Norvegienii au construit printre cele mai spectaculoase şosele din lume. Chiar luna trecută au inaugurat „podul din nori” cu două benzi de mers pentru automobile, o pistă pentru biciclişti, dar şi un spaţiu de trecere pentru pietoni. Vorbim despre un drum care e cu 30 de metri mai lung decât celebrul Golden Gate Bridge din San Francisco.
Noi ne chinuim să traversăm un oraş dintr-o parte în alta cu 20 de km la oră în spatele unor şcoli de şoferi cu elevi aflaţi la prima lor ieşire în trafic şi oprim în fiecare sens giratoriu amplasat pe drum naţional ca să poată trece nişte pietoni bezmetici doar pentru că nişte conducători ai acestui oraş care au stat în jilţuri după Revoluţie nu au avut atâta viziune încât să-şi dea seama că oraşul se va dezvolta, că e nevoie să fie traversat pe undeva şi că în locurile respective, numai bune pentru făcut un drum, nu ar trebui date autorizaţii pentru construit case.
Mă uitam ieri la fostul primar Vasile Moldovan şi la înverşunarea cu care milita împotriva unei variante ocolitoare prin sud, moment în care îmi aduceam aminte de mandatele sale în care fiecare şi-a făcut casă exact unde a vrut. E adevărat că nu s-au numit case, ci “case de vacanţă”, dar acum vor fi incluse în intravilan şi, pe banii noştri, ai tuturor, municipalitatea va trebui să le asigure utilităţi chiar şi celor care au tăiat livezi întregi ca să-şi ridice vila lângă pădure în poziţii exclusiviste. Când pomi de pe hectare întregi între Gomar Lux şi Viişoara au fost puşi la pământ nu a mai protestat nimeni, deşi erau nişte copaci de două ori folositori: o dată pentru oxigen de-a lungul unui drum naţional plin cu noxe şi o dată pentru fructe şi implicit economie în general. Aşadar, în opinia mea, domnul Vasile Moldovan, acum consilier local PDL, ar trebui să o lase mai moale cu poziţiile radicale, la fel cum şi fostul prefect Viorel Pupeză ar putea sta sâmbăta acasă să-şi vadă de pensie în loc să protesteze pentru Pădurea Codrişor, nu de alta, dar ani buni s-a aflat la conducerea acestui judeţ şi nu a făcut nimic să-l dezvolte, nu avem nici măcar o strategie de dezvoltare din perioada respectivă, niciun proiect de anvergură.
Şi, dacă tot veni vorba de Pădurea Codrişor, aş vrea să vă spun că e prima oară de când locuiesc la Bistriţa (şi azi-mâine se împlinesc două decenii) când aud că e o zonă atât de importantă de care nu ne putem lipsi. Până acum nu a fost se pare nici pentru fostul primar Vasile Moldovan, ocupat să dea autorizaţii pentru “case de vacanţă”, nici pentru fostul prefect Viorel Pupeză de numele căruia se leagă probabil doar schimbările politice din funcţii. E adevărat că vezi importanţa unui lucru doar atunci când urmează să-l pierzi şi pot să-i înţeleg pe ecologişti în general că se agaţă de această pădure şi o apără, dar mă apucă sila să văd reprezentanţii unui partid care a condus ţara în perioade în care se puteau lua decizii şi existau şi bani mulţi pentru a le implementa (şi mă refer aici la PDL) că se lipesc de cei care vor să salveze Pădurea Codrişor de dragul unor voturi pe care speră să le obţină în 2016 sau când vor mai fi alegeri. Le reamintesc acestor domni puşi pe manifestaţii că au putut decide traseul variantei de ocolire a oraşului Bistriţa în timpul guvernării lor numai că nu au vrut. A fost mai important pentru ei să exploateze capitalul electoral anti-USL. Prezenţa lor sâmbăta, afectaţi, la semnări de petiţii e ipocrită. Oricum, după părerea mea, au reuşit să compromită întreaga mişcare, iar Asociaţia Bistriţa Civică să pară acum un satelit al PDL.
Să revin acum la varianta de ocolire şi la şosele în general. La cum se circulă în Bistriţa în ritm de melc, nu am nimic împotrivă să fie suspendată deasupra oraşului dacă trebuie. Câtă vreme în lume se fac drumuri prin nori şi peste ocean, de ce nu s-ar face şi la noi un drum pe lângă o pădure, oricum, ignorată timp de decenii? Ştiu toate răspunsurile pe care mi le-ar putea da cei care se opun proiectului, aşa că, vă rog, nu mai consumaţi energie ca să le scrieţi încă o dată. De altfel, acesta cred că a fost şi motivul pentru care Consiliul Local, luni, nu a mai dat cuvântul niciunuia dintre cei care şi-au expus deja peste tot punctul de vedere. De ce să le repetăm la nesfârşit din moment ce le-am aflat deja? Până la urmă, în democraţie decide majoritatea. Să auzim ce are de spus!
Cristiana Sabău
Pentru noi, locuitori ai Viisoarei, ar fi minunat sa scapam de traficul infernal de la anumite ore.
De aceea, sunt convinsa ca cei mai multi vor fi pro centura.
Sunt sigur ca prin editorialul aceasta este deschis si Cutia Pandorei din nou si vor fi scrise comentari aferente.
Ca sa relativez putin cele scrise mai sus, totusi omeni au dreptul de a schimba opinie. Daca ieri unuia nu le pasa de mediu imprejur, poate pana astazi au invatat o lectie si sint atenti. Asta sa numeste dezvoltarea sau progres.
Aceast progres in ecologie nu este un rau si nici dezvoltarea de spiritul civic este rau deloc.
Chiar avem nevoie si mai mult din spiritul aceasta si protestatari sa fie si mai multi ca sa avem influenta deasupra politica actuala in permanenta nu doar la alegeri.
Eu ma bucur de spiritul civic, de la oricine si cu oricare culoare politica care sa trezeste.
Ca si cetetean care locuieste direct linga DN17 m-asi bucura enorm de oricare centura care NU trece pe la noi prin fata si asta sunt convins este altceas sentiment care au si cei la care ar trece un nou drum ocolitor, chiar daca aveam interes opuse. Asa sigur, cineva trebuie sa sufere, indiferent unde se va face sau nu un drum ocolitor.
In principiu cu cat acest drum ocoleste mai bine orasul, cu atat va rezolva si problema traficului mai bine si cu atat mai putini oameni vor avea de suferit. Eu cred ca prin continuarea demersurilor pe acest proiect are de pierdut tot orasul, nu doar familiile care vor fi expropriate sau care vor avea sosea sau stalpi prin curte.
Vă umpleţi de ridicol cu acest articol precum tovaraşul primar ce, în nebunia-i grandomană, şi-n profunda-i incultură, a ajuns să creadă că vocea poporului îi vocea lui Dumnezeu. Mai multă prudenţă, oraşul acesta nu-i numai pentru coducători vitezişti ce se supără că le apare în cale şcoala de şoferi, nu-i numai a lui tovaraşu Constantin Rus, ce-şi obligă supuşii elevi să-şi cumpere ţoale, la preţ de casă de modă, cu insigna liceului unde taie şi spânzură ca pe propria-i moşie, nu-i nici a lui Vasile Moldovan, responsabil numai cu dezastrele în viziunea opozanţilor lui, nu-i deloc numai al meu, ci, se pare, e numai a celor ce se încolonează să voteze, fără să gândească, la ordinul mai marilor zilei, ce-i aburesc cu găleţi, mici şi bere. Ne punem deci la dispoziţia lor, că oricum ei n-o să se folosească niciodată de nici o centură suspendată ce o visează minţi betege, sau de vreun Wonderland plin de veselie.
„Îi plâng pe proşti şi proştii mă înving”, spune Ana Blandiana intr-un un vers din poezia Eclipsa.
Orice primar intreg la cap se lupta sa scoata traficul de tranzit din localitatea pe care o pastoreste (vezi centura ocolitoare a Clujului, a Sibiului sau chiar a Gherlei). Ce poti sa spui despre un primar care vrea cu orice pret sa introduca traficul greu si de tranzit prin oras? Daca nu e tampit, atunci sigur are un interes personal. Fara indoiala, Bistrita are nevoie de o centura ocolitoare, care sa scoata inafara orasului traficul de tranzit. Lucrul acesta nu poate fi facut oricum si pe oriunde, fiind necesara respectarea unor criterii. Este important ca variantele ocolitoare sa duca la cresterea fluentei circulatiei pe ruta respectiva, eliminand pe cat posibil in totalitate blocajele create de intersectii, treceri de pietoni, etc.
Din pacate faptul ca traseul trece prin Padurea Codrisor este doar unul din aspectele problematice ale proiectului. Sunt atatea probleme, ecologice, economice, legale, chiar si logice.
O paralela poate un pic fortata, dar nu exagerata, ar fi intre proiectul acesta si proiectul RMGC, care tot a revenit acum in atentie. ce au in comun?
– Ambele implica distrigeri ecologice masive;
– Amandoua apeleaza la disperarea oamenilor care nu isi gasesc de lucru promitand numerosae locuri de munca. Din pacate sustinatorii omit sa spuna ca ambele sunt proiecte complexe care necesita personal cu experienta. La fel cum la Rosia Montana nu exista prea multi ingineri calificati sa lucreze la proiectul RMGC nici la Bistrita nu exista nici o firma cu experienta si bonitatea necesare contractarii acestei lucrari.
– Sunt prezentate ca niste investitii pe care nu le putem rata si ambele se bat cap in cap cu legile tarii. Ambele au fost judecate si ambele au pierdut in instanta.
– Ca si RMGC care are nevoie de o lege cu dedicatie, o lege absolut infioratoare care permite unei companii private sa exproprieze cetateni romani in interesul propriu, si Centura Sud 2 ar avea nevoie de o lege speciala care sa spuna ca e OK sa faci ocolitoare prin 2-3 cartiere la cateva sute de metri de centrul orasului. Doar asa e in tarile si orasele cu adevarat europene.
– Ambele blocheaza proiecte alternative. La Rosia Montana se poate dezvolta turismul prin includerea in patrimoniul Unesco World Heritage dar orice investitii sunt blocate pana la clarificarea proiectului minier. La Bistrita s-ar putea face o centura care sa ocoleasca intr-adevar orasul, sa preia tot traficul si sa rezolve problema asta pe termen lung. Dar se pare ca cineva nu vrea asta.
Cand se preseaza cu atata inversunare pe o idee in ciuda prevederilor legale si a unei multimi de argumente eu cred ca e clar ca in spate sunt interese personale, de o natura sau alta.
Cu mai multa gandire si mai putina inversunare, din partea primarului, orasul Bistrita poate avea atat centura ocolitoare prin nord cat si o artera de circulatie de tip splai la sud, pe malul stang al raului, care sa faca legatura intre Unirea la Viisoara, ambele obiective (atat centura cat si splaiul) putand fi realizate cu fonduri europene din programe operative sectoriale (POS) diferite. In acest sens exista un proiect mai vechi pentru portiunea dintre podul Jelnii si podul Budacului de amenajare a malurilor râului Bistrita pe la poalele padurii Codrisor (vezi pe internet : P.U.Z. Bistrita ‘ Dealul Codrisor’ (Codrisor Hill). In acelasi mod ar putea fi intocmite proiecte pentru alte portiuni ale malurilor râului, fiecare cu particularitatile sale. Functia de baza pentru calea rutiera splai trebuie sa ramana legatura intre principalele locuri de agrement, avand in vedere ca râul trece pe langa parcul municipal, parcul tineretului si lacul MHC. In acelasi timp, odata cu amenajarea malurilor râului, chiar si pe malul drept al apei ar putea sa rezulte o artera de circulatie continua de tip splai care sa includa cel putin o pista de biciclete si care sa lege zonele de agrement de la Unirea la Viisoara.
.
Stimata doamna Cristiana Sabau,
La 28 aug.1963 acum peste 50 de ani, dupa Mitingul Libertatii din SUA la care au participat peste 250000 de cetateni, nimeni nu a propus un REFERENDUM pentru a nu se instaura DICTATURA MINORITATII.
Dar, acolo este democratie, la noi inca…..oare dece ???
Pentru subiectul nostru:
Extras din Memoriul general PUG mun. Bistrita vol.II, pag. 101
LUCRĂRI MAJORE PROPUSE CONFORM STUDIILOR DE AMENAJAREA TERITORIULUI SUPERIOARE
În anexa nr.1 – Lucrări prevăzute în PATN – Dezvoltarea reţelei de căi rutiere, la
punctul 1. – Autostrăzi, poziţia 1.15 – este prevăzută autostrada Cluj-Napoca – Dej – Bistriţa – Suceava – Botoşani – Ștefăneşti. Traseul acesteia, fără a fi cunoscut cu precizie în momentul de faţă, nu poate afecta teritoriul administrativ al municipiului Bistriţa decât eventual într-o mică măsură, prin sudul localităţii componente Sărata
pag.102
În Planul de Amenajare a Teritoriului Regiunii de Nord Vest (PATR), în cadrul
strategiilor privind eliminarea disfuncţionalităţilor şi eficientizarea traficului rutier, sunt prevăzute următoarele lucrări:
– autostrada Cluj Napoca – Dej – Bistriţa – Vatra Dornei, care pe teritoriul administrativ al municipiului Bistriţa are traseul: nord Blăjenii de Sus – est Sigmir – vest Bistriţa (trece de dealul Cetăţii prin tunel) – vest Unirea – Livezile.
Se poate constata că traseul autostrăzii prevăzute în PATR este diferit de traseul acesteia prevăzut în PATN (pe teritoriul administrativ al municipiului Bistriţa). În prezenta documentaţie a fost preluat traseul autostrăzii din PATR.
Aceasta lucrare urmeaza a fi supusa votului in Consiliul Local Bistrita pentru adoptarea PUG.
Am propus CNADNR si Ministerului Transportului realizarea unui tronson din aceasta autostrada. Rezolva in totalitate problema traficului greu, ocoleste Viisoara si Unirea, Padurea Codrisor ramane plamanul verde al Bistritei, nu mai sunt puse in pericol casele si vietile cetatenilor de pe str. Mihai Viteazu, Viorelelor, Ghinzii, Valea Ghinzii.
Necesar este ca toti factorii de decizie locali,sa staruie in a convinge specialistii in domeniu din cadrul CNADNR, Min. Transporturilor, sa realizeze acest tronson..
nea Craciun te inteleg si te compatimesc…….sa-mi treaca si mie pe la geam Tirul nu m-as simti bine…….dar totusi care este solutia ??? ce propui dumneata cu portiunea de autostrada ,cu tunel etc…astea sunt vise…Asta este ,ori pe unde s-ar construi tot vor fi oameni care vor avea de suferit……in acest caz dumneata esti unul dintre ei……In concluzie am sa ma duc la referendum si o sa votez cu toata convingerea : DA.
dml-ule! Din nou ai aparut in peisaj, dupa o cursa istovitoare de sofer? Sau te pregatesti sa intri in tura de noapte ca paznic, acolo, unde a pus o vorba buna pentru tine Cretu? Mi-era un dor nebun de comentariile tale „inteligente” care se asociau foarte bine cu cele ale Mariei!
Pedala usoara si sa votezi bine!
Sa moara capra vecinului ca prea e grasa!
Daca Bistrita nu va trece imediat la o actiune de modernizare si dezvoltare pe toate planurile atunci viitorul acestui oras va fi compromis.Odata cu regionalizarea vom intra in competitie cu Clujul,viitoare capitala de regiune,care va atrage tineretul din oras si judet,tineret care va pleca din Bistrita,oras ce va deveni neatractiv si fara o perspectiva economica.Si asa s-a intarziat nepermis de mult cu unele investitii gen parc industrial,centura,zone de recreere,incat o respingere a actualei centuri si asteptarea unei noi finantari si a unui nou traseu va fi o lovitura grea pentru Bistrita. Chiar mai grea decat pierderea unei portiuni din padurea Codrisor.
Aveti dreptate! Acest oras trebuie dezvoltat. Chiar si fara regionalizare cati dintre studentii la Cluj se mai intorc inapoi acasa? Si de ce ar face asta?…. mai mult de jumatate din colegii de liceu ai fiicei mele au ramas la Cluj sau in alte orase dupa terminarea facultatii… trebuie sa mergem mai departe cu dezvoltarea orasului, altfel vom deveni un oras inapoiat!
Vă asigur că Asociaţia BISTRIŢA CIVICĂ nu este satelitul/anexa nici unui partid politic. La acţiunile noastre sunt aşteptaţi toţi cetăţenii municipiului Bistriţa, indiferent de apartenenţa politică. Pot participa la acţiuni sau la dezbateri ca simpli cetăţeni, fără conotaţii politice. Cine nu înţelege acest lucru nu va face parte din asociaţia noastră.
„Guvernul a cedat santajului unor grupuri de interese, privatizand companii de stat si acordand licente de exploatare pentru resurse importante, fara dezbatere publica, fara transparenta si incalcand legea.” (fraza din textul motiunii de cenzura al USL ce a dat jos guvernul MRU).
Pct. 8 din cele 15 propuneri ale USL pentru guvernare:˝Respingerea proiectului Rosia Montana˝
V-au pacalit mey rumânilor.Saptamana trecuta au dat o lege talhareasca pentru jefuirea aurului, argintului si metalelor rare.
Mosii si stramosii vostri au fost robi si slugi si asa veti ajunge si voi.Popoarele de oi nasc guverne de lupi.
Popoarele de oi sint pentru a fi mulse, tunse, belite si jupuite de piele, vandute la targul de animale.
Doamnelor si domnisoarelor oi, domnilor berbeci, iubiti mamaligari, scumpi opincari, nepretuitii mei pui de slugi, ridicati-va pe labele dinapoi si fiti oameni.
Va vor vinde nu numai aurul si argintul din munti.
Va vor vinde si pamantul de sub picioare, si parul din cap, si aerul din cosul pieptului si lumina din ochi.
Alelei, puiuţi de sluga.Invatati sa spuneti nu.
Invatati sa vorbiti, nu va comportati ca turmele de necuvantatoare ca asa veti fi vanduti, tunsi, beliti si jupuiti.Ca oile in targ.
Adevăr grăieşti!
Nu tovarăşului Creţu!