Social

Cum își bat joc funcționarii statului de afacerile românilor întorși din străinătate. Cazul Narcisa Stoian

Revenită în țară în urmă cu trei ani după ce a muncit ani buni în Canada unde s-a bucurat de foarte mult succes, Narcisa Stoian, managerul cofetăriilor Mon Jardin Patisserie din Năsăud și Bistrița, a ajuns la capătul puterilor, hărțuită fiind de instituțiile statului român cărora nu a acceptat niciodată să le dea mită ca să fie lăsată în pace.

Povestea pe care ne-a spus-o este lungă, dar relevantă pentru o țară ”defectă”, cu instituții setate să omoare inițiativa privată, în care lucrează oameni lipsiți de onoare și de cuvânt, puși pe căpătuială și rău intenționați.

Cu lacrimi în ochi, Narcisa Stoian ne-a relatat că, în 4 decembrie 2018, la cofetăria din incinta B1 Retail Park din Bistrița, fără să fi existat vreo problemă sesizată de vreun client sau vreo reclamație, a mers o echipă de control de la Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorilor Bistrița-Năsăud care a analizat produsele din vitrină, calitatea lor, a luat la puricat toate avizele ca să vadă termenul de valabilitate a produselor.

”Existau pe avizul din data de 1.12.2018 trei bucăți de prăjitură Ferrero Rocher. După nu știu care lege a lor, 48 de ore are termen de valabilitate orice produs de patiserie și cofetărie. Au spus că fiind deja data de 4 decembrie, cele trei bucăți de prăjitură sunt expirate și noi reprezentăm cel mai mare risc pentru consumator și punem în pericol viața consumatorului. Nu erau expirate, având în vedere graficele fluxului tehnologic. Noi avem o documentație foarte stufoasă HACCP care prevede care e termenul de valabilitate la fiecare produs, chiar avem un tabel nominal în care se specifică, în funcție de ingredientele pe care le folosim, cât termen de valabilitate are fiecare. Mai mult, Odonanța 42/2005 spune că termenul de valabilitate pentru produsele alimentare se stabilește de către producător, prin răspunderea acestuia, sau prin colaborare cu unități de cercetare și laboratoare specializate după experimentări prealabile. Deci mie, producătorului, îmi revine dreptul de a stabili termenul de valabilitate în funcție de ingrediente, grafic tehnologic, temperatură de păstrare. Sunt multe criterii. Inițial, ni s-a dat amendă 5000 de lei, iar când m-am dus să prezint documentele care mi-au fost cerute de o angajată, am luat și textul Ordonanței 42/2005. Am încercat să-i explic că nu are cum să fie o prăjitură expirată după 48 de ore din moment ce trebuie să stea 24 de ore până o pot porționa să o pun în vânzare. Asta înseamnă că sunt obligată să o vând în aceeași zi? Am mai adus și alte documente din care rezulta că, în alte magazine existau alte produse de cofetărie pe care scria că au valabilitatea 12, 14 zile. Mi-a luat hârtiile și mi le-a aruncat pe jos. M-a întrebat cine mă cred eu să o învăț pe dânsa cum să-și facă meseria? Eu i-am spus, cu tot respectul, că e plătită și din banii mei și am întrebat-o ce lege aplică. S-a ridicat de la birou și a plecat”, a explicat Narcisa Stoian.

Imediat după acest incident, ea a înaintat o plângere la instanță, dar neștiind cât de mari sunt capcanele sistemului judiciar românesc, că trebuia să fie reprezentată de un avocat, să facă tot felul de preîntâmpinări, ea s-a adresat simplist instanței de judecată fiindcă era convinsă că dreptatea e de partea ei. Surpriză însă. Cererea ei a fost considerată nefondată și a pierdut pe fond procesul. Când a primit sentința, era în Canada, în vacanță cu copiii.

Având termen de depunere a unui apel, a luat legătura cu un avocat și a continuat demersul în instanță. Se întâmpla în luna iunie 2019.

”După nici trei sau patru zile, neștiind domnii de la CJPC că eu am făcut apel, au venit din nou în control, de data aceasta chiar Felix Manta – la vremea aceea comisar șef – cu încă un angajat. Cei doi au comandat o cafea cu lapte specialitatea casei de 120 ml la prețul de 5 lei, dar au cerut ca această cafea să fie fără lapte. Aparatul de cafea o dă la 90-95 ml în aceste condiții. Apoi au luat cinci bucăți de macarons pe care le-au cântărit cu un cântar neautorizat metrologic. În cofetăria noastră la data aceea nu exista un cântar autorizat metrologic neștiind că trebuie să am așa ceva în unitate, nevânzând nimic la suta de grame, iar din cinci bucăți cântărite de către dânșii, trei corespundeau. Eticheta era de circa 10 grame. Trei dintre bucățile de macarons aveau 11-12 grame, iar două aveau 8, respectiv, 9 grame. Aceste două motive au făcut pe cei doi domni să ne amendeze cu 8500 de lei. Au spus că noi furăm clientul. Pentru un gram de macarons cântărit cu un cântar neautorizat? Mai mult decât atât, neavând cu dânșii un pahar gradat cu care să măsoare cafeaua s-au dus la vecinii noștri și au luat de acolo un pahar gradat, au răsturnat cafeaua în el și au spus că are doar 90 ml. Acestea două au fost motivele pentru care am fost amendați cu 8500 de lei”, a spus Narcisa Stoian.

Întrucât nu era în țară la vremea celui de-al doilea control, la întoarcere a cerut imediat o audiență la Instituția Prefectului Bistrița-Năsăud.

”Am considerat că am toate drepturile să mă prezint în fața unei instituții care să mă poată ajuta fiindcă am considerat că sunt hărțuită de această instituiție, CJPC. În 17 am aterizat la Cluj, iar în 18 m-am înscris într-o audiență la domnul prefect Ovidiu Frenț având în vedere că, cu mulți ani în urmă, am lucrat și eu în Prefectură. Am mers pe bazele legale, nu prin prieteni, m-am înregistrat jos, la Registratură, a doua zi am așteptat la ora 10.00 când am fost chemată și am ajuns la domnul prefect cu acest proces verbal pe care l-a considerat și dânsul un abuz. A fost invitat domnul director Felix Manta în biroul domnului prefect pentru a discuta motivele pentru care s-a dat această amendă pentru cele 1-2 grame care lipseau la acel produs. Când a venit domnul director și-a făcut mea culpa încercând să explice că, de obicei, în restaurante, un șnițel scrie că are 180 de grame, iar în farfurie primești 60-80 de grame. Domnul prefect i-a atras atenția că diferența de la circa 10 grame la 9 grame nu e același lucru. Recunoscând că a fost un abuz, domnul director i-a spus domnului prefect că o să aibă dânsul grijă de acest proces verbal mai ales că nu știa că eu am făcut apel la primul proces verbal și eram în litigiu, motiv pentru care, am înțeles eu, legea prevede să nu mergi în timpul unui litigiu să reverifici unitatea. A promis de față cu mine și cu domnul prefect că va anula procesul verbal, și-a cerut scuze față de mine că s-au întâmplat lucrurile așa”, a spus ea.

Narcisa Stoian a plecat de la Instituția Prefectului mulțumită că lucrurile s-au rezolvat rezonabil în urma acestei discuții, dar avea să constate în scurt timp că a greșit contând pe cuvântul și onoarea unor oameni, care pur și simplu una au spus, alta au făcut.

”La domnul prefect am fost în 19 iulie a.c. și au aș fi avut termen până în 26 iulie să depun contestație fiindcă acel control fusese în 26 iunie și aveam termen 30 de zile. M-am bucurat că nu trebuie să o iau de la capăt cu întâmpinări, proceduri și contestații primind asigurări că va anula procesul verbal directorul Manta. În 30 august 2019, mă pomenesc însă cu un domn de la ANAF Năsăud care mă informează că firma mea este executată silit pentru suma de 13.000 de lei pentru amendă neplătită la CJPC. Domnul mi-a arătat că procesul verbal din 26 iunie nu e anulat și că a fost dat în executare silită. Întâmplarea făcuse că domnul prefect Frenț, întorcându-se de la Zilele Coșbucului în 15 august, a oprit la noi la cofetărie la Năsăud, a servit o cafea și o prăjitură și i-a cerut soțului meu numărul meu de telefon să mă felicite pentru ce am făcut acolo. Așa am avut eu numărul dânsului în telefon și mi-am permis ca, în prezența domnului de la ANAF să îl sun și să-l întreb ce se întâmplă totuși. A răspuns, mi-a spus că nu se poate așa ceva și m-a invitat în 31 august să merg la dânsul cu toate documentele. După 30 de minute, m-a sunat însă înapoi să-mi spună cu deosebit regret că acel director Manta și-a dat demisia sau a plecat după 3 sau 4 zile de la discuția pe care am avut-o în cabinetul prefectului, neanulând acel proces verbal așa cum a promis, lăsându-mă cu o datorie de 13.000 de lei față de stat despre care domnul prefect a spus că nu se mai poate face nimic. Efectiv am început să plâng. Eu am mers la dânsul să-i cer ajutorul și efectiv m-a băgat în groapă”, a spus Narcisa Stoian.

Întrucât în zilele următoare, ANAF urma să-i blocheze conturile, Narcisa Stoian a luat legătura cu un avocat, a depus o contestație la acel proces verbal, chiar dacă era tardivă, ca să se suspende executarea silită până la găsirea unei soluții.

”Pe baza certificatului de grefă, executarea s-a suspendat temporar. Am cerut din nou o audiență la domnul prefect. Dânsul mi-a spus că nu se mai poate face nimic. Eu am aflat că se poate face anularea actelor administrative, dar mi-a spus că nu își asumă. Situația nu a rămas nicicum. Domnul prefect mi-a spus că încearcă să vorbească încă o dată cu domnul actual director al CJPC cu care am încercat și eu să intru în contact înscriindu-mă în audiență, dar e plecat în vacanță pentru două săptămâni. Ulterior, domnul prefect mi-a spus, printr-un mesaj, că anularea actului administriv se poate face doar de Agenția Națională pentru Protecția Consumatorilor sau de către instanță. În final mi-a scris că îi pare rău și că îmi dorește toate cele bune. I-am răspuns că îi mulțumesc pentru urările de bine, dar îl asigur că nu mi-e deloc bine. Aș fi așteptat susținere chiar în instanță”, a spus Narcisa Stoian.

Cu datoria către stat neștearsă, ea e decisă să meargă mai departe până când va reuși să găsească pe cineva care să-i facă dreptate.

”Eu nu spun că domnul prefect e vinovat, dar dânsul ar putea lua măsuri și să insiste pe lângă noul director al CJPC pentru a rezolva problema care a rămas așa nu din cauza mea, ci din cauza acelui domn director care a fugit ca un laș. Putea să-mi spună că nu anulează nimic, să merg să plătesc sau să contest. Pur și simplu m-au mințit. Dacă domnul prefect mă trimitea cu domnul director al CJPC să primesc o hârtie în scris, cu siguranță că lucrurile stăteau altfel, dar eu m-am trezit după două luni executată silit pentru o sumă dublă față de amenda inițială. Dacă eu, om civilizat, aș fi înțeles că așa stau lucrurile, nu mă duceam să plătesc o jumătate din amendă sau să o contest? Sunt dispusă acum să merg până în pânzele albe. Aștept să văd cine iese președintele României și merg să îi spun ce se întâmplă în țara aceasta că poate ei nu știu că angajații din instituțiile publice – nu știu din ce motive – când ei ar trebui să se bucure că sunt afaceri și oameni care investesc și ajută la economia țării – ne tratează cu superioritate și cu aroganță și cu dezgust”, a spus ea.

Plângând, Narcisa Stoian ne-a spus: ”Mă simt călcată în picioare de statul român. Nu aș putea să-mi bat joc de clientul meu. Consider că îi tratez pe toți la fel, indiferent de unde vin. Eu fac personal fac toate macarons cu mâna și sunt zile când fac 700. Nu apuc să le cântăresc pe fiecare. Unele au 12-14 grame, iar altele pot avea 9, dar per ansamblu nu îmi bat joc de nimeni. Nu aș putea să-mi bat joc de investiția mea. În cele două cofetării din Năsăud și Bistrița sunt investiți 150 de mii de euro, bani munciți din greu în străinătate. Am venit și am pus tot ce am la bătaie pentru a crea locuri de muncă, pentru a forma profesional format din tineri. Am angajat tineri de 19-20 de ani luați de pe băncile școlii, i-am instruit, i-am învățat igiena personală. Lucrăm cu toate actele în regulă, certificate de sănătate, protecția muncii, autorizații de incendiu, corespundem din toate punctele de vedere. E o birocrație îngrozitoare, un angajat din unitatea mea stă toată ziua cu hârtii în mână. Îmi asum afacerea asta pentru că fac ceea ce-mi place și nu pot să-mi permit să-mi bat joc de firma mea apreciată în urmă cu câteva luni la Topul firmelor bistrițene ca fiind pe locul 1 la microîntreprinderi și nu pentru că eu câștig atât de mulți bani, ci pentru că sunt om cinstit și declar toată cafeluța, tot ceaiul și tot macarons de 2,99 lei. Toate sunt trecute prin casa de marcat. Plătesc impozit pe profit, pe încasări și tot ce ține de legislația în vigoare. Am insistat pe lângă angajatele mele să se poarte exemplar cu toți clienții, să înțeleagă că ei sunt foarte bine primiți la noi, iar calitatea prăjiturilor îi face pe oameni să se întoarcă. Nu e duminică seara în care să închid magazinul fără să fie golită vitrina”, a spus Narcisa Stoian care a ținut să le transmită un mesaj tinerilor din Diaspora.

”Dragii mei tineri din Diaspora, pe care toți politicienii vă invită să vă întoarceți în România, interesați-vă înainte la ce veniți sau așteptați ca cineva să vină și să corecteze ce se întâmplă în România. Este un sistem defect care se joacă cu banii tăi, cu nervii tăi, te distruge pentru faptul că îndrăznești să fii altfel. Eu nu am dat niciun leu mită nimănui. Când a venit un organ de control la mine în unitate, eu mi-am cerut din start scuze: nu vreau să vă jignesc oferindu-vă ceva. Nu pot te aștept cu tava pregătită sau cu pachetul pus. Nu fac așa ceva pentru că mi-e frică de Dumnezeu. Toată lumea îmi transmite: dă și tu, că așa se face, ca să fii lăsată în pace! Dacă și eu voi da și vom da cu toții, o să continuăm cu această societate defectă, care e bazată pe hoție, care nu declară nimic la stat, unități întregi care nu au pornit casa de marcat la ora deschiderii. Pentru ce ne zbatem noi, tinerii? Ce vreau eu pentru copiii mei? O societatea defectă? Categoric, nu. Eu vreau o societate în care tânărul și omul să fie satisfăcut de rezultatele muncii lui. Este greu, dar se poate”, a spus Narcisa Stoian.

În urmă cu doi ani, Narcisa Stoian spune că a mai avut un control de la ANAF, iar funcționarul i-a spus: ”Nu ți se pare că acest local e prea frumos pentru un oraș de rahat ca Năsăudul? Ascultă doamnă! Nu veni cu hârtii la mine! Eu sunt trimis să dau amenzi și să închid unități. Pentru 12 lei bacșiș pe care îi aveam pe masă, la vedere, într-un borcan, am fost amendată cu 1500 de lei. Am plătit jumătate pentru că mi-a spus contabila să nu-i pun pe cap Fiscul că nu mai scapă de ei. M-am dus și am plătit 750 de lei plângând pentru 12 lei bacșișul fetelor. Știți ce mi-a spus domnul? Să-i ascund, să-i pun în spate să nu se vadă”.

La un alt control, a fost amendată fiindcă a fost găsită o mică pată de mucegai deasupra dușului personalului, unei angajate îi lipsea boneta, iar copilul ei se juca în vacanța de vară fiind găsit punând castraveți într-un borcan la cofetărie: ”Mi-au spus că nu am autorizație să pun castraveți murați. M-au amendat cu 2000 de lei și a trebuit să plătesc 1000 de lei. Și nu mai suport, nu mai pot. Trebuie ca instituțiile statului să înțeleagă că unii dintre noi nu suntem aici să ne batem joc de stat și de clienți pentru că ne-am bate joc de noi. Noi suntem cei care stăm zile și nopți nedormite ca să putem plăti contribuții la stat, salarii pentru cei 8 angajați pe care îi avem. Ne este foarte greu, să știți. Lună de lună plătesc analize peste analize, carnete de sănătate, protecția muncii, împotriva incendiilor și câte altele nu le plătesc”, a spus ea.

Toate acestea în condițiile în care tot internetul este plin de gospodine care fac prăjituri la comandă, fără nicio autorizație.

”Am depus sesizări la ANAF, la DSP, la DSVSA și chiar la CJPC, dar aceștia din urmă au refuzat să o înregistreze nefiind organ abilitat să verifice așa ceva. Am menționat cel puțin 5 doamne care la nivel de Năsăud-Rebrișoara și localitățile învecinate fac platouri de prăjituri chiar și pentru evenimente făcând concurență neloială. Trei instituții au dat trei răspunsuri diferite: una că nu are autorizație să intre pe teritoriul persoanei fizice să verifice, alta că a dat amenzi și a treia că nu îmi poate spune ce măsuri s-au luat din motive de confidențialitate. Eu am spus că eu nu am nimic împotrivă ca acele persoane să nu mai facă prăjituri dacă e pasiunea lor, ci să iasă la suprafață, să plătească taxe și impozite, să își asume această meserie așa cum o facem și noi. Îmi asum ce spun că jumătate din angajații Primăriei Năsăud comandă prăjituri făcute de anumite doamne pe care eu le-am menționat în acea sesizare pentru că sunt mai ieftine, li se livrează la domiciliu, iar eu cred că fac acest lucru și pentru ca să ne distrugă pe noi, ceilalți care lucrăm legal, plătim taxe ca să aibă dânșii din ce bani să-și ia salariile ”, a spus Narcisa Stoian.

CITEȘTE ȘI:

63 comentarii

Apasă aici ca să comentezi

Dă-i un răspuns lui Român Cancel

Reguli pentru comentarii. Click aici.

GA vertical

Carliont

KissFM

KISS FM

Titlu Articole Recente

Articole recente

Titlu Comentarii recente

Comentarii recente

CleverADS