Actualitate

PNL atacă hotărârea de construire a pasajului pietonal: Deturnare de fonduri! Răspunsul Primăriei Bistrița

PNL Bistrița-Năsăud, prin președintele organizației Ioan Turc, a făcut o plângere prealabilă Consiliului Local Bistrița împotriva HCL nr. 71/2017 privind aprobarea studiului de fezabilitate pentru obiectivul de investiţii ”Amenajare pasaj pietonal pe Bulevardul Independenţei din Bistriţa”, solicitând revocarea hotărârii întrucât ar fi ilegală, ”sesizaţi fiind de locuitori direct afectaţi din zona Bd. Independenţei”:

”Prin hotărârea atacată se aprobă studiul de fezabilitate şi indicatorii tehnico-economici ai obiectivului de investiţii Pasaj pietonal. Cu toate că noţiunea folosită este de pasaj, în realitate s-a adoptat construcţia unei pasarele, distinctă de denumirea proiectului. Hotărârea atacată în forma adoptată încalcă prevederile Regulamentului de urbanism adoptat prin HCL nr. 136/2013, prevederi care nu reţin posibilitatea construirii în zona respectivă a unui podeţ de fier. Hotărârea atacată încalcă, de asemenea, HCL 54 din 4 mai 2017 prin care a fost adoptată Strategia de dezvoltare a mun. Bistriţa, unde la pag. 486 în lista de proiecte este menţionată construirea unui pasaj şi nicidecum a unei pasarele astfel încât prin schimbarea obiectivului de investiţii sunt întrunite elementele constitutive ale infracţiunii de deturnare de fonduri.

Conform DEX:
PASAJ, pasaje, s. n. 1. Spaţiu amenajat între două rânduri de clădiri sau coridor al unei clădiri aşezat la nivelul străzii, pe care trec pietoni sau, rar, vehicule dintr-o stradă în altă, p. gener loc de trecere. * Porţiune de stradă cu marcaje speciale, folosită ca loc de traversare pentru pietoni.
PASAREL//A -ef I) Punte mobilă care face legătură dintre chei şi bordul unei nave ancorate. 2) Pod îngust pentru pietoni, situat la înălţime peste o cale de comunicaţie. 3) Trecere care uneşte două clădiri sau două părţi ale aceleeasi clădiri la nivelul etajelor.

Caracteristicile tehnice ale obiectivului de investiţii în discuţie se înscriu fără nici un dubiu în noţiunea de pasarela şi nu de pasaj. Ca şi cutumă lingvistică, noţiunea de pasaj se foloseşte şi pentru traversările specifice subterane.

Invocăm alte aspecte:

Pasarela
– ar agresa peisajul urban în arealul vizat, fiind vădit în contradicţie cu exigenţele urbanistice ale unui oraş medieval. Astfel, se încalcă prevederile Convenţiei europene a peisajului adoptată la Florenţa la 20 octombrie 2000 şi ratificată de ţara noastră în anul 2002 în care se recunoaşte faptul că „peisajul este parte importantă a calităţii vieţii pentru oamenii de pretutindeni: în arealele urbane sau rurale…”
– tehnic creează mai mult probleme decât oferă soluţii, urmând să se constituie într-un factor de disconfort şi de risc, îndeosebi pentru bătrâni şi copii
– ar presupune costuri de întreţinere nespecificate de către iniţiator, având în vedere dotarea cu cele trei lifturi – avem precedent cu pârtia de schii unde pentru administrare se plăteşte cca un miliard de lei vechi pe lună;
– nu există o justificare legată de valorile de trafic.

Opinăm faptul că fluidizarea circulaţiei în zonă poate fi asigurată prin realizarea unui pasaj subteran cu motivarea că doar în acest mod sunt înlăturate aspectele negative mai sus menţionate – există soluţii pentru ca infrastructură subterană să nu fie afectată şi să nu fie nevoie de relocare.

Răspunsul Primăriei Bistrița:

”Hotărârea este legală și a fost avizată de legalitate de către secretatul municipiului, Floare Gaftone. Realizarea unui pasaj pietonal în zona B-dului Independenței nu încalcă prevederile Regulamentului de urbanism aferent Planului Urbanistic General al municipiului Bistriţa aprobat prin HCL nr. 136/2013 acesta încadrându-se în zona de căi de comunicație rutiere, respectiv zona drumurilor publice destinată circulaţiei rutiere și pietonale în scopul satisfacerii cerinţelor generale de transport ale economiei, ale populaţiei şi de apărare a ţării, zonă prevăzută în PUG.

Cu privire la încălcarea prevederilor „HCL nr. 54 din 4 mai 2017 prin care a fost adoptată Strategia de dezvoltare a mun. Bistriţa, unde la pag. 486 în lista de proiecte este menționată construirea unui pasaj și nicidecum a unei pasarele, astfel încât prin schimbarea obiectivului de investiții sunt întrunite elementele constitutive ale nfracțiunii de deturnare de fonduri” facem precizarea că nu se încalcă prevederile hotărârii mai sus invocate întrucât la pagina 488 este cuprins acest obiectiv de investiții ca și făcând parte din portofoliu de proiecte, inclusiv potenţialele surse de finanțare. Menționăm că nu suntem într-o situație de deturnare de fonduri, întrucât nu a existat o documentație tehnico-economică anterior aprobată de consiliul local iar fondurile pentru elaborarea fazelor de proiectare sunt cuprinse în bugetul de venituri și
cheltuieli al municipiului Bistriţa aprobat prin HCL nr.26/16.03.2017 la cap.84.02 poz. 36.

Faţă de celelalte motivele invocate pentru revocarea H.C.L.nr.71/2017 facem următoarele precizări: Cuvântul „pasaj, are multe definiţii; au fost identificare cca 21 de definiţii, din care o menționăm pe următoarea: PASAJ :……….. 2) loc special de traversare a unei străzi prevăzut cu indicaţii sau marcaje speciale; 3) încrucişare la diferite niveluri a două (sau mai multe) căi de comunicație. De asemenea, în limbajul curent pentru identificarea soluţiilor subterane de traversare a străzilor se foloseşte cuvântul „pasaj, (subteran) fără a se găsi o definiţie expresă a cuvântului în acest sens. Faţă de cele de mai sus nu considerăm că utilizarea cuvântului „pasaj” pentru obiectivul în cauză este de natură a introduce confuzii asupra a ceea ce se doreşte a se realiza.

Opinia că soluţia propusă de arhitect agresează peisajul urban este o opinie subiectivă şi acest aspect a fost tranşant prin votul majorităţii consilierior locali cu ocazia aprobării studiului de fezabilitate. Orice construcţie nu presupune numai cheltuieli de întreţinere, ci şi cheltuieli de funcţionare. Utilizarea lifturilor este susţinută în primul rând de realizarea condiţiilor de accesibilitate pentru toate categoriile de persoane şi nu poate fi definită ca un factor de disconfort şi risc, îndeosebi pentru bătrâni şi copii. Referitor la justificarea investiţiei legată de valorile de trafic, menţionăm că nu există normative care să stabilească oportunitatea sau necesitatea realizării unui pasaj pietonal (subteran sau suprateran) în funcţie de valorile de trafic (număr de maşini sau număr de pietoni). Considerăm că nu se impune revocarea Hotărârii Consiliului Local”.

PLângerea prealabilă se va afla pe masa consilierilor locali în ședința din 31 august.

Studiul de fezabilitate pentru amenajarea unui pasaj pietonal suprateran pe Bulevardul Independenţei din Bistriţa a fost aprobat de Consiliul Local în iunie a.c. Amplasamentul obiectivului propus se găseşte între ansamblurile de locuinţe Independenţei Sud şi Independenţei Nord, în zona străzilor Iosif Vulcan şi Panait Cerna.

Varianta aprobată în Comisia Tehnico-Economică a Primăriei este o construcţie cu structură metalică supraterană sub formă unui arc de cerc având următoarele date tehnice: lungime pasaj 65 m, lăţime pasaj 1,50 m, înălţime liberă 4,875 m. Accesul pietonal se va face prin trei turnuri prevăzute cu scări, iar turnurile de la capete sunt prevăzute şi cu elevatoare hidraulice pentru persoane. Acestea asigură accesul la cota + 6,00 m pentru traversarea bulevardului. Regimul de înălţime al turnurilor amplasate la cele două capete şi intermediar este P+1E = 9,32 m. Pasarela şi turnurile sunt prevăzute cu o reţea de iluminat artificial şi instalaţie pentru protecţie împotriva şocurilor electrice.

Valoarea investiției se ridică la 2.118.309 lei (1.603.941 lei construcții-montaj). 365.000 lei au fost prinși în bugetul local pe 2017 pentru începerea execuției.

6 comentarii

  • D-le Turc, daca nu poti face ceva pentru Bistrita si bistriteni, nu-i lasa nici pe altii sa faca. Nu-i asa ca e mai bine sa nu faci nimic, asa cum n-ai facut tu niciodata? Spune-ne un obiectiv realizat in vremea cand lucrai la Primarie.
    Dorim pasajul pietonal suprateran pt.ca e o strada foarte circulata.

    • Si de unde stii tu cat e de circulata ca nu am vazut niciun studiu de trafic din care sa stim si noi cate masini, cati pietoni, biciclisti, etc sunt la diferite intervale orare? Probabil ca valorile de trafic le ai de la firma care a intocmit si studiul de fezabilitate, firma cu 1-2 angajati ( depinde de perioada ) .

  • O prostie ieftina dar scumpa pt buzunarul nostru. Nu inteleg pt ce se construieste o astfel de pasarela in oras. Avem un trafic asa mare de autovehicole si pietoni de trebuie sa se faca a astfel de magarie.??? Trebuie furati banii si nu se mai stie cum???? Orasul asta nu este a unui partid politic, este al nostru al tuturor. Primarul trebuie oprit sa mai faca ce vrea el si cum vrea el. Se crede dictator sau ce??? El este in slujba noastra nu noi in slujba lui. Cred ca psd-ul nu vrea sa mai prinda veci primaria de face doar magarii prin oras cu ajutorul primarului.

    • Se poate raspunde foarte usor la comentariul tau :
      MEGALOMANIE
      Stare psihopatologica caracterizata prin alterarea aprecierii propriei personalitati, in sensul amplificarii importantei sociale a acesteia.
      Megalomanii nu numai ca au sentimentul patologic al grandoarei propriei personalitati (se considera a fi: artisti sau savanti de renume mondial, eroi sau conducatori celebri), dar se si comporta ca atare.

  • Ce vorbiti voi acolo de studiu de fezabilitate ? Aveti habar cum se circula in acel loc ? Va spun eu care sunt nascut pe INDEPENDENTEI. BA desteptilor ! In primul rand Bistrita nu mai are acea zona industriala cand mii de muncitori inundau strazile din acel loc odata cu schimburile de la ora 15. Din cand in cand cate doi – trei pensionari trec strada la posta si la Kaufland. Mai sunt mici grupulete de 2-5 tineri si elevi cand incepe scoala. Cea mai solicitata trecere este cea de la BIG unde este semafor cu buton. Da ce mama dracului este mai cu mot o stupizenie de pasarela scumpa decat un alt semafor cu buton mult mai ieftin, si care in mod normal trebuie instalat mai jos de IOSIF VULCAN acolo unde este trecerea de la Kaufland, mult mai solicitata. Studiul vostru este o batjocura pt. oameni si o cheltuiala inutila. Sunteti paraleli cu nevoile orasului si va faceti ca nu le vedeti. RUSINE !!!

  • De ce nu face primaria un studiu de fezabilitate pt o pasarela peste râul Bistrita in locul puntii subrede din partea de jos a orasului (sau trebuie sa cadă cineva in apa).Oricum este trafic mai mare decât pe Independentei.

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.