Actualitate

Ovidiu Crețu: ”Situație complicată” cu Vitalia. Care este ”problema cea mai delicată”

Primarul Bistriței, Ovidiu Crețu, s-a referit la taxa specială de salubrizare, relația cu operatorul Vitalia și transportul deșeurilor stocate pe paltforma temporară din Zăvoaie.

”Deocamdată nu sunt probleme privind colectarea. Și noi am întârziat, a trebuit să vin de trei ori în Consiliul Local cu instituirea taxei speciale, ceea ce nu era normal dar au fost tot felul de interese politice și a fost blocat proiectul respectiv. De la aprobare și până reușești să dai bani la Vitalia e o cale lungă, noi am trecut acolo 90 de zile, listele cu cetățenii au trebuit luate la mână și comparate, am identificat aproximativ 5.000 de beneficiari care nu plătesc, care nu au contracte. Noi avem obligația să le trimitem scrisori, ei să răspundă și după aceea să începem taxarea. Situația este complicată din acest punct de vedere. Acea penalitate pe care ei au înghițit-o la semnarea contractului nu este în regulă, nu trebuia să semneze un astfel de contract, nu pot veni să-mi impute mie o greșeală pe care au făcut-o ei, nu trebuia să semneze cu 1%, trebuie să fie un nivel rezonabil”, a spus primarul Ovidiu Crețu.

El a adăugat că ”problema cea mai delicată” este transportul deșeurilor stocate pe platformele temporare: ”Pe baza înregistrărilor avute privind depozitarea, sunt circa 30.000 de tone. Știm însă sigur că acolo e o cantitate mai mare, fiindcă deșeurile au fost udate cu apă și amestecate cu pământ, pentru a avea stabilitate, altfel fug. Când transportăm ce este acolo, în loc de 30.000 de tone o să transportăm 60.000 de tone. Dau un exemplu, s-ar putea să fie 35.000 de tone. Vitalia spune că transportă 30.000 de tone gratuit și la prețul inițial de depozitare, așa cum s-a angajat prin contract, restul e o altă discuție. Păi nu e o altă discuție, pentru că nicăieri în structura ofertei nu apare acest element, nu poți să-mi spui acum că transporți numai 30.000 de tone. Nu, transporți toate deșeurile de acolo, pentru că așa te-ai angajat, iar prețurile pe care le-ai pus nu țin seamă de o cifră, pot fi 30.000 sau 60.000 de tone. Opinia noastră este că deșeurile care sunt acolo și pentru depozitarea cărora noi avem în buget 1,6 mil. lei prinși, trebuie să fie transportate gratuit integral și depozitate la rampa din Tărpiu la prețul inițial. Eu nu am alte elemente în afară de acestea. Nu există un fundament care să-mi permită mie să plătesc transportul deșeurilor care depășesc 30.000 de tone sau să plătesc o altă taxă decât cea inițială pentru celelalte. Nu există așa ceva. În zona publică, dacă ceva nu e explicit scris de lege înseamnă că e interzis”.

Respins de două ori în Consiliul Local, proiectul de instituire şi administrare a taxei speciale de salubrizare şi stabilirea cuantumului acesteia în Bistriţa, pentru persoanele fizice care nu au încheiate contracte de salubrizare cu operatorul Vitalia, a fost aprobat până la urmă de aleşii locali în 28 mai. Cuantumul taxei de salubrizare în cazul persoanelor fizice este de 42 lei /persoană/an.

SC Vitalia Servicii pentru Mediu SA a anunțat că micșorează ritmul de colectare în orașe, la nivelul obligațiilor legale (3 ori/săptămână vara, 2 ori/săptămână iarna), și suspendă serviciul la abonații care înregistrează datorii față de care au fost îndeplinite obligațiilor legale de notificare.

O comisie a Consiliului Județean va analiza în termen de 60 de zile solicitarea operatorului de majorare a tarifelor de la 3,5 lei/pers./lună la 6,82 /pers./lună pentru persoane fizice în zona urbană, de la 1,81 lei /pers./lună la 2,95 /pers./lună pentru persoane fizice în zona rurală, de la 239,48 lei/tonă la 256,46 lei/tonă pentru agenți economici și instituții (prețuri valabile pentru deșeuri municipale). Pentru celelalte prețuri, 23,86 lei/tonă pentru deșeuri provenite din construcții și demolări și 27,62 lei/tonă pentru DEEE nu s-au propus modificări.

Consiliul Judeţean a aprobat în februarie majorarea tarifului perceput de SC Vitalia Servicii pentru Mediu Tratarea Deşeurilor SRL pentru depozitarea deşeurilor menajere la Tărpiu de la 42,82 la 69,74 lei/tonă fără TVA.

Consiliul Judeţean a dat dreptate Primăriilor Bistriţa şi Sîngeorz-Băi, care au solicitat ca deşeurile stocate pe platformele temporare să fie depozitate la Tărpiu în baza vechii taxe percepute de Vitalia şi nu a celei majorate. Pe platforma temporară din Zăvoaie sunt stocate 30.405 tone de deşeuri care trebuie transportate la depozitul de la Tărpiu.

14 comentarii

  • Situatia cu Vitalia nu e complicata deloc . Situatia cu Vitalia trebuie solutionata de catre DNA pentru ce e penala . Chelnerul a marit ilegal tarifele cu 63 % printr-o hotarare de CJ ilegala . Contractul initial era ferm si nu se mai puteau mari tarifele de aia e abuziva majorarea cu 63% . Vitalia a vazut ca tine si in cardasie cu chelnerul testeaza o noua majorare . Aici pana la urma se lasa cu puscarie pentru ca s-au risipit multe miliarde de lei abuziv din banii publici fara sa fie respectate clauzele initiale care au dus la castigarea licitatiei de catre Vitalia .

  • Incompetenta si cardasia ciumei rosii a dus la o situatie fara precedent . Astia nu sunt in stare sa implementeze treaba cu managementul deseurilor . Mai mult decat atat sau bagat pana peste cap in decizii penale ca sa permita Vitaliei sa traga un tun bun si sa plece . Statia de sortare nici macar nu au pornit-o astfel groapa de la Tarpiu va fi plina dupa ce vor fi duse gunoaiele din Zavoaie . Daca gunoaiele alea de la groapa din Zavoaie vor fi duse la Tarpiu pana in iarna , groapa de la Tarpiu trebuie inchisa inainte cu 18 ani fata de studiile si prognozele initiale . Aici si-au rupt gatul si Chelnerul de la CJ si Cretu , de aia Vitalia amana la nesfarsit ( sub diferite pretexte ) transportul gunoaielor la Tarpiu .

    • Dumnezeu dragul de el a dat apa, pamantul l-au gasit pe aceolo, sa nu trebuiasca iar banii de la noi, necuvantatorii.

  • Eu tot nu am inteles de ce este asa de mare diferenta dintre tariful platit de o persoana fizica si tariful platit de o persoana juridica sau institutii, in conditiile in care multe firme „produc” mult mai putin deseu decat o persoana fizica, iar altele nu produc deloc. In cazul institutiilor este si mai evident. Ce deseu poate produce o institutie publica?…

    • Draga Vali, persoanele fizice platesc 3,5 lei/persoana, indiferent de cantitatea de deseu produsa, agentii economici platesc 239,48 lei pentru fiecare tona de deseu produsa.

    • Multumesc pentru raspuns, dar nu asta am intrebat sau nu asta imi era nedumerirea. Am inteles perfect cat plateste atat persoana fizica cat si persoana juridica, e cat se poate de simplu. Ce n-am inteles, este DE CE se face o asemenea diferentiere… O persoana fizica poate produce mult mai mult deseu decat o firma, mai mult decat atat, sunt firme care nu produc absolut deloc deseuri. Iar pe VITALIA o costa la fel ca ia deseul de la persoana fizica sau ca ia de la firma, nu o costa mai mult sau in nici un caz nu o costa astfel incat sa justifice aceasta diferentiere. Apoi se mai pune o problema si anume, CUM se cuantifica acea tona de deseu in cazul firmelor? Vine Vitalia cu cantarul la firma si cantareste deseul? Cum se procedeaza efectiv ca n-am inteles? Iar in cazul institutiilor publice este si mai evident. Ce fel de deseu poate produce o institutie publica ca urmare a activitatii pe care o desfasoara? Deci draga Valentin daca sti sa-mi raspunzi la aceste intrebari, pe care mai clar de atat nu stiu daca pot sa le reformulez, ar fi minunat…

  • Societatea URBANA colecta deseurile pana in septembrie 2014 cu 5,90 lei/mc cu facilitati de GRATUIT pentru elevi si studenti si reducere la jumatate pentru pensionari si alte categorii iar pentru persoanele juridice tariful era de aproximativ 51,00 lei/mc. Graficul de ridicare al deseurilor era zilnic. Se ridica inclusiv deseurile lasate de cetateni pe langa containere. In prezent avem MAREA SOCIETATE ,,VITALIA” care doreste un tarif de 6,82 lei/mc pentru persoane fizice cu grafic de ridicare de 2 respectiv 3/saptamana (iarna nu-i ca vara) si 257 lei/mc pentru persoane juridice. In cele noua luni de cand opereaza in municipiu si judet aceasta societate solicita tarife mai mari, mai mari, mai mari desi licitatia i-a fost atribuita la 3,5 lei. Acum doreste ca Primaria municipiului Bistrita sa-i incaseze si creantele pe cheltuiala acesteia (adica a contribuabililor), ca doar nu credem noi ca vor angaja casieri care sa faca acest lucru. NU AM INTALNIT NICIODATA O INSTITUTIE PUBLICA PLATITA DIN BANII CONTRIBUABILILOR SA OPEREZE CA SI CASIER PENTRU O SOCIETATE PRIVATA. DAR IATA CA IN ROMANICA NOASTRA ESTE POSIBIL. Iar acum tragem linie si sa concluzionam:
    1. TARIFE CU MULT MAI MARI DECAT A FOSTULUI OPERATOR
    2. GRAFIC DE RIDICARE MICSORAT
    3. INCASARE CREANTE PRIN INSTITUTIE PUBLICA
    4. DESEURI NERIDICATE LA TIMP
    Dragi contribuabili : AICI SUNT BANII DUMNEAVOASTRA !

    • Pt. Vali
      In primul rand sa sti ca nici eu nu sunt de acord cu tarifele foarte mari la agentii economici, dar vroiam doar sa explic mecanismul de facturare. O firma plateste atat deseu cat produce, nu are o taxa fixa pe luna, daca nu produce deloc nu plateste. Cum se cantareste… aici e o alta problema, Vitalia ridica containere mari de 1000 l si factureaza o tona de deseu desi densitatatea deseului nu cred ca este de 1000kg/metru cub sau 1kg/l.

    • Deci nu se plateste cat se „produce”, se plateste cat stabileste Vitalia, din moment ce nu se cantareste exact. In plus, daca e adevarat ce spui inseamna ca se plateste la volum si nu la greutate ceea ce ar fi o mare dezinformare pentru ca ni se spune „/tona”, repet daca e adevarat ce spui…

      p.s. initial nu ai zis nimic despre MECANISMUL de facturare, eventual te-ai referit la cuantumul adica sumele de facturat, care e cu totul altceva.

  • Poate ne lămureşte mai bine Preşedintele Consiliului de Administraţie de la Vitalia, dl. Radu Moldovan. Cred că ridică ceva bani de la Vitalia! Nu este conflict de interese?
    Oare dl. Creţu are şi el vreun beneficiu? Nu cred că cineva se apucă degeaba , mai ales o „INSTITUTIE PUBLICA PLATITA DIN BANII CONTRIBUABILILOR SA OPEREZE CA SI CASIER PENTRU O SOCIETATE PRIVATA” ? (cum spune zuzu mai sus)
    M-am săturat de toţi aceşti „şacali” flămânzi!

  • Apropo, mi-am amintit de un articol din zilele trecute, legat de noua fabrică LEONI, care se va construi pe terenul fostului CPL, de pe str. Tărpiului. Toate bune şi frumoase! Dar puteţi să-mi spuneţi domnule primar Creţu, pentru ce aţi făcut Parcul Industrial Săratar? Nu pentru a scoate industria din intravilan? Oare organele de mediu ce au de spus?

  • Problema cu deseurile comporta mai multe aspecte :
    1) Documentatia pusa la dispozitia potentialilor ofertanti continea date neadevarate, referitoare la numarul de cetateni , potentiali , beneficiari ai serviciului de salubrizare;
    2) Recipientele de colectare au fost amplasate anapoda , fara a se tine cont de numarul populatiei arondata fiecarei baterii de containere ;
    3) Vitalia a ofertat preturi de dumping , tarifele ofertate neavand a face nimic cu colectarea deseurilor . De altfel nu exista nici o corelatie intre tariful ofertat si indicele de generare a deseurilor , pentru populatie .
    4) Tarifele ofertate pentru persoanele juridice nu sunt corelate in privinta echivalentului lei/tona si lei/mc . Daca o persoana juridica are posibilitatea sa-si cantareasca deseurile , ar trebui sa poata plati factura in lei/tona si nu lei/mc ! Reducerea facturii va fi de cel putin 40%!!
    5) Tariful pentru deseurile din constructii si demolari este undeva la 35 lei/tona !!!! , iar producatorii acestor tip de deseuri achita factura la pret de deseuri menajere ( 84lei/mc!!?)
    Acum :
    1) Pretul reciclabilelor a cazut (sperau ca de aici vor ,,umple gaura”) dar trebuiau sa stie ca nimeni nu poate obliga o persoana juridica sa predea deseurile ,,gratis”(un cuvant care nu exista in economia de piata) catre vitalia atata timp cat functioneaza aceasta bursa ! Citesc in articol ca s-a constituit o comisie , la nivelul CJ , comisie care … sa ce ? sa spuna ca da : Vitalia are dreptate dar tariful nu e cel solicitat ci va fi mai mic cu cateva procente !
    2) pretul combustibililor a scazut de la 6,10 lei la 5 , 4 lei.
    3) vasele de colectare nu sunt dezinfectate la termenele asumate prin contract ;
    4) costurile cu ,,educatia cetatenilor” s-au rezumat la cateva bannere afisate desi suma minima era undeva la 25.000 euro/an ;
    Sunt multe alte aspecte , dar sa lasam comisia constituita sa lucreze !

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.

GA vertical

Carliont

KissFM

KISS FM

Titlu Articole Recente

Articole recente

Titlu Comentarii recente

Comentarii recente

CleverADS