Actualitate Economie

Doina Pană: Din 8 octombrie, orice cetăţean poate suna la 112 pentru a verifica un transport de lemne

Ministrul pentru Ape, Păduri şi Piscicultură, Doina Pană, a anunţat vineri că după 8 octombrie, orice cetăţean poate cere verificarea legalităţii unui transport de lemn, apelând 112 şi indicând numărul maşinii. Atunci va fi lansat sistemul de control pentru prevenirea tăierilor ilegale, cunoscut ca "Radarul pădurilor".

Având în vedere iminenţa generalizării funcţionării sistemului la nivel naţional, ministrul delegat pentru Ape, Păduri şi Piscicultură, Doina Pană, a susţinut vineri, 26 septembrie 2014, o conferinţă de presă în cadrul căreia a explicat în detaliu funcţionarea sistemului.

Ce reprezintă „Radarul Pădurilor”?

Este un sistem informatic care permite monitorizarea traseului lemnului de la plecarea din pădure şi până devine mobilă sau iese din ţară, în timp real. Prin Hotărârea de Guvern Nr. 470/2014 s-a stabilit că, la finalul unei pilotări de 120 de zile, începând cu data de 08.10.14, toate transporturile de lemn, cu excepţia lemnului în volum de până la 3 mc, transportat cu atelaje, să se facă obligatoriu folosind acest sistem informatic. Prin folosirea acestei aplicaţii se urmăreşte stoparea tăierilor ilegale de arbori, acest deziderat realizându-se prin urmărirea prin GPS a circulaţiei materialelor lemnoase de la locul de recoltare şi până la valorificare, inclusiv în situaţiile în care sunt exportate în afara spaţiului naţional/comunitar.

Cum funcţionează ?

Aplicatia are două componente:

A. Una care este denumită Woodtracking (WT) şi este destinată atât ocoalelor silvice de stat şi private cât şi operatorilor economici ce exploatează, transportă şi comercializează material lemnos. Aceştia au fost obligaţi să-şi achiziţioneze telefoane inteligente (smartphone-uri), să-şi instaleze gratuit aplicaţia pe acestea iar în momentul încărcării materialelor lemnoase în mijloacele de transport să introducă în sistem datele înscrise pe avizul de expediţie, inclusiv coordonatele geografice ale punctului de încărcare. Datele vor fi transmise instantaneu către serverul central şi vor fi memorate. Aplicaţia va face corelaţie între emitentul avizului de însoţire şi seria/numărul avizului, adică va verifica dacă acele documente de însoţire au fost procurate în mod legal de către emitent şi doar după aceea serverul va genera un cod unic asociat acelui aviz – cod ce trebuie înscris obligatoriu pe aviz de către emitent. Abia apoi maşina de transport poate pleca la drum. În cazul în care datele înscrise pe aviz nu sunt corecte (de exemplu se depăşesc volumele pe specii din APV-ul ce reprezintă provenienţa materialului lemnos) – aplicaţia nu generează codul unic (deci materialele lemnoase nu pot fi puse în circulaţie) şi serverul central emite un mesaj de avertizare pentru utilizator şi o alertă în sistem, alerta care se comunica organelor de control pentru a dispune măsurile legale. Ca o cheie de control, când ajunge la destinaţie, lemnul nu poate intra în depozit până când cei din depozit nu verifică în sistemul informatic corectitudinea codului unic. La fel între tot lanţul de depozite până devine produs finit sau iese din ţară. Verificarea în sistem lasă urme deci nu se poate spune că s-a făcut şi nu s-a făcut de fapt. Dacă locul de încărcare este fără semnal (anumite zone din pădure), după introducerea datelor, va fi generat un cod offline care se va înscrie în aviz iar în momentul în care mijlocul de transport auto intră în zona cu semnal, sistemul va genera automat codul unic. Toate depozitele vor fi amplasate obligatoriu în zone cu semnal

B. Cea de-a doua componentă a aplicaţiei este IWoodtracking (IWT) este destinată organelor de control – tuturor celor care au atribuţii legale de control al circulaţiei materialului lemnos. Prin folosirea acestei aplicaţii într-un timp foarte scurt şi din orice punct naţional sau chiar şi din afara ţării, cu condiţia să fie conexiune GSM, se vor putea efectua următoarele verificări: – Validitatea codului unic înscris pe avizul de însoţire, care este provenienţa materialelor lemnoase şi dacă aceasta este legală, locul de încărcare, locul de descărcare, traseul care urmează să fie parcurs şi chiar localizarea acestora pe o hartă; – Verificarea după serie/număr aviz (pentru cazul în care emitentul a generat codul dar a uitat să-l noteze pe aviz), dacă acel aviz are cod unic generat de către sistem, dacă materialele lemnoase au provenienţa legală, locul de încărcare, locul de descărcare, traseul care urmează să fie parcurs şi chiar localizarea acestora pe o hartă; – Verificarea după numărul de înmatriculare al mijlocului de transport (verificarea se poate face în trafic, fără a fi nevoie să fie oprit mijlocul de transport), dacă acel transport are cod unic generat de către sistem, dacă materialele lemnoase au provenienţă legală, locul de încărcare, locul de descărcare, traseul care urmează să fie parcurs şi chiar localizarea acestora pe o hartă.

Concluzii: Nu se vor mai putea încărca materiale lemnoase şi implicit transporta cu acelaşi aviz de însoţire de mai multe ori, nu se vor mai putea legaliza materiale lemnoase tăiate ilegal întrucât se va memora locul de unde s-a încărcat materialul lemnos şi nici nu va mai fi posibilă modificarea cantităţilor înscrise pe avizele de însoţire, după valorificarea acestora pe piaţa neagră, adică de exemplu: cantitatea de 30 mc să fie modificată în 3 mc sau 0,3 mc. Nu se vor mai putea transporta materiale lemnoase fără provenienţa legală fără ca organele de control să nu ştie, nu se vor putea transporta cantităţi mai mari decât cele care au fost procurate în condiţii legale; Nu va mai putea fi posibil ca un utilizator să vândă sau să transmită avize către un alt utilizator pentru că acestea nu vor putea fi folosite. Şi în acest caz, sistemul va genera o alertă care va fi comunicată organelor de control, acestea fiind obligate să dispună măsurile legale; aceste alerte sunt memorate şi pot fi verificate oricând.

Cum poţi ajuta?

Din data de 8 octombrie 2014, va fi funcţional şi pentru “Radarul Pădurilor” sistemul 112. În consecinţă, fiecare cetăţean care doreşte să fie verificat un mijloc de transport lemn poate apela serviciul comunicând numărul maşinii de transport.

2 6 1 4

9 comentarii

  • sunt curios oare pe padurarul Grigore nepotul lui Stetco de la ocolu Prund cine o sal puna sa raporteze ca face dezastru prin padurile Prundului si nu se sesijeaza nimeni ca doar are spate desi stie toata lumea. Sau pt ei nu este valabila legea?

  • Felicitari doamna ministru. Cred ca trebuie sa se sperie toti cei care incalca legea intrucat a venit ministru un inginer din alt domeniu care nu are nicio obligatie fata de persoanele din domeniul forestier si cu certitudine va face ordine. Daca doamna Pana era ministru prin anii 97 astazi Roamnia avea paduri de cea mai buna calitate, iar toti cei parveniti astazi se aflau la locul lor.

  • Felicitari pt doamna Pana dar cred ca 90% din meritul Codului Silvic este al domnului din imagine care a avut curajul sa sanctioneze firma austriaca care nu este straina de jaful padurilor romanesti

  • mai domnu Dan firma austriaca nu a sanctionato nimeni toate legile sunt facute pt ei sau nu sti ca stetco e PSD-ist. Ore nu pe vreme lor a venit in tara firma de care vorbesti oare nu ia sponsorizat cu nimic ca sa fie lasati sa taie sute de mii de metri cubi si firmele romanesti sa dea faliment. cu lemnul taiat de austrieci putea functiona firme din tara multi ani de zile dar noi suntem prosti nu stim face export pe japonia. Iar doamna ministru habar nu are a fost consiliata de unu din fata caruia au plecat oameni din servici si acum vrea sa termine si firmele romanesti ca doar nu noi lam dus la vinatoare prin strainatate. Bravo Birgauani tinetil pe Birgau si mandritiva cu el si toti ai lui.

  • Catre mai sa fie si fals. Observ ca din ce in ce mai multi alegatori sufera de „scenarita acuta”. Si nu zic ca nu pe buna dreptate. Manipularea mediatica s-a dezvoltat invers-proportional cu nivelul de educatie sau cultura al populatiei. Asa se face ca am ajuns sa punem la indoiala orice informatie sau fapta care vine din afara cercului nostru intim de prieteni. Cred ca multi romani daca ar afla ca au castigat la loto s-ar gandi prima data ca e o farsa, ca e vreo semcherie la mijloc sau alte fictiuni de genul. E valabil si pentru cazul de fata. Dupa esecul Rovanei Plumb, a venit Doina Pana si pentru prima data dupa `89 a reusit sa faca ceva pentru a reduce si sanctiona furtul de masa lemnoasa. In secunda doi au si aparut zeci de comentatori anonimi, care urla ca e manareala, ca daca se amendeaza pe deoparte sigur se fura pe alta. Voi v-ati oprit putini sa judecati? Ati stat sa va ganditi daca bazaconiile pe care le-ati prins din zbor si acum le varsati aici sunt adevarate sau nu? Tare ma tem ca mintile doastre au incetat demult sa filtreze informatie si sa traga concluzii si ati devenit niste raspanditori de zvonuri si informatii false. Oricum, felicitari doamnei ministru!

  • Felicitări doamna Pana. Un sistem bine gandit care o sa aibă ca efect reducerea furtului de masa lemnoasă. Nu mai criticati , pentru voi nimic ce se face nu este bine

  • Probabil ca nu o sa fie o actiune cu succes 100%, dar macar 50% o sa fie…
    Decat sa fie taiata toata padurea, mai bine sa fie taiata numai jumate, e un pas si asta si incet incet toata chestia cu taiatul padurilor o sa dispara.
    Deceaba vorbiti de plictiseala, macar doamna Pana a facut ceva in comparatie cu altii care erau ingineri in domeniu…..

  • Ii compătimesc pe cei care tot critică munca unor oameni. ..care încearcă să schimbe ceva. Mi scârbă că nu au un pic de inițiativă…si pt câțiva bănuți, se înjosesc in așa hal…
    Felicitări Doamna Pană!!!

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.