au gandit ca este prea aproape acea constructie?Oricum am vazut ca apartamentele cu pricina sunt goale de ceva timp si nici nu prea se inghesuie clientii.Asadar,doamna draga,incercati sa fiti obiectiva si nu dati apa la moara anumitor persoane de genul ,,ospataru” care are o problema cu BOR.

    • Am semnalat o problemă de urbanism şi voi continua să mai semnalez. De vină pentru varza urbanistică din acest oraş nu e nici Biserica, nici constructorii de blocuri, ci Primăria Bistriţa fiindcă ea aprobă. Oricine poate cere orice, însă Primăria poate spune NU.
      Dacă dumneavoastră vă place cum arată această zonă, dacă o simţiţi ca pe un spaţiu pe care şi-a pus amprenta un arhitect, atunci probabil că avem păreri diferite despre ceea ce înseamnă civilizaţie urbană.
      Sunt convinsă că nici măcar în comuna Ciceu Giurgeşti – care are un primar ce bate suta de ani – nu găsim astfel de anomalii.
      În ce priveşte frustrările mele, vă asigur că ele nu au nicio legătură cu planurile urbanistice.

  • Ospatarule,cui sevesti tu?Vreunui cult neoprostestant.Comentariile tale jignesc cititorii ,se pare ca doamna Sabau te tolereaza de dragul ratingului.Rusine!

  • Eu imi doresc o biserica Mormona in Parcul Municipal. Jos cu copacii care sunt un pericol pt. copilasi si pensionari. Cine vrea verdeata sa se duca in padure.

  • Dar blocurile lui Ungur respecta vreo regula in Urbanism? Sau a lui Negrea sau Kalman? Sau casele fara drumuri si cartierele fara canalizare din Unirea? Hai sa vedem astea intai. Desigur cazul de fata e mai special. Vecinii se puteau opune pt ca aveau tot dreptul. Iar majoritatea a decis pe constructia bisericii. Iar blocul din fata s-a construit ulterior. Articolul este provocator.

  • Un prost arunca o piatra in apa si 1.000 de intelepti sar dupa ea. Cam asta se intampla cu autoarea care intr-o duminica ploioasa si-a gasit subiect cu care sa instige cititorii si amesteca lucrurile intr-un articol tendentios si rautacios.

    • d-na Ioana intrebati-o pe autoare la ce ora a intrat in biserica? Acel lacas nu are importanta daca e soare sau ploaua de la ora 10,10jumate este plin.

  • Deduc din comentariul dvs. că eu sunt prostul/proasta, iar dvs înţelepţii. De ce nu puteţi să vedeţi faptele/fotografiile şi să vă exprimaţi un punct de vedere fără să mai fiţi atât de preocupaţi de sentimentele cu care sunteţi siguri că am scris acest text. În primul rând, am preluat cu citat spusele parohului care mărturiseşte că visul să facă acolo o biserică îi aparţine lui, nu credincioşilor, nu celor care vând la tarabe în piaţă. În al doilea rând, am menţionat contextul în care s-au petrecut toate acestea. În al treilea rând, vreau să vă spun că prefer să fiu „proasta” care semnează şi îşi asumă decât „înţelepţii” care scriu cu pseudonim.

  • pana la urma e mai mult sau mai putin de un metru, intre biserica si bloc? cine si`a pus imobilul la mai putin de un metru fata de celalalt, biserica sau proprietarul blocului?
    @ospataru…nu am sustinut niciodata ca BOR este alba si curata ca spuma laptelui. am incercat sa fiu cat se poate de obiectiv in comentariile mele. si da, sunt crestin ortodox, iar chestia cu manipularea si prosteala maselor de oameni, dintr`o anumita categorie, tine de slabiciunea publicului tinta si puterea de convingere a oratorului.
    intr`adevar, nu respecta, sau ma rog, nu se incadreaza in peisagistica zonala multe constructii, fie ele si biserici. la fel de bine nu cred ca se incadreaza biserica de langa piata decebal, biserica/bisericile de pe mihai viteaza, ca sa zicem asa. shopping center de pe bulevard si multe altele….ce sa mai zicem de cartierele de case de pe valea sigmirului, unirea, str compozitorilor, dinu lipatti, etc etc.

  • Articol tendenţios, într-adevăr… nu ştiu cui serveşte; dar asta pentru că nu este documentat absolut deloc. Din câte m-am informat (şi eu fiind mirat de locul în care se construieşte acest lăcaş de cult), din surse apropiate de biserica Sf. Gheorghe, amplasamentul acestei biserici s-a dorit să fie pe locul în care, la acest moment, tronează staţia de combustibili petrolieri a firmei OMV Petrom, de lângă mai vechea clădire a Hanului. De ce nu s-a obţinut acel amplasament? Din cauză că, la fel ca pentru orice construcţii de utilitate publică, aprobările se obţin prin intermediul Consiliului local, iar, la vremea aceea, banii petrolistilor erau mai multi decât cei ai enoriaşilor, aşa că Biserica a fost exilată între bloace.
    Despre ce o fost, greu de dezgropat morţii. Cert este acum că pe cineva incomodează acestă biserică, era mai fain un bloc de genul celor din spatele ei, a căror poveste iarăşi e foarte dubaşă, dar despre asta e greu de aflar şi de vorbit, că intersectează pea multe interese şi prea mulţi oameni de bine.
    E foarte de bonton să dai în Biserica Ortodoxă, care, recunosc că-şi are faliţii ei, care vor răspunde aprig pentru faptele lor. Dar a vedea doar bubele ei, nu conduce decât la a provoca sminteală în rândul celor ce sar în sus ori de câte ori cineva le spune să sară. Cam aşa-i cu ospătarii…

    • Sa amplasezi o biserica langa vechiul han unde functioneaza o multime de baruri,restaurante,birturi nu mi se pare o idee stralucita.Foarte bine ca nu a aprobat primaria.Ar fi dus ori la o situatie jenanta pentru biserica:sa ai mai multa lume in birt decat la slujba,ori ar fi dus la inchiderea hanului si la pierderea putinelor locuri de munca,importante in vremurile astea.

  • Faptul ca se construiesc biserici nu este atat de discutabil. Problema este ca se construiesc absolut haotic. O biserica este un edificiu reprezentativ si nu poate fi construita oriunde si oricum. Este o chestiune de responsabilitate din partea autoritatii care se ocupa de autorizarea in constructii si care elibereaza certificatele de urbanism. De altfel la Bistrita nu doar Biserica Sf. Gheorghe este ingramadita intre blocuri ci si Biserica Sf. Ioan Botezatorul de pe str. Marasasti. Pe de alta parte, la inceputul anilor ’90 la Bistrita a fost sfintita o troita in parculetul de langa capela veche, intr-un loc mult mai aerisit si cu mare vizibilitate, unde urma sa fie construita o catedrala ortodoxa reprezentativa dar aici nu s-a facut nimic pana in prezent. Chiar si la acest capitol Becleanul a luat-o inaintea Bistritei, reusind construirea unei impozante catedrale in centrul orasului.

  • Astăzi, persecuţia împotriva Bisericii a îmbrăcat o altă culoare şi se exprimă în alte forme. Astăzi nu se mai văd, cel puţin în Europa, creştini tranşaţi în piaţa publică, aruncaţi la lei sau aprinşi pentru a a asigura iluminatul public pe timp de noapte.M-am întrebat de multe ori: ce face Biserica de nu e pe placul unora? Ce rău fac icoanele dacă sunt aşezate pe pereţii sălilor de clasă din şcoli? De ce se răstesc unii cu o furie inimaginabilă când li se spune că în oraşul lor se va construi o biserică? De ce protestează atunci când află că în capitala lor, în sfârşit, după două mii de ani de creştinism se construieşte o catedrală? Oare milanezii sunt supăraţi pe domul lor? Oare cei din Barcelona şi-ar transforma Sagrada Familia în cămin de bătrâni?
    Desigur, şirul întrebărilor ar putea continua: de ce în România construcţia de biserici e văzută scumpă, iar cea de stadioane e chilipr? De ce procesiunile şi închinările la moaşte sunt demodate, iar paradele gay dovadă de normalitate şi modernitate? Cu ce le greşeşte Biserica?

    • Să-i întrebe preoţii pe politicienii de pe scenă, aia de stau, vezi Doamne, mai aproape de Dumnezeu şi deasupra lumii, a prostimii. Să facă pauză după noua solicitare de ajutor de la Dumnezeu pentru construirea Catedralei Mântuirii Neamului şi să-i întrebe de ce cred ei că lumea „iubeşte” atât de mult clasa politică şi clerul? Ar fi chiar culmea să ne întrebaţi pe noi, cei care nu suntem pe scenă.

  • Rusine pentru cine a scris articolul!Daca nu o avut subiect si-o gasit pacat ca se leaga de CASA LUI DUMNEZEU!

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.