Timp de gândire

Periculosul profesor de nota cinci

Ca să-i poţi învăţa ceva pe alţii, trebuie să fi învăţat mai întâi tu. Rezultatele de la concursul de titularizare din acest an ne arată însă cu totul altceva: că majoritatea aspiranţilor la un post de dascăl în învăţământ nu ştiu nimic sau aproape nimic. Doar cei care au luat note peste şapte se poate spune că au habar de materia pe care vor să o predea. Restul sunt varză şi ar trebui să se reprofileze urgent.

Întrucât educaţia copiilor în sistemul educaţional de la noi începe pratic în grădiniţă, primele rezultate la care m-am uitat au fost cele ale educatoarelor şi învăţătoarelor, majoritatea absolvente de studii superioare, profesori pentru învăţământul primar parcă li se spune. Am văzut numeroase note de 1, 2, 3, abundenţă de patru şi m-am întrebat cum e posibil aşa ceva. Mi se pare strigător la cer ca, după absolvirea liceului pedagogic şi a nu ştiu cărei universităţi – de stat sau privată – cu profil psihopedagogic să te prezinţi la un examen precum e cel de titularizare şi să iei nota 1,5. Înseamnă că nu ştii nimic nici din materia pe care vrei să o predai şi habar nu ai nici cum să predai. Hai să zicem că ultimul aspect ar putea fi remediat cumva într-un stagiu de pregătire estival sau dacă s-ar face „ucenicie” pe lângă dascăli cu multă experienţă, lucru care nu se întâmplă din păcate. Primul însă, e insurmontabil. Din fericire, din câte ştiu, oamenii cu note de 1,2, 3 şi 4 la titularizare nu au nicio şansă să prindă vreun post în învăţământ mai ales că sunt tot mai puţine şi e foarte bine că se întâmplă aşa.

Pe mine mă revoltă însă altceva. Faptul că pot apărea în faţa elevilor la catedră cei care au luat note de 5 la titularizare. Ei fac parte din categoria celor despre care nu avem idee dacă au habar de materie şi au avut o zi proastă când au dat examen sau nu ştiu mare lucru, dar au picat pe subiecte cum se poate întâmpla. Pe toţi i-aş retesta înainte să le permit să devină profesori fie şi suplinitori. Un profesor de nota 5 mi se pare mai periculos decât unul de nota 1,5 sau de nota 3 exact din acest considerent: nu ştim dacă ştie sau nu ştie, e cumva la limită.

Să-l trimiţi pe un dascăl de 5 să-i înveţe carte pe nişte copii – fie ei şi din ultimul cătun – înseamnă să-i condamni în mod conştient pe elevii respectivi la întunecare, să le iei şansa de a învăţa cu plăcere, de a se hrăni din preaplinul unui dascăl adevărat. Vor deveni nişte copii de cel mult nota 5, vor intra cu 1 şi 2 în licee, vor absolvi cu chiu cu vai doar pentru că startul nu a fost bun, pentru că nu au avut în faţa lor un om care să-i inspire, să-i facă să iubească învăţătura, să devină însetaţi de cunoaştere. Întrucât profesorilor de cinci le rămân doar posturile din mediul rural pe care nu le vor cei cu note mari, copiii de la ţară sunt defavorizaţi din start, cu concursul larg al Ministerului Educaţiei fiindu-le tăiate aripile înainte să apuce să îşi ia zborul.

În mod normal, i-aş trimite la plimbare pe toţi cei care au luat sub 7 la titularizare. Unora le-ar prinde foarte bine lecţia şi s-ar reprofila probabil. Alţii s-ar pregăti mai bine pentru viitorul concurs, ar lua în serios misiunea nobilă de dascăl, ar înţelege că responsabilitatea de pe umerii lor e uriaşă. De cât sunt ei de buni şi de bine pregătiţi depinde felul în care va fi generaţia următoare, una de semianalfabeţi care abia ştiu scrie şi se exprima în limba română, sau alta de oameni bine pregătiţi, capabili să performeze în domeniile lor.

Nu poţi avea elevi foarte buni dacă profesorii lor sunt slabi. Asta e sigur!

25 comentarii

  • Perfect adevarat ! Dar nu e destul sa poti sa testezi nivelul de cunostinte al profesorilor prin astfel de examene, ar trebui cumva testata si abilitatea (vocatia) de a fi dascal, ceea ce e foarte greu… Adevaratul test il dau in fata elevilor, aici se poate vedea cine e cu adevarat potrivit pentru aceasta meserie ( cu scuzele de rigoare pentru cuvantul „meserie” – e prea mic in acest caz).
    Atata timp cat guvernantilor nu le pasa ce oameni formeaza, modeleaza, dezvolta mintile copiilor nostri, situatia va din ce in ce mai trista…
    Incep sa cred ca de fapt asta e interesul politicienilor: sa aiba un popor incult, needucat, pe care sa il poata manipula in propriul folos, iar asta e mai mult decat trist…

  • Eu stiu ca sunt criticati dascalii de acum, cei care dau examene pe bune, cei care nu mai pot copia la titularizare si definitivat, cei de la care asteptarile sunt foarte mari. Dar dascalii din trecut, cei care poate s-au titularizat cu 5 si pentru care definitivatul nu a fost o problema, cei care examenele si le-au luat cum le-au luat, despre ei nu exista nimic de spus? Un 5 luat acum, este un 5 luat pe bune, prin forte proprii, dar un 5 luat „pe vremuri”, cand se putea copia, nu cred ca mi este la fel de cinstit. Asa ca, eu nu sunt de acord sa fie criticati doar dascalii din ziua de azi. As vrea sa vad, cati dintre profesorii titulari pe post, ar fi capabili sa mai ia acum nota 5 la titularizare?

    • Bine spus!! La asta ma gandeam si eu, un 5 de acum e cinstit……lasa ca stim cum se lua inainte si def si titularizari si grade didactice….

    • Nu stiti de loc,iti spune un om cu 30 de ani vechime neintrerupta in invatamant,care si- a predat specialitatea in cunostinta de cauza ,la toate nivelurile ,de la primar pana la nivel universitar.Nu,nu stiti ce inseamna sau a insemnat,un def sau grade,luate pe bune,la universitate ,direct,si cu profesorii univ.cei mai severi ! Sunt foarte multe de spus,asa ca nu mai comentati complet aiurea…

  • ce bine iti sta cu microfonul in mana …..

    si sa dai verdicte…..

    mai sapa putin sa ajungi la lucrurile esentiale…

  • În România nu există o „Școală de profesori” atât de necesară, cu atât mai mult acum, în vremurile noastre…

  • Nu toti profii de 5 sunt periculosi dar sunt si de 10 foarte periculosi.
    Iar Camelia Tabara e corigenta ba si repetenta cu PSD-ul ei cu tot.

    • Se pare că merge strună strategia ei ”4×4” pentru învățământul bistrițean!
      Știe, ea, ce știe despre 4×4!

  • Cât de periculos e un educator care a luat 10 la inspecţia specială şi 5 la proba scrisă? Cât de periculoşi sunt evaluatorii obosiţi de sutele de lucrări? Credeţi că subiectivitatea celui care evaluează nu îşi pune amprenta asupra notei?
    Sunt profesori, absolvenţi care s-au pregătit mult pentru acest examen şi nu se aşteptau la nota 5.

  • Eu propun să-i luaţi pe toţi în mass-media. Ar face treabă bună. Apropo, dumneavoastră, doamna Cristina, de ce nu încercaţi să participaţi la un astfel de examen ca să nu mai vorbiţi aiurea? Poate că dumneavoastră nu ştiţi, cu toate că ar trebui, dar educatorii şi învăţătorii nu au de predat conţinuturile din care se pregătesc pentru Titularizare, respectiv Definitivare.

    • Nu mă cheamă Cristina pe de-o parte. Pe de altă parte, am participat la acest examen, ştiu cât este de greu, dar m-am pregătit şi l-am luat cu medie peste 8.00.

    • Îmi cer scuze pentru stâlcirea numelui. Şi eu am avut medie peste 8 în fiecare an, dar nu sunt posturi titularizabile. Ceea ce mă revoltă este faptul că în fiecare an, după examenele de acest fel, întreaga presă vuieşte: ,,Profesorii sunt slab pregătiţi”, dar majoritatea vorbesc în necunoştinţă de cauză şi dezinformează populaţia. Apoi, de ce nu se aminteşte nimic despre profesorii care au obţinut medii peste 9, chiar 10 şi nu se pot titulariza pentru că nu sunt posturi? De ce nu se aminteşte nimic despre rezultatele obţinute de profesorii, chiar şi cu note sub 7 la Titularizare, la olimpiadele şcolare?
      Sunt profesori care dau acest examen de 10-15 ani. Este clar că, de la un moment dat, le este lehamite să mai înveţe nişte lucruri care oricum nu îi ajută cu nimic la clasă.
      Nu înţeleg de ce presa, care este plină de semianalfabeţi, aruncă întotdeauna cu noroi în cadrele didactice fără a se documenta în prealabil. Este, de asemenea, absolut normal ca părinţii, bine informaţi de aceeaşi presă, să condamne profesorul pentru rezultatele slabe ale copiilor lor, dar nu li se pare normal să le dai note mici pentru că nu s-au pregătit.
      În perioada în care aţi predat dumneavoastră, profesorii nu erau mai buni sau mai răi, dar învăţământul nu era bombardat din toate părţile, iar elevii nu aveau atâtea ,,drepturi,, şi acelaşi profesor avea un anumit statut, o anumită autoritate.
      Apropo, în cadrul unei discuţii, o elevă a spus: ,,Ce rost are să învăţ? Să mă fac profesor şi să nu am bani de o cafea? Mai bine mă duc în Spania la căpşuni.”
      Aşa că, altele sunt problemele învăţământului, nu ,,periculoşii profesori de nota cinci”. Dacă doriţi cu adevărat să ieşiţi din zona presei mediocre, căutaţi adevăratele probleme ale sistemului de învăţământ.

  • Ati fost si dumneavoastra angajata in invatamant , ati dat vreodata acest examen ? Si daca daca, cat ati luat ? Este cel mai greu examen care poate fi dat , dintre toate cele din facultate , licenta , grade etc . Acest examen se da din toata materia de facultate, plus programe scolare (curiculum ) . Alt aspect ar fi acela ca da scrii dupa metodica de la Cluj te-ai ars . Inveti la facultate la Cluj si la acest examen se corecteaza dupa cea de la Bucuresti . Nu aveti dreptate in ce spuneti in acest articol . Si va spune asta, unu care a luat nota mare la titularizare . Deci nu sunt de acord cu acest subiect , nu isi are rostul . Acest examen trebuie regandit in totalitate. Avea dreptate cineva pe aici , ca mai demult se titularizau altfel .

    • Propun s-o iertam pe autoarea articolului.
      E om de presa, afirma dumneaei.Presa nu exista in Romania!!! In Romania sunt doar niste oameni care scriu, vorbesc la microfon, alearga punanad intrebari cretine celor ce intra sau ies la si de la DNA si cam atat..Restul…

  • Fereasca Dumnezeu sa-i lasi pe „oamenii de presa” sa vorbeasca, a se intelege sa dea verdicte , despre invatamant.
    Diletentismul in presa e la mare pret intr-o tara unde cine nu stie da sfaturi , iar cine stie se teme sa spuna cum gandeste .
    Cristiana Sabau nu e documentata, nu a trait in mediul profesoral, iar concluziile ei par a fi ale unui perinte de copil frustrat.A absolvit literele, putea fi cadru didactic, dar banuiesc ca nu avea chemare pentru invatamant.Oare crede dumneaei ca pentru a fi un bun invatator e bine ca acesta sa fie pe post doar conform notelor?

    • Ar fi bine să vă vedeți toți de treabă! Nici cei din presă și nici profesorii care dau titularizare, habar n-au ce înseamnă un concurs foarte dificil! Vă spun eu! Concursul pe care l-a susținut tovarășa Tabără la București, ca să devină inspector școlar general cu acte în regulă, a fost cel mai dificil posibil! Așa că, gura mică!

    • Serios? Ia, poate ne lămuriţi dumneavoastră! Ce treabă are doamna Tabără în toată povestea asta? Mi se pare că sunteţi cam pe lângă subiect. Iar comentariul dumneavoastră – dacă nu cumva are o notă de ironie pe care nu am sesizat-o – îmi miroase a ,,pupincurism” (scuzaţi termenul, n-am găsit un sinonim neologic pentru el). Aşa că……

    • Bravo, Alina! M-ai prins! Totuși, exclud ”pupincurismul” și prefer ”…cam pe lângă subiect…”! Acuma, ce să spun? Entuziasm ai, ”notă” ai, ceva lirism ai … îți lipsesc informațiile! Fără ele, oare, la anul, vei fi din nou victimă! Îmi place că ști să (te) plângi frumos! :)))))))

    • In fiecare zi cand se trezesc, „ziaristii” isi doresc sa faca presa asa cum o cere deontologia profesionala. Si, ce sa vezi? Nu le iese.De ce oare? Pentru ca:
      1. Ei doar se cred ziaristi
      2. Nici sefii lor nu sunt ziaristi
      3. Presa adevarata nu exista.
      Prin urmare isi fac blog-uri, scriu pe http://www.timponline.ro sau alte de-astea, deoarece hartia e scumpa si , un lucru bun, vor sa salveze padurile.
      Sper ca nepotii mei sa se bucure in viitor de padurile patriei si de o presa adevarata, sau macar de paduri…

    • :))))) Eu doar am prezentat o serie de situaţii, comentariul nu s-a vrut a fi un lamento, dar fiecare are libertatea de a interpreta.
      În ultimul dumneavoastră comentariu pot să spun că am sesizat cu uşurinţă acea notă despre care vorbeam şi mă bucur pentru alegerea făcută (prima variantă).
      Apoi, dacă este aşa, informaţiile nu sunt o problemă, mai ales dacă mă şi interesează subiectul în cauză, iar examenele pe care le susţine doamna T. sau parcursul carierei dumneaei chiar nu îmi stârnesc nici cel mai mic interes. E grav?
      🙂 ?

    • Cristiana Sabau a avut câțiva ani de experienta in învățământ. Eu fac parte din prima generație de elevi la Liceul Sportiv la care a predat. Nu numai ca a avut si are vocația de educator, dar a avut si „uneltele” necesare sa predea unei clase de tineri zvăpăiați de liceu. Admit ca nu am fost cei mai pasionați de literatura, dar in final, majoritatea studenților am excelat la examenul de BAC si in viața. !!! Asta este rolul educatorilor, in caz ca au uitat de ce au mers pe aceasta cale.

  • Da. sa vedeti cum behaie cadrele didactice inainte de examen… Cata galagie e in sala, de nu ti poti aduna gandurile! Cat sunt de stresanti cei din comisie, care ne ragaie an de an regulile de scarpinat in timpul examenului, asteptarea aia neghioaba pana vin subiectele… Totul ca la poltie, jandarmi, camere, parca am fi criminali! Eu nu am invatat in niciun an, am luat titularizarea venind de pe munte si plecand a doua zi la examen. Si nu am post. NU mai comentati aiurea! Poti sa ai o zi proasta, poti sa fii mai bun la catedra decat poti sa scrii unor neghiobi carora nu le convine ce ai scris si iti pun nota scarpinandu-se pe burta. Hai sa nu fim…………………………………………..! Nici oamenii de 8 sau 9 nu au posturi. Si pentru ce ne mai chinuim? … Au intrat prosti cu 5, auluat deful cu 6, mari profesori! Hai sa nu uitam cum se copia la examen, inainte de camere. Si sa nu uitam ca un coleg mi a povestit cum s a dus cu sacosa, altul cu porcul la inspectorat. Hai sa fim seriosi! Unii care iau 9 si urla pe holul scolii ca nu au inteles nimic din pedagogie, fosti instalatori, acum sunt profesori. Nu ne e un pic la obraz? … Ce directori avem? pesedisti! Ce inspectori avem? Pesedisti! In toamna, directorul nu voia sa mi dea postul luat in sedinta. Ca el avea omul lui! …. Nu ne mai calcati atata in picioare!

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.